«Το εγχείρημα του εμβολιασμού είναι ο οδηγός για την Ψηφιακή Ελλάδα». Αυτή ήταν η σαφής απάντηση του υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη που δέχθηκε να συμμετάσχει – αντί μιας παραδοσιακής σε μορφή συνέντευξης- σε ένα παιχνίδι λέξεων, φράσεων και εννοιών για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό. Διάλεξα για όλα αυτά – λέξεις, φράσεις, έννοιες- να τεθούν κάτω από τον αριθμό 21 με τους συμβολισμούς που ενσωματώνει. Από τις απαντήσεις του Κυριάκου Πιερρακάκη διάλεξα να κρατήσω μία εξ αυτών ως παρακαταθήκη για τη συνέχεια.
Από το χαρτί στην πληροφορία: «Το εγχείρημα του εμβολιασμού είναι ο οδηγός για την Ψηφιακή Ελλάδα. Καθένας μπορεί να εμβολιαστεί χωρίς ούτε ένα χαρτί στα χέρια του, εκδίδοντας ψηφιακά μέχρι και τη βεβαίωση εμβολιασμού. Στόχος είναι όχι μόνο να ψηφιοποιηθούν τα κάθε είδους πιστοποιητικά, αλλά οι υπηρεσίες να μην ανταλλάσσουν έγγραφα (ούτε καν ηλεκτρονικά), αλλά πληροφορία. Τα οφέλη είναι πολλαπλά: οικονομία, ταχύτητα, ασφάλεια».
gov.gr: «Η συγκέντρωση όλων των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Δημοσίου σε ένα σημείο ήταν εξαρχής κεντρικός πυλώνας του προγράμματός μας. Γιατί αυτό: διότι το κράτος είναι ένα και ως ένα πρέπει να λειτουργεί, με ενιαίο τρόπο και φιλοσοφία. Μέσα στην πανδημία, αυτό που συνιστούσε ως τότε εκκρεμότητα, έγινε αναγκαιότητα. Τον Μάρτιο του 2020 ξεκινήσαμε με 501 ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Σήμερα το gov.gr παρέχει περισσότερες από 1.140 υπηρεσίες και αναπτύσσεται διαρκώς, με ενιαίο σχεδιασμό και προστιθέμενη αξία στην καθημερινότητα των πολιτών».
Ηλεκτρονικές συναλλαγές με το Δημόσιο: «Η πρόοδος της Ελλάδας στον ψηφιακό μετασχηματισμό δεν είναι μόνο ορατή στην καθημερινότητα όλων των πολιτών, αλλά αποτελεί και μετρήσιμο μέγεθος. Το 2018 οι ηλεκτρονικές συναλλαγές πολιτών με το κράτος και οι επικοινωνίες μεταξύ μητρώων και υπηρεσιών αθροιστικά ήταν λιγότερες από εννέα εκατομμύρια. Το 2020 καταγράφηκαν περισσότερες από 94 εκατομμύρια. Κάθε τέτοια διαδικασία σημαίνει έως και μία ουρά λιγότερη και συνεπάγεται εξοικονόμηση χρόνου και πόρων τόσο για τους πολίτες, όσο και για τη Διοίκηση».
Εμβολιασμός: «Ο εμβολιασμός αποτελεί τη δυσκολότερη άσκηση εφοδιαστικής αλυσίδας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Σε μια τόσο απαιτητική διαδικασία είναι το κράτος που πρέπει να πηγαίνει στον πολίτη και όχι το αντίστροφο. Με βάση αυτή την αρχή, δημιουργήσαμε την πλατφόρμα emvolio.gov.grκαι τη συνδέσαμε με τα δύο φυσικά σημεία κλεισίματος ραντεβού, τα ΚΕΠ και τα φαρμακεία. Έτσι, όλοι οι πολίτες, σε όποιο σημείο της Ελλάδας και αν βρίσκονται, θα κλείνουν το ραντεβού τους γρήγορα και απλά».
Από το χαρτί στην πληροφορία: «Το εγχείρημα του εμβολιασμού είναι ο οδηγός για την Ψηφιακή Ελλάδα. Καθένας μπορεί να εμβολιαστεί χωρίς ούτε ένα χαρτί στα χέρια του, εκδίδοντας ψηφιακά μέχρι και τη βεβαίωση εμβολιασμού. Στόχος είναι όχι μόνο να ψηφιοποιηθούν τα κάθε είδους πιστοποιητικά, αλλά οι υπηρεσίες να μην ανταλλάσσουν έγγραφα (ούτε καν ηλεκτρονικά), αλλά πληροφορία. Τα οφέλη είναι πολλαπλά: οικονομία, ταχύτητα, ασφάλεια».
Ψηφιακό κράτος: «Οι ψηφιακές υπηρεσίες διευκολύνουν τους συμπολίτες μας που το έχουν περισσότερο ανάγκη – εργαζόμενους, γονείς, ΑΜεΑ, κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών. Ταυτόχρονα, εξασφαλίζουν μεγαλύτερη διαφάνεια, αμβλύνοντας και αδικίες. Μέσω της διαρκούς ανάπτυξης του gov.gr, το ελληνικό κράτος αλλάζει εποχή προς όφελος όλων των πολιτών».
Ψηφιακή οικονομία: «Είμαστε σε ανοιχτή γραμμή με επαγγελματικούς συλλόγους και επιμελητήρια για να ακούσουμε τις ανάγκες και τις προτάσεις τους. Οι επιχειρήσεις ήδη βλέπουν μια σειρά από ψηφιακές διευκολύνσεις: ψηφιακό ποινικό μητρώο, αυτόματη άντληση φορολογικής ενημερότητας για προμηθευτές του Δημοσίου, απλοποίηση πιστοποιητικών, μείωση διαδικασιών. Θα ακολουθήσουν ακόμα περισσότερες πρωτοβουλίες, όπως η ψηφιακή σύσταση ατομικής επιχείρησης που θα είναι έτοιμη τις επόμενες εβδομάδες».
Απλοποίηση διαδικασιών: «Η απλοποίηση των διαδικασιών –ιδίως των γεγονότων ζωής– είναι απαραίτητη για τη σημαντική μείωση της γραφειοκρατίας. Η πιο σημαντική παρέμβασή μας μέχρι στιγμής είναι η ολοκλήρωση της δήλωσης γέννησης για τον γονέα με μία μόνο ενέργεια μέσα στο μαιευτήριο, μειώνοντας δραστικά τις ουρές σε μια σειρά από δημόσιους φορείς και υπηρεσίες. Την ίδια στρατηγική εφαρμόζουμε και σε κάθε επιμέρους τομέα, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την συγχώνευση 25 δικαστικών πιστοποιητικών φερεγγυότητας (πχ μη πτώχευσης) σε ένα ενιαίο».
Ψηφιακά ραντεβού στο Δημόσιο: «Μια από τις πολλές νέες δυνατότητες που εισάγαμε ήταν τα ψηφιακά ραντεβού με υπηρεσίες: ΚΕΠ, ΟΑΕΔ, Προξενεία και Εφορίες είναι οι φορείς που έχουν εγκαινιάσει το ψηφιακό γκισέ. Η ανταπόκριση των πολιτών αποδεικνύει τη χρηστικότητα αυτής της πρωτοβουλίας και υπαγορεύει την επέκτασή της σε επιπλέον φορείς και με επιπλέον διαδικασίες».
GovApp: «Κατά την τελετή παράδοσης – παραλαβής του Υπουργείου, είχα αναφέρει ότι τελικός στόχος είναι το κράτος να περάσει στο κινητό μας τηλέφωνο. Το πρώτο βήμα ήταν να δημιουργηθεί η εφαρμογή εκείνη που θα επιτρέπει σε πολίτες και επιχειρήσεις να κάνουν τη δουλειά τους μέσω ενός smartphone. Με το govApp παρέχεται γρήγορη, εύκολη και ασφαλής πρόσβαση για όλους, όπου και αν βρίσκονται».
Ταμείο Ανάκαμψης: «Πάνω από το 20% των πόρων που προβλέπει για την Ελλάδα το Ταμείο Ανάκαμψης είναι συνδεδεμένα με ψηφιακά έργα. Τα κονδύλια αυτά μας δίνουν στη χώρα τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουμε το σύνολο της ψηφιακής της μας στρατηγικής όπως αυτή περιγράφεται στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού. Θέλουμε να αξιοποιήσουμε κάθε ευρώ που έχουμε διαθέσιμο και αυτό δεν είναι μια επιθυμία που προβάλλεται στο μέλλον, αλλά μια διαδικασία που έχει ήδη ξεκινήσει για περίπου ένα στα τέσσερα έργα».
Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού: «Ένα από τα προβλήματα που κράτησαν πίσω την Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια ήταν η έλλειψη ενός ολιστικού σχεδιασμού ως προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Αποτελώντας το ίδιο το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης την αναγκαία οριζόντια δομή, ήταν αναγκαίο και ένα ενιαίο κείμενο που θα συνόψιζε το σύνολο της στρατηγικής μας για την Ψηφιακή Ελλάδα. Το κείμενο αυτό είναι η Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού που περιλαμβάνει περισσότερα από 450 οριζόντια και τομεακά έργα».
data.gov.gr: «Λένε ότι αν κάτι μπορείς να το μετρήσεις, μπορείς να το πετύχεις. Τα δεδομένα αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για τη χάραξη πολιτικών και μοχλό ανάπτυξης για επαγγελματίες και επιχειρήσεις. Με τη νέα πλατφόρμα data.gov.gr διαθέσαμε ελεύθερα σε όλους σημαντικές δέσμες ανώνυμων και στατιστικών δεδομένων – φερ’ειπείν τον όγκο δεδομένων που διακινούνται καθημερινά μέσω Διαδικτύου- και μάλιστα με τρόπο που να μπορούν να αξιοποιηθούν από κάθε ενδιαφερόμενο».
Ψηφιακές δεξιότητες: «Το ψηφιακό άλμα θα είναι επιτυχημένο μόνο εφόσον το καταφέρουμε χωρίς να αφήσουμε κανέναν πίσω. Αυτό για τις νεότερες γενιές μπορεί φαίνεται απλό, όχι όμως και για τις μεγαλύτερες. Γι’ αυτό λειτουργεί εδώ και μήνες η Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών που ανανεώνεται διαρκώς με νέο δωρεάν εκπαιδευτικό υλικό».
Κυβερνοασφάλεια: «Η ασφάλεια είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Αναβαθμίσαμε και στελεχώσαμε την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας και ενισχύσαμε τη συνεργασία μας με τον ENISA, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Κυβερνοασφάλειας που εδρεύει στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα, ορίσαμε τις κρίσιμες υποδομές της χώρας και τα πρωτόκολλα που πρέπει να ακολουθούν και ανακοινώσαμε την Εθνική Στρατηγική Κυβερνοασφάλειας 2021-2025».
ΚΕΠ: «Θέλουμε τα ΚΕΠ να αποτελούν το μόνο φυσικό σημείο επαφής του πολίτη με το κράτος – το απαραίτητο και αναπόσπαστο, δηλαδή, συμπλήρωμα του gov.gr. Ήδη τα ΚΕΠ συμμετέχουν στο πρόγραμμα του εμβολιασμού, έχουν αναβαθμίσει σημαντικά ορισμένες υπηρεσίες τους (ραντεβού με βιντεοκλήση, απλούστερη και ταχύτερη έκδοση πιστοποιητικών). Η ενδυνάμωση των ΚΕΠ αποτελεί μια διαρκή διαδικασία και σύντομα θα ανακοινώσουμε ακόμα περισσότερες υπηρεσίες».
Κτηματολόγιο: «Το Κτηματολόγιο είναι μία από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις αυτού που περιγράφουμε ως “εκκρεμότητα”. Εργαζόμαστε εντατικά για την ταχύτερη δυνατή κτηματογράφηση όλης της επικράτειας. Παράλληλα, όμως, δίνουμε έμφαση στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Έτσι, πριν από λίγες ημέρες δώσαμε για πρώτη φορά η δυνατότητα για εξ αποστάσεως έλεγχο σε επαγγελματίες που ασχολούνται με ακίνητα μέσω του ktimatologio.gov.gr».
ΕΛΤΑ: «Στόχος μας δεν είναι τα ΕΛΤΑ απλά να πάψουν να είναι ζημιογόνα, αλλά να αναβαθμίσουν συνολικά τη λειτουργία τους, παρέχοντας σύγχρονες και χρηστικές υπηρεσίες. Η εθελουσία έξοδος που ξεκίνησε πριν από λίγους μήνες ήταν από τις πλέον επιτυχημένες τόσο στον δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να υλοποιήσουμε ταχύτερα τον σχεδιασμό που έχουμε ήδη εξαγγείλει».
Δημοπρασία 5G: «Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο για το 5G της ΕΕ, αυτή τη στιγμή η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη θέση αναφορικά με την πρόοδο της μετάβασης στα δίκτυα πέμπτης γενιάς. Αυτό δεν ήρθε από τη συγκυρία της πανδημίας, που ανάγκασε πολλές χώρες να ζητήσουν παράταση. Προήλθε από σκληρή και μεθοδική δουλειά, που μας επέτρεψε να ολοκληρώσουμε έγκαιρα μια πολύ απαιτητική τεχνικά δημοπρασία πετυχαίνοντας και τους δύο στόχους που θέσαμε: υψηλά έσοδα για το Δημόσιο και ταχεία ανάπτυξη των δικτύων».
Ταμείο Φαιστός: «Το 5G δεν είναι απλά “άλλο ένα G” – πρόκειται για μια τεχνολογική εξέλιξη που θα φέρει νέες δυνατότητες στην καθημερινότητά μας και σημαντικές προοπτικές σε όλο το φάσμα της παραγωγικής δραστηριότητας. Σε βάθος δεκαετίας, το 5G μπορεί να δημιουργήσει 69.000 νέες θέσεις εργασίας και ακαθάριστη προστιθέμενη αξία 12,4 δις ευρώ. Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται το Ταμείο «Φαιστός» που δημιουργήσαμε για να ενισχύσει επιχειρηματικές ιδέες και να προσελκύσει επενδύσεις με επίκεντρο το 5G. Έχοντας αρχικό κεφάλαιο ύψους 93 εκατομμυρίων ευρώ που προήλθε από τη δημοπρασία του φάσματος, φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε στην Ελλάδα ένα “οικοσύστημα καινοτομίας” γύρω από τα δίκτυα πέμπτης γενιάς».
Συνδεσιμότητα για όλους: «Οι νέες τεχνολογικές δυνατότητες καθώς και οι ευκαιρίες αξιοποίησής τους απαιτούν υψηλές ταχύτητες και αξιόπιστη σύνδεση. Χάρη στο νέο πλαίσιο για την αδειοδότηση των κεραιοσυστημάτων και τις υποχρεώσεις που ανέλαβαν οι πάροχοι στη δημοπρασία για το 5G, μέσα στα επόμενα χρόνια η Ελλάδα θα αναβαθμίσει εντυπωσιακά τα δίκτυά της, ειδικά στις πιο απομακρυσμένες περιοχές».
13033: «Η διαχείριση της πανδημίας μας έδειξε ότι παλιότερες τεχνολογίες μπορούν να αξιοποιηθούν για να διευκολύνουμε τους πολίτες, αρκεί να τις προσεγγίσουμε με καινοτόμα οπτική. Αυτό κάναμε και με τα SMS στο 13033 για τις κατ’ εξαίρεση μετακινήσεις, δίνοντας μια απλή και λειτουργική εναλλακτική στο έντυπο μετακίνησης. Και αυτό αναγνωρίστηκε ως βέλτιστη πρακτική τόσο από τον ΟΟΣΑ, όσο και την αρμόδια αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Margrethe Vestager».