Τα τελευταία τρία και πλέον χρόνια η Ελληνική κοινωνία είχε, και θα εξακολουθεί να έχει εφεξής, την ευκαιρία να επωφελείται απ’ αυτό που έχει κατάλληλα ονομαστεί ως «τεχνολογίες δημόσιου συμφέροντος». Το gov.gr, η Ενιαία Ψηφιακή Πύλη του Δημοσίου έχει καταχωρηθεί ήδη στη συνείδηση του κόσμου ως μια εμβληματική μεταρρύθμιση, η οποία αξιοποιείται ευρέως απ’ τους πολίτες και τους διευκολύνει στις συναλλαγές τους με το κράτος. Από τον Μάρτιο του 2020 που ξεκίνησε με 501 προϋπάρχουσες ψηφιακές υπηρεσίες, σήμερα πλησιάζουμε τις 1.500 ψηφιακές υπηρεσίες, έχοντας δώσει προτεραιότητα στις συχνότερες αλληλεπιδράσεις του πολίτη με το κράτος.
Απ’ τα πρώτα μας κιόλας βήματα στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είδαμε την τεχνολογία σαν ένα μέσο, κι όχι σαν αυτοσκοπό. Θέσαμε τον πολίτη στο επίκεντρο των εργασιών μας, γνωρίζοντας ότι ως τώρα οι υπηρεσίες του κράτους σχεδιάζονταν αυτοαναφορικά. Αντιμετωπίσαμε μια πρωτόγνωρη, για τον ιστορικό μας κύκλο, πανδημία επιλέγοντας να εξοπλίσουμε τους πολίτες με εργαλεία ενδυνάμωσης, κι οργανώσαμε μια πλήρως ψηφιοποιημένη εκστρατεία εμβολιασμού, που ξεπέρασε σε αποτελεσματικότητα ακόμα και εκστρατείες πολύ πιο προηγμένων χωρών.
Τίποτα απ’ αυτά που έγιναν τα τελευταία τριάμισι χρόνια δεν ήταν αυτονόητο. Τα αποτελέσματα που βλέπει ο πολίτης καθημερινά στη διάδραση του με το κράτος, οφείλονται στην πολιτοκεντρική μας στρατηγική και στην πεποίθησή μας ότι οι τεχνολογίες δημοσίου συμφέροντος εξαλείφουν δραστικά τη γραφειοκρατία. Υιοθετήσαμε μια agile φιλοσοφία, δηλαδή αντί για φαραωνικά ψηφιακά έργα προτιμήσαμε την υλοποίηση ευέλικτων εφαρμογών που να μπορούν να επεκτείνονται και να δέχονται επιπλέον λειτουργίες και υπηρεσίες. Παράλληλα, απλοποιήσαμε διαδικασίες, και διασυνδέσαμε μητρώα, δίνοντας μεγάλη βαρύτητα στην κομβική σημασία της διαλειτουργικότητας των μητρώων.
Η εκτίναξη των ψηφιακών συναλλαγών με το Δημόσιο μιλά από μόνη της. Από τα 8,8 εκατομμύρια του 2018, πέρυσι φτάσαμε στα 567 εκατομμύρια και φέτος πρόκειται να κινηθούμε γύρω στο ένα δισεκατομμύριο. Αυτές οι επιδόσεις έχουν προστιθέμενη αξία γιατί αντανακλώνται στην καθημερινότητα όλων μας: ενώ το 2018 κερδίζαμε λιγότερο από μία ουρά αναμονής σε δημόσια υπηρεσία κατά μέσο όρο, φέτος θα έχουμε γλιτώσει περισσότερες από εκατό.
Τα οφέλη των τεχνολογιών δημόσιου συμφέροντος είναι πολύπλευρα και ζωτικής σημασίας, καθώς κερδίζουμε – μηδενός εξαιρουμένου – εργατοώρες, ενέργεια, και πόρους. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους δεν είναι κενό γράμμα, είναι ένας καταλύτης οικονομικής ανάπτυξης και κοινωνικής προόδου. Η χώρα μας προσελκύει επενδύσεις από ολοένα και περισσότερους τεχνολογικούς κολοσσούς, οι πρωτοβουλίες μας αναγνωρίζονται από τον ΟΟΣΑ ως καλές πρακτικές, ενώ νέες εφαρμογές μας όπως το MyHealth βραβεύονται από τον Παγκόσμιο Σύνδεσμο Υπηρεσιών Καινοτομίας και Τεχνολογίας. Αν κάποιος περιέγραφε αυτή την εικόνα πριν από τη θητεία μας θα χαρακτηριζόταν τουλάχιστον υπεραισιόδοξος.
Ωστόσο, δεν εφησυχάζουμε. Η προσπάθεια που έχουμε ξεκινήσει με τους άξιους συνεργάτες του Υπουργείου θα συνεχιστεί και θα ενταθεί. Η χώρα μας έχει τεθεί σε κίνηση και φιλοδοξούμε να την ανεβάσουμε ακόμα ψηλότερα, επιταχύνοντας περαιτέρω τις μεταρρυθμίσεις, αποτολμώντας ακόμα πιο μεγάλα άλματα προς το μέλλον. Έχουμε πια την αυτοπεποίθηση και την τεκμηριωμένη γνώση ότι η Ελλάδα είναι μεταρρυθμίσιμη.
Οι δυνατότητες της χώρας μας είναι ανεξάντλητες και διαρκής μας στόχος είναι να τις απελευθερώσουμε. Αυτό είναι το όραμα του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, αυτό είναι το αίτημα που προσλαμβάνουμε απ’ την πλευρά των πολιτών. Γνωρίζουμε με βεβαιότητα ότι ο στόχος αυτός είναι απόλυτα επιτεύξιμος, καθώς έχουμε το σχέδιο, τη στρατηγική, το ανθρώπινο δυναμικό, τη βούληση και τους πόρους για να τον πετύχουμε.