Τελικώς, κύριε Υπουργέ η πανδημία έκρυβε και μια ευχάριστη έκπληξη για τους πολίτες και αναφέρομαι στην γρήγορη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Έγινε κατ’ ανάγκη και λόγω των έκτακτων συνθηκών της πανδημίας ωστόσο προκύπτει το ερώτημα γιατί αυτή η μετάβαση δεν ήρθε νωρίτερα;
Ας ξεκινήσουμε από το τελευταίο σκέλος της ερώτησής σας, κυρία Κουτροκόη. Μέχρι και το 2019 η Ελλάδα είχε δαπανήσει σημαντικά κονδύλια στον ψηφιακό μετασχηματισμό, ωστόσο όλοι συμφωνούμε ότι το αποτέλεσμα δεν ήταν το επιθυμητό. Αυτό συνέβη γιατί έλειπε εκείνη η ενιαία και οριζόντια δομή που θα διέθετε συνολική εικόνα για τις εκκρεμότητες και τις ανάγκες της χώρας, που θα φρόντιζε τα συστήματα του Δημοσίου τεχνικά να «μιλάνε την ίδια γλώσσα», που θα υλοποιούσε ένα πλήρες σχέδιο για να καλύψουμε το χαμένο έδαφος και να ανταποκριθούμε στις νέες προκλήσεις.
Από το 2018, όταν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, είχαμε καταλήξει στη δομή, τη φιλοσοφία και τους στόχους του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Και έχει μια ιδιαίτερη συμβολική αξία το γεγονός ότι ο Πρωθυπουργός επέλεξε να καταργήσει το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης του οποίου προΐστατο στην κυβέρνηση Σαμαρά. Πέρα, όμως, από τους συμβολισμούς, η δημιουργία ενός υπουργείου που θα λειτουργούσε ως «ψηφιακό συντονιστικό κέντρο» ήταν μια επιλογή ουσίας, που απελευθέρωσε δυνατότητες του Δημοσίου που είχε αδρανοποιήσει η γραφειοκρατία.
Η ψηφιακή μετάβαση, λοιπόν, ήταν μια απολύτως συνειδητή και λεπτομερώς σχεδιασμένη πολιτική της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού ξεχωριστά. Αρκεί να δείτε τις προγραμματικές μας δηλώσεις, όταν δεν υπήρχε πανδημία στον ορίζοντα: gov.gr, απλούστευση διαδικασιών, μετάβαση στα δίκτυα 5G– όλοι οι πυλώνες της δράσης μας ήταν ξεκάθαροι, γιατί ξεκάθαρες ήταν και οι εκκρεμότητες της χώρας. Σε αυτό το πλαίσιο, ο COVID-19 λειτούργησε ως επιταχυντής του σχεδιασμού μας, μετατρέποντας την εκκρεμότητα σε αναγκαιότητα.
Έχουμε πλέον, όπως ανακοινώσατε πρόσφατα, 1.500 ψηφιακές υπηρεσίες. Ποιος είναι ο επόμενος στόχος;
Μιας και αναφέρατε τις 1.500 υπηρεσίες του gov.gr, αξίζει να δούμε την επίδραση που είχε η μέχρι τώρα ψηφιακή πρόοδος: ο τριπλασιασμός των ψηφιακών υπηρεσιών – από 501 που συγκεντρώσαμε την πρώτη ημέρα λειτουργίας του gov.gr – οδήγησε σε σχεδόν εκατονταπλάσιες ψηφιακές συναλλαγές με το Δημόσιο: από τις 8,8 εκατομμύρια του 2018 φτάσαμε πέρυσι τις 772 εκατομμύρια και, αν συνυπολογίσουμε και τις λοιπές οικονομικές συναλλαγές, ξεπερνάμε τα 1,2 δισεκατομμύρια.
Ο επόμενος στόχος, ο στόχος της επόμενης τετραετίας, είναι να ψηφιοποιήσουμε το σύνολο των αλληλεπιδράσεων των πολιτών και των επιχειρήσεων με το κράτος – με ελάχιστες εξαιρέσεις που θα απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία. Το πόσες επακριβώς είναι αυτές οι υπηρεσίες δεν το γνωρίζουμε ακόμα – κανένα κράτος δεν το γνωρίζει. Μέσα όμως από το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών «Μίτος» το ελληνικό κράτος επιδιώκει να «χαρτογραφήσει» πλήρως τον εαυτό του – αυτή τη στιγμή έχουμε καταγράψει περίπου 5.000 υπηρεσίες. Θέλουμε να ξέρουμε όχι μόνο πόσες υπηρεσίες έχουμε, αλλά και όλα τα βήματα κάθε μίας από αυτές. Έτσι θα είμαστε σε θέση να τις απλουστεύσουμε ακόμα πιο γρήγορα και ακόμα πιο στοχευμένα.
Κατά την άποψη σας, ποια είναι η πιο σημαντική ψηφιακή υπηρεσία που δημιουργήσατε στο Υπουργείο για τη διευκόλυνση των πολιτών;
Δίχως αμφιβολία, το emvolio.gov.gr. Πρώτα από όλα διότι δώσαμε σε όλους τους πολίτες εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στα εμβόλια, στο δώρο της επιστήμης που μας επέτρεψε να βγούμε από την πανδημία. Αλλά και συμβολικά, διότι έδειξε τόσο σε διεθνή κλίμακα, όσο και σε εμάς τους ίδιους, τις τεράστιες δυνατότητες που έχει η χώρα και το ανθρώπινο δυναμικό της.
Πόσοι θα πίστευαν το 2019 ότι η Ελλάδα θα οργάνωνε καλύτερα μια εμβολιαστική αλυσίδα σε σχέση με τη Μασαχουσέτη ή τη Βαυαρία; Και όμως, χάρη στο ταλέντο, τη δουλειά και την αφοσίωση των μηχανικών μας και των κρατικών λειτουργών που εργάστηκαν μέρα και νύχτα στο project του εμβολιασμού, καταφέραμε να δημιουργήσουμε ένα αμιγώς ψηφιακό και πλήρως λειτουργικό από την πρώτη ημέρα σύστημα, που αναγνωρίστηκε ως ένα από τα καλύτερα διεθνώς.
Αποτελεί ρεαλιστικό στόχο για το κράτος η έκδοση των συντάξεων με ψηφιακό τρόπο;
Δεν αποτελεί απλώς ρεαλιστικό στόχο, είναι ήδη πραγματικότητα όσον αφορά στις κύριες συντάξεις και σύντομα θα είναι πραγματικότητα και για τις επικουρικές. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας, έχουμε αξιοποιήσει μια σειρά από ψηφιακά εργαλεία που διευκόλυναν την εκκαθάριση των εκκρεμών συντάξεων και ήδη, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, προχωράμε στην ψηφιοποίηση των μητρώων κοινωνικής ασφάλισης, Γιατί, κυρία Κουτροκόη, τα προηγούμενα χρόνια συνέβαινε το εξής παράδοξο: το κράτος να έχει τα χρήματα για να καταβάλει τις συντάξεις, αλλά να μη γνωρίζει το ύψος τους.
Αρκούν 4 χρόνια για να ολοκληρωθεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας; Εάν η Νέα Δημοκρατία είναι η επόμενη κυβέρνηση θα θέλατε να αναλάβετε εκ νέου το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο;
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι σαν το ποδήλατο: αν σταματήσεις να κάνεις πετάλι, πέφτεις – συνεπώς είναι κάτι που δεν σταματά ποτέ. Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι, εφόσον οι πολίτες εμπιστευτούν το σχέδιο της Νέας Δημοκρατίας, το 2027 η Ελλάδα θα έχει καλύψει το κενό που δημιουργήθηκε τα προηγούμενα χρόνια, καθώς η ψηφιακή πρόοδος του Δημοσίου και της οικονομίας θα συναντήσει την υλοποίηση των μεγάλων ψηφιακών έργων της Βίβλου Ψηφιακού Μετασχηματισμού, που βρίσκονται ήδη σε τροχιά υλοποίησης.
Αναφορικά με το δεύτερο μέρος του ερωτήματός σας, πιστεύω ότι οι πολίτες θα ανανεώσουν την εμπιστοσύνη τους στον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη Νέα Δημοκρατία και είμαι έτοιμος να συνδράμω από όποιον ρόλο μου ανατεθεί. Ωστόσο, μέχρι τότε μεσολαβούν μερικοί μήνες στους οποίους έχουμε να κάνουμε ακόμα πολλά: αναφέρομαι επιγραμματικά στην προσθήκη των διαγνωστικών εξετάσεων και των βεβαιώσεων νοσηλείας στην εφαρμογή MyHealth, στην έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας του ηλεκτρονικού φακέλου μεταβίβασης ακινήτου και, φυσικά, στο Market Pass.
Στις εκλογές θα δώσετε τη μάχη στην Α΄ Αθήνας. Αν διαλέγατε ένα πρόβλημα της περιφέρειάς σας προκειμένου να το λύσετε, ποιο θα ήταν αυτό;
Πράγματι, θα είμαι υποψήφιος στην Α΄ Αθήνας, την περιφέρεια στην οποία έχω περάσει τα παιδικά και φοιτητικά μου χρόνια, αλλά και μεγάλο μέρος της επαγγελματικής μου διαδρομής. Πιστεύω ακράδαντα ότι σήμερα η Αθήνα βιώνει μια νέα ακμή. Άλλωστε, είναι η πιο ιστορική πρωτεύουσα του δυτικού κόσμου. Αυτή τη στιγμή, η Αθήνα κινείται με μια δυναμική η οποία μπορεί να την τοποθετήσει στις πιο πρωτοπόρες πρωτεύουσες, εάν δυναμώσουμε ακόμα περισσότερο τις συνέργειες ανάμεσα στο κεντρικό κράτος και την τοπική αυτοδιοίκηση. Φυσικά, αντιμετωπίζει προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλες οι σύγχρονες μεγαλουπόλεις και μητροπόλεις, αλλά και τα δικά της ξεχωριστά ζητήματα που απαιτούν επίλυση.
Θα σας έλεγα, λοιπόν, ότι η μεγάλη πρόκληση της Αθήνας είναι η αναβάθμιση των κτηριακών της υποδομών και η αξιοποίηση του δημόσιου χώρου. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σύνθετο ζήτημα και την πρώτη τετραετία του Κυριάκου Μητσοτάκη κάναμε σημαντικά βήματα, των οποίων τα αποτελέσματα θα γίνονται ολοένα και πιο ορατά όσο εντείνουμε τις πρωτοβουλίες μας σε όλα τα επίπεδα.