Μέχρι πού μπορεί να φτάσει ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους; Και ποια θεωρείτε ως τα σημαντικότερα βήματα που έχουν γίνει ως τώρα στο ψηφιακό «μέτωπο» και κυρίως στην απλούστευση των διαδικασιών και την πάταξη της γραφειοκρατίας;
Ο στόχος είναι ξεκάθαρος: να ψηφιοποιήσουμε – με ελάχιστες εξαιρέσεις – το σύνολο των αλληλεπιδράσεων των πολιτών και των επιχειρήσεων με το κράτος. Και ο σχεδιασμός αυτός ήδη από το 2019 είχε περιγραφεί ως πρόγραμμα δύο θητειών. Και ήδη αυτή την τετραετία έχουμε κάνει πολλά προς αυτή την κατεύθυνση. Το gov.gr και η διασύνδεση των μητρώων του Δημοσίου δεν είναι απλώς μια δράση ψηφιοποίησης, αλλά ένα ευρύτατο πρόγραμμα απλούστευσης των αλληλεπιδράσεων των πολιτών με το Δημόσιο.
Το gov.gr είναι το νέο πρόσωπο του κράτους: είναι ένα κράτος σύγχρονο και φιλικό προς τον πολίτη ακριβώς επειδή έχει σχεδιαστεί με γνώμονα τον ίδιο και τις ανάγκες του. Τα πρώτα δείγματα γραφής είναι εδώ. Η δήλωση γέννησης απαιτούσε προσέλευση σε πλήθος υπηρεσιών που μπορεί να βρίσκονταν σε κάθε γωνιά της χώρας: τώρα γίνεται με μία μόνο δήλωση, μέσα στο μαιευτήριο. Η έναρξη ατομικής επιχείρησης απαιτούσε αναμονή σε πέντε ουρές: τώρα γίνεται μέσω gov.gr, με ελάχιστα κλικ.
Σε μια κλίμακα από το 1 έως το 10, πού βρισκόμαστε; Απέχουμε πολύ από το να συναλλάσσονται οι πολίτες με το Δημόσιο μόνο μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή ή του κινητού τηλεφώνου τους;
Από το 2019 μέχρι σήμερα, από τις 501 ψηφιακές υπηρεσίες ξεπεράσαμε τις 1.540, δίνοντας προτεραιότητα στις συχνότερες επισκέψεις στα γκισέ. Αυτός ο τριπλασιασμός μεταφράστηκε σε περίπου εκατό φορές περισσότερες ψηφιακές συναλλαγές με το Δημόσιο – από τα 8,8 εκατομμύρια του 2018 πέρυσι φτάσαμε στα 772 εκατομμύρια και, υπολογίζοντας και τις οικονομικές συναλλαγές φτάνουμε στο 1,2 δισεκατομμύρια ψηφιακών συναλλαγών. Αυτός ο αριθμός είναι στην πραγματικότητα ουρές στις οποίες δεν χρειάστηκε να περιμένουν οι πολίτες.
Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, έχουμε 1.543 ψηφιακές υπηρεσίες. «Από πόσες», είναι η εύλογη ερώτηση. Αυτό δεν το γνωρίζει καμία χώρα. Μέσα από τον «Μίτο», το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών, η Ελλάδα σύντομα θα το γνωρίζει. Αυτή τη στιγμή έχουμε καταγράψει συνολικά περισσότερες από 5.000. Άρα έχουμε μια τάξη μεγέθους της πρόκλησης που έχουμε μπροστά μας. Και έχουμε πλέον τόσο την τεχνογνωσία, όσο και – χάρη στο Ταμείο Ανάκαμψης – τα κονδύλια για να ανταποκριθούμε σε ορίζοντα μιας ακόμα τετραετίας. Στόχος είναι, ως το πέρας της δεύτερης τετραετίας, περισσότερο από το 90% των υπηρεσιών του κράτους να έχουν ψηφιοποιηθεί και ενταχθεί στο gov.gr.
Σε ό,τι αφορά τη γεφύρωση του «ψηφιακού χάσματος» που απασχολεί κυρίως τις μεγαλύτερες ηλικίες, τι θα πρέπει να γίνει;
Όσον αφορά στο «ψηφιακό χάσμα», το τρίπτυχο βάσει του οποίου κινούμαστε είναι: όσο το δυνατόν πιο απλές ψηφιακές πλατφόρμες, προγράμματα απόκτησης και ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων και εναλλακτικά «κανάλια» εξυπηρέτησης. Το gov.gr έχει σχεδιαστεί με έναν πολύ απλό και φιλικό τρόπο: το πιστοποιεί το γεγονός ότι πάνω από 8.100.000 πολίτες (δηλαδή το μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού της χώρας) έχουν εξυπηρετηθεί έστω μια φορά ψηφιακά και φροντίζουμε να βελτιώνουμε διαρκώς το ψηφιακό περιβάλλον.
Παράλληλα, έχουμε ξεκινήσει σε δήμους προγράμματα ψηφιακών δεξιοτήτων σε Λέσχες Φιλίας και, από την εμπειρία μου στην Αθήνα, μπορώ να σας πω ότι βλέπουμε εξαιρετικά αποτελέσματα. Και τέλος, αναβαθμίζουμε διαρκώς τα ΚΕΠ, ώστε να μπορούν να αποτελούν το μοναδικό φυσικό «σημείο επαφής» του πολίτη με το κράτος, και την ίδια στιγμή υλοποιούμε το ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο του Δημοσίου, από το οποίο ο καθένας θα μπορεί να εξυπηρετείται τηλεφωνικά.
Είστε για πρώτη φορά υποψήφιος σε βουλευτικές εκλογές. Ποιο θεωρείτε ότι είναι το διακύβευμα των εκλογών της 21ης Μαΐου;
Το δίλημμα των εκλογών είναι αν θα συνεχίσουμε να κινούμαστε με ταχύτητα προς το μέλλον ή αν θα επιστρέψουμε στις μάχες οπισθοφυλακής. Ουσιαστικά, το ερώτημα είναι αν θέλουμε μια Ελλάδα σύγχρονη, ισχυρή και εξωστρεφή ή μια χώρα ουραγό των εξελίξεων. Και σε αυτό το πλαίσιο η Νέα Δημοκρατία του Κυριάκου Μητσοτάκη ζητά την ψήφο των πολιτών για να δώσουμε τις μάχες της γενιάς μας, να δώσουμε τις μάχες του μέλλοντος και να μην μείνουμε σε εκείνες του παρελθόντος.
Πιστεύουμε ότι η χώρα πρέπει να προχωρήσει, κλείνοντας οριστικά τις εκκρεμότητές μας με το χθες και απαντώντας στις σύγχρονες διεθνείς προκλήσεις. Και αυτό περνά μέσα από μια κυβέρνηση η οποία διαθέτει γνώση, σχέδιο, βούληση και κοινοβουλευτική πλειοψηφία για να φέρει τη χώρα στο μέλλον.
Τι μηνύματα εισπράττετε από τους πολίτες που συναντάτε στις περιοδείες σας στην Α΄ Αθηνών;
Αυτό που εκλαμβάνω είναι ότι οι πολίτες αναγνωρίζουν τους την πρόοδο που κατέγραψε η χώρα την πρώτη τετραετία του Κυριάκου Μητσοτάκη και γνωρίζουν την κρισιμότητα των επικείμενων εκλογών. Από το 2019 μέχρι σήμερα θεμελιώσαμε την αξιοπιστία μας μέσα από την εφαρμογή του προεκλογικού μας προγράμματος και από τις ξεκάθαρες απαντήσεις που δώσαμε στις προκλήσεις που ανέκυψαν. Και θεωρώ ότι αυτό αποτελεί το εχέγγυο που θα οδηγήσει τους πολίτες να μας εμπιστευτούν ξανά, αναδεικνύοντας τη Νέα Δημοκρατία αυτοδύναμη κυβέρνηση και τον Κυριάκο Μητσοτάκη ισχυρό πρωθυπουργό.
Τεχνητή Νοημοσύνη: «Ευλογία» ή «κατάρα»; Πώς βλέπετε το δημόσιο διάλογο που εξελίσσεται το τελευταίο διάστημα;
Οι τεχνολογικές εξελίξεις δεν είναι από μόνες τους ούτε ευλογία, ούτε κατάρα. Το αποτύπωμά τους εξαρτάται από το πλαίσιο που θα θέσουμε και από τον τρόπο που θα τις αξιοποιήσουμε. Ήδη αυτήν την τετραετία θεσπίσαμε ένα πρώτο νομοθετικό πλαίσιο – με ευρύτατη, μάλιστα, πλειοψηφία και μέσα από μια ιδιαίτερα παραγωγική συζήτηση με τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα συμμετέχει στον διάλογο που γίνεται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, προβάλλοντας τις δικές μας ανθρωποκεντρικές αξίες και κινούμενοι στην κατεύθυνση ότι η τεχνολογία δύναται να βελτιώσει τη ζωή των πολιτών. Άλλωστε, η ιστορία έχει δείξει ότι αυτό επιτυγχάνουν οι βιομηχανικές επαναστάσεις, και η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι μέρος της Τέταρτης Βιομηχανικής Επανάστασης.