Πώς θα διασφαλίσετε ότι τα έργα που έχετε σχεδιάσει με τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020 – 2025 με ένα συνολικό προϋπολογισμό που αγγίζει τα 6 δισ. ευρώ θα προχωρήσουν εντός εύλογου χρονικού διαστήματος ώστε η προσπάθεια να είναι επιτυχής; Η μέχρι σήμερα εμπειρία δείχνει ότι σχεδιάζουμε έργα ΤΠΕ (Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών) και μέχρι να υλοποιηθούν έχουν ξεπεραστεί...
Η Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού πράγματι περιλαμβάνει πλήθος παρεμβάσεων, δεκάδων έργων μικρών και μεγάλων για τα οποία ήδη έχει ξεκινήσει μια εκτενής προετοιμασία. Αυτήν τη στιγμή, λόγω και του Ταμείου Ανάκαμψης, διαμορφώνεται η ευνοϊκή συγκυρία του να μπορούμε να έχουμε όλους τους διαθέσιμους χρηματοδοτικούς πόρους ώστε να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε το σύνολο της στρατηγικής μας.
Η Κοινωνία Της Πληροφορίας Α.Ε. καθώς και οι υπόλοιποι οργανισμοί του Υπουργείου ήδη έχουν εντείνει τις προσπάθειες τους ως προς τις δημοπρασίες μεγάλων έργων πληροφορικής σε σχέση με τους προηγούμενους χρηματοδοτικούς μηχανισμούς που είχαμε, όπως το ΕΣΠΑ 2013-20, και πολλά έργα έχουν ήδη δημοπρατηθεί.
Οι ταχύτητες που ήδη έχουμε αναπτύξει εκτιμώ ότι θεμελιώνουν την αξιοπιστία μας για το σύνολο των επόμενων βημάτων που θα κληθούμε να λάβουμε.
Φυσικά, συνολικά ο σχεδιασμός της κυβέρνησης σε σχέση με το Ταμείο Ανάκαμψης περιλαμβάνει σειρά νομοθετικών και τεχνικών παρεμβάσεων τέτοιων που θα επιτρέψουν να επιτύχουμε ακόμα μεγαλύτερες ταχύτητες σε σχέση με το ζήτημα που θίγετε.
Μιλήσατε πρόσφατα για την ανάγκη αναθεώρησης του πλαισίου σε ευρωπαϊκό επίπεδο προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. Άλλωστε μπορεί η Ελλάδα να χρειάζεται να κάνει άλματα, αλλά και η Ευρώπη υστερεί έναντι άλλων αναπτυγμένων κρατών στις νέες τεχνολογίες. Υπήρξε ανταπόκριση;
Πράγματι υπάρχουν πολλά πράγματα τα οποία μπορούμε και πρέπει να κάνουμε καλύτερα όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε περιφερειακό επίπεδο.
Καταρχάς εμείς ως χώρα θα πρέπει να λάβουμε όλες εκείνες τις αποφάσεις οι οποίες θα μας επιτρέψουν να πετύχουμε τις μέγιστες δυνατές ταχύτητες, όπως είπα και πριν. Μία τέτοια πρόσθετη παρέμβαση, για παράδειγμα, είναι η αλλαγή φιλοσοφίας που ήδη διαφαίνεται σε πολλά έργα που έχουμε δημοπρατήσει, η φιλοσοφία των συμφωνιών – πλαίσιο, των framework agreements. Αυτό το είδος των συμβάσεων δίνουν μία μεγαλύτερη ευελιξία σε σχέση με έργα τα οποία επιθυμούμε να εκτελέσουμε στην πορεία με έναν πιο ευέλικτο και δυναμικό τρόπο, κάτι εξαιρετικά συμβατό με το χαρακτήρα έργων πληροφορικής που συχνά αφορούν διαλειτουργικοτητες και διασυνδέσεις.
Από εκεί και πέρα φυσικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο ήδη πολλά θέματα έχουν τεθεί. Εκτιμώ ότι αυτά τα θέματα αναδείχθηκαν ακόμη περισσότερο κατά τη φάση της πανδημίας, καθώς η υλοποίηση έργων πληροφορικής με μεγάλη ταχύτητα κατέστη όχι απλώς κάτι το επιθυμητό αλλά κάτι το απολύτως αναγκαίο.
Είμαι, συνεπώς, αισιόδοξος. Πιστεύω ότι όπως η πανδημία λειτούργησε ως ψηφιακός επιταχυντής στην Ελλάδα, θα λειτουργήσει γενικά ως επιταχυντής διαδικασιών στην Ευρώπη.
Πώς εντάσσεται και ποιος είναι ο ρόλος του ιδιωτικού τομέα στη στρατηγική σας;
Κεντρικός. Και αυτό αποδεικνύεται περίτρανα από τον τρόπο με τον οποίο ήδη έχουμε υλοποιήσει πολλά έργα πληροφορικής. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο Εθνικός Εμβολιασμός, όπου συνεργάστηκαν τόσο οι προγραμματιστές και τα στελέχη πολλών Υπουργείων, όπως του Ψηφιακής Διακυβέρνησης, του Υγείας, του Προστασίας του Πολίτη, του Στρατού όσο και στελέχη εταιριών που υλοποίησαν κομμάτι του απαιτούμενου λογισμικού.
Φυσικά, πέρα από το λεγόμενο «Outsourcing», δηλαδή από το να προκρίνουμε έργα πληροφορικής να υλοποιούνται αυξανόμενα από τον ιδιωτικό τομέα, θα δούμε ολοένα και περισσότερες συμπράξεις να υλοποιούνται στη σφαίρα της πληροφορικής, με αυξανόμενη παρουσία έργων με χαρακτήρα ΣΔΙΤ (συμπράξεων δηλαδή Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα), τα οποία ήδη περιγράφονται στη Βίβλο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού.
Ποια είναι τα μετρήσιμα αποτελέσματα που θέλετε να πετύχετε ώστε να είστε ικανοποιημένος;
Πράγματι, από την αρχή μιλήσαμε με αυτό το οποίο στον ιδιωτικό τομέα περιγράφεται ως KPIs, Key Performance Indicators, με συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους και χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους.
Η ευρύτερη αντίληψη είναι ότι αυτά τα χρονοδιαγράμματα όχι απλώς τα πετύχαμε αλλά καταφέραμε να τα υπερκεράσουμε. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η ανάπτυξη των δικτύων 5G στη χώρα μας. Η Ελλάδα ξεκίνησε από μία από τις χαμηλές θέσεις το 2019, για να καταφέρει να βρεθεί μέσα σε λίγο παραπάνω από ένα χρόνο στη δεύτερη θέση στη διάθεση του φάσματος, με βάση τα στατιστικά στοιχεία του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου 5G στη διάθεση του φάσματος. Μάλιστα, κατόρθωσε να το κάνει στην πολύ δύσκολη χρονιά της πανδημίας, και να το επιτύχει με έναν ιδιαίτερα καινοτόμο μηχανισμό, ο οποίος έχει αναγνωριστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτό από μόνο του δείχνει ότι καταφέρνουμε να φτάσουμε τους ποσοτικούς στόχους που θέτουμε.
Θέλω όμως να τονίσω ότι ο βασικός στόχος που θέτουμε εν τέλει είναι ποιοτικός και όχι ποσοτικός. Ο στόχος είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη να πραγματοποιείται από ένα κράτος το οποίο όχι μόνο δεν δημιουργεί εμπόδια στους πολίτες αλλά εν τέλει έρχεται να λειτουργήσει ως αρωγός για τον εργαζόμενο, τον γονιό, τον απόδημο, τα άτομα με αναπηρία. Αυτός είναι ο στόχος – και έχουμε δείξει ότι μπορούμε και πρέπει να το πετύχουμε.