Νίκος Χατζηνικολάου (ΝΧ) : Άκουσα τον Πρωθυπουργό, σήμερα, από το Παρίσι, μάλιστα, κύριε Υπουργέ, να προαναγγέλλει αυξήσεις στους ενστόλους, στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων. Όλοι ρωτούν, όλοι πιέζουν να μάθουν τι αυξήσεις θα είναι αυτές; 

Υπουργός (ΥΠ): Να πω, καταρχήν, κύριε Χατζηνικολάου, είναι μεγάλη χαρά που συνομιλούμε μαζί σήμερα. Ακούω τα ερωτήματα των πολιτών, τα κατανοώ, τα κατανοεί η Κυβέρνηση και θα έχουμε την ευκαιρία να απαντήσουμε σε όλα αυτά και σήμερα και στην πορεία και με πράξεις. 

ΝΧ: Αυτό είναι που έχει σημασία: να απαντήσετε με πράξεις. 

ΥΠ: Ακριβώς. Πάω στο ερώτημά σας. Καταρχήν σε ό,τι αφορά τους ενστόλους η Κυβέρνηση έχει ήδη δώσει μία σειρά από αυξήσεις. 100 ευρώ αύξηση θα δουν όλοι οι ένστολοι από την 1η Ιουλίου αυτής της χρονιάς, και βέβαια αυτό έρχεται να προστεθεί στα 30 ευρώ αύξηση που συμπαρέσυρε η αύξηση του κατώτατου μισθού για όλο το Δημόσιο και 70 ευρώ πέρυσι. Αυτά είναι 200 ευρώ. Τώρα σε ό,τι αφορά τους ενστόλους στις Ένοπλες Δυνάμεις υπάρχει μια ευρύτερη πανευρωπαϊκή συζήτηση για την Άμυνα -την γνωρίζετε- για την ρήτρα διαφυγής, υπάρχει ένα focus της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Άμυνα. Τι έχει κάνει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας; Έχει κάνει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να μειώσει δαπάνες: εξορθολογισμό. Θα δούμε, λοιπόν, το μέρισμα αυτού του εξορθολογισμού να πηγαίνει στο ανθρώπινο δυναμικό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας σε ένα ευρύτερο πλαίσιο υποστήριξης των ενόπλων δυνάμεών μας που, όπως αντιλαμβανόμαστε όλοι, είναι απολύτως αναγκαίο, απολύτως ουσιώδες. Οι πλήρεις ανακοινώσεις θα γίνουν αύριο από τον αρμόδιο Υπουργό. 

ΝΧ: ΤΑ 880 ευρώ του κατώτατου μισθού που ανακοινώθηκαν ήδη αρκούν για να ισοσταθμίσουν τις ανατιμήσεις στον πληθωρισμό των τελευταίων ετών; Στα τρόφιμα σωρευτικά, οι ανατιμήσεις, κύριε Υπουργέ, τα τελευταία χρόνια ξεπέρασαν το 30%. Αναρωτιέμαι αρκούν αυτές οι αυξήσεις, αρκεί το 50αρικο για να αντιμετωπίσει ο πολίτης αυτές τις αυξήσεις των τελευταίων ετών;

ΥΠ: Εδώ κύριε Χατζηνικολάου, να πω ότι μιλάμε για τον κατώτατο μισθό. Ο μέσος μισθός στην οικονομία αυτή τη στιγμή είναι στα 1350 ευρώ και εάν βγάλουμε τους “μερικής απασχόλησης” εάν πάμε στους “πλήρους απασχόλησης” είμαστε κοντά στα 1500€. Πάμε όμως στον κατώτατο (μισθό). Πού ξεκινήσαμε στον κατώτατο μισθό; Στα 650 ευρώ το 2019 και έχουν γίνει 5 αυξήσεις έχουμε φτάσει στα 880€. Ο στόχος που έχει θέσει ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση είναι να φτάσουμε στα 950€ στο τέλος της τετραετίας. Κρατήστε το ότι για πρώτη φορά υπάρχει σύνδεση με όλο το Δημόσιο. Αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει ανάγκη περαιτέρω στήριξης. Ακούμε τους πολίτες.  Ακούμε τα προβλήματα που βιώνουν. Εγώ θα πω ειδικά οι άνθρωποι που μας ακούν και ζουν στο νοίκι. Αλλά ο πιο συστηματικός τρόπος να κάνεις τα βήματα μπροστά, ο πιο συστηματικός τρόπος να στηρίξεις την οικονομία είναι με σταθερά βήματα, είναι με σταθερότητα στην οικονομία συνολικά. 

ΝΧ: Πάντως με 850 ευρώ δεν ζει εύκολα, δεν ζει. 

ΥΠ: Μα το καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να υπάρξει στήριξη. Αλλά δείτε πόσες αυξήσεις έχουν γίνει, ας δούμε πόσες θα γίνουν. Εδώ επιτρέψτε μου να κάνω μία ευρύτερη τοποθέτηση. Είμαι 42 ετών. Το 2010 όταν η χώρα μπήκε στο πρώτο Μνημόνιο, έγινε το διάγγελμα στο Καστελλόριζο, ήμουν 27 ετών. Στις ουρές των capital controls ήμουν και ο ίδιος, ήμουν 32 ετών. Γιατί το λέω αυτό; Η γενιά μου το βίωσε αυτό στο πετσί της και εάν υπάρχει ένα σύνθημα που η γενιά μου έχει και πρέπει να έχει είναι το “ποτέ ξανά”. Τεσταρίστηκε το εάν μπορεί οποιαδήποτε άλλη πολιτική -συνθημάτων, ευκολίας…- να δουλέψει. Ο κόσμος ξέρει και έχει βιώσει -είτε μιλάμε για έναν άνθρωπο που στήνει την καριέρα του, που στήνει την οικογένειά του, που κάνει την ατομική του προσπάθεια της ατομικής του επιχείρησης: Τα πράγματα γίνονται βήμα-βήμα, όροφο-όροφο και θες σταθερό έδαφος για να χτίσεις. Αυτό κάνουμε. 

ΝΧ: Ο κεντρικός τραπεζίτης, ο κύριος Στουρνάρας, έσπευσε να μας προϊδεάσει, ειδικά μετά τα δημοσιεύματα του τελευταίου διαστήματος, ότι δεν υπάρχουν περιθώρια να επανέλθουν ο 13ος και ο 14ος μισθός. Δεν θα το εξετάσετε καν; Δεν θα μπει καν πάνω στο τραπέζι το ενδεχόμενο να μπορούμε να επιστρέψουμε εκεί που ήμασταν πριν από τα Μνημόνια; 

ΥΠ: Εγώ θα πω ότι δεν το έχει πει μόνο ο κύριος Στουρνάρας, το έχει πει και ο προκάτοχός μου, ο αντιπρόεδρος ο Κωστής Χατζηδάκης, και είδαμε και το γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής σήμερα και επειδή στο πλαίσιο αυτού που σας είπα πριν, είμαι θιασώτης της άποψης ότι οι πολιτικοί είναι εδώ για να λένε την αλήθεια και ετυμολογικά η αλήθεια είναι η πάλη της μνήμης με τη λήθη “να μην ξεχνάς”, για αυτό και πρέπει να αναφερόμαστε στο παρελθόν. 8 δις κάνει αυτό. 5 δις κάνει η 13η και η 14η σύνταξη, κοντά στα 3 δις κάνει ο 13ος και ο 14ος μισθός. Αυτά τα χρήματα δεν υπάρχουν. Πάω ένα βήμα παραπέρα, όμως, από αυτές τις δηλώσεις. Έστω ότι υπήρχαν. Θα ήταν η σωστή ενέργεια να πάμε και να τα διοχετεύσουμε όλα σε αυτή την κατεύθυνση; Σας απαντώ “όχι”. Γιατί; Γιατί η δουλειά της Κυβέρνησης είναι να κάνει αναπτυξιακή και κοινωνική προτεραιοποίηση, δεν θα μπορούσε να τα βάλει όλα σε μία κατεύθυνση. Γιατί τότε τι θα απαντούσαμε στον νέο άνθρωπο; στο πλαίσιο που σας είπα πριν: που σήμερα βρίσκεται στο νοίκι, είναι χαμηλόμισθος, είναι στον κατώτατο μισθό και θέλει να ξεκινήσει την οικογένειά του; 

Πρέπει, δηλαδή, συνολικά, σε όλα τα μέτρα που θα λάβουμε στο πλαίσιο του δημοσιονομικού χώρου που θα έχουμε, να μιλήσουμε, να συνομιλήσουμε, να στηρίξουμε όλες τις κοινωνικές ομάδες. Να το πω απλά: να πάνε όσο πιο πολλά γίνεται σε όσο πιο πολλούς. Ο τρόπος για να γίνει αυτό είναι το συστηματικό «χτίσιμο». 

ΝΧ: Το πρόβλημα, κύριε Υπουργέ, είναι ότι οι πολίτες ακούν από κυβερνητικά χείλη ότι «η οικονομία πάει καλά» ότι «μας αναβάθμισε στην επενδυτική βαθμίδα η Moody’s». Αυτό είναι κάτι που οι ίδιοι δεν το αισθάνονται στην καθημερινότητά τους, δεν το εισπράττουν και το ερώτημα είναι εάν θα το αισθανθούν, πότε και πώς; Θα μειώσετε, για παράδειγμα, τη φορολογία εισοδήματος; Θα μειώσετε τον ΕΝΦΙΑ, θα μειώσετε τους φόρους στα ενοίκια;

ΥΠ: Ήδη επειδή αναφέρατε τον ΕΝΦΙΑ, το 2019 ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε πει ότι θα μειώναμε τον ΕΝΦΙΑ 30%, μειώθηκε 35% και υπάρχει ένα έξτρα 20% που μειώνεται εάν το ακίνητο είναι ασφαλισμένο. Με το που δημιουργείται η δυνατότητα, με το που δημιουργείται δημοσιονομικός χώρος θα υπάρχει αυτή η στήριξη που λέτε, αλλά αυτό γίνεται συστηματικά, με αναπτυξιακή και κοινωνική προτεραιοποίηση. Και όσο πέφτει ο πληθωρισμός, όσο πέφτει η ακρίβεια – που λέτε πολύ σωστά – τόσο περισσότερο ο κόσμος θα βλέπει αυτές τις ανόδους του κατώτατου μισθού, της βελτίωσης του μέσου μισθού. Γιατί, μην ξεχνάτε, έχουμε τα στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗΣ. Βλέπουμε από την ΕΡΓΑΝΗ ποιος είναι ο μέσος μισθός στην οικονομία, βλέπουμε ποιοι κλάδοι πληρώνουν καλύτερα. Άρα, βήμα – βήμα, ο κόσμος θα βλέπει καλύτερα εισοδήματα στο νοικοκυριό και στο πορτοφόλι του. Με την πτώση του πληθωρισμού θα δει ακόμη περισσότερα.

ΝΧ: Η ρύθμιση του εξωδικαστικού,  η τελευταία ρύθμιση που κάνατε, βοήθησε πολλούς συμπολίτες μας να βάλουν σε μία τάξη τα χρέη τους. Όμως, αφορούσε μια στενή περίμετρο, άφησε αρκετό κόσμο απέξω. Το ερώτημα είναι απλό: αν και πότε θα καταθέσετε το νομοσχέδιο που θα διευρύνει τα όρια και επομένως θα δώσει τη δυνατότητα στη μεσαία τάξη να ρυθμίσει τα χρέη της. Να νιώσει ότι απελευθερώνεται από έναν βραχνά. 

ΥΠ: Όπως πολύ σωστά λέτε, ο εξωδικαστικός συμβιβασμός είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό μέτρο. Τις επόμενες ημέρες, την επόμενη εβδομάδα το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή, το είχε επεξεργαστεί το οικονομικό επιτελείο πριν, τώρα εμείς βάζουμε τις τελευταίες «πινελιές». Λίγο να το δει κανείς στη λεπτομέρειά του ο διπλασιασμός του ποσού στις 42.000 δωδεκαπλασιάζει τον κόσμο που μπορεί να συμμετάσχει στον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Στην πραγματικότητα, δηλαδή, εντάσσεται η μεσαία τάξη συνολικά στον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Είναι κάτι σημαντικό. 

ΝΧ: Μεγάλο πρόβλημα μέχρι τώρα ήταν ότι οι τράπεζες και τα funds δεν κατέθεταν προτάσεις για ρύθμιση στον δανειολήπτη, με αποτέλεσμα να νιώθουν οι πολίτες ότι είναι στο κενό, ότι είναι στον αέρα. 

ΥΠ: Πολύ σωστά. Αυτή είναι και η προστιθέμενη αξία του νόμου. Ο νόμος έρχεται να πει ότι, τουλάχιστον 3 μήνες πριν, θα έρχεται μία πρόταση από τον πιστωτή που θα πρέπει υποχρεωτικά να κατατεθεί 3 μήνες πριν τον πλειστηριασμό  για να μπορέσει να σώσει την περιουσία του ο πολίτης. Και αυτό νομίζω ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό, είναι ακόμα ένα βήμα στο πλαίσιο μιας πολύ ευνοϊκής ρύθμισης. 

ΝΧ: Είμαστε σε μία περίοδο που υπάρχει πολύ μεγάλη ευαισθησία της κοινής γνώμης των πολιτών σε ό,τι αφορά τις μεγάλες τραγωδίες που έχει ζήσει η χώρα τα τελευταία χρόνια. Μιλώ και για την Μάνδρα και για το Μάτι και για τα Τέμπη. Κάτι το οποίο συζητείται πολύ έντονα και έχει προκαλέσει αρνητικές εντυπώσεις και αντίδραση από τους πολίτες είναι το γεγονός ότι το Δημόσιο στρέφεται -το αποκάλυψαν οι ίδιοι οι συγγενείς των θυμάτων στο Μάτι στην τελευταία μου εκπομπή στο “πρόσωπο με πρόσωπο”- ότι το Δημόσιο στρέφεται κατά των συγγενών, ασκεί εφέσεις όταν κερδίζουν αποφάσεις για αποζημιώσεις, λέγοντας περίπου ότι φταίνε τα θύματα που κάηκαν προκειμένου να μην πληρώσει αποζημιώσεις. Το ερώτημά μου είναι: είναι δυνατόν να συμπεριφέρεται έτσι η πολιτεία απέναντί τους;

ΥΠ: Απαντώ, χωρίς περιστροφές, όχι. Και για αυτόν τον λόγο θα καταθέσουμε διάταξη όπου το Δημόσιο θα παραιτείται από όλα τα ένδικα μέσα στις εφέσεις, στο Μάτι και στη Μάνδρα για ψυχική οδύνη και ηθική βλάβη. Ο κύριος Χατζηδάκης έχει στείλει ήδη μια επιστολή…

ΝΧ: Αυτό είναι είδηση σημαντική και επειδή πρέπει να λέμε και τα θετικά είναι πολύ θετική εξέλιξη. 

ΥΠ: Το αντιλαμβανόμαστε το ότι είναι το αυτονόητο χρέος μας κύριε Χατζηνικολάου. Οι δίκες είναι πολλές. Ήδη είχαμε κάνει ενέργειες για να ζητήσουμε από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους να κινηθεί αλλιώς. Αλλά επειδή είναι πολλές οι δίκες… 

ΝΧ: Αυτό θα γίνει και για το Μάτι και για την Μάνδρα; 

ΥΠ: Βεβαίως και για τα δύο. 

ΝΧ: Για τα Τέμπη όταν έρθει η ώρα; 

ΥΠ: Όλα στην ώρα τους. Ακόμη δεν έχουμε κάποια πρωτόδικη απόφαση, αλλά αυτό που θα σας πω σαν πρώτη αντίδραση σε αυτό που λέτε είναι το ότι η Κυβέρνηση έχει μία φιλοσοφία, όχι δύο φιλοσοφίες και αυτή είναι πάρα πολύ απλή: δεν κουνάμε το δάχτυλο, δίνουμε το χέρι. 

ΝΧ: Θα κλείσω ζητώντας ένα σχόλιό σας για την είδηση της ερώτησης που κατέθεσαν 11 συνάδελφοί σας, της Νέας Δημοκρατίας βουλευτές για το γεγονός ότι σε ακριτικές περιοχές στον Έβρο, στη Ροδόπη, στην Ξάνθη παρατηρείται το τελευταίο διάστημα έξαρση αγορών εκτάσεων και ακινήτων, γενικότερα, από Τούρκους επιχειρηματίες. Είναι ανησυχητικό το φαινόμενο… 

ΥΠ: Εγώ θα σας πω ότι αυτό είναι το πλαίσιο της συνεργασίας που έχουμε με τους βουλευτές. Η δουλειά μας είναι να συνομιλούμε μαζί τους για να παίρνουμε και την ώσμωση από την Κοινοβουλευτική Ομάδα. Θα σας πω ένα παράδειγμα που είχα βιώσει ως Υπουργός Παιδείας: στα μη κρατικά Πανεπιστήμια είχαμε βάλει μια ειδική ρύθμιση που ήθελε τη γνώμη του Υπουργείου Εξωτερικών πριν γίνει μία επένδυση από ένα μη κρατικό Πανεπιστήμιο με ένα αντίστοιχο σκεπτικό. Και μην πάτε μακριά, μόλις χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο, ο κύριος Γεραπετρίτης έφερε έναν νόμο που μιλούσε για τις ξένες επενδύσεις, τις στρατηγικές επενδύσεις, πώς πρέπει να τις μελετάμε και από μία χροιά εθνικής ασφάλειας. Άρα, αυτό υπάρχει στο σκεπτικό μας. Υπάρχει ήδη θεσμικό πλαίσιο για αυτό. Θα συζητήσουμε εκτενώς με τους βουλευτές και πολύ σύντομα αφού επεξεργαστούμε το θέμα, θα δώσουμε τις απαντήσεις. 

ΝΧ: Ευχαριστώ θερμά τον Υπουργό Οικονομικών και Εθνικής Οικονομίας, τον κύριο Πιερρακάκη. 

ΥΠ: Ευχαριστώ εγώ.