Κύριε υπουργέ, υπάρχουν μετρήσιμα μεγέθη για τα μέχρι σήμερα οφέλη στο ελληνικό Δημόσιο από την ψηφιοποίησή του; Πόσο βοήθησαν οι παρεμβάσεις στον περιορισμό της γραφειοκρατίας και της ταλαιπωρίας των πολιτών;
Θέσαμε εξαρχής τον πολίτη στο επίκεντρο του σχεδιασμού μας, με στόχο να διευκολύνουμε την αλληλεπίδρασή του με το κράτος, δίνοντας προτεραιότητα σε εκείνες τις διαδικασίες που μας οδηγούσαν συχνότερα σε κάποια ουρά του Δημοσίου. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτυπώνεται τόσο στην αίσθηση του πολίτη ως προς τη βελτίωση της καθημερινότητας όσο και στους αριθμούς. Θα σας αναφέρω τις λεγόμενες «ψηφιακές συναλλαγές», δηλαδή το άθροισμα των περιπτώσεων που ο πολίτης εξυπηρετείται ψηφιακά χρησιμοποιώντας για την ταυτοποίησή του τους κωδικούς του στο Taxisnet και των περιπτώσεων που τα συστήματα του Δημοσίου «μιλούν» μεταξύ τους.
Οι ψηφιακές συναλλαγές το 2018 ήταν 8,8 εκατομμύρια – ουσιαστικά, δηλαδή, κάθε ενήλικας πολίτης απέφευγε μεσοσταθμικά μία ουρά τον χρόνο. Το 2021 οι ψηφιακές συναλλαγές έφτασαν τα 567 εκατομμύρια, που μεταφράζονται σε πάνω από 60 ουρές κατά μέσο όρο. Φέτος, έχουμε ήδη ξεπεράσει το σύνολο των περσινών ψηφιακών συναλλαγών, διατηρώντας την αύξηση που καταγράφεται σε όλη τη διάρκεια της θητείας μας.
Το myEFKAlive, μία πλατφόρμα που αναμένεται να λύσει τα χέρια της υπηρεσίας και ταυτόχρονα να διευκολύνει χιλιάδες πολίτες, επεκτείνεται σταδιακά στην επικράτεια, ωστόσο, μέχρι τώρα, δεν έχουν ενταχθεί οι δύο μεγαλύτερες πληθυσμιακά περιοχές, η Κεντρική Μακεδονία και η Αττική. Πότε θα συμβεί αυτό; Υπάρχει χάραξη για προσθήκη και άλλων υπηρεσιών που θα παρέχονται από το myEFKAlive, πέραν των 16 υφιστάμενων;
Ο σχεδιασμός μας προβλέπει μέχρι το τέλος του 2022 το myEFKAlive να καλύπτει το σύνολο της επικράτειας – άρα και την Κεντρική Μακεδονία και την Αττική. Η φιλοσοφία μας στα ραντεβού με βιντεοκλήση του e-ΕΦΚΑ ήταν εξαρχής να δώσουμε προτεραιότητα σε νησιωτικές, ορεινές και εν γένει απομακρυσμένες περιοχές, διότι θα δημιουργούσαμε ακόμα μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία για τους κατοίκους των περιοχών αυτών, όπου μια επίσκεψη στην Υπηρεσία μπορεί να μεταφράζεται σε ταξίδι ακόμα και άνω των 24 ωρών.
Αναφορικά με τις υπηρεσίες που παρέχονται μέσω των ψηφιακών ραντεβού, προτεραιότητά μας αποτελούν οι υπηρεσίες εκείνες που δεν παρέχονται ακόμα ψηφιακά μέσω του efka.gov.gr. Και πρέπει να πούμε ότι στο κομμάτι των ψηφιακών υπηρεσιών ο e-ΕΦΚΑ έχει κάνει σημαντική πρόοδο, εξυπηρετώντας ψηφιακά, γρήγορα και απλά τους πολίτες για ένα μεγάλο εύρος των αλληλεπιδράσεών τους με τον Φορέα.
Έρχεται ένα νέο πρόγραμμα, αυτό των Έξυπνων Πόλεων, ύψους 320 εκατ. ευρώ για τους 332 δήμους της χώρας, καθώς και πρόγραμμα αναβάθμισης όλων των ΚΕΠ. Μπορεί η αυτοδιοίκηση να φτάσει σε ένα επίπεδο επαρκούς, αν όχι ολοκληρωτικής, ψηφιακής απεξάρτησης και αυτοτελούς διαχείρισης δεδομένων. Αν ναι, σε τι βάθος χρόνου;
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί μια οριζόντια πολιτική, η οποία αφορά στο σύνολο της επικράτειας. Για τον λόγο αυτόν, η αυτοδιοίκηση μπορεί και πρέπει να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του ψηφιακού μετασχηματισμού. Για εμάς στην κεντρική Διοίκηση οι 332 Δήμοι της χώρας είναι οι αισθητήρες της Δημοκρατίας στο πεδίο, είναι –και θέλουμε να γίνουν σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό– η πρώτη γραμμή της αλληλεπίδρασης του πολίτη με το κράτος.
Αυτός είναι και ο σκοπός του προγράμματος «Έξυπνες Πόλεις», μέσω του οποίου δίνουμε σε κάθε Δήμο της χώρας τη δυνατότητα να υλοποιήσει εκείνα τα ψηφιακά έργα που ταιριάζουν στις ανάγκες των κατοίκων. Και, βέβαια, σε αυτόν τον στόχο θα συμβάλει και η αναβάθμιση των ΚΕΠ, ώστε να μετεξελιχθούν στο μοναδικό σημείο φυσικής επαφής του πολίτη με το κράτος, λειτουργώντας έτσι συμπληρωματικά προς το gov.gr.
Τι οφέλη θα αποκομίσουν από τις «Έξυπνες Πόλεις» οι δήμοι της Θεσσαλονίκης; Μπορεί το πρόγραμμα να φέρει ένα βήμα μπροστά την πόλη; Πώς θα μπορούσε η Θεσσαλονίκη να διαδραματίσει κάποιον ρόλο στην ψηφιακή αναβάθμιση της χώρας;
Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη η οποία έχει όλες τις δυνατότητες να αποτελεί σημείο αναφοράς στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μέσα από τις «Έξυπνες Πόλεις» οι δήμοι της Θεσσαλονίκης αποκτούν ένα σημαντικό χρηματοδοτικό εργαλείο, αλλά και ένα αποδοτικό επιχειρησιακό πλαίσιο για να διευρύνουν τις έξυπνες υποδομές τους και να αναβαθμίσουν ψηφιακά συστήματα που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα των δημοτών τους.
Το πρόγραμμα προβλέπει 10 εκατομμύρια ευρώ για τον δήμο Θεσσαλονίκης και περισσότερα από 20 συνολικά για τους υπόλοιπους δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Είμαστε σε στενή συνεργασία με όλες τις δημοτικές αρχές ώστε η αξιοποίηση αυτών των κονδυλίων να γίνει με τον βέλτιστο τρόπο.
Πόσο σημαντικές είναι για τη Θεσσαλονίκη επενδύσεις όπως αυτές της Pfizer, τις εγκαταστάσεις της οποίας, μάλιστα, επισκεφθήκατε προσφάτως; Πόσο ισχυρό, πέρα από το οικονομικό, είναι το ψηφιακό αποτύπωμά τους στη χώρα μας; Πώς ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας συμβάλλει στην προσέλκυση τέτοιων μεγάλων επενδύσεων;
Η προσέλκυση ξένων επενδύσεων επιβραβεύει, αλλά κυρίως λειτουργεί πολλαπλασιαστικά στην ψηφιακή πρόοδο που καταγράφουμε την τελευταία τριετία. Το γεγονός ότι εταιρείες όπως η Pfizer, η Deloitte, η Deutsche Telekom και πολλές ακόμη επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία ευρύτερα αποτελεί την καλύτερη απόδειξη της καλής δουλειάς που γίνεται σε τοπικό επίπεδο, αλλά και της δυναμικής που παραδοσιακά διαθέτει η περιοχή.
Με τον Περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα έχουμε μια εξαιρετική συνεργασία, που αποτυπώνεται στο πλήθος των ψηφιακών υπηρεσιών που διαθέτει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Παράλληλα, η Θεσσαλονίκη διαθέτει σημαντική παράδοση στην τεχνολογική πρωτοπορία, χάρη στα οικοσυστήματα καινοτομίας που αναπτύσσονται εδώ και δεκαετίες μέσα από τα καλά πανεπιστημιακά τμήματα Πληροφορικής και τις εταιρείες που ήδη από τη δεκαετία του ’60 – αλλά και πρόσφατα, μέσω δυναμικών start-ups – παράγουν και εξάγουν ιδιαίτερα αξιόλογα προϊόντα τεχνολογίας.
Η πλατφόρμα «Μίτος», το επίσημο μητρώο διαδικασιών του ελληνικού Δημοσίου που βρίσκεται σε πιλοτικό στάδιο, φιλοδοξεί να δώσει τη δυνατότητα πληροφόρησης σε όλους για τον τρόπο, τον χρόνο και το κόστος υλοποίησης των δημόσιων διαδικασιών. Το ψηφιακό project με το καθόλου τυχαίο όνομα μπορεί όντως να μας βγάλει από τον λαβύρινθο της γραφειοκρατίας;
Πράγματι, κύριε Μεντίζη, το όνομα της πλατφόρμας κάθε άλλο παρά τυχαίο ήταν. Αυτή τη στιγμή, στην πιλοτική του λειτουργία, ο Μίτος αριθμεί περίπου 1.500 διαδικασίες που έχουν καταγραφεί και δημοσιευτεί. Ακόμα 3.000 βρίσκονται σε στάδιο επεξεργασίας και σύντομα θα είναι και αυτές διαθέσιμες στους πολίτες.
Θέλουμε μέσα από το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών να πιάσουμε το νήμα κάθε αλληλεπίδρασης μεταξύ πολίτη και κράτους, ώστε ο πολίτης να γνωρίζει ακριβώς ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσει για κάθε συναλλαγή, ποια δικαιολογητικά πρέπει να προσκομίσει και σε πόσο διάστημα θα διεκπεραιωθεί το αίτημά του. Παράλληλα, χάρη σε αυτή την καταγραφή, θα μπορούμε να εντοπίζουμε με περισσότερη ακρίβεια και να παρεμβαίνουμε πιο αποτελεσματικά σε φαινόμενα γραφειοκρατίας – άρα να κάνουμε την καθημερινότητα του πολίτη ακόμα πιο εύκολη.