Κύριε υπουργέ, πριν από μερικές ημέρες παρουσιάσατε από τη Θεσσαλονίκη το σχέδιο της κυβέρνησης και του υπουργείου σας για την αντιμετώπιση των φαινομένων bullying στα σχολεία. Με το χέρι στην καρδιά, πόσο σοβαρό είναι το πρόβλημα της ενδοσχολικής βίας; Και τι σηματοδοτεί αυτή η πρωτοβουλία;
Και μόνη η παρουσία του ιδίου του Πρωθυπουργού στην εκδήλωση, κύριε Οικονόμου, νομίζω ότι μαρτυρά πόσο μεγάλη έμφαση δίνουμε σε αυτό το ζήτημα. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που μας απασχολεί έντονα, καθώς μπορεί – σύμφωνα με τις έρευνες – τα κρούσματα να μειώνονται αριθμητικά, ωστόσο επιδεινώνονται ως προς την έντασή τους. Γι’ αυτό και ανακοινώσαμε ένα συνεκτικό πλέγμα μέτρων, που επενδύουν τόσο στην πρόληψη, όσο και στο να δώσουμε στους εκπαιδευτικούς τα εργαλεία να αντιμετωπίζουν τα περιστατικά στο πεδίο. Αυτό που σηματοδοτεί, λοιπόν, η εκστρατεία που ξεκινήσαμε είναι ότι θα προστατεύσουμε κάθε παιδί από την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό.
Για ποιους λόγους επιλέξατε τη λειτουργία της πλατφόρμας καταγγελιών, που συνοδεύεται από μία δέσμη μέτρων που αφορούν μεταξύ άλλων, αλλαγές στα προγράμματα σπουδών και ταυτόχρονη εφαρμογή παιδαγωγικών μέτρων;
Γιατί μόνο μέσα από τον συνδυασμό όλων των δράσεων που αναφέρατε θα μπορέσουμε να πετύχουμε το βέλτιστο αποτέλεσμα. Η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr είναι ένα εργαλείο αντιμετώπισης, διαφάνειας και καταγραφής περιστατικών, ωστόσο θέλουμε να κάνουμε όσα περισσότερα μπορούμε για να διαμορφώσουμε μια κουλτούρα ευαισθητοποίησης, ενσυναίσθησης και πρόληψης, ώστε τα περιστατικά να μειωθούν και, κυρίως, να αμβλυνθεί η έντασή τους. Και σε αυτό ακριβώς αποσκοπεί και η σχετική καμπάνια – και θα ήθελα με την ευκαιρία να ευχαριστήσω το Ίδρυμα Ωνάση για την πολύτιμη συνδρομή του: θέλουμε να δείξουμε την κατάσταση όπως ακριβώς είναι, να κοιτάξουμε το πρόβλημα κατάματα και να εργαστούμε όλοι μαζί για την αντιμετώπισή του.
Γιατί κάνατε την παρουσίαση σε ένα σχολείο της δυτικής Θεσσαλονίκης, όπως το 3ο ΓΕΛ Πολίχνης, που θεωρείται μια υποβαθμισμένη περιοχή της δυτικής Θεσσαλονίκης;
Το 3ο ΓΕΛ Πολίχνης δεν επιλέχτηκε επειδή έχει καταγραφεί κάποιο περιστατικό σχετικό με την καμπάνια μας. Επιλέχτηκε γιατί η σχολική βία και ο εκφοβισμός αφορούν σε κάθε οικογένεια, όπου και αν κατοικεί. Επιλέξαμε, λοιπόν, το συγκεκριμένο σχολείο όπως θα μπορούσαμε να είχαμε επιλέξει οποιοδήποτε άλλο σχολικό συγκρότημα στη χώρα. Θα σας έλεγα, λοιπόν, ότι η επιλογή αντανακλά τη φιλοσοφία που διαπνέει ήδη από το 2019 την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη: να αντιμετωπίζουμε κάθε πρόβλημα στο πεδίο, στον χώρο όπου εκδηλώνεται – και, βέβαια, αντανακλά και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον μας για τη Δυτική Θεσσαλονίκη. Στο θέμα του σχολικού εκφοβισμού δεν χωρούν διακρίσεις – και σε αυτό, αν θέλετε, μας βοηθά πολύ η λειτουργία της πλατφόρμας: όλα τα περιστατικά, από κάθε σημείο της Ελλάδας, καταγράφονται με τον ίδιο τρόπο και αντιμετωπίζονται με τα ίδια πρωτόκολλα.
Μετά τη μεταρρύθμιση για την περαιτέρω στήριξη των δημόσιων ΑΕΙ και την εγκατάσταση των παραρτημάτων ξένων Πανεπιστημίων, αλλά και τη μεταρρύθμιση για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, ποια είναι η επόμενη μεγάλη μεταρρύθμιση που περιμένουμε, με στόχο τον ολιστικό εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης στη χώρα μας;
Η επόμενη μεγάλης κλίμακας παρέμβασή μας θα έχει να κάνει με την αναβάθμιση του σχολείου, τόσο στην πρωτοβάθμια, όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Και αν οι δύο μεταρρυθμίσεις που αναφέρατε διαρθρώνονταν κυρίως μέσω των σχετικών νόμων που ψηφίσαμε, στην περίπτωση του σχολείου η μεταρρύθμιση θα είναι διττή: ασφαλώς θα περιέχει και μια νομοθετική διάσταση, αλλά θα περιλαμβάνει και πλήθος επιπλέον πρωτοβουλιών οι οποίες εκτιμούμε ότι θα λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά στο τελικό αποτέλεσμα.
Να σας δώσω ένα παράδειγμα: το 14ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης που επισκεφτήκαμε την Παρασκευή έχει ήδη εγκατεστημένους διαδραστικούς πίνακες. Τη νέα σχολική χρονιά αυτό θα είναι πραγματικότητα σε όλα τα σχολεία της χώρας. Μια άλλη πρωτοβουλία μας είναι η ψηφιακή ενισχυτική διδασκαλία, που θα ανακοινωθεί τις αμέσως επόμενες εβδομάδες. Και, τέλος, στο ίδιο πλαίσιο πρόκειται να ανοίξουμε τον διάλογο για το Εθνικό Απολυτήριο.
Ανακοινώσατε πρόσφατα ότι από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο οι μαθητές των πλέον απομακρυσμένων περιοχών της χώρας, ορεινών και νησιωτικών, θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα ψηφιακών τάξεων. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του υπουργείου και τι αναμένεται να υλοποιηθεί;
Οι ψηφιακές τάξεις θα εφαρμοστούν από τον προσεχή Σεπτέμβριο με στόχο να στηριχθούν οι ακριτικές περιοχές, τα παιδιά και οι οικογένειές τους. Η σύλληψη εδώ είναι η εξής: οι μαθητές των πλέον απομακρυσμένων περιοχών της χώρας, ορεινών και νησιωτικών, θα διδάσκονται μέσω τηλεκπαίδευσης, σε ζωντανή σύνδεση με καθηγητές, όλα τα μαθήματα, του ωρολογίου προγράμματος κάθε τάξης. Βρισκόμαστε σε φάση ολοκλήρωσης της σχετικής προετοιμασίας, ώστε να ενισχύσουμε με πράξεις τους ακρίτες μας.
Να πάμε στα πολιτικά: Τι διακυβεύεται στην ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου; Γιατί ένας 18χρονος να επιλέξει να ψηφίσει, αφού δε διακυβεύεται το ζήτημα της διακυβέρνησης της χώρας; Και γιατί να ψηφίσει ΝΔ;
Αρχικά θα τον προέτρεπα να ψηφίσει για να ασκήσει το δικαίωμά του ως ενεργός πολίτης, αλλά και διότι από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο διαμορφώνονται πολλά ζητήματα που επηρεάζουν καθοριστικά την καθημερινότητα όλων μας: από την Κοινή Αγροτική Πολιτική μέχρι τη ρύθμιση των αναδυόμενων τεχνολογιών, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καλείται να αποφασίσει για εξαιρετικά κρίσιμα θέματα.
Στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, θα τον προέτρεπα να μας εμπιστευτεί διότι είμαστε το μόνο κόμμα που συνομιλεί με το μέλλον της χώρας, με τα προβλήματα και τις ανάγκες όλων των πολιτών. Όπως είπε και ο Πρωθυπουργός στην παρουσίαση των υποψηφίων μας, όσο πιο ισχυρή είναι η Νέα Δημοκρατία το βράδυ της 9ης Ιουνίου, τόσο πιο σταθερή θα είναι η χώρα και τόσο πιο γρήγορα και τολμηρά θα μπορούμε να προχωρήσουμε τις μεγάλες αλλαγές για τις οποίες οι πολίτες μας έδωσαν εξουσιοδότηση να προχωρήσουμε τον Ιούνιο του 2023.
Πάντως οι δημοσκοπήσεις δείχνουν απώλειες για τη ΝΔ, ενώ υπάρχει και μια αίσθηση ότι εσχάτως η κυβέρνηση δεν τρέχει με τους παλιούς γρήγορους ρυθμούς. Ο κόσμος επιζητά μεταρρυθμιστική ορμή. Τι απαντάτε;
Εμείς πάντα προσεγγίζουμε τις δημοσκοπήσεις ως ένα χρήσιμο εργαλείο, ωστόσο η στρατηγική μας διαμορφώνεται από τα προβλήματα των πολιτών, από τις ανάγκες της χώρας και, πρωτίστως από το εθνικό συμφέρον. Το γεγονός ότι υπάρχει η απαίτηση για ακόμα περισσότερες και ακόμα βαθύτερες μεταρρυθμίσεις σημαίνει για εμάς ακόμα μεγαλύτερη ευθύνη να ανταποκριθούμε στην εντολή που ζητήσαμε και λάβαμε το περασμένο καλοκαίρι. Και, τιμώντας έμπρακτα την εντολή αυτή, η κυβέρνηση στους δέκα μήνες της θητείας της έχει ήδη προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις που αφορούν σε μεγάλα ζητήματα, τα οποία εκκρεμούσαν εδώ και δεκαετίες.
Είστε σχεδόν δέκα μήνες στο υπουργείο Παιδείας. Πώς ήταν μέχρι στιγμής η εμπειρία σε ένα υπουργικό πόστο που θεωρείται ηλεκτρική καρέκλα; Αισθανθήκατε έτσι;
Ούτε στιγμή. Βλέπω τα καθήκοντά μου ως μια μεγάλη πρόκληση, καθώς από τις πολιτικές που θα εφαρμόσουμε θα κριθεί το μέλλον των παιδιών μας και της χώρας. Αυτό συνεπάγεται τεράστια ευθύνη, αλλά μεταφράζεται και σε ακόμα πιο μεγάλο κίνητρο για όλους μας στο Υπουργείο, ώστε να πετύχουμε και να φανούμε αντάξιοι των προσδοκιών που έχουν από εμάς οι πολίτες.