Δημήτρης Οικονόμου (ΔΟ): […] με το θέμα των ημερών και έχει προκαλέσει και εντάσεις -είναι η αλήθεια- και στο πολιτικό σύστημα γιατί ένα μέρος αυτού τοποθετείται με έναν κάπως ακραίο τρόπο θα έλεγε κανείς σε σχέση με την απώλεια του Κώστα Σημίτη. Είδαμε και την ακρότητα που ειπώθηκε από την κυρία Λατινοπούλου και την ένταση που δημιουργήθηκε και μέσα στο ΠΑΣΟΚ και έξω από αυτό, εσείς, ποια είναι η δική σας θέση;

Υπουργός (ΥΠ): Ο Κώστας Σημίτης κυβέρνησε την Ελλάδα για οκτώ χρόνια, άφησε ιστορικό αποτύπωμα. Το ιστορικό αποτύπωμα αυτό έχει κάποιες αιχμές: αιχμή η είσοδος της Κύπρου στην ΕΕ, αιχμή η είσοδος της Ελλάδας στην ΟΝΕ. Η πληρέστερη ιστορική αποτίμηση, προφανώς, θα γίνει στον κατάλληλο χρόνο ο οποίος δεν είναι το «εδώ και το τώρα» και θα γίνει από τα αρμόδια χείλη. Εγώ θέλω να πω το εξής σε σχέση με αυτό. Θυμάμαι – και το σκεφτόμουν πολύ έντονα αυτές τις ημέρες που γίνεται αυτή η συζήτηση – από όταν ήμουν φοιτητής στην Αμερική το πώς οι Αμερικάνοι τότε -που το έχουν χάσει τώρα γιατί είναι σε μεγάλη πόλωση η Αμερική- μπορούσαν να συζητούν για το παρελθόν τους του ενός χώρου του άλλου πολιτικού χώρου για τους πρώην προέδρους τους με ένα συμπεριληπτικό τρόπο και να αναγνωρίζουν οι Δημοκρατικοί έναν σπουδαίο Ρεπουμπλικάνο πρόεδρο, να αναγνωρίζουν οι Ρεπουμπλικάνοι έναν Δημοκρατικό και να βλέπουν τα καλά και τα άσχημα στην κληρονομιά. Δεν υπήρχε αυτός ο διχασμός που υπάρχει και τώρα στην Αμερική και νομίζω ότι είναι μια πάρα πολύ σπουδαία συνθήκη προόδου για μια χώρα αυτό να μπορεί να το κατακτά. Να το κατακτά και με κανόνες πολιτισμού και με κανόνες ιστορίας. Αφορά σαφέστατα και εμάς. Το έχουμε εν μέρει κατακτήσει. Δηλαδή για τον Κωνσταντίνο Καραμανλή δεν θα βρει κανείς πολλούς να μην πουν έναν καλό ιστορικό λόγο για την σπουδαία του ιστορική παρακαταθήκη. Αυτό πρέπει να μπορούμε να το κάνουμε ευρύτερα.

Και σε ό,τι αφορά το άλλο σημείο που αναφέρατε απλώς να πω ότι εμένα σε προσωπικό επίπεδο μου δημιουργεί πολύ μεγάλη αποστροφή αυτοί οι οποίοι διχάζουν στη ζωή, να επιλέγουν να διχάζουν και στο θάνατο για 15 λεπτά δημοσιότητας. Υπάρχει ο όρος trash TV, υπάρχει και η trash πολιτική. Η trash πολιτική ήρθε στο προσκήνιο τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, τα τελευταία χρόνια έχουμε καταφέρει με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, έχουμε προοδεύσει πάρα πολύ, έχουμε βγει από αυτό. Ο κόσμος ξέρει πολύ καλά ότι στην trash πολιτική στο προσκήνιο δεν πρέπει να γυρίσουμε ποτέ.

ΔΟ: Παραμένει όμως η trash πολιτική εδώ μαζί μας.

Άκης Παυλόπουλος (ΑΠ): Και δυστυχώς έχει και κάποιους θιασώτες.

ΥΠ: Ο διχασμός έχει πάει και η τοξικότητα τη χώρα πίσω διαχρονικά. Πρέπει λοιπόν να μπορούμε με ηπιότητα, με κανόνες πολιτισμού, να μπορούμε να συζητάμε, να μπορούμε να επιμελούμαστε το παρελθόν και να αντλούμε θετικά και αρνητικά διδάγματα από την πολιτεία όσων προηγήθηκαν. Και αυτό είναι που πρέπει να κάνουμε και εμείς για όλα τα πολιτικά κόμματα, για όλες τις παρατάξεις. Μελετάμε, διδασκόμαστε, συμπεριλαμβάνουμε.

ΑΠ: Άρα, ο σεβασμός που απαίτησε ο κύριος Μητσοτάκης ήταν χρήσιμος σεβασμός…

ΥΠ: Είναι επιβεβλημένος ο σεβασμός, είναι επιβεβλημένος συνολικά και είναι επιβεβλημένο να μπορεί κανείς να διαβάζει, να μαθαίνει, να αντλεί μαθήματα από την ιστορία. Πώς έλεγε ένας πολύ σπουδαίος ιστορικός «πρέπει να κάνεις νέα λάθη, να μην επαναλαμβάνεις τα λάθη του παρελθόντος», πρέπει να μπορείς να διδάσκεσαι συνολικά από ό,τι έχει προηγηθεί. Αυτό το έλεγε αστειευόμενος, εν μέρει, σε κάθε περίπτωση όμως η χώρα πρέπει να μάθει να προχωρά. Και για να προχωρήσει πρέπει να αντλήσει και να κρατήσει όλα τα καλά του παρελθόν της. Αυτό λοιπόν πρέπει να κάνουμε και εμείς. Με ηπιότητα και χωρίς τοξικότητα  και σίγουρα όχι με όλα αυτά τα πράγματα τα οποία έχουν ακουστεί όλες αυτές τις ημέρες.

ΔΟ: Πάνω σε αυτό που λέτε μπορεί να μας βοηθήσει και αυτό που έρχεται μπροστά μας την προεδρική εκλογή για παράδειγμα; Μπορεί να είναι μία άσκηση σε αυτού του τύπου που λέτε;

ΥΠ: Κοιτάξτε η προεδρική εκλογή από τον τρόπο με τον οποίο είχε σχεδιαστεί από το μεταπολιτευτικό Σύνταγμα, 1975, η σύλληψη του συνταγματικού νομοθέτη ήταν να παράγει συναίνεση. Αυτό στην πορεία εργαλειοποιήθηκε και εργαλειοποιήθηκε από την αντιπολίτευση κυρίως, για αυτόν τον λόγο κιόλας προβήκαμε και στην πρόσφατη συνταγματική αλλαγή , δεν χρειάζεται η αυξημένη πλειοψηφία για να προκύψει το πρόσωπο του Προέδρου. Εγώ, εδώ, θα πω είμαστε στην τελική ευθεία, δεν έχει νόημα να μπούμε σε ονοματολογία ή σε γενικές περιγραφές, θα περιμένουμε τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού. Εγώ αυτό που θα ήθελα να πω είναι καλό είναι η αντιπολίτευση, επιβεβλημένο είναι η αντιπολίτευση να μην εργαλειοποιήσει στις μικροπολιτικές μυλόπετρες την προεδρική εκλογή. Πρέπει να μπορέσουμε να προχωρήσουμε.

ΑΠ: Έχει να κάνει και με την πρόταση που θα υποδειχθεί από την κυβέρνηση. Εάν δηλαδή η πρόταση αυτή εξυπηρετεί αυτό που  περιγράφετε, την ανάγκη συναίνεσης, τότε τα πράγματα είναι πιο εύκολα.

ΥΠ: Σε κάθε τι το οποίο έχουμε κάνει υπάρχει αυτή η λογική, είναι πυρηνική λογική στον Πρωθυπουργό. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο θα περιμένουμε να ακούσουμε και τις ανακοινώσεις τώρα που είμαστε στην τελική ευθεία.

ΑΠ: Γιατί ένα είδος εργαλειοποίησης, συγγνώμη που επιμένω σε αυτό, γίνεται και στο εσωτερικό των κομμάτων, όταν κυβερνητικοί βουλευτές έχουν ακουστεί να λένε «ή δικός μας ή δεν ψηφίζω». Και αυτό μια εργαλειοποίηση είναι.

ΔΟ: Σωστά, έχει ακουστεί και αυτό αλλά θα γίνει αυτό που πρέπει λέει ο Υπουργός από ό,τι κατάλαβα και εγώ οπότε εκεί θα μείνουμε. Πάμε τώρα κύριε Υπουργέ στα δικά σας, να ξεκινήσω με το θέμα των Ωνάσειων Δημόσιων σχολείων και πώς αυτά θα αναπτυχθούν με δωρεά του ιδρύματος Ωνάση. Τι θα γίνει ακριβώς;

ΥΠ: Να πω, καταρχήν, ότι αυτή είναι μια σπουδαία δωρεά από μεριάς του ιδρύματος Ωνάση. Έχουμε συνεργαστεί και σε άλλα πράγματα στο παρελθόν. Στην καμπάνια κατά του bullying. Θυμάστε ένα εξαιρετικό σποτ το οποίο διαμορφώθηκε μαζί με το Ίδρυμα Ωνάση για να ευαισθητοποιηθεί η κοινή γνώμη σε σχέση με τον σχολικό εκφοβισμό. Συνεπώς τώρα προχωράμε ένα βήμα παρακάτω, εμβαθύνουμε αυτή τη συνεργασία. Υπάρχει ήδη ένα διαχρονικό κεκτημένο σε ό,τι αφορά το Ίδρυμα που αφορά το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, σύμπραξη δηλαδή που έχει αυτά τα χαρακτηριστικά στον ευαίσθητο χώρο της Υγείας εδώ και πολλά χρόνια. Αυτό το μάθημα το αντλούμε για το χώρο της Παιδείας και θα έρθει το Ίδρυμα Ωνάση να συμπράξει μαζί μας για να αναπτύξουμε σχολεία σε περιοχές οι οποίες έχουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις όπως σε ευάλωτες περιοχές, θα πάμε σε υφιστάμενες σχολικές υποδομές, τα σχολεία αυτά θα έχουν μία νέα θεσμική αρχιτεκτονική. Σε αυτό το πλαίσιο θα πάμε σε περιοχές όπου έχουν προκλήσεις, θα ανακοινώσουμε αυτές τις περιοχές πολύ σύντομα. Τις έχουμε υπόψη μας. Εκκρεμεί μία τελική συζήτηση με το Ίδρυμα. Σε όλη την Ελλάδα, δεν θα είναι μόνο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

ΑΠ: Τα χαρακτηριστικά ποια θα είναι; Πώς θα είναι το Ωνάσειο Σχολείο;

ΥΠ: Θα μοιάζουν με τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, θα έχουν τέτοια χαρακτηριστικά, αλλά θα είναι ένας νέος τύπος σχολείου. Η ιδέα εδώ ποια είναι; Είναι να επενδύσουμε σε αυτή την πολυτυπία. Να μπορέσουμε, δηλαδή, να έχουμε στο σύστημα και έναν πλουραλισμό. Γιατί;  Πριν πάμε στα Ωνάσεια. Ποια είναι η λογική των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων; Να έχουν εκπαιδευτικές καινοτομίες τις οποίες μετά να μπορούμε να διαχέουμε συνολικότερα στο σύστημα εκπαίδευσης. Αυτή ακριβώς η λογική θα εξυπηρετηθεί και εδώ με άλλες καινοτομίες οι οποίες θα έρθουν στην πορεία.

ΔΟ: Μπορείτε να μας πείτε κάτι;

ΥΠ: Θα έχουν να κάνουν με την ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και της συνολικής επαγγελματικής διαδρομής των εκπαιδευτικών μέσα στο σύστημα. Θα έχουν να κάνουν με πρόσθετες ώρες για ομίλους για πράγματα τα οποία θα γίνονται και πέρα από το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου και προσωπικά και ο Πρωθυπουργός και όλοι μας δίνουμε μεγάλη έμφαση στα σημεία που θα γίνουν αυτά τα σχολεία. Μιλάμε για 22 μονάδες, 22 Γυμνάσια και Λύκεια, μιλάμε για 11 περιοχές. Θα ξεκινήσουμε με κάποια από τον Σεπτέμβριο, φέτος, και θα ολοκληρώσουμε του χρόνου.

ΑΠ: Εάν μιλάμε για υπάρχοντα σχολεία, υπάρχουσες υφιστάμενες μονάδες.

ΥΠ: Θα μετατραπούν σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο μετατρέπεται ένα σχολείο σε Πρότυπα. Θα υπάρχει μια ολόκληρη διαδικασία, θα μείνουν οι υφιστάμενοι μαθητές αλλά στην πορεία θα αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο θα δέχονται μαθητές, όπως συμβαίνει αντιστοίχως και στα πρότυπα σχολεία. Να πω σε αυτό ότι το Ίδρυμα στο πλαίσιο της δωρεάς του θα επενδύσει και στις υποδομές. Εμείς έχουμε ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα εγκαταστάσεων, το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», 350 εκατ. ευρώ θα πάνε σε επένδυση σε σχολικές μονάδες για να λυθούν με ήπιες παρεμβάσεις πολλά προβλήματα. Αυτό στα σχολεία αυτά θα το κάνει το Ίδρυμα Ωνάση και θα βάλει έως και ένα εκατ. ευρώ σε κάθε σχολική μονάδα από τις 22. Και αυτά θα απλωθούν σε όλη την Ελλάδα.

ΑΠ: Αυτό έχει μία προοπτική; Θέλω να πω αυτό είναι το πρώτο στάδιο ενός συνολικού σχεδίου να μετατρέψουμε τα σχολεία μας, να τα αναβαθμίσουμε σε αυτό το πρότυπο;

ΥΠ: Εγώ θα σας έλεγα ότι είναι ένα κομμάτι ενός παζλ. Ένα κομμάτι μιας ευρύτερης στρατηγικής που περιλαμβάνει πολλά πράγματα. Στο τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο είχα την ευκαιρία να παρουσιάσω αρκετά από αυτά που έχουν να κάνουν σε ό,τι αφορά στα Πρότυπα και Πειραματικά με την εισαγωγή του διεθνούς Baccalaureate, τη δημιουργία αθλητικών σχολείων – που το συζητάμε πάρα πολλά χρόνια -, η στρατηγική της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης περιλαμβάνει πάρα πολλά σημεία για να μπορέσει να πιάσει. Γιατί βλέπουμε και αποτελέσματα εκθέσεων που μας έχουν προβληματίσει. Έχουμε συζητήσει μαζί και τα αποτελέσματα της PISA συνολικά για τη Δυτική Ευρώπη δεν είναι θετικά στην τελευταία έκθεση η οποία υπήρξε. Υπήρχε και συνολική πτώση λόγω του covid θεωρήθηκε αλλά παρόλα αυτά αυτό δεν είναι δικαιολογία ακινησίας. Ξέρουμε ότι πρέπει να κάνουμε πάρα πολλά πράγματα και να τα κάνουμε γρήγορα. Έτσι και στις υποδομές θα επενδύσουμε και τα βιβλία θα αλλάξουμε, από τον Σεπτέμβριο του ‘26

ΑΠ: Μήπως πρέπει να αλλάξει ο τρόπος διδασκαλίας;

ΥΠ: Μα και τα προγράμματα σπουδών αλλάζουν…

ΑΠ: Θέλω να σας πω ότι είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω με τρεις οικογένειες που είχαν την τύχη να επισκεφθούν το εξωτερικό και γυρίζοντας, μου είπαν και οι τρείς οικογένειες ότι στα σχολεία τους τα παιδιά τους τελειώνουν την ημέρα τους και το διάβασμά τους στο σχολείο. Δεν έχουν ούτε φροντιστήριο, δίνουν μεγάλη έμφαση στη ποιότητα ζωής μετά το σχολείο, στις δραστηριότητες, στον ελεύθερο χρόνο και τα παιδιά δεν έχουν να γυρίσουν στις 4 το απόγευμα, γυρίζουν κατά τις 4 αλλά μετά έχουν τη ζωή τους ελεύθερη. Δεν έχουν να γυρίσουν από το σχολείο να αφήσουν τη μία τσάντα να πάνε μετά στο φροντιστήριο, μετά σε άλλο φροντιστήριο, μετά να τρέχουν από δω και μετά να καταλήγουν στις δέκα το βράδυ να διαβάζουν.

ΥΠ: Εγώ κύριε Παυλόπουλε σε αυτό θα πω ότι ενώ γενικά αυτό που περιγράφετε συνέβαινε σε πάρα πολλές χώρες τα προηγούμενα χρόνια πιο έντονα, τώρα βλέπουμε μία ροπή και σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης περισσότερο προς αυτό που εμείς αποκαλούμε φροντιστήρια ή αυτοί θα πουν tutorials, private tutoring, ιδιωτικά μαθήματα δηλαδή. Υπάρχει μία ένταση του ανταγωνισμού στα εκπαιδευτικά συστήματα για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αν με ρωτάγατε ποιος είναι ο στόχος που εμείς θέτουμε είναι να μειωθεί η απομνημόνευση στο σύστημα και να μειωθεί και το στρες στο σύστημα. Τα προγράμματα σπουδών και όλες οι αλλαγές που έχουμε δρομολογήσει προς αυτήν την κατεύθυνση είναι. Δεν είναι μία απλή άσκηση αυτή γιατί έχουμε κάποια πράγματα που είναι διαχρονικά κεκτημένα. Στις Πανελλαδικές εξετάσεις έχουμε ένα σύστημα εξήντα ετών περίπου το οποίο η ελληνική κοινή γνώμη αποδέχεται ως αντικειμενικό και αδιάβλητο, αλλά από την άλλη, υπάρχουν πτυχές αυτού του συστήματος, όπως αυτές τις οποίες περιγράφετε, οι οποίες όλους μας προβληματίζουν. Άρα, θα πρέπει ταυτόχρονα να προσπαθήσουμε να κρατήσουμε τα καλά αυτού του συστήματος ενώ μεταρρυθμίζουμε τις πιο προβληματικές πτυχές του. Τα νέα προγράμματα σπουδών τα οποία θα δούμε με τα νέα βιβλία, από το Σεπτέμβριο του ‘26 θα είναι προς αυτήν την κατεύθυνση.

ΔΟ: Πάμε στα ιδιωτικά Πανεπιστήμια. Ο στόχος για το τέλος του 35 θα υλοποιηθεί;

Υπ: Βεβαίως! Και ξέρετε ο στόχος δεν αφορά μόνο τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια. Θέλω να ξεκινήσω από τα Δημόσια γιατί ο στόχος λέγεται συνολικά διεθνοποίηση του συστήματος. Τι εννοούμε μ αυτό το έχουμε πει πολλές φορές. Εννοούμε ότι αυτό που άλλες χώρες έχουν κατακτήσει, ακόμα και από την ευρύτερη περιοχή μας, Ιταλία, στη Φλωρεντία 41 παραρτήματα ξένων Πανεπιστημίων. Κύπρος: πριν μερικές δεκαετίες η Κύπρος δεν είχε ξένους φοιτητές και οι Κύπριοι φοιτητές δεν έμεναν στην Κύπρο, έρχονταν εδώ, ή σε άλλες χώρες, ή στην Αγγλία. Έχουν καταφέρει λοιπόν οι χώρες στις γύρω περιοχές και έχουν δημιουργήσει μικρά ή μεσαία περιφερειακά κέντρα εκπαίδευσης. Η Ελλάδα σε αυτό, τις τελευταίες δεκαετίες – όχι εγώ θα το πω πιο σκληρά- απέτυχε. Δεν το πετύχαμε, δεν το καταφέραμε. Λοιπόν ήρθε η ώρα να το  καταφέρουμε, γιατί; Γιατί έχουμε εξαιρετικό έμψυχο δυναμικό στα ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια και εξαιρετική ακαδημαϊκή διασπορά σε όλον τον κόσμο. Τί κάνουμε λοιπόν γι’ αυτό; Δύο πράγματα: το ένα είναι η διεθνοποίηση του δημοσίου συστήματος κι εδώ θα είμαστε σε θέση πάρα πολύ σύντομα να ανακοινώσουμε συμπράξεις των ελληνικών δημοσίων Πανεπιστημίων με κορυφαία Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Τα  πιο μεγάλα Πανεπιστήμια του εξωτερικού, κύριε Οικονόμου θα έρθουν μέσα από τα Δημόσια Πανεπιστήμια, έχουμε πει το YALE, έχουμε πει το Πανεπιστήμιο της California, με Μεταπτυχιακά που…

ΔΟ: Τα Μεταπτυχιακά θα είναι το πρώτο στάδιο; Θα δούμε και αυτόνομες μονάδες;

ΥΠ: Μαζί και τα δύο θα γίνουν. Από τη μία θα δούμε δεκάδες, αλλά θα δούμε και αυτόνομες μονάδες Μη Κρατικών Πανεπιστημίων αλλά αυτά τα βάζουμε μαζί, είναι το κομμάτι της διεθνοποίησης, από τη μία συμπράξεις με κορυφαία Πανεπιστήμια του εξωτερικού…

ΔΟ: δηλαδή, το Μεταπτυχιακό που θα κάνεις ας πούμε από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο πχ λέμε τώρα ή από το ΕΚΠΑ από οπουδήποτε, σε σύμπραξη με YALE τί στοιχεία θα έχει;

ΥΠ: Αυτά θα τα ανακοινώσουμε στην πορεία για τα συγκεκριμένα Μεταπτυχιακά. Εγώ μπορώ να σας πω ότι έχουν κατατεθεί προτάσεις που θα αξιολογηθούν τώρα από το Υπουργείο Παιδείας, γιατί τις στηρίζουμε κι όλες αυτές τις προτάσεις και οικονομικά για να μπορέσει να αναπτυχθεί πολλές φορές ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα απαιτούνται επενδύσεις σε υποδομές για παράδειγμα, ένα Μεταπτυχιακό που αφορά την Ιατρική, τον χώρο της Υγείας ή σε άλλα σε ειδικά εργαστήρια. Άρα, τώρα αξιολογούμε τις προτάσεις. Πόσες προτάσεις έχουν κατατεθεί; Έχουν κατατεθεί πάνω από 100 φοβερά ενδιαφέρουσες προτάσεις. Οπότε τώρα, με τα χρήματα που έχουμε βάλει σε αυτό το πρόγραμμα αξιολογούμε τις προτάσεις αυτές

ΑΠ: Για αυτόνομες μονάδες ;

ΥΠ: Αυτό είναι για Μεταπτυχιακά, για συμπράξεις ελληνικών δημοσίων Πανεπιστημίων με κορυφαία Πανεπιστήμια του Εξωτερικού. Αυτό είναι το ένα σκέλος της πολιτικής. Το άλλο ποιο είναι; Αυτό που με ρωτήσατε. Τα Παραρτήματα, τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια

ΔΟ: Δηλαδή αυτόνομες Σχολές τί θα δούμε στην Ελλάδα;

ΥΠ: για τα Παραρτήματα έχει ξεκινήσει τώρα η διαδικασία των αιτήσεων, αυτή ολοκληρώνεται στο τέλος Φεβρουαρίου…

ΔΟ: Για τι Σχολές μιλάμε;

ΥΠ: Περιμένουμε να τις δούμε γιατί ακόμα δεν έχουν κατατεθεί οι αιτήσεις. Γιατί δεν έχουν ακόμα κατατεθεί, θέλω να έχουν κατατεθεί οι αιτήσεις για τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια…

ΑΠ: Πότε θα ξέρουν οι οικογένειες;

ΥΠ: Θα ξέρουμε την άνοιξη ποιες είναι οι αιτήσεις αυτές, θα έχουν αξιολογηθεί και θα μπορούμε να ξεκινήσουμε μέσα στη χρονιά.

ΑΠ: Οι ελληνικές οικογένειες που έχουν ως δεύτερο σενάριο ότι τα παιδιά τους μπορεί να φύγουν για σπουδές στο εξωτερικό, πότε θα ξέρουν αν έχουν τη δυνατότητα τα χρήματα που θα έδιναν στο εξωτερικό…

Υπ: Τέλος της άνοιξης

ΑΠ: Τέλος της άνοιξης, να τα δώσουν στην Ελλάδα και τα παιδιά να μείνουν στην πατρίδα τους, σε ομόλογα Πανεπιστήμια.

ΥΠ: Τέλος της άνοιξης θα έχουμε τις πρώτες αιτήσεις αξιολογημένες.

ΔΟ: Μιλάμε τώρα για μεγάλα γνωστά Πανεπιστήμια κύριε Υπουργέ, απ’ αυτό το ενδιαφέρον που έχετε μέχρι τώρα;

Υπ: Εγώ θα σας έλεγα ότι έχουμε δει ενδιαφέρον και από μεγάλα γνωστά Πανεπιστήμια, έχουμε δει ενδιαφέρον από και από Πανεπιστήμια του εξωτερικού συνολικότερα που κοιτάζουν τη χώρα μας με τη λογική που σας είπα πριν, για ένα Περιφερειακό Κέντρο Εκπαίδευσης που ακόμα δεν έχει δημιουργηθεί. Και σε ένα τόπο που πολύς κόσμος κύριε Οικονόμου, κύριε Παυλόπουλε θα ήθελε να σπουδάσει.

ΑΠ: Καινούρια αγορά ε; Για τις επενδύσεις που θα γίνουν είναι μία καινούρια αγορά όπου υπάρχει ένα μεγάλο ενδιαφέρον.

ΥΠ: Μα να το πω πάρα πολύ απλά, γιατί τα βάζουμε μαζί και τα Δημόσια Πανεπιστήμια που διεθνοποιούνται και τα μη κρατικά; Ανέφερα την Ιταλία. Έχω και πρόσωπο από το οικογενειακό μου περιβάλλον, ελληνοαμερικάνο ο οποίος σπούδασε Αρχιτεκτονική στην Αμερική και έκανε ένα εξάμηνο των σπουδών του στη Φλωρεντία, που σας περιέγραφα πριν γι’ αυτό και ξέρω καλά το παράδειγμα. Υπήρχε δηλαδή η λογική στα αμερικάνικα Πανεπιστήμια «θα γίνεις αρχιτέκτονας αλλά μπορείς να πας και ένα εξάμηνο να σπουδάσεις στη Φλωρεντία». Λοιπόν, την ανάλογη σκέψη -που είναι προφανής- Ελλάδα- Αρχαιολογία, Φιλοσοφία, τη συζητάμε χρόνια και δεν το έχουμε κάνει. Ξέρετε, τα πιο προφανή καμιά φορά είναι από τα πιο δύσκολα να γίνουν, αλλά είναι και εκείνα που θα έχουν και τις μεγαλύτερες αποδόσεις αν γίνουν. Κοινωνικά, και σε οικονομικό επίπεδο που βάζετε, το οποίο δεν είναι καθόλου αμελητέο, είναι πολύ σπουδαίο για τη χώρα να καταφέρει να το αναπτύξει αυτό, αλλά εγώ ως Υπουργός Παιδείας θα σας πω ότι το πιο σημαντικό είναι το αμιγώς εκπαιδευτικό και είναι και πολύ σπουδαίο να αποκτήσουμε και πρεσβευτές της χώρας μας. Όταν κάποιος σπουδάζει – το ξέρουμε από τον κύκλο μας- όταν κάποιος σπουδάζει σε μία χώρα του εξωτερικού, μαθαίνει και να αγαπά αυτή τη χώρα, πάντα έχει την πατρίδα του πρώτη, αλλά μαθαίνει και να την αγαπά και να τη σέβεται και να την επισκέπτεται. Λοιπόν, πόσοι πρεσβευτές θα δημιουργηθούν για τη χώρα μας αν έρθουν ξένοι φοιτητές να σπουδάσουν εδώ;

ΔΟ: Δηλαδή εδώ να φανταστούμε τέλος ‘25 και ‘26 θα δούμε και αυτόνομα τμήματα Πανεπιστημίων με δικά τους κτήρια, με δικές τους υποδομές;

ΥΠ: Μιλάμε για φέτος ότι ξεκινάμε θα έχουμε τα αποτελέσματα των αιτήσεων άμεσα απλώς, δεν σας απαντώ κάθετα γιατί; Το σωστό είναι: πρώτα θα κατατεθούν οι αιτήσεις, θα αξιολογηθούν οι αιτήσεις από την Ανεξάρτητη Αρχή, όχι από τον Υπουργό Παιδείας, ανεξάρτητες αρχές αξιολογούν τις αιτήσεις των Πανεπιστημίων για το ποιες θα δεχτούμε, και μόλις θα έχουμε τα αποτελέσματα των αιτήσεων αυτών

ΑΠ: Πόσο χρόνο;

ΥΠ: Τέλος άνοιξης, όπως σας είπα, θα δούμε ποιες είναι οι αιτήσεις που έχουν γίνει δεκτές γιατί πρέπει να δούμε ποιοι φτάνουν στο ποιοτικό κριτήριο που έχουμε θέσει. Θυμίζω ότι ο Νόμος έχει θέσει, και το έχουμε ξαναπεί, τα πιο σκληρά ποιοτικά κριτήρια για να μπορέσει ένα Παράρτημα ξένου Πανεπιστημίου να εγκατασταθεί στη χώρα μας. Αυτά λοιπόν τα κριτήρια θα τα δούμε να τηρούνται στην πράξη και να αξιολογούνται.

ΔΟ: Μία κουβέντα για την Ανώτερη Σχολή Παραστατικών Τεχνών, τι θα είναι και τι θα συνενώνει την πραγματικότητα;

ΥΠ: Να πω κατ’ αρχήν ότι αυτή είναι μία συζήτηση η οποία γίνεται εδώ και πάρα πολύ καιρό, έχει δημιουργηθεί η ανάγκη και για τα επαγγελματικά δικαιώματα, υπήρξε και ένταση γύρω απ’ αυτή τη συζήτηση. Οπότε, τώρα, αυτό το οποίο υπάρχει ως αίτημα, απορροφώντας σχολές οι οποίες ήδη υπάρχουν αλλά και χτίζοντας πάνω σ αυτό, όπως η Σχολή του Εθνικού, θα έρθουμε να δημιουργήσουμε την Ανώτερη Σχολή Παραστατικών Τεχνών με (βάση) το μοντέλο της Καλών Τεχνών.  Είναι άλλη η Καλών Τεχνών, το μοντέλο της θα ακολουθήσουμε. Θα είναι μέσα υφιστάμενες Σχολές οι οποίες θα απορροφηθούν, πέντε Σχολές, η Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, και θα έρθουμε να κάνουμε αυτό το οποίο έχει γίνει σε άλλες χώρες της Δυτικής Ευρώπης εδώ και πάρα πολλά χρόνια και δεν είχε γίνει και στη χώρα μας. Ένα κομμάτι είναι αυτό. Ο Νόμος δεν θα ρυθμίζει μόνο αυτό. Συνεργάζομαι πολύ στενά με τη Λίνα Μενδώνη, με το Υπουργείο Πολιτισμού για να διαμορφώσουμε αυτό το Νόμο, διαβουλευόμαστε αυτό το διάστημα, πολύ σύντομα το Νομοσχέδιο θα είναι σε δημόσια διαβούλευση.

ΔΗΜ: ευχαριστούμε κύριε Υπουργέ!

ΥΠ: Κι εγώ ευχαριστώ!