Την Πέμπτη ανακοινώθηκε μια μεγάλη επένδυση της Google στην Ελλάδα. Τι σημαίνει αυτό για τη χώρα;
Ανακοινώθηκε μια επένδυση της Google που αναμένεται να εισφέρει ως το 2030 συνολικά 2,2 δισ δολ. στο ελληνικό ΑΕΠ και θα υποστηρίξει τη δημιουργία πάνω από 19.400 νέων θέσεων εργασίας. Σημαίνει επιπλέον, ότι η Ελλάδα γίνεται μια από τις ελάχιστες χώρες της ΕΕ η οποία θα έχει εγκατεστημένους στο έδαφός της και τους τρεις λεγόμενους «Hyperscalers» – δηλαδή και τις τρεις μεγάλες πολυεθνικές που ασχολούνται με το Cloud. Μπορούμε, λοιπόν, να κάνουμε λόγο για το επιστέγασμα και την επιβράβευση μιας προσπάθειας, η οποία αφορούσε στο σύνολο της κυβέρνησης και η οποία φέρει την προσωπική σφραγίδα και την υπογραφή του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Με τις επενδύσεις που έχουν ήδη ανακοινωθεί αλλά και με όσες πρόκειται να ακολουθήσουν, η χώρα εκπέμπει ένα ξεκάθαρο μήνυμα ότι αλλάζει κλίμακα σε ό,τι έχει να κάνει με τη δυναμική της στον τομέα της τεχνολογίας. Είναι και μια αφετηρία για ακόμα περισσότερες πρωτοβουλίες, σε ακόμα υψηλότερες ταχύτητες, ώστε η χώρα να συνεχίσει την ψηφιακή της πρόοδο, μια πρόοδο η οποία έχει αποτύπωμα τόσο στην ανάπτυξη της οικονομίας, όσο και στην καθημερινότητα των πολιτών.
Ποια είναι τα πρώτα μηνύματα από την λειτουργία των Ψηφιακών ΚΕΠΑ και της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας που αποτελούν τη νέα διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας;
Η βελτίωση της καθημερινότητας όλων των πολιτών – και ιδίως των πιο αδύναμων –αποτελεί μια δέσμευση για εμάς. Τα ψηφιακά ΚΕΠΑ που παρουσιάσαμε στον Πρωθυπουργό με τον Υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη την περασμένη Δευτέρα δίνουν τη δυνατότητα στους συνανθρώπους μας με αναπηρία να την πιστοποιούν εύκολα, με μία μόνο επίσκεψη στην υπηρεσία, χωρίς περιττές διαδικασίες και χωρίς οικονομική επιβάρυνση. Το πρώτο μήνυμα από την πλευρά των ατόμων με αναπηρία το έδωσαν οι ίδιοι κατά την παρουσίαση, μιλώντας για μια διαδικασία που τους σέβεται και τους διευκολύνει. Το δικό μας μήνυμα είναι ότι τα ψηφιακά ΚΕΠΑ είναι ένα ακόμα βήμα προς το κράτος που θέλουμε. Για εμάς η ψηφιακή πολιτική είναι μια κοινωνική πολιτική και προς τον σκοπό αυτό αξιοποιούμε τα τεχνολογικά μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας.
Ποια δράση ψηφιακού μετασχηματισμού πρόκειται να ανακοινώσετε το επόμενο διάστημα;
Μαζί με τον Υπουργό Δικαιοσύνης Κώστα Τσιάρα και τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη Τάκη Θεοδωρικάκο θα παρουσιάσουμε τις επόμενες ημέρες τις υπηρεσίες τηλεδιάσκεψης σε δικαστήρια και σωφρονιστικά καταστήματα. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο θα διευκολύνει σημαντικά την καθημερινότητα των δικαστηρίων. Ένας συμπολίτης σας, για παράδειγμα, που καλείται μάρτυρας σε δικαστήριο της Θεσσαλονίκης θα μπορεί να εξεταστεί από εδώ, γλιτώνοντας χρόνο και έξοδα μετακίνησης. Η Δικαιοσύνη αποτελεί έναν τομέα στο οποίο η ψηφιοποίηση έχει μεγάλη προστιθέμενη αξία, γι’ αυτό και πολλά σχετικά έργα έχουν ενταχθεί στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0».
Σε ποιον αριθμό έχουν φθάσει μέσα στο 2022 οι διαδικασίες που έχουν ψηφιοποιηθεί και ποιος είναι ο στόχος για φέτος;
Αυτή τη στιγμή παρέχουμε μέσω του gov.gr περισσότερες από 1.450 υπηρεσίες. Ξεκινήσαμε τον Μάρτιο του 2020 συγκεντρώνοντας 501 ψηφιακές υπηρεσίες που προϋπήρχαν – αυτό σημαίνει ότι ψηφιοποιούμε πάνω από μία υπηρεσία την ημέρα. Πέρα, όμως, από τον αριθμό των υπηρεσιών, φροντίζουμε να ψηφιοποιούμε κατά προτεραιότητα τις συχνότερες αλληλεπιδράσεις των πολιτών με το Δημόσιο. Και αυτό αποτυπώνεται στην αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών: από τα 8,8 εκατομμύρια του 2018 πέρυσι φτάσαμε στα 567 εκατομμύρια και φέτος αναμένεται να προσεγγίσουμε το ένα δισεκατομμύριο.
Με τόσο υψηλούς ρυθμούς, προλαβαίνουν οι πολίτες να μαθαίνουν την ύπαρξη των νέων υπηρεσιών;
Όταν ξεκίνησε η λειτουργία του gov.gr, αυτό που διαπιστώσαμε ήταν ότι οι πολίτες δεν γνώριζαν αυτές τις 501 ψηφιακές υπηρεσίες που προϋπήρχαν, με αποτέλεσμα να μην τις χρησιμοποιούν. Υπό αυτή την έννοια, το ίδιο το gov.gr έχει και μια ενημερωτική διάσταση. Στόχος μας είναι, όταν ο πολίτης χρειάζεται κάτι από το Δημόσιο, η πρώτη του σκέψη να είναι «να μπω στο gov.gr». Από εκεί και πέρα, σε αυτή την κατεύθυνση θα συμβάλει δραστικά και ο «Μίτος», το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών, μέσω του οποίου θα αποτυπώσουμε βήμα – βήμα όλες τις αλληλεπιδράσεις του πολίτη με το κράτος, τόσο εκείνες που απαιτούν φυσική παρουσία, όσο και εκείνες που μπορούν να ολοκληρωθούν ψηφιακά.
Είπατε πριν ότι η ψηφιακή πολιτική είναι κοινωνική πολιτική. Ποιο είναι το σχέδιο ώστε η διευκόλυνση να είναι προσβάσιμη για όλους, ακόμα και σε εκείνους που δεν έχουν έστω στοιχειώδεις ψηφιακές δεξιότητες;
Έχουμε πει από την πρώτη στιγμή ότι η Ελλάδα θα πραγματοποιήσει το ψηφιακό άλμα χωρίς να αφήσουμε κανέναν πίσω. Και για τον σκοπό αυτό ανασχεδιάζουμε όλη τη δομή του κράτους από τη σκοπιά του πολίτη, ώστε να λειτουργεί όσο το δυνατόν πιο φιλικά και παραγωγικά για εκείνον που συναλλάσσεται μαζί του. Έτσι, έχουμε φροντίσει ώστε το gov.gr να είναι όσο το δυνατόν πιο απλό στη χρήση του, ενώ παράλληλα αναβαθμίζουμε τη λειτουργία των ΚΕΠ ώστε να μπορούν να αποτελέσουν το μοναδικό σημείο επαφής του πολίτη με το Δημόσιο για όσους συμπολίτες μας δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν το gov.gr. Και βέβαια, «τρέχουμε» πρωτοβουλίες για την απόκτηση ή την αναβάθμιση ψηφιακών δεξιοτήτων, όπως η «Ψηφιακή Ακαδημία Ψηφιακών Ικανοτήτων».
Έχετε δηλώσει σε συνέντευξή σας ότι την ιστορία τη γράφουν οι παρέες και όχι τα άτομα. Αυτό που συμβαίνει στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ξεπερνάει κατά πολύ τις προδιαγραφές και τον τρόπο λειτουργίας του Δημοσίου Τομέα. Μπορεί αυτή η νοοτροπία και η «ψηφιακή κουλτούρα» να μεταλαμπαδευτεί και στον υπόλοιπο κρατικό μηχανισμό;
Αυτό που περιγράφετε συμβαίνει ήδη. Στην οργάνωση της εμβολιαστικής αλυσίδας, για παράδειγμα, στο κτήριο της Πολιτικής Προστασίας εργάστηκαν μαζί στελέχη από τα συναρμόδια Υπουργεία, από τις Ένοπλες Δυνάμεις, από την Επιτροπή Εμβολιασμών. Και το έκαναν παράγοντας ένα αποτέλεσμα που πλέον αναγνωρίζεται διεθνώς ως καλή πρακτική. Ο πλούτος ως προς το ανθρώπινο δυναμικό, το ταλέντο, η αφοσίωση, υπήρχαν ήδη. Μέσα από τη συνολική δράση της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, αυτό που πετυχαίνουμε είναι να διευκολύνουμε ώστε αυτές οι δυνατότητες να αξιοποιούνται όσο το δυνατόν καλύτερα. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η «ψηφιακή κουλτούρα» που αναφέρατε, λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής των δυνατοτήτων της χώρας.
Τι προβλέπει το πρόγραμμα των «Έξυπνων Πόλεων» για τους Δήμους των Σερρών; Και πώς μπορούν οι μικρότεροι Δήμοι να καλύψουν το κενό της έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού για την ωρίμανση των έργων;
Μέσα από τις «Έξυπνες Πόλεις» φιλοδοξούμε να «αποκεντρώσουμε» την ψηφιακή πρόοδο που έχουμε καταγράψει την τελευταία τριετία σε επίπεδο κεντρικού κράτους. Για τον σκοπό αυτό, διαθέτουμε συνολικά 320 εκατομμύρια ευρώ σε όλους τους δήμους της χώρας, αναλογικά προς τον πληθυσμό τους. Έτσι, ο Δήμος των Σερρών έχει στη διάθεσή του περισσότερα από δύο εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να επιλέξει εκείνα τα ψηφιακά έργα που ταιριάζουν καλύτερα στις ανάγκες των πολιτών του, ενώ σχεδόν τρία εκατομμύρια ευρώ θα κατευθυνθούν στους υπόλοιπους δήμους της περιφερειακής ενότητας Σερρών.
Ως προς το κενό που αναφέρατε, από την πρώτη ημέρα που ανακοινώσαμε το πρόγραμμα – πριν, δηλαδή, από έναν χρόνο, στο συνέδριο της ΚΕΔΕ – θέσαμε όλες τις υπηρεσίες του Υπουργείου στη διάθεση των Δήμων, ώστε να τους διευκολύνουμε σε όλα τα στάδια, από τον σχεδιασμό μέχρι την υλοποίηση. Και έχουμε ήδη πολλές περιπτώσεις που αυτή η αλληλεπίδραση ήταν ευεργετική όχι μόνο για τους Δήμους, αλλά και για εμάς.
Τα πολιτικά σας σχέδια ποια είναι; Σκοπεύετε να πολιτευτείτε στις επόμενες εθνικές εκλογές;
Όπως έχει τονίσει επανειλημμένα ο Πρωθυπουργός, οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας – άρα έχουμε ακόμα μπροστά μας σχεδόν το 25% της θητείας μας. Παραμένω, λοιπόν, απολύτως προσηλωμένος στα καθήκοντά μου και τα εκλογικά θα έχουμε την ευκαιρία και τον χρόνο να τα συζητήσουμε όταν έρθει η ώρα των εκλογών.