Το ξέσπασμα της πανδημίας κατέστησε την ψηφιακή εκκρεμότητα της χώρας σε αναγκαιότητα. Όλα όσα έπρεπε να κάνουμε για τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών, έπρεπε πλέον να τα υλοποιήσουμε ακόμα πιο γρήγορα, προκειμένου να περιορίσουμε την εξάπλωση του κορωνοϊού και να επιτρέψουμε να συνεχιστεί η εκπαιδευτική και επαγγελματική δραστηριότητα.
Από την πρώτη μέρα αντιμετώπισης της πανδημίας, λειτουργήσαμε λαμβάνοντας υπόψην ότι οι πανδημίες περνούν, αλλά εκείνο που μένει ως κληρονομιά είναι το σύνολο των επιλογών που κάναμε κατά τη διάρκειά τους, ειδικά στον τομέα της ψηφιακής πολιτικής.
“Χαράξαμε μια πολιτική με κατεύθυνση την ενδυνάμωση του πολίτη”
Χαράξαμε μια πολιτική η οποία δεν αποσκοπούσε απλά στη διαχείριση της πανδημίας καθαυτής, αλλά κινηθήκαμε προς την κατεύθυνση ενδυνάμωσης του πολίτη. Με οδηγό αυτή τη φιλοσοφία και χάρη στο γεγονός ότι ο προσανατολισμός μας ήταν εξαρχής πολιτο-κεντρικός, η πανδημία δεν ανέτρεψε τον σχεδιασμό μας, αλλά αντίθετα τον επιτάχυνε, λειτουργώντας ως καταλύτης. Έτσι, σε όλα τα στάδια και τις εκφάνσεις της πανδημίας, η τεχνολογία αποδείχθηκε σύμμαχός μας στην αντιμετώπιση του κορωνοϊού.
Στο πρώτο στάδιο περιορισμού της πανδημίας, θέσαμε σε λειτουργία -νωρίτερα από τα αρχικά χρονοδιαγράμματα- εκείνες τις ψηφιακές υπηρεσίες που θα επέτρεπαν σε πολίτες και επιχειρήσεις να συνεχίσουν όσο το δυνατόν πιο απρόσκοπτα την καθημερινότητά τους. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το gov.gr, το οποίο ενεργοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2020, τρεις μήνες νωρίτερα από τον αρχικό προγραμματισμό.
Παράλληλα, υλοποιήσαμε πρωτοβουλίες όπως το SMS στο 13033 το οποίο υποκαθιστούσε το έντυπο έκτακτης μετακίνησης όσο διαρκούσαν τα περιοριστικά μέτρα. Το συγκεκριμένο μέτρο, μάλιστα, χαρακτηρίστηκε ως βέλτιστη πρακτική τόσο από τον ΟΟΣΑ, όσο και από την αρμόδια αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργκρέτε Βεστάγκερ.
“Η οργάνωση του εμβολιασμού κατά του COVID-19 αποτέλεσε τη δυσκολότερη άσκηση εφοδιαστικής αλυσίδας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο”
Στις αρχές του 2021, βρεθήκαμε μπροστά στη μεγαλύτερη πρόκληση: την οργάνωση του εμβολιασμού κατά του COVID-19. Ουσιαστικά, επρόκειτο για τη δυσκολότερη άσκηση εφοδιαστικής αλυσίδας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε ένα αμιγώς ψηφιακό σύστημα εμβολιασμού, από τον προγραμματισμό του ραντεβού μέχρι την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών. Παράλληλα, αξιοποιήσαμε τα φαρμακεία και τα ΚΕΠ της Επικράτειας, εξασφαλίζοντας ότι όλοι οι πολίτες θα έχουν εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στο εμβόλιο, ανεξάρτητα από τις ψηφιακές τους δεξιότητες.
Και τέλος, προσεγγίσαμε δημιουργικά την άυλη συνταγογράφηση, αξιοποιώντας την για τη βελτιστοποίηση του προγραμματισμού ραντεβού. Κάθε φορά που η προτεραιοποίηση του εμβολιασμού επεκτεινόταν σε ένα νέο ηλικιακό εύρος, όσα μέλη της ηλικιακής αυτής ομάδας ήταν εγγεγραμμένα στην άυλη συνταγογράφηση, λάμβαναν SMS με μια πρόταση ραντεβού που αντιστοιχούσε στα στοιχεία κατοικίας που είχαν δηλώσει. Με τον τρόπο αυτό, ήταν για πρώτη φορά το Κράτος εκείνο που πήγε στον πολίτη προτείνοντάς του μια εξατομικευμένη λύση σύμφωνα με το προφίλ του.
“Για πρώτη φορά το κράτος πήγε στον πολίτη προτείνοντάς του μια εξατομικευμένη λύση σύμφωνα με το προφίλ του”
Το emvolio.gov.gr αποτέλεσε ένα από τα καλύτερα συστήματα οργάνωσης εμβολιασμού διεθνώς. Παράλληλα, η Ελλάδα καινοτόμησε, αποτελώντας την πρώτη χώρα που δημιούργησε ψηφιακές βεβαιώσεις εμβολιασμού. Οι εθνικές αποτέλεσαν τη βάση της πρότασης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για τη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Ψηφιακού Πιστοποιητικού COVID.