Πριν από τρία χρόνια, το κεντρικό πολιτικό αίτημα που εκφράστηκε στις εκλογές του Ιουλίου του 2019 ήταν «φτιάξτε κράτος». Ύστερα από δέκα και πλέον χρόνια μιας πολυεπίπεδης κρίσης, η εντολή που έλαβε από τους πολίτες η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν να δημιουργήσει ένα κράτος σύγχρονο και λειτουργικό. Ένα κράτος που θα βρίσκεται στο πλευρό κάθε πολίτη, διευκολύνοντας την καθημερινότητά του και αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά αναδυόμενες κρίσεις και προκλήσεις.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός εξ ορισμού βρισκόταν και εξακολουθεί να βρίσκεται στον πυρήνα αυτών των δύο λειτουργιών του «νέου κράτους». Χρειαζόταν, λοιπόν, να κινηθούμε ταυτόχρονα σε δύο κατευθύνσεις: αφενός να καλύψουμε το έδαφος που είχε χαθεί στην πληροφορική κατά τις προηγούμενες δεκαετίες και αφετέρου να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ώστε η Ελλάδα να ανταποκριθεί στα νέα τεχνολογικά δεδομένα. Πιο σχηματικά, έπρεπε να επιλύσουμε τις εκκρεμότητες της χώρας από την 3η Βιομηχανική Επανάσταση και να θέσουμε τις βάσεις ώστε να περάσει με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στην 4η.

Ο σχεδιασμός μας γύρω από τη δομή, τη φιλοσοφία και τη λειτουργία του νέου Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είχε αποκρυσταλλωθεί πολύ πριν από τις εκλογές του 2019. Και πράγματι, στον σχεδιασμό μας αυτόν περιλαμβάνονταν τα περισσότερα ορόσημα της περασμένης τριετίας: το gov.gr, η απλούστευση των διαδικασιών, οι εκτεταμένες διασυνδέσεις μητρώων, η μετάβαση στην εποχή του 5G, αποτελούσαν κομμάτια της στρατηγικής μας πριν αναλάβουμε καθήκοντα, ακριβώς επειδή η υλοποίησή τους θα αναβάθμιζαν την καθημερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων.

Το ξέσπασμα το κορωνοϊού λειτούργησε ως επιταχυντής της προσπάθειάς μας, μετατρέποντας την εκκρεμότητα σε αναγκαιότητα. Ταυτόχρονα, όμως, προσεγγίζοντας την ανάσχεση και την αντιμετώπιση της πανδημίας με όρους «επόμενης ημέρας», δημιουργήσαμε μηχανισμούς και συστήματα τα οποία θα είναι χρήσιμα στους πολίτες και μετά την πανδημία. Ειδικά στην ψηφιοποίηση του τομέα της Υγείας, η οργάνωση του εμβολιασμού συνέβαλε καθοριστικά ώστε να μπορεί το κράτος να πηγαίνει στον πολίτη, με εξατομικευμένες προτάσεις που του επιτρέπουν να φροντίζει την υγεία του πιο άμεσα και αποτελεσματικά.

Έχοντας πλέον περάσει στον τέταρτο χρόνο της θητείας μας, έχουμε ολοκληρώσει πάνω από το 90% του προγράμματός μας – και, μάλιστα, μέσα σε συνθήκες πολλαπλών κρίσεων.

Γνωρίζουμε ότι ακόμα μπροστά μας έχουμε πολλές και μεγάλες προκλήσεις να αντιμετωπίσουμε, ωστόσο, διαθέτουμε και όσα απαιτούνται για να απαντήσουμε πειστικά στις προκλήσεις αυτές. Η Ελλάδα διέθετε πάντα το ανθρώπινο δυναμικό για να πρωταγωνιστήσει στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Πλέον διαθέτουμε ένα σχέδιο που αποδεδειγμένα δουλεύει στο πεδίο, αποκτάμε καθημερινά ολοένα και περισσότερη εμπειρία στην υλοποίηση της πολιτικής μας και, βέβαια, χάρη και στο Ταμείο Ανάκαμψης, διαθέτουμε τους απαραίτητους πόρους για να κάνουμε την ψηφιακή μας στρατηγική πραγματικότητα.

Αν, λοιπόν, έπρεπε να κωδικοποιήσουμε όσα πρόκειται να γίνουν τους επόμενους μήνες, θα λέγαμε ότι «συνεχίζουμε ψηφιακά». Και αυτή η συνέχεια κινείται τόσο στον άξονα της δημιουργίας νέων ψηφιακών εργαλείων, όσο και στον άξονα της επέκτασης υφιστάμενων με νέες λειτουργίες. Έτσι, το προσεχές διάστημα πρόκειται να διευρύνουμε τον «Μίτο», το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών, με επιπλέον 3.000 διαδικασίες που βρίσκονται σε στάδιο επεξεργασίας, αλλά και να παρουσιάσουμε μια πλατφόρμα που θα απλουστεύσει σημαντικά την εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρία από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας.

Για εμάς στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι μια μεταμοντέρνα και αόριστη έννοια. Αντίθετα, αποτελεί μια κοινωνική πολιτική, μια οριζόντια πολιτική που επιτρέπει στο νέο κράτος που οικοδομούμε να στέκεται δίπλα σε κάθε πολίτη. Και σκοπός αυτής της πολιτικής μας είναι να θέσουμε τη χώρα σε κίνηση, βελτιώνοντας την καθημερινότητα κάθε Ελληνίδας και κάθε Έλληνα, αναβαθμίζοντας τη λειτουργία του Δημοσίου και δημιουργώντας τις συνθήκες ώστε όλοι – κράτος, πολίτες, επιχειρήσεις – να αναπτύσσονται, να καινοτομούν και, εν τέλει, να προοδεύουν.