Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Πρωτίστως αγαπητά παιδιά, αγαπητοί εκπαιδευτικοί, φίλες και φίλοι.
Σήμερα παρουσιάζουμε ένα σύνολο δράσεων – έχετε ήδη δει κάποιες- είδατε το κομμάτι που ονοματίζουμε «Ψηφιακό Φροντιστήριο» αλλά είναι και αρκετές άλλες οι οποίες συνολικά έρχονται να καλύψουν ένα κενό στον τρόπο με τον οποίον η καθημερινότητα του σχολείου μέχρι σήμερα λειτουργούσε.
Θέλω και επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με αυτό όμως να τονίσω κάτι: πρωταγωνιστής της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι ο δάσκαλος και ο καθηγητής, το κυρίαρχο συστατικό της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι η σχέση που αναπτύσσει ο εκπαιδευτικός με τον μαθητή: αυτό δεν θα αλλάξει ποτέ.
Αυτό που ερχόμαστε να κάνουμε σήμερα είναι να κάνουμε ευκολότερη τη δουλειά τους και ευκολότερη την καθημερινότητά τους. Και θέλουμε να δείξουμε ακριβώς τον τρόπο με τον οποίο αυτό ευελπιστούμε να το πετύχουμε.
Το πρώτο κομμάτι της στρατηγικής που θα παρουσιάσουμε αφορά αυτή τη συνολική πύλη του Ψηφιακού Σχολείου (digitalschool.gov.gr) στην οποία θα συγκεντρώσουμε όλες τις λειτουργίες, όπως είπε η υφυπουργός, του σχολείου, όλες τις υπηρεσίες, όλα τα πράγματα που αφορούν γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Στην πραγματικότητα σήμερα ερχόμαστε να παρουσιάσουμε έξι πράγματα.
Το πρώτο είναι αυτό το οποίο ξεκινήσατε να βλέπετε, το «Ψηφιακό Φροντιστήριο» το οποίο τι θα προσπαθήσει να κάνει; Να ψηφιοποιήσουμε με έναν πολύ απλό και εύληπτο τρόπο το σύνολο την ύλης που κάνουν οι μαθητές από την πρώτη τάξη του Δημοτικού μέχρι την Τρίτη Λυκείου με μία εξαίρεση τα μαθήματα τα οποία εξετάζονται Πανελλαδικά. Εκεί θα κάνουμε κάτι διαφορετικό. Θα εξηγήσω τι.
Στο «Ψηφιακό Φροντιστήριο» η ιδέα ποια είναι; Όλη η ύλη, είτε είναι Γλώσσα, είτε είναι Μαθηματικά, είτε είναι οποιοδήποτε μάθημα του σχολείου, ένας εκπαιδευτικός με την αρωγή των ψηφιακών μέσων έρχεται και το επεξηγεί. Και έχει κανείς στη διάθεσή του το σύνολο αυτού του υλικού, το σύνολο αυτών των video τα οποία είναι σύγχρονα. Γιατί να πω εδώ, έχουν γίνει διαχρονικά απόπειρες και καλές να ψηφιοποιηθεί το υλικό της εκπαίδευσης. Υπάρχουν εργαλεία τα οποία έχουμε στο Υπουργείου Παιδείας, παλαιότερα, αλλά, εκ των πραγμάτων το καλό και το κακό με την τεχνολογία ποιο είναι; Το ότι τρέχει γρήγορα. Άρα πρέπει πάρα πολύ γρήγορα να αλλάζεις το τι κάνεις. Όπως ο πυρήνας, όπως βλέπετε, είναι ο εκπαιδευτικός ακόμη και σε αυτά τα video.
Άρα, αυτό είναι το πρώτο σημείο. Η πλατφόρμα είναι ήδη διαθέσιμη με μαθήματα που αφορούν τη Γλώσσα και τα Μαθηματικά για την Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου. Έχουμε περισσότερα από 80 video αυτή τη στιγμή στη πλατφόρμα. Θα ανεβαίνουν τις επόμενες εβδομάδες κάθε μέρα και άλλα video τα οποία έχει επιμεληθεί το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Είναι σύντομα. Είναι συντομότερα από ότι είναι ένα κλασικό μάθημα και σε μορφή επεισοδίων και ο στόχος είναι να είναι πολύ εύληπτα, πολύ απλά και πολύ χρηστικά.
Εξαίρεσα όμως πριν τις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Εδώ έχουμε μία πραγματικότητα στη χώρα μας εδώ και δεκαετίες η οποία είναι ότι πάρα πολλά παιδιά κάνουν φροντιστήριο και αυτό επιβαρύνει οικονομικά τη μέση ελληνική οικογένεια. Θέλουμε λοιπόν -υπήρξαν και διάφορες συζητήσεις οι οποίες αφορούσαν μαθήματα όπως το Σχέδιο τα οποία εξετάζονται μεν Πανελλαδικά ως ειδικά μαθήματα αλλά ακόμη και σήμερα έχουμε δυσκολίες στο σύστημα εκπαίδευσης να τα διδάξουμε. Θέλουμε να ξεκινήσουμε να αποκαθιστούμε αυτό το πρόβλημα. Και έτσι τα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων από τον Σεπτέμβριο θα διδάσκονται με τον ίδιο τρόπο που αναφέρθηκε πριν από την υφυπουργό και από τη διάρκεια του covid-19 με τηλεκπαίδευση, ζωντανά, κάθε απόγευμα από έμπειρους εκπαιδευτικούς, έχει ήδη βγει αυτή η πρόσκληση θα έχουμε πάνω από 80 εκπαιδευτικούς στο Υπουργείο Παιδείας οι οποίοι θα αποσπαστούν και η δουλειά τους θα είναι ακριβώς αυτή: να διδάσκουν με τον ίδιο τρόπο που διδάσκεται σήμερα μία φροντιστηριακή λογική ένα μάθημα των Πανελλαδικών εξετάσεων και θα μπορεί κανείς να συμμετάσχει σε αυτό.
Η προφανής ερώτηση. Θα μπορεί κανείς να κάνει και ερωτήσεις; Γιατί για παράδειγμα μπορεί σε ένα μάθημα να έχεις εκατοντάδες παιδιά ίσως και πάνω από χίλια. Η απάντηση είναι «ναι». Πολλοί από αυτούς τους εκπαιδευτικούς θα κάνουν ακριβώς αυτό, πέρα από το να διδάσκουν όχι αναγκαστικά την ίδια στιγμή εάν έχεις πολύ μεγάλο πληθυσμό μαθητών, θα μπορούν και θα πρέπει να απαντάνε σε μεταγενέστερο χρόνο στις ερωτήσεις ενός μαθητή. Ο στόχος είναι, αυτό το οποίο είπε πριν ο Υπουργός, να μειώσουμε εάν είναι δυνατόν την επιβάρυνση που υπάρχει στη μέση ελληνική οικογένεια. Μακάρι να μπορέσουμε και να την εξαλείψουμε, μακάρι να μπορέσουμε και να φτάσουμε στο να μπορέσει αυτή η υπηρεσία να είναι χρηστική. Αυτή είναι η κατεύθυνση που μας έδωσε ο Πρωθυπουργός. Αυτό ακριβώς είναι που ξεκινάμε από τον Σεπτέμβρη.
Η 3η υπηρεσία, -και εδώ, κύριε Πρόεδρε είχατε επισκεφτεί τη Γαύδο- υλοποιούμε τη δέσμευση που δώσατε η οποία είναι οι τάξεις για απομακρυσμένες περιοχές, αυτό θα ξεκινήσει το Σεπτέμβριο, αυτό αφορά βέβαια, πολύ συγκεκριμένες και απομακρυσμένες περιοχές, οι οποίες σήμερα δεν πληρούν τις προϋποθέσεις ίδρυσης σχολείου, και εκεί δεν θα είναι σε αμιγώς ψηφιακές τάξεις, γιατί πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρχει και εκπαιδευτικός. Συνεπώς, θα δημιουργηθούν τάξεις, πχ στη Γαύδο, με φυσική παρουσία τουλάχιστον τριών εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα είναι εκεί -φιλόλογοι, μαθηματικοί, των φυσικών επιστημών ή πληροφορικοί- τουλάχιστον τρεις, και για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα εντός του σχολικού ωραρίου θα υπάρχει ζωντανή ψηφιακή διδασκαλία καθώς και εποπτεία και καθοδήγηση από σχολείο της οικείας δ/νσης εκπαίδευσης. Αυτό ξεκινά τον Σεπτέμβριο.
Την επόμενη εβδομάδα, ίσως και σήμερα, γιατί εδώ πλέον αυτό δεν εξαρτάται από εμάς, ξεκινά μία εφαρμογή. Η εφαρμογή έχει κατατεθεί,-για αυτό λέω ότι δεν εξαρτάται από εμάς- στα λεγόμενα Αpp stores της Google και της Apple και η εφαρμογή αυτή είναι η εφαρμογή του γονέα. Η εφαρμογή αυτή λέγεται eParents, μπορεί να είναι διαθέσιμη και σήμερα το βράδυ, θεωρούμε όμως ότι μέσα στο Σαββατοκύριακο θα την έχουμε, όπου θα είναι και θα χτιστεί ως ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας του γονέα, του κηδεμόνα με το σχολείο και σε πραγματικό χρόνο. Η πρώτη έκδοση της εφαρμογής τι θα περιλαμβάνει; Θα μπορεί ένας γονιός να δει απουσίες, θα μπορεί να δει βαθμούς των παιδιών και θα μπορεί να δει και τις ανακοινώσεις και ενημερώσεις του σχολείου. Αυτά θα είναι τα πρώτα στοιχεία. Η επόμενη έκδοση της εφαρμογής θα δίνει και τη δυνατότητα να μπορεί κάποιος να κλείσει ένα ραντεβού, ένας γονιός με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, online επικοινωνία, βιντεοκλήση, ημερολόγιο εκδηλώσεων, συμβουλευτικές υπηρεσίες και θα είναι αν θέλετε, μία εξέλιξη στις σχέσεις της οικογένειας με το σχολείο.
Επίσης θέλουμε, κι αυτό είναι κάτι που το έχουμε πει από την πρώτη μέρα, να διευκολύνουμε την καθημερινότητα του εκπαιδευτικού στο σχολείο. Είναι δεδομένο και το ξέρουμε πάρα πολύ καλά, επιτρέψτε μου να πω ότι το ξέρω πάρα πολύ καλά, ταλαιπωρούνται οι εκπαιδευτικοί από τεράστια επίπεδα γραφειοκρατίας κάθε μέρα στα σχολεία. Ξεκινάμε λοιπόν ψηφιοποιώντας και απλουστεύοντας. Το πρώτο βήμα είναι αυτό που βλέπετε σήμερα, θα εκδοθεί και η σχετική κοινή υπουργική απόφαση σήμερα για το βιβλίο πράξεων συλλόγου διδασκόντων, το edudocs.services.gov.gr είναι ήδη διαθέσιμο, και πολύ απλά έχουμε πρότυπα έγγραφα τα οποία χρησιμοποιούν σήμερα οι εκπαιδευτικοί, μία ψηφιακή βιβλιοθήκη παραδειγμάτων και προτύπων εγγράφων που εντάσσονται στα πρακτικά του Συλλόγου και θα μπορούν να υπογράφονται ψηφιακά, πράξεις ανάληψης υπηρεσίας, εκπαιδευτικές επισκέψεις κτλ. Η ιδέα όμως εδώ είναι ότι αυτό είναι ένα πρώτο βήμα. Πολύ απλά μέσα σε λίγους μήνες θέλουμε η καθημερινότητα του εκπαιδευτικού να είναι άλλη. Και να είναι πολύ πιο απλή για να μπορεί να αφοσιωθεί στα εκπαιδευτικά καθήκοντα. Άρα, αυτή τη δέσμευση θα τη δείτε να γίνεται πράξη.
Τέλος, είχαμε την ευκαιρία πριν να σας παρουσιάσουμε, κύριε Πρόεδρε και να παρουσιάσουμε και στα παιδιά πώς το μάθημα αλλάζει μέσα από τον διαδραστικό πίνακα, όπως το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, μέσα από τη χρηματοδότηση που έχει δοθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Έχουμε 36.264 διαδραστικούς πίνακες, πιο σωστά, διαδραστικά συστήματα μάθησης που θα εγκατασταθούν. Έχουν ήδη εγκατασταθεί πάνω από 20.000, συγκεκριμένα 20.509. Εντός της χρονιάς θα έχουν εγκατασταθεί όλα. Αυτό αφορά όλες τις τάξεις από Ε’ Δημοτικού και πάνω. Ε, ΣΤ’ Δημοτικού, Γυμνάσιο και Λύκειο.
Και το έργο αυτό, όπως βλέπετε είναι πολύ μεγάλου ύψους, χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, χωρίς το Ταμείο Ανάκαμψης δεν θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει αυτά τα έργα, δεν θα είχαμε τις δυνατότητες, είναι πολύ σπουδαίο ότι έχουμε αυτή τη δυνατότητα στη χώρα μας αλλά όπως πολύ σωστά ειπώθηκε, το θέμα δεν είναι μόνο να έχεις αυτή τη διαδραστική υποδομή. Το θέμα είναι να μπορείς να τη χρησιμοποιείς και σωστά. Και για εμάς, θα είναι στοιχείο και στην αξιολόγηση των καθηγητών το πώς και το με ποιο τρόπο χρησιμοποιούν αυτά τα διαδραστικά συστήματα μάθησης. Εμείς θα δώσουμε δυνατότητες από άλλα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης με μαθησιακά αντικείμενα, με εκπαιδευτικά σενάρια, με ψηφιακά μαθήματα να μπορέσουμε να εμπλουτίσουμε το μάθημα, εγώ θα πω, ότι, επειδή αυτές τις μέρες επισκεπτόμαστε σχολεία σε όλη τη χώρα, είδα καθηγητές σε μαθήματα να χρησιμοποιούν βίντεο από το YouTube για να εμπλουτίζουν το μάθημά τους, βίντεο από υφιστάμενο υλικό του ΥΠΑΙΘΑ για να κάνουν το ίδιο και βλέπει κανείς τη λάμψη στα μάτια των παιδιών, πώς αλλάζει το ενδιαφέρον του μαθήματος και πώς εμπλουτίζει τη σπουδαία δουλειά που οι εκπαιδευτικοί ήδη κάνουν.
Άρα, αυτό είναι κάτι στο οποίο πιστεύουμε πάρα πολύ, κάτι το οποίο θα εμπλουτίσουμε περαιτέρω, και κάτι το οποίο, στο πνεύμα που αναφέρατε κύριε Υπουργέ και στο πνεύμα της εντολής που έχουμε από τον Πρωθυπουργό, η Παιδεία είναι ο μεγαλύτερος ιμάντας της κοινωνικής κινητικότητας της χώρας. Θα επενδύσουμε σε αυτό με κάθε τρόπο και όλα τα επόμενα βήματα τα οποία θα δείτε, θα αφορούν και αλλαγές στο ημερήσιο πρόγραμμα, και αλλαγές στα μαθήματα και επίλυση προβλημάτων που είχαν χρονίσει.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ!