Ρίτσα Μπιζόγλη (ΡΜ) : Γιατί τα παιδιά χρειάζονται ένα ακόμη απολυτήριο, δεν μας φτάνει το ένα;
Υπουργός (ΥΠ) : Να πω ότι αυτό είναι κάτι που έχει νομοθετηθεί στη χώρα μας από το 1995. Αλλά έχει, δυστυχώς, εφαρμοστεί μόνο σε ιδιωτικά σχολεία, δεν έχει εφαρμοστεί στα δημόσια σχολεία. Ουσιαστικά, έρχεται αυτή η κυβέρνηση να μειώσει τις ανισότητες. Ερχόμαστε να εφαρμόσουμε το διεθνές απολυτήριο, να αυξήσουμε τις ευκαιρίες, να αυξήσουμε τις δυνατότητες που δίνουμε στα παιδιά εφαρμόζοντάς το στα Πρότυπα και στα Πειραματικά Λύκεια. Έχουμε πει να ξεκινήσουμε το Σεπτέμβριο του 2026 σε πάνω από πέντε τουλάχιστον σχολεία με στόχο να το κλιμακώσουμε σε πολλά περισσότερα την επόμενη χρονιά.
ΡΜ: Άρα, δεν θα έχουμε σχολεία δύο ταχυτήτων; Είναι απλά η αρχή τα πρότυπα.
ΥΠ: Θα έχουμε σχολεία πολλών δυνατοτήτων. Αυτό ακριβώς είναι που ζητάει ο κόσμος από εμάς, αυτό είναι που οφείλουμε να κάνουμε για να βελτιώσουμε και να αυξήσουμε την κοινωνική κινητικότητα στην εκπαίδευση.
ΡΜ: Έχουμε ολυμπιονίκες, αθλητές αλλά δεν έχουμε αθλητικά σχολεία. Δημιουργούνται και αθλητικά σχολεία;
ΥΠ: Δημιουργούνται δύο αθλητικά σχολεία -για αρχή-, θα πάμε σε όλη την Ελλάδα – αυτό μας ζήτησε σήμερα ο Πρωθυπουργός στο Υπουργικό Συμβούλιο. Ξεκινάμε επίσης τον Σεπτέμβριο του 2026 με δύο αθλητικά σχολεία: το ένα στη Νέα Ιωνία και το άλλο στη Θεσσαλονίκη. Με στόχο να είναι κοντά και στις αθλητικές υποδομές. Η Νέα Ιωνία είναι κοντά στο ΟΑΚΑ για να αξιοποιούν τις αθλητικές υποδομές, με ένα θεσμικό πλαίσιο πιο ευέλικτο για τους αθλητές μας, για τους μελλοντικούς Ολυμπιονίκες και Παραολυμπιονίκες. Η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση θα παίξει μεγάλο ρόλο σε αυτό εκ των πραγμάτων. Θα έχουν χαρακτήρα τέτοιον που θα μας επιτρέψει να επενδύσουμε ολοένα και περισσότερο σε όλα εκείνα τα παιδιά που έχουν αυτή την κλήση, έχουν αυτές τις δυνατότητες και μέχρι σήμερα όπως πολύ σωστά λέτε δεν μπορούν γιατί δεν υπάρχει και ο αντίστοιχος θεσμός.
ΡΜ: Ανοιχτά σχολεία το Σαββατοκύριακο και τα απογεύματα για δραστηριότητες. Τι σημαίνει αυτό;
ΥΠ: Εμείς ερχόμαστε να ορίσουμε ένα πλαίσιο, να ορίσουμε έναν νέο θεσμό.
ΡΜ: Για όλα τα σχολεία μιλάμε;
ΥΠ: Μπορεί να αξιοποιηθεί από όλα τα σχολεία και από όλους τους Δήμους. Γίνονται ήδη δράσεις, ήμουν σε σχολεία στον Κολωνό το περασμένο Σαββατοκύριακο, όπου είδα μια σειρά από πολύ ενδιαφέρουσες δράσεις που γίνονταν με πρωτοβουλία του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και του σχολείου. Πρέπει να μπει ένα πλαίσιο όμως σε αυτό. Ποιες είναι οι δραστηριότητες; Πώς εκτελείς, πώς εφαρμόζεις αυτές τις δραστηριότητες; Να ανοίξουμε τα σχολεία. Αθλητικές δραστηριότητες. Να ανοίξει η βιβλιοθήκη. Μόνο εάν η σχολική υποδομή, μόνο εάν το σχολείο ανοίξει στο Δήμο, ανοίξει στη γύρω περιοχή θα μπορέσουμε να πετύχουμε τον σκοπό μας. Οπότε, θα συμπράξουμε με τους Δημάρχους, θα συμπράξουμε με την Τοπική Αυτοδιοίκηση θεσμοθετώντας τα ανοιχτά σχολεία για να δούμε πώς αυτό θα μπορέσει να εφαρμοστεί στο πεδίο, με ένα οργανωμένο τρόπο και όχι ad hoc.
ΡΜ: Να έρθουμε τώρα στη ψηφιοποίηση στα σχολεία που είναι και το δυνατό σας χαρτί η ψηφιοποίηση εδώ και πολλά χρόνια έτσι και αλλιώς, αυτό είναι το θέμα ή τα κενά στα σχολεία γιατί νομίζω αυτό δεν έχει λυθεί ακόμα.
ΥΠ: Τα κενά στα σχολεία, καταρχήν, φέτος οφείλω να πω ότι ξεκινήσαμε με 6.000 περισσότερους εκπαιδευτικούς στο πεδίο. Σε ένα σύστημα που έχουμε 190.000 εκπαιδευτικούς περίπου, προκύπτει πάντα μία άδεια, προκύπτει κάτι έκτακτο, πάντα θα υπάρχουν κενά. Εμείς κρινόμαστε στο πόσο γρήγορα τα καλύπτουμε και στο πόσο πιο λίγα είναι κάθε χρόνο και η εμπειρία φέτος από το πεδίο είναι ότι είμαστε πολύ καλύτερα από ποτέ. Η ψηφιοποίηση όμως παίζει ρόλο για να μπορείς να αποτυπώσεις και να μετρήσεις τα του οίκου σου, να μην ταλαιπωρείσαι. Ένα από τα πράγματα που παρουσιάσαμε σήμερα στο Υπουργικό με την κυρία Μακρή ποια ήταν; Εφόσον οι καθηγητές χρησιμοποιούν το «my school» το πληροφοριακό σύστημα και βάζουν εκεί κάτι να μην χρειάζεται να τυπώσουν και ένα χαρτί και να επαναλάβουν την ίδια διαδικασία επαναλαμβάνοντας τις υπογραφές. Εγώ θα σας πω κυρία Μπιζόγλη κάτι ευρύτερα για όσα συζητάμε, γενικά πρέπει να αλλάξουμε σε κάποια πράγματα νοοτροπία και να φύγουμε μπροστά… Θέλει εργαλεία και κυρίως θέλει βούληση. Ο Πρωθυπουργός την έχει, η κυβέρνηση την έχει. Πρέπει να μπορέσουμε να κάνουμε πράγματα τα οποία πολλές άλλες χώρες τα έχουν κάνει εδώ και δεκαετίες. Μιλάμε για το ΙΒ, σας ανέφερα ότι εμείς ως χώρα το έχουμε νομοθετήσει από το 1995. Πρέπει να σταματήσουμε να “κολλάμε”, να εστιάζουμε στον ίδιο τρόπο που δεν έχει δουλέψει. Πρέπει να ανοίξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε, να ανοίξουμε τους ορίζοντές μας, είναι ουσιαστικό για την υπόσταση της χώρας να το κάνουμε αυτό.
ΡΜ: Δημιουργούνται και 22 νέα σχολεία τα Ωνάσεια Σχολεία τα οποία θα είναι και σε ακριτικές περιοχές, αυτό τι θα είναι και μάλιστα πολύ κοντά, τώρα το 2025;
ΥΠ: Ξεκινάμε το Σεπτέμβριο του 2025 με τα πρώτα. Η ιδέα είναι να είναι τα πρώρα 6 + 6: 6 Γυμνάσια, 6 Λύκεια. Είναι μια σπουδαία πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ωνάση. Εγώ θέλω και εκ μέρους της κυβέρνησης να ευχαριστήσω τον κύριο Παπαδημητρίου, να ευχαριστήσω το Ίδρυμα Ωνάση. Το μοντέλο το έχουμε ξανακάνει, το έχουμε ξανακολουθήσει ως χώρα στην Υγεία. Έχουμε το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο. Έρχεται τώρα το ίδρυμα Ωνάση να συμπράξει μαζί μας και να δημιουργήσουμε μία ώσμωση ανάμεσα στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης και στο Ίδρυμα και έτσι θα μπορέσουμε σε ευάλωτες περιοχές, σε περιοχές που έχουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις, να δημιουργήσουμε περισσότερα σχολεία τα λεγόμενα “Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία” που θα έχουν καινοτομίες, θα έχουμε και άλλες δραστηριότητες που θα εφαρμοστούν σε αυτά. Ο στόχος μας ποιος είναι ; Σύστημα πολλών ευκαιριών, σύστημα το οποίο ανοίγει την κινητικότητα, ανοίγει τις πύλες της χώρας, ανοίγει τις πύλες της εκπαίδευσης. Και αυτή η πρωτοβουλία κινείται απολύτως προς αυτή την κατεύθυνση για αυτό και εμείς την αγκαλιάζουμε.
ΡΜ: Τώρα με τα κινητά στα σχολεία τι γίνεται; πέτυχε αυτό το μέτρο;
ΥΠ: Σαφέστατα. Και πέτυχε γιατί το αγκάλιασαν οι εκπαιδευτικοί και οι οικογένειες. Και ξέρετε συχνά βέβαια τους τίτλους τους παίρνει η συζήτηση περί “πόσες αποβολές έχουν δοθεί για αυτά”. Εγώ δεν σταθώ σε αυτό γιατί αυτό είναι δευτερεύον, είναι ανεκδοτολογικό. Η ουσία είναι ότι αυτό έχει αγκαλιαστεί από τους εκπαιδευτικούς μας και βήμα-βήμα κερδίζουμε. Είπατε η “ψηφιοποίηση είναι το ισχυρό σας σημείο”. Ναι, αλλά πρέπει να ξέρεις και πώς να το κάνεις αυτό. Και τα κινητά τηλέφωνα στο σχολείο που μπορεί να σηκώσει ένα παιδί να αποσπαστεί η προσοχή του ή να βιντεοσκοπήσει και κάποιον σε μία στιγμή που δεν πρέπει είναι κάτι που κάνει κακό. Κάθε περιστατικό bullying είναι παντρεμένο με ένα κινητό τηλέφωνο που το βιντεοσκοπεί. Αυτό έπρεπε να σταματήσει, αυτό απόστημα έπρεπε να σπάσει. Ο νέος κανονισμός λειτουργίας των σχολείων -που ένα κομμάτι του είναι η απαγόρευση της εμφανούς κατοχής και χρήσης κινητών τηλεφώνων- εφαρμόζεται. Και θέλω να ευχαριστήσω τους εκπαιδευτικούς μας, πέρα από το να ευχηθώ χρόνια πολλά για τις γιορτές σε όλες και σε όλους, επειδή αυτοί είναι που το εφαρμόζουν.
ΡΜ: Σας ευχαριστούμε πολύ κύριε υπουργέ, καλές γιορτές.
ΥΠ: Σας ευχαριστώ και εγώ, καλές γιορτές.