Κύριε υπουργέ βρισκόμαστε κι επίσημα σε προεκλογική περίοδο κατά τη διάρκεια των οποίων οι υπουργοί, όσοι διεκδικούν τον σταυρό, ρίχνουν το βάρος στις προσωπικές καμπάνιες. Το σήμα του πρωθυπουργού όμως είναι ότι το κυβερνητικό έργο θα υλοποιείται έως και στην τελευταία ημέρα της θητείας, οπότε το ερώτημα που ανακύπτει είναι με ποια παραδοτέα θα ολοκληρωθεί ο κύκλος αυτής της τετραετίας στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης;

Πράγματι, κυρία Κατσέλη, το γεγονός ότι σε λίγες ημέρες ολοκληρώνεται η τετραετία και έφτασε η ώρα των εκλογών δεν σημαίνει ότι το κυβερνητικό έργο σταματά – κάθε άλλο. Αυτό, φυσικά, ισχύει και για το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όπου συνεχίζουμε να εργαζόμαστε σύμφωνα με τον σχεδιασμό μας.

Επεκτείνουμε υπάρχουσες υπηρεσίες, προγραμματίζουμε δράσεις για το μέλλον, προχωρούμε στις υλοποιήσεις έργων που έχουν ωριμάσει και εξελίσσονται. Με μεγάλη χαρά θα σας πω ότι από τις αρχές Ιουνίου οι πολίτες θα μπορούν να κάνουν αίτηση για επιδότηση προκειμένου η πολυκατοικία τους να γίνει «έξυπνη». Είναι το πρόγραμμα Smart Readiness, που θα αναβαθμίσει τηλεπικοινωνιακά, περιβαλλοντικά -και όχι μόνο- τη χώρα μας, και από το οποίο θα μπορούν να ωφεληθούν εκατομμύρια πολίτες. Πρόκειται για επιδότηση για την αναβάθμιση υφιστάμενων πολυκατοικιών οι οποίες δεν διαθέτουν εντός του κτιρίου καλωδίωση οπτικής ίνας. Με την εγκατάσταση που εμείς επιδοτούμε μέσω του προγράμματος, κάθε κτίριο θα μπορεί να προετοιμαστεί για μελλοντική εγκατάσταση έξυπνων μετρητών δικτύων κοινής ωφέλειας, όπως είναι αυτά του ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου. Αλλά όχι μόνο. Τα κτίρια θα έχουν υποδομή για την εγκατάσταση και επικοινωνία κατάλληλων αισθητήρων σχετικά με την ασφάλεια, τον έλεγχο καλής λειτουργίας και τη λήψη μετρήσεων που αφορούν στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των βασικότερων κοινόχρηστων εγκαταστάσεων των κτιρίων (λεβητοστάσιο κεντρικής θέρμανσης και ανελκυστήρας) και φυσικά για υψηλές ταχύτητες διαδικτύου. Αυτονοήτως, η αναβάθμιση αυτή συμβάλλει στη συνολική εξέλιξη της οικονομικής δραστηριότητας και της περιβαλλοντικής διαχείρισης σε όλη τη χώρα.

Στην πρώτη κυβέρνηση Μητσοτάκη συμμετέχετε ως τεχνοκράτης, αλλά πλέον βρίσκεστε στην ναρκοθετημένη-ελέω απλής αναλογικής- αρένα της Α’ Αθηνών. Ανεξαρτήτως από την έκβαση αυτής της μάχης που θα δώσετε, πού θα επιθυμούσατε να σας βρει η επόμενη ημέρα μιας ανανέωσης της λαϊκής εντολής προς τη Νέα Δημοκρατία; Κοινώς σε προσωπικό επίπεδο, ποιες προκλήσεις υπάρχουν για τον πολιτικό Κυριάκο Πιερρακάκη, εκτός του τομέα της ψηφιακής διακυβέρνησης;

Όλοι οι υποψήφιοι της Νέας Δημοκρατίας είμαστε επικεντρωμένοι σε μία μόνο πρόκληση: να αναδείξουμε τη Νέα Δημοκρατία αυτοδύναμη κυβέρνηση και τον Κυριάκο Μητσοτάκη ισχυρό πρωθυπουργό. Μέσα από την υποψηφιότητά μου στην Α΄ Αθηνών, λοιπόν, διεκδικώ την ψήφο των συμπολιτών μου για να συνεχίσει η χώρα να είναι προσανατολισμένη στο μέλλον. Όλα τα υπόλοιπα –ρόλοι και αποστολές – θα είναι απόφαση του Πρωθυπουργού και θα τα συζητήσουμε στην ώρα τους, μετά, δηλαδή, την ετυμηγορία των πολιτών. Και είμαι βέβαιος ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα είναι εκείνος που θα επιλέξουν οι πολίτες ως τον καταλληλότερο για να κάνει τις σωστές επιλογές για την επόμενη τετραετία.

Σας ρωτώ γιατί εν πολλοίς προεξοφλείται από τους περισσότερους η παραμονή σας στην οδό Φραγκούδη ενώ και εσείς ήδη ξεδιπλώνετε δείγματα της στρατηγικής για τη δεύτερη τετραετία, μιλώντας για την ψηφιοποίηση 5.000 διαδικασιών. Δώστε μια πρόγευση αυτής της παρέμβασης.

Είχαμε περιγράψει εξαρχής τον σχεδιασμό μας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό ως μια στρατηγική δύο θητειών. Και αυτονόητα μέρος αυτής της στρατηγικής είναι η ψηφιοποίηση των 5.000 διαδικασιών που πολύ σωστά αναφέρατε. Είναι, όμως, και πολλά ακόμα: η διαρκής απλούστευση των διαδικασιών η μετεξέλιξη των ΚΕΠ σε μοναδικό φυσικό σημείο επαφής των πολιτών με το Δημόσιο, η δημιουργία ενός και μόνο τηλεφωνικού κέντρου για επικοινωνία του πολίτη με το Δημόσιο, η αναβάθμιση των υποδομών και η ενδυνάμωση των ψηφιακών δεξιοτήτων. Είναι, λοιπόν, όλα όσα θεμελιώσαμε αυτή την τετραετία ως κεκτημένα όλων των πολιτών, πάνω στα οποία πρέπει να χτίσουμε ώστε μέχρι το 2027 η Ελλάδα να αλλάξει οριστικά σελίδα.

Υπάρχει, όμως, και μια ακόμα κατάκτηση αυτής της τετραετίας και είναι η λειτουργία αυτού του Υπουργείου πρωτίστως μέσα από ψηφιακές υπηρεσίες. Εφόσον, λοιπόν, οι πολίτες εμπιστευτούν ξανά το όραμα της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης διαθέτει την τεχνογνωσία, τις δομές και το ανθρώπινο δυναμικό ώστε να εξακολουθεί να παράγει προστιθέμενη αξία για τους πολίτες και για τη χώρα, ανεξάρτητα από την πολιτική του ηγεσία.

Από το 2019 είδαμε να υλοποιούνται μια σειρά ψηφιακών μεταρρυθμίσεων που πράγματι έκαναν πιο εύκολη την καθημερινότητα των πολιτών. Από την άλλη, το δυστύχημα στα Τέμπη ανέδειξε ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος παραμένει δέσμιος απαρχαιωμένων τεχνολογιών και νοοτροπιών. Γιατί η κυβέρνηση δεν επένδυσε στην ψηφιοποίηση των συστημάτων αυτών που σχετίζονται με την ασφάλεια των πολιτών;

Με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη συνειδητοποιούμε δυστυχώς με τον χειρότερο τρόπο ότι, παρά την αναμφισβήτητη πρόοδο της πρόσφατης τετραετίας, υφίστανται ακόμη προβλήματα που κρατούν τη χώρα πίσω σε ορισμένους τομείς. Ούτε πρέπει, όμως, ούτε και ωφελεί να οδηγηθούμε στον μηδενισμό. Να σημειώσουμε, ωστόσο, ότι μιλάμε για δυο διαφορετικά πράγματα. Η αποστολή του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ήταν και είναι να μειώσει τη γραφειοκρατία χρησιμοποιώντας τα ψηφιακά μέσα.  Από την άλλη, η τεχνολογία είναι πλέον παντού στη ζωή μας, και όλοι οι οργανισμοί έχουν την αρμοδιότητα και την ευθύνη οι ίδιοι να αναβαθμίζουν τα συστήματα ασφαλείας τους. Στην περίπτωση των σιδηροδρόμων τα συστήματα τεχνολογικής ασφάλειας αφορούν δρομολογημένες συμβάσεις – αυτές που καθυστερούσαν εδώ και δεκαετίες. Η Κυβέρνηση παρέλαβε το έργο σε στάδιο υλοποίησης κάτω του 20% και το έφτασε στο 70%. Αυτό για εμάς δεν είναι δικαιολογία – για κανέναν δεν πρέπει να είναι.

Στη χώρα υπάρχουν πολλά «ημιτελή 30%». Με αυτά πρέπει να τελειώσουμε άμεσα. Και αυτή ακριβώς είναι η έννοια της συγγνώμης του Πρωθυπουργού: είναι η ανάληψη της ευθύνης να φέρουμε τη χώρα στον 21ο αιώνα σε όλους τους τομείς, χωρίς καθυστέρηση και χωρίς εκπτώσεις. Η δική μας απάντηση στον εύλογο θυμό δεν είναι η ισοπέδωση, αλλά η οικοδόμηση. Να πούμε ένα ξεκάθαρο «ως εδώ» σε αυτά που έχουν καθυστερήσει δραματικά να γίνουν και να χτίσουμε πάνω σε αυτά που έχουμε πετύχει διαχρονικά, τα οποία ούτε λίγα είναι, ούτε αμελητέα.

Στην αιχμή των προτεραιοτήτων της επόμενης τετραετίας είναι ο πόλεμος με το βαθύ κράτος; Πείτε μας με πρακτικά παραδείγματα πως μπορεί να συμβάλει το ψηφιακό κεκτημένο στην επίτευξη αυτού του στόχου που ιεραρχείται ψηλά από τον πρωθυπουργό;

Το «βαθύ κράτος» είναι μια έκφανση των «ημιτελών 30%» που αναφέραμε πιο πριν, κυρία Κατσέλη. Είτε, λοιπόν, μιλάμε για γραφειοκρατία, είτε για συντεχνιακές στρεβλώσεις, είτε για παρωχημένες υποδομές, όλα αυτά πρέπει να σαρωθούν – και πρέπει να σαρωθούν τώρα, με κάθε πρόσφορο τρόπο. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι ένα χρήσιμο εργαλείο σε αυτή την κατεύθυνση. Πάρτε το παράδειγμα των συντάξεων: έγινε μια πολύ μεγάλη δουλειά για να βγαίνουν οι κύριες συντάξεις στην ώρα τους – έχουμε ακόμα εκκρεμότητες στις επικουρικές. Γιατί δεν έβγαιναν στην ώρα τους τόσα χρόνια; Γιατί δεν είχαμε ψηφιοποιήσει την ασφαλιστική ιστορία.

Ας πάμε σε ένα ακόμα πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα: την ψηφιοποίηση της αίτησης για την αποζημίωση γονέων που τα παιδιά τους κάνουν λογοθεραπείες, εργοθεραπείες και ψυχοθεραπείες από τον ΕΟΠΠΥ. Όταν το υλοποιήσαμε στις αρχές της θητείας μας ένας βουλευτής της αντιπολίτευσης μας είπε «θέλετε να ακούσετε και “μπράβο” για αυτό που κάνατε;». Η απάντησή μας είναι ότι όχι μόνο δεν θέλαμε να ακούσουμε μπράβο, αλλά ότι έπρεπε να ζητήσουμε συγγνώμη εκ μέρους όλων των κυβερνήσεων που δεν είχε γίνει νωρίτερα – τη συγγνώμη της εκκρεμότητας.

Για ποιο λόγο ο κόσμος να δώσει και πάλι «ψήφο εμπιστοσύνης» στη ΝΔ και να μην επιλέξει την πρόταση της προοδευτικής διακυβέρνησης;

Γιατί οι εκλογές είναι μία διαδικασία σύγκρισης με ορίζοντα το μέλλον και όχι στο πεδίο του χθες. Το δίλημμα των  εκλογών είναι ουσιαστικά αν θα συνεχίσουμε να προχωράμε μπροστά ή αν θα εγκλωβιστούμε στα σύμβολα και στις συζητήσεις του χθες. Και οι πολίτες ξέρουν και βλέπουν ότι είναι η Νέα Δημοκρατία και προσωπικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης που πολιτεύεται με όρους του μέλλοντος. Γι’ αυτό και πιστεύω ότι θα ανανεώσουν την ισχυρή εντολή που μας έδωσαν το 2019, ώστε να συνεχίσουμε όπως λέει το σύνθημά μας: σταθερά, τολμηρά και μπροστά.

Ποια στοιχεία των δημοσκοπήσεων θεωρείτε ότι δείχνουν πως είναι εφικτός ο στόχος της αυτοδυναμίας; Στο απευκταίο για την παράταξη σας ενδεχόμενο και δεδομένου ότι ο κ. Ανδρουλάκης αποκλείει το ενδεχόμενο συνεργασίας, πολλοί θεωρούν ως λύση την τρίτη κάλπη. Εσείς τι πιστεύετε;

Εγώ πιστεύω ότι θα είμαστε αυτοδύναμοι μετά τις δεύτερες εκλογές. Πιστεύω, όμως, επίσης ότι πρέπει όλοι όσοι διεκδικούμε την ψήφο των πολιτών να ανταποκριθούμε στην κρισιμότητα της συγκυρίας. Η χώρα πρέπει να προχωρήσει και αυτό προϋποθέτει σταθερότητα, καθαρές λύσεις και ταχύτητα στις αποφάσεις. Τόσο σε ευρωπαϊκό, όσο και σε εθνικό επίπεδο είναι θεσμικό κεκτημένο ο πρωθυπουργός να είναι ο αρχηγός του πρώτου κόμματος.

Η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας είναι ξεκάθαρη στο τι πρέπει να γίνει για να πάει η χώρα μπροστά. Έχουμε ένα ξεκάθαρο κυβερνητικό πρόγραμμα, το οποίο εμπνεύστηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και έχει αποδείξει ότι είναι ο κατάλληλος για να το εφαρμόσει. Όταν κάποιοι θέτουν ως βάση πολιτικής σύγκλισης την αμφισβήτηση αυτού του κεκτημένου αντί να εστιάζουν σε αυτά που πρέπει να κάνουμε για να πάμε μπροστά, τότε η πρόταση αυτή δεν είναι ωφέλιμη για τη χώρα – και αυτό οι πολίτες έχουν αποδείξει ότι το αναγνωρίζουν και το αποδοκιμάζουν.