Πόσες υπηρεσίες έχουν ενταχθεί στο gov.gr και ποιος είναι ο επόμενος στόχος σας; Πώς αξιολογείτε τη συνδρομή σας στο πρόγραμμα εμβολιασμού;

Το gov.gr αριθμεί σήμερα 1.120 υπηρεσίες. Πριν από ακριβώς έντεκα μήνες είχαμε ξεκινήσει με τις 501 ηλεκτρονικές υπηρεσίες, δηλαδή ήδη τις έχουμε υπερδιπλασιάσει, ενώ ήδη εδώ και αρκετό καιρό έχουμε ξεπεράσει τα τρία εκατομμύρια ηλεκτρονικά έγγραφα μόνο από τις νέες μας υπηρεσίες. Μια από τις πιο πρόσφατες πρωτοβουλίες μας είναι το Εθνικό Μητρώο Ασθενών Παιδικής και Εφηβικής Ηλικίας με Νεοπλασματικά Νοσήματα. Το μητρώο θα μας βοηθήσει να λειτουργήσουμε πολύ πιο στοχευμένα, άρα και πολύ πιο αποτελεσματικά, προς όφελος αυτών των παιδιών και των οικογενειών τους.

Αυτονόητα, αυτή την περίοδο κύρια μέριμνά μας είναι να συνεχιστεί ομαλά το κλείσιμο των ραντεβού για το εμβόλιο, διαδικασία που βασίζεται στο gov.gr. η οργάνωση του εμβολιασμού είναι υποδειγματική και μία από τις καλύτερες και ταχύτερες στην Ευρώπη, καθώς βρισκόμαστε πάνω τόσο από τον μέσο όρο, όσο και από χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ολλανδία. Και αυτό μπορούμε να το αξιολογήσουμε μελετώντας τα αντίστοιχα συστήματα για το κλείσιμο των ραντεβού που αναπτύχθηκαν σε άλλες χώρες – ψηφιακά και μη – καθώς και τις εκάστοτε προκλήσεις που αυτά αντιμετωπίζουν.

Επιπλέον, μέσω του gov.gr είναι ήδη διαθέσιμο το πιστοποιητικό εμβολιασμού κατά του κορωνοϊού, το οποίο μπορούν να εκδίδουν αυτόματα οι περισσότεροι από 200.000 συμπολίτες μας που έχουν λάβει και τις δύο δόσεις του εμβολίου.

Με βάση τα ημερήσια στατιστικά από το 13033, υπάρχει κατάχρηση των SMS για μετακινήσεις το τελευταίο διάστημα; Είναι εφικτό να μπει περιορισμός στον αριθμό των μηνυμάτων που μπορεί να στείλει κάθε πολίτης, εφόσον κάτι τέτοιο κριθεί σκόπιμο;

Έχουμε πει αρκετές φορές ότι το SMS στο 13033 αποτελεί έναν από τους τρόπους με τους οποίους οι πολίτες μπορούν να μετακινούνται – όχι τον μόνο. Με βάση αποκλειστικά τον αριθμό των SMS – καθώς δεν κρατάμε, ούτε επεξεργαζόμαστε τα δεδομένα που αποστέλλουν οι πολίτες – δεν αξιολογούμε ότι υφίσταται ιδιαίτερη κατάχρηση.

Παρ’ όλα αυτά, αναγνωρίζουμε την ανάγκη να υπάρχει η μέγιστη δυνατή αυτοσυγκράτηση από πλευράς των πολιτών, ιδίως όταν πάψει να ισχύει το γενικευμένο lockdown αυτής της περιόδου. Τεχνικές λύσεις για νέα συστήματα πάντα υφίστανται, όμως σε τέτοιες περιπτώσεις οι τεχνικές δυνατότητες λειτουργούν επικουρικά τόσο προς τις υγειονομικές ανάγκες, όσο και προς την διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών.

Είστε ικανοποιημένος από την πρόοδο επέκτασης του δικτύου 5G στη χώρα μας; Ποιο στόχο βάζετε;  

Όλος ο σχεδιασμός μας γύρω από το 5G έχει δομηθεί πάνω σε μια καινοτόμα προσέγγιση που θα μπορούσαμε να κωδικοποιήσουμε ως «διπλή ανάπτυξη»: τόσο του δικτύου, όσο και των εφαρμογών που αξιοποιούν τις δυνατότητες των δικτύων πέμπτης γενιάς. Από την μετάβαση της Ελλάδας στο 5G μπορούν να δημιουργηθούν μέχρι το 2030 σχεδόν 70.000 θέσεις εργασίας και να «γεννηθεί» προστιθέμενη αξία στην εθνική οικονομία ύψους 12,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Γι’ αυτό και ο μεγάλος μας στόχος είναι η ανάπτυξη των δικτύων να συνδυαστεί και με την ανάπτυξη ενός «οικοσυστήματος καινοτομίας». Αυτός είναι και ο σκοπός του Ταμείου «Φαιστός», που θα χρηματοδοτεί ιδέες και εφαρμογές που θα βασίζονται στην αξιοποίηση του 5G, στηρίζοντας ελληνικές επιχειρήσεις και προσελκύοντας ξένες επενδύσεις.

Από εκεί και πέρα, είμαστε ικανοποιημένοι από την συνολική μετάβαση της χώρας στην εποχή των δικτύων πέμπτης γενιάς. Ολοκληρώσαμε εντός χρονοδιαγράμματος περισσότερες από εβδομήντα νομοθετικές και διοικητικές ενέργειες για την διενέργεια της δημοπρασίας του φάσματος, τη στιγμή που οι περισσότερες χώρες χρειάστηκαν παράταση και οι διαδικασίες τους είναι ακόμα σε εξέλιξη. Αποτέλεσμα είναι σε αρκετές περιοχές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη να λειτουργούν ήδη τα πρώτα δίκτυα 5G. Το χρονοδιάγραμμα επέκτασης του δικτύου είναι ξεκάθαρο και οι υποχρεώσεις των παρόχων ανειλημμένες: σε ορίζοντα τριετίας το 60% του πληθυσμού θα έχει κάλυψη 5G, και σε ορίζοντα εξαετίας το ποσοστό αυτό θα είναι 94%, ενώ υπάρχει μέριμνα για απομακρυσμένες περιοχές και ισόρροπη ανάπτυξη των υποδομών.

Πέρα από τη μεταφορά υπηρεσιών του Δημοσίου στο διαδίκτυο, προχωρά και η απλοποίησή τους; Για παράδειγμα, για να μεταβιβάσει ένας γονιός στο παιδί του ένα ακίνητο μπορεί να χρειαστεί να μαζέψει ακόμα και 20 διαφορετικά έγγραφα…

Η πρόοδος που έχει κάνει η χώρα συνολικά στην ψηφιοποίηση απλοποίηση των διαδικασιών είναι απόλυτα μετρήσιμη: μέσα στο 2020 η χρήση ψηφιακών υπηρεσιών καθώς και οι διαλειτουργικότητες, δηλαδή οι «συνομιλίες» μεταξύ μητρώων και υπηρεσιών του Κράτους μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας, αθροιστικά ξεπέρασαν τα ενενήντα εκατομμύρια κλήσεις. Ξέρετε ποιος ήταν ο αντίστοιχος αριθμός το 2018; Λιγότερο από εννέα εκατομμύρια. Αυτό σημαίνει υπερδεκαπλασιασμός μέσα σε δύο χρόνια.

Οι «κλήσεις» αυτές επιμερίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες. Από τη μία είναι οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες, που «γέννησαν» 54 εκατομμύρια διασυνδέσεις με ενέργεια των πολιτών, κυρίως δηλαδή είσοδος στις υπηρεσίες του gov.gr με τους κωδικούς μας στο Taxisnet. Και από την άλλη έχουμε 46 εκατομμύρια διασυνδέσεις για αυτόματη ενημέρωση των μητρώων σχετικά με ένα γεγονός που καταχώρησε ένας πολίτης σε κάποια υπηρεσία – αυτό που περιγράφουμε ως στρατηγική του «μόνον άπαξ», δηλαδή εν τέλει να μη χρειάζεται να ξαναδώσεις στο κράτος στοιχεία που αυτό ήδη έχει, δηλαδή να δηλώνουμε μόνο μία φορά κάθε γεγονός ή την μεταβολή του – πχ γέννηση, γάμο κλπ – και στην συνέχεια τα υπόλοιπα συστήματα να ενημερώνονται αυτόματα..

Έχουμε πει ότι κάθε μια από αυτές τις διασυνδέσεις σημαίνει μια αναμονή σε ουρά λιγότερη για τους πολίτες. Φυσικά, ακόμα έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας, όμως ο σχεδιασμός και η δουλειά μας αποδίδουν ήδη. Ειδικά για την μεταβίβαση ακινήτων, η απλοποίηση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών είναι ψηλά στις προτεραιότητές μας, ειδικά μετά την ανάληψη της αρμοδιότητας για το Κτηματολόγιο. Έτσι, μέσα στο επόμενο διάστημα, θα εγκαινιάσουμε μια πολύ σημαντική δυνατότητα, τον ηλεκτρονικό έλεγχο στα Κτηματολογικά Γραφεία, ένα πάγιο αίτημα όλων των εμπλεκόμενων, που θα βοηθήσει σημαντικά να μειωθούν οι χρόνοι των διαδικασιών.

Πως μπορεί να προχωρήσει γρήγορα η ψηφιοποίηση της δικαιοσύνης ώστε να μειωθούν οι μεγάλες καθυστερήσεις που υπάρχουν εδώ και δεκαετίες στην απονομή δικαιοσύνης στη χώρα μας;

Πράγματι, οι μεγάλες καθυστερήσεις στην απονομή της δικαιοσύνης αποτελούν πρόβλημα σε όλα τα επίπεδα: πρώτα από όλα για τον ίδιο τον πολίτη που ταλαιπωρείται για να βρει το δίκιο του, αλλά και για την χώρα, που έχει έναν σημαντικό σκόπελο για την προσέλκυση επενδύσεων. Για τον λόγο αυτό, στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού, από κοινού με το Υπουργείο Δικαιοσύνης, έχουμε εντάξει 28 έργα αναφορικά με την ψηφιακή δικαιοσύνη, τα οποία εκτείνονται στο σύνολο των διαδικασιών της Δικαιοσύνης – από την κατάθεση ενός δικογράφου μέχρι και την εκδίκασή του.

Τα έργα αυτά στην πλειονότητά τους είναι μεγάλα και μεσοπρόθεσμα, ωστόσο έχουν γίνει ήδη κάποια πρώτα άμεσα βήματα, όπως η ηλεκτρονική χορήγηση των πιστοποιητικών που εκδίδουν τα δικαστήρια. Παράλληλα, προωθούμε δράσεις που σχετίζονται με την ψηφιοποίηση της δικαιοσύνης. Για παράδειγμα, μέσα στους προσεχείς μήνες όλοι οι δικηγόροι θα λάβουν δωρεάν ηλεκτρονική υπογραφή ώστε να προωθηθούν οι ηλεκτρονικές καταθέσεις δικογράφων.