Κύριε Υπουργέ, ανακοινώσατε την Πέμπτη μαζί με τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας μια δέσμη μέτρων για την ενίσχυση των Στρατιωτικών Σχολών. Ποιοι λόγοι σας οδήγησαν σε αυτή την πρωτοβουλία, τι περιλαμβάνει και ποιοι είναι οι στόχοι σας;
Η πρωτοβουλία μας αυτή έρχεται ως πρώτη αντίδραση στο φαινόμενο κάμψης του ενδιαφέροντος για εισαγωγή στις Στρατιωτικές Σχολές. Συγκεκριμένα, την τελευταία τριετία καταγράφεται μειωμένη κάλυψη θέσεων, η οποία φέτος έφτασε στο 64% των συνολικών θέσεων. Είναι ξεκάθαρο ότι δεν πρόκειται για ένα θέμα αποκλειστικά εκπαιδευτικό, αλλά πρωτίστως εθνικό – είναι θέμα υπόστασης της χώρας.
Για τον λόγο αυτό, εξαγγείλαμε με τον Υπουργό Νίκο Δένδια μια σειρά δράσεων, όπως η αύξηση των Επιστημονικών Πεδίων πρόσβασης στις Στρατιωτικές Σχολές από το 2026 και η καθιέρωση δυνατότητας εισαγωγής μέσω ΕΠ.Α.Λ., η βελτίωση των υποδομών και του εξοπλισμού και η δημιουργία καλύτερων συνθηκών έρευνας. Επιπλέον, στηρίζουμε τους σπουδαστές των Στρατιωτικών Σχολών, αυξάνοντας τις αποδοχές τους και παρέχοντάς τους Ακαδημαϊκή Ταυτότητα. Όπως αναφέραμε και κατά την παρουσίαση, τα μέτρα αυτά αποτελούν την πρώτη μας αντίδραση και όχι την τελευταία μας λέξη. Θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο το ανθρώπινο δυναμικό των Ενόπλων Δυνάμεων, δίνοντας σε κάθε νέα και νέο που επιλέγουν τις Στρατιωτικές Σχολές τη δυνατότητα να βελτιώνουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, να εξελίσσονται επαγγελματικά και να καινοτομούν.
Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε με την εκδήλωση ακραίων περιστατικών βίας ανάμεσα σε μαθητές. Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο ρόλος του σχολείου στην κατάσταση;
Η πρόληψη και η αντιμετώπιση της βίας μεταξύ ανηλίκων – τόσο στο σχολικό περιβάλλον, όσο και έξω από αυτό – αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ελληνικής κοινωνίας. Το σχολείο βρίσκεται αυτονόητα στο επίκεντρο όλων των πρωτοβουλιών, αφενός για να καταπολεμήσουμε αποτελεσματικά την ενδοσχολική βία και εκφοβισμό και αφετέρου για να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα απόρριψης της βίας, εμπνέοντας στα παιδιά αξίες όπως η ενσυναίσθηση και η αλληλεγγύη. Γι’ αυτό επενδύουμε τόσο πολύ στις Δράσεις Ενεργού Πολίτη, με τις οποίες επιθυμούμε να εμφυσήσουμε τον αλληλοσεβασμό στις μαθήτριες και τους μαθητές μας.
Πόσες καταγγελίες έχουν γίνει στην πλατφόρμα stop-bullying; Και ακόμη, έχουν οι εκπαιδευτικοί την κατάλληλη κατάρτιση για την αντιμετώπιση αντίστοιχων φαινομένων;
Οι καταγγελίες στο stop-bullying.gov.gr έχουν ξεπεράσει τις 450 από τον περασμένο Απρίλιο που θέσαμε σε λειτουργία την πλατφόρμα ζητώντας από μαθητές και γονείς να σπάσουν τη σιωπή. Από τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, οι περισσότερες καταγγελίες αφορούν σε παιδιά Δημοτικού και Γυμνασίου.
Ως προς το κομμάτι της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμα που απευθύνεται στους Συμβούλους Εκπαίδευσης και τις τετραμελείς ομάδες που διαχειρίζονται περιστατικά σε επίπεδο Περιφερειακής Διεύθυνσης. Αντίστοιχα, σύντομα ξεκινά το πρόγραμμα επιμόρφωσης για τους Διευθυντές 14.000 Σχολικών Μονάδων και τους υπευθύνους αποδέκτες αναφορών.
Σχετικά με την απαγόρευση της χρήσης του κινητού από τους μαθητές, είστε ικανοποιημένος από την εφαρμογή του μέτρου και γενικότερα της αυστηροποίησης του πλαισίου συνεπειών σε μαθητές που παραβαίνουν τους κανόνες;
Η απαγόρευση των κινητών είναι ένα μέτρο που ήδη φέρνει αποτέλεσμα. Το γεγονός ότι έχουν επιβληθεί περίπου 1.500 αποβολές αποδεικνύει αυτό που είχαμε πει εξαρχής: ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν τη βούληση να θωρακίσουν το σχολικό περιβάλλον. Και, πλέον, διαθέτουν περισσότερα εργαλεία για να καταστήσουν το σχολείο έναν χώρο μάθησης, αλλά και κοινωνικοποίησης των παιδιών μας. Και για να το συνδέσω με τις προηγούμενες ερωτήσεις σας, βλέπουμε ότι πρόκειται για ένα μέτρο που αγκαλιάζεται συνολικά από τη σχολική κοινότητα – από μαθητές και από γονείς – καθώς η χρήση των κινητών στα σχολεία είναι συνδεδεμένη με τη μαγνητοσκόπηση κρουσμάτων bullying.
Δεν μένουμε, ωστόσο, μόνο στα παιδαγωγικά μέτρα, αλλά επενδύουμε και στην πρόληψη. Σας ανέφερα ήδη για τις Δράσεις Ενεργού Πολίτη και για όσα προσδοκούμε από αυτές. Επιπλέον, έχουμε φτάσει σε έναν πιο ικανοποιητικό αριθμό ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία, οι οποίοι υποστηρίζουν τα παιδιά μας στο πεδίο.
Πάμε στο θέμα ανακαίνισης των σχολικών υποδομών. Πότε και από ποιες περιοχές θα εκκινήσει το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου»;
Ο στόχος μας δεν μπορεί να είναι τίποτα λιγότερο από το «όσο το δυνατόν περισσότερα, όσο το δυνατόν πιο άμεσα». Η συντήρηση των σχολικών κτηρίων αποτελεί για εμάς προτεραιότητα, γι’ αυτό και συνδράμουμε τους Δήμους με έναν επιπλέον αρχικό προϋπολογισμό 250 εκατομμυρίων ευρώ, που προσδοκούμε να αυξηθούν μέσα από χορηγίες και δωρεές. Στόχος μας είναι οι εργασίες να ξεκινήσουν μέσα στη σχολική χρονιά σε μια σειρά από σχολεία σε όλη την επικράτεια, γιατί κάθε μαθήτρια και κάθε μαθητής σε κάθε γωνία της χώρας αξίζει και πρέπει να έχει ένα σύγχρονο και ασφαλές σχολικό περιβάλλον.
Υπάρχει επάρκεια εκπαιδευτικού προσωπικού στα σχολεία, αυτή την στιγμή; Πώς θα επιτευχθεί ο στόχος για μείωση κατά 50% του αριθμού των αναπληρωτών εκπαιδευτικών;
Η φετινή χρονιά ξεκίνησε με 6.000 περισσότερους εκπαιδευτικούς σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά – από τους 28.000 τον Σεπτέμβριο του 2023 φτάσαμε φέτος στους 34.000 εκπαιδευτικούς στο πρώτο κουδούνι. Σε αυτούς προστέθηκαν αυτή την εβδομάδα περίπου 9.000 επιπλέον αναπληρωτές, οι οποίοι θα καλύψουν τα κενά που διαμορφώθηκαν.
Οι αριθμοί, λοιπόν, δείχνουν ότι βελτιώνουμε διαρκώς την κατάσταση, χάρη στους 10.000 μόνιμους διορισμούς που πραγματοποιήσαμε σε συνεργασία με τα Υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών. Και, για να απαντήσω στο δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, η μείωση της ανάγκης για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς θα έρθει μέσα από την εξακολούθηση αυτού του ρυθμού μόνιμων διορισμών, όπως έχουμε εξαγγείλει, αλλά και μέσα από τον εξορθολογισμό που κάνουμε μέσα από στοχευμένες συγχωνεύσεις.
Στον πρώτο μήνα της νέας σχολικής χρονιάς ποια είναι η αποτίμηση για τις καινοτομίες που εισήχθησαν στην εκπαιδευτική διαδικασία (ψηφιακό φροντιστήριο κλπ); Ποια είναι τα επόμενα βήματα στον στόχο της ψηφιοποίησης του σχολείου; Για παράδειγμα πότε θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή η πλατφόρμα e-parents για την ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων για τις βαθμολογίες και τις απουσίες των μαθητών;
Η ψηφιοποίηση για εμάς αποτελεί πάντα το μέσο για να βελτιώνουμε τη σχολική καθημερινότητα και την εκπαιδευτική διαδικασία. Η «χρονιά του σχολείου» περιλαμβάνει την υλοποίηση μιας σειράς ψηφιακών δράσεων. Ήδη το Ψηφιακό Φροντιστήριο για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα καταγράφει σταθερά περίπου τέσσερις χιλιάδες μαθητές σε κάθε παράδοση – ένας αριθμός που μας αφήνει ικανοποιημένους. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα προστεθούν και άλλα μαθήματα, τόσο για τη Γ΄ Λυκείου, όσο και για τις μικρότερες τάξεις.
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και άλλες ψηφιακές δράσεις: το νέο βιβλίο Πληροφορικής για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου είναι διαθέσιμο ψηφιακά από την αρχή του σχολικού έτους. Επιπλέον, μέχρι το τέλος του 2024 θα έχουμε ολοκληρώσει την εγκατάσταση των διαδραστικών πινάκων σε κάθε σχολική αίθουσα από την Ε΄ Δημοτικού και πάνω, ενώ και η παράδοση των κιτ ρομποτικής προχωρά με ταχείς ρυθμούς. Και, τέλος, μέσα στη χρονιά πρόκειται να ανακοινώσουμε το Πιστοποιητικό Πληροφορικής και το ερωτηματολόγιο που θα συμπληρώνεται ηλεκτρονικά με στόχο την ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού.
Όσο για την εφαρμογή e-parents, είναι ήδη διαθέσιμη, προσφέροντας ενημέρωση σε γονείς και κηδεμόνες για τις βαθμολογίες των παιδιών τους και για τις ανακοινώσεις της σχολικής μονάδας. Μέσα στη χρονιά θα διευρύνουμε τις λειτουργίες της εφαρμογής, προσθέτοντας νέες δυνατότητες όπως η ενημέρωση για τις απουσίες, για την πρόοδο της διδαχθείσας ύλης αλλά και για τον προγραμματισμό των συναντήσεων μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών.
Στις αρχές του 2025 ξεκινά η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων χορήγησης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτήματος των μη κρατικών Πανεπιστημίων. Ποια ιδρύματα του εξωτερικού έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και πότε αναμένεται να αρχίσει η λειτουργία τους;
Το ενδιαφέρον των ξένων πανεπιστημίων είναι έντονο και πιστεύουμε ότι θα αποτυπωθεί μέσα από τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων. Ωστόσο, μέχρι τότε δεν μπορούμε να μπούμε σε ονοματολογία. Αυτό, όμως, που αξίζει να τονιστεί είναι το εξίσου έντονο ενδιαφέρον ξένων πανεπιστημίων για τη δημιουργία κοινών προγραμμάτων σπουδών με τα ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια. Πιστεύουμε στα ΑΕΙ μας και θέλουμε, με την ενθάρρυνση και την υποστήριξη της εξωστρέφειάς τους, να απελευθερώσουμε το σύνολο των δυνατοτήτων τους.
Πριν λίγες ημέρες ξεκίνησε η νέα ακαδημαϊκή χρονιά, θα έχουμε και φέτος εικόνες με λουκέτα στα ΑΕΙ; Είστε ικανοποιημένος από την εφαρμογή του νόμου για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου που θεσμοθετήθηκε το 2019;
Νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο ότι την τελευταία πενταετία έχει καταγραφεί μια σημαντική πρόοδος. Τα περιστατικά είναι σαφώς λιγότερα σε σχέση με το παρελθόν, ενώ βλέπουμε πλέον την παρέμβαση της Αστυνομίας να εξελίσσεται σε κανόνα όταν αυτή απαιτείται. Πιστεύω, λοιπόν, ότι φέτος αυτή η πρόοδος θα συνεχιστεί.
Ένα ζήτημα που απασχολεί των οικογενειακό προϋπολογισμό είναι η εύρεση φοιτητικής κατοικίας. Πώς προχωρά το σχέδιο για την ανέγερση νέων φοιτητικών εστιών; Είχατε προαναγγείλει εστίες για τη στέγαση 8.500 φοιτητών μέσω ΣΔΙΤ…
Το σχέδιο ανέγερσης νέων εστιών μέσω ΣΔΙΤ, ένα πρόγραμμα κόστους περίπου 700 εκατομμυρίων ευρώ, προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Αν, μάλιστα, σε αυτό το αθροίσουμε και τις υπόλοιπες συναφείς πρωτοβουλίες μας, μιλάμε για διπλασιασμό του αριθμού των υφιστάμενων κλινών – από τις 10.000, που είναι σήμερα, στις 20.000.
Το έργο αυτό αποτελεί μέρος του συνολικού μας σχεδιασμού για τη στήριξη των δημόσιων Πανεπιστημίων μας. Είναι ενδεικτικό ότι από το 2018 και εξής η τακτική χρηματοδότηση των ΑΕΙ αυξάνεται σταθερά, καταγράφοντας μια συνολική αύξηση σχεδόν 50% σε σχέση με την κατάσταση που παραλάβαμε το 2019. Από τα 92 εκατομμύρια ευρώ ξεπεράσαμε τα 133 εκατ. και θέλουμε να συνεχίσουμε αυτή την ανοδική πορεία. Και, βέβαια, αν συνυπολογίσουμε και όλα τα υπόλοιπα χρηματοδοτικά εργαλεία, τα χρήματα που θα κατευθυνθούν στα δημόσια Πανεπιστήμια θα υπερβούν αθροιστικά το ένα δισεκατομμύριο ευρώ.