Νίκος Χατζηνικολάου (ΝΧ): Θα μιλήσουμε τώρα με τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τον κύριο Κυριάκο Πιερρακάκη. Καλώς ορίσατε κύριε Υπουργέ.
Υπουργός (ΥΠ): Καλησπέρα σας.
ΝΧ: Εδώ δεν θα ακούσετε τα θετικά των μέτρων. Αυτά στους σχολιασμούς μας τα λέμε οι δημοσιογράφοι, όσοι τουλάχιστον προσπαθούμε με αντικειμενικότητα να τα προσεγγίσουμε. Εδώ ήρθατε για να απαντήσετε σε αυτά για τα οποία κατηγορείται η κυβέρνηση αυτήν την αντιπολίτευση. Και ξεκινώ από το πρώτο. Είναι η ακρίβεια. Λένε τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ότι δεν περιλάβατε το θέμα της ακρίβειας στο πακέτο της ΔΕΘ, ότι δεν εξαγγείλατε μέτρα. Και μάλιστα άκουσα το επιχείρημα από το ΠΑΣΟΚ ότι ενώ χαμηλώσατε τον ΦΠΑ σε παραμεθόριες περιοχές και νησιά. Δεν κάνετε το ίδιο στην υπόλοιπη Ελλάδα επικαλούμενοι ότι δεν θα φτάσει στην τσέπη του καταναλωτή, πώς στα νησιά θα φτάσει και στην υπόλοιπη Ελλάδα όχι.
ΥΠ: Τουναντίον, πάμε να τα πιάσουμε ένα-ένα. Καταρχήν, για τα καλά και τα θετικά γνωρίζω ότι το δημογραφικό αποτελεί και προσωπική σας ευαισθησία για θέματα τα οποία έχει τύχει να συζητήσουμε και στο παρελθόν. Νομίζω ότι όλοι αναγνωρίζουν ότι είναι ΤΟ εθνικό θέμα.
ΝΧ: Το γεγονός ότι εστίασαν τα μέτρα στο δημογραφικό εγώ το σχολίασα και στο ραδιόφωνο το πρωί είναι πολύ θετικό.
ΥΠ: Πάμε όμως να απαντήσουμε στην κριτική. Ο δημοσιονομικός χώρος είναι 1,76 δισεκατομμύρια για το 2026. Τα μέτρα γίνονται. 2,5 δισ., αυτό είναι το μεσοσταθμικό κόστος το 2027. Το 1,76 είναι το απώτατο όριο. Θα θέλαμε να έχουμε χώρο να κάνουμε και άλλα πολλά πράγματα; Θα θέλαμε, αλλά ο χώρος αυτός δεν υπάρχει.
ΝΧ: Θα σας διακόψω. Δεν θα σας αφήσω να προχωρήσετε στην υπόλοιπη απάντηση. Διότι, εδώ υπάρχει το άλλο επιχείρημα, της αντιπολίτευσης, ότι εσείς οδηγηθήκατε σε ένα υπερ πλεόνασμα με τα οικονομικά μέτρα του προηγούμενου διαστήματος 5,5-6 δισ. (δεν θυμούμαι τον ακριβή αριθμό, αλλά δεν έχει και σημασία), και έρχεστε τώρα, έχοντας πάρει από την κοινωνία αυτά τα 5,5-6 δισ. με έμμεσους φόρους κλπ. να τις δώσετε πίσω λιγότερο από δύο.
ΥΠ: Αυτό είναι μια, αν θέλετε, άστοχη κρατική από την αντιπολίτευση, γιατί αγνοεί τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Το πρωτογενές πλεόνασμα είναι 4,8%. Το κανονικό είναι 1,3%, γιατί η Ελλάδα είναι μια χώρα που έχει ακόμη μεγάλο χρέος. Σε κάθε περίπτωση έχουμε νέο δημοσιονομικό πλαίσιο και συγκεκριμένο δημοσιονομικό χώρο. Μετά από αυτό, ξέρετε τι έχουμε; Το προηγούμενο ρεπορτάζ σας: αυτό που συμβαίνει στη Γαλλία. Και έχουμε δει τη διαφορά ανάμεσα στο να έχουμε Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης και πρόγραμμα Θεσσαλονίκης. Το δεύτερο οδήγησε σε μνημόνια. Εμείς δεν σκοπεύουμε να περάσουμε ούτε ως γενιά, θα πω, το λογαριασμό στους επόμενους. Γυρνάω στον ΦΠΑ, στην πρώτη σας ερώτηση. Έχεις χώρο 1,76 δισ., -ρωτώ ρητορικά και όσους μας βλέπουν- προτιμούν αυτά να φτάσουν απευθείας στους ίδιους ή να διαμεσολαβηθούν. Μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος. Μειώνεις το ΦΠΑ. Πόσο φτάνει στον πολίτη; Πόσο φτάνει στον καταναλωτή; 19%
ΝΧ: Και η Σουηδία ετοιμάζεται να χαμηλώσει τον ΦΠΑ στα τρόφιμα.
ΥΠ: Εγώ λέω ότι έχουμε ένα δίλημμα, έχουμε το δίλημμα, έχουμε αυτό τον χώρο, έχουμε αυτά τα χρήματα. Εμείς διαλέγουμε να κάνουμε τη μεγαλύτερη φορολογική μείωση της μεταπολίτευσης. Διαλέγουμε να πάνε απευθείας μέσω της φορολογίας εισοδήματος, σε τριτέκνους, πολυτέκνους, οικογένειες με παιδιά, νέους, σε όλη τη χώρα, παρά να διαμεσολαβηθούν. Διότι φτάνει, το λέει η Τράπεζα της Ελλάδος, όχι εγώ, το 19% εν τέλει στον καταναλωτή.
Αναφέρατε όμως τα ακριτικά νησιά. Θέλω να απαντήσω σε αυτό. Εκεί, πρώτον, έχουμε μια ευρωπαϊκή οδηγία, η οποία μας το επιτρέπει, τα ξεχωρίζει γιατί αναγνωρίζω ότι ένα νησί το οποίο βρίσκεται στα σύνορα…
ΝΧ: Για τα υπόλοιπα δεν υπάρχει ευρωπαϊκή οδηγία;
ΥΠ: Όχι για όλα, για πολύ συγκεκριμένα.
ΝΧ: Άκουσα πάλι από την αντιπολίτευση, από το ΠΑΣΟΚ, αλλά άκουσα και ερώτηση δημοσιογράφου στον Πρωθυπουργό στη ΔΕΘ για μια ευρωπαϊκή οδηγία για τα τρόφιμα.
ΥΠ: Για τα τρόφιμα, αυτό είναι για άλλα.
ΝΧ: Σου δίνει τη δυνατότητα να χαμηλώσετε τον ΦΠΑ.
ΥΠ: Η αντιπολίτευση είχε μπερδέψει την ευρωπαϊκή οδηγία. Έλεγα ότι μας δίνει την υποχρέωση. Μετά κατάλαβαν, στην πορεία, ότι είναι δυνατότητα. Γιατί σε κάθε περίπτωση η φορολογική πολιτική, κύριε Χατζηνικολάου, είναι επιλογές. Εμείς κάνουμε, λοιπόν, εδώ μία επιλογή. Η Ελλάδα αλλάζει από σήμερα, όταν ψηφίσουμε τα μέτρα, τον τρόπο που φορολογεί. Θα το κάνουμε με βάση την οικογένεια, θα το κάνουμε με βάση την ηλικία για τους νέους. Αλλάζουμε τη φιλοσοφία μας. Στα νησιά, να πω ότι, είχαμε ήδη κάποια νησιά σε χαμηλό ΦΠΑ. Δεν μπορείς όμως να έχεις τη Χίο και να μην έχεις τα Ψαρά, αφενός, που είναι δίπλα, μικρά νησιά μέχρι 20.000 κατοίκους.
Δεύτερον, εκεί θέλουμε να ενισχύσουμε και τις επιχειρήσεις περισσότερο γιατί ανήκουν σε ντόπιους, είναι ακρίτες, είναι άνθρωποι που ζουν στα σύνορα και πρέπει να τους στηρίξουμε παραπάνω. Και, εν πάση περιπτώσει, μακάρι να μπορούσε κανείς να τα κάνει όλα. Οι πολιτικοί οι οποίοι ήρθαν σε αυτή τη χώρα και ζήτησαν να τα κάνουν όλα είδαμε εν τέλει τι έκαναν. Δεν θα πω δεν έκαναν τίποτα. Θα πω ότι έκαναν κακό. Και κλείνω με μία φράση σε αυτό.
Άκουσα το περασμένο Σαββατοκύριακο μια νέα έννοια να αναδύεται, από τον πρώην Πρωθυπουργό, τον κ. Τσίπρα, την έννοια του «πατριωτικού φόρου». Η κυβέρνηση αυτή επιλέγει να κάνει πατριωτικές φοροαπαλλαγές, όχι πατριωτικούς φόρους. Γιατί διαπιστώσαμε από την ιστορία μας ότι όσοι ήρθαν να πουν για πατριωτικούς φόρους δεν τιμήσαν το πρώτο συνθετικό, την πρώτη λέξη από τις δύο.
ΝΧ: Βλέπω ότι ο κύριος Τσίπρας με την επανεμφάνισή το τελευταίο διάστημα προκαλεί ένα άγχος στην κυβέρνηση.
ΥΠ: Άγχος, όχι.
ΝΧ: Όλοι απαντάτε στον κύριο Τσίπρα, ο οποίος ούτε αρχηγός κόμματος είναι, ακόμη τουλάχιστον, ούτε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
ΥΠ: Απαντάω με ενδιαφέρον σε αυτό που άκουσα.
ΝΧ: Επιλέγει η κυβέρνηση αντίπαλο κύριε Υπουργέ; Προτιμάτε τον κύριο Τσίπρα ως αντίπαλο από τον κύριο Ανδρουλάκη.
ΥΠ: Εγώ θα σας πω ότι έχω διαβάσει Μαρξ, αν και υπουργός Οικονομικών Κεντροδεξιάς κυβέρνησης, και ο Μαρξ λέει μια πάρα πολύ ωραία φράση «Την πρώτη φορά ως τραγωδία, την δεύτερη ως φάρσα». Την υιοθετώ λοιπόν αυτή τη φράση, διότι την άκουσα.
ΝΧ: Έρχομαι στην άλλη επισήμανση της αντιπολίτευσης, αλλά την είδα σήμερα και σε τίτλους του αντιπολιτευόμενου Τύπου, την επισήμανση ότι δεν ασχολήθηκε όσο θα έπρεπε η κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός στο πακέτο των μέτρων της ΔΕΘ με τη μικρομεσαία επιχείρηση και ότι δεν ασχολήθηκε με τους αγρότες.
ΥΠ: Δύο σημεία. Πρώτον, η φορολογία εισοδήματος αφορά και τους αγρότες. Η φορολογία εισοδήματος, για να είναι σαφές για όσους μας βλέπουν, αφορά όλους τους Έλληνες: δημόσιοι υπάλληλοι, ιδιωτικοί υπάλληλοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, συνταξιούχοι, αγρότες. Όλοι θα δουν τον εαυτό τους στα μέτρα.
Δεύτερον, για τις επιχειρήσεις έχουμε κάνει πάρα πολλά και τα τελευταία χρόνια, σήμερα ο Νίκος Παπαθανάσης ανέφερε πάρα πολλά από αυτά. Από τη μείωση του φόρου 28% σε 22%, φόρος μερισμάτων από 15% σε 5%, το μεγαλύτερο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων στην ιστορία της χώρας. Αλλά άκουγα μια κριτική τα τελευταία χρόνια, η οποία θα πω ότι είναι σωστή. Κάθε χρόνο μετά τη ΔΕΘ, δεν λένε και το οικονομικό ρεπορτάζ και πολλοί «σκόρπια μέτρα, πολλά πράγματα για πολλούς χωρίς κεντρικό αφήγημα».
Νομίζω ότι και ο πιο σκληρός κριτής αυτής της κυβέρνησης θα παραδεχθεί ότι εδώ είχαμε ένα συμπαγές αφήγημα, μία κεντρική λογική σε αυτά τα μέτρα και τελείως στοχευμένη. Διότι, αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει ένα εθνικό θέμα, ένα εθνικό πρόβλημα. Δεν θα ισχυριστεί κανείς από εμάς ότι μια φορολογική μεταρρύθμιση το θεραπεύει. Η φορολογική μεταρρύθμιση αυτή, κύριε Χατζηνικολάου, το αναγνωρίζει όπως το κάνουν και πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης.
Είναι ένα πρώτο βήμα, είναι μια πρώτη πράξη αναγνώρισης. Οφείλαμε να το κάνουμε, όπως πολλά άλλα πράγματα στη χώρα. Ενδεχομένως να γίνεται ετεροχρονισμένα. Η Γαλλία, ή το Λουξεμβούργο ή το Βέλγιο. Αυτά τα έχουν κάνει το να φορολογείς με βάση τα παιδιά πολύ νωρίτερα από εμάς. Εφόσον έχουμε αυτό το ζήτημα να διαχειριστούμε, οφείλουμε να προβούμε σε αυτή την ενέργεια.
ΝΧ: Πάντως, αν ο πληθωρισμός συνεχίσει να τρέχει με τους ρυθμούς που τρέχει σήμερα και οι αυξήσεις των τιμών στα τρόφιμα, επίσης, με τους ρυθμούς που τρέχουν σήμερα, αυτά που έδωσε ο Πρωθυπουργός και η κυβέρνηση στη ΔΕΘ θα τα ροκανίσει ο πληθωρισμός και το σούπερ μάρκετ.
ΥΠ: Εγώ όμως θα απαντήσω το εξής. Άκουγα μια κριτική από την αντιπολίτευση περί τιμαριθμοποίησης το τελευταίο διάστημα.
ΝΧ: Ναι, είναι πρόταση του ΠΑΣΟΚ, αυτό γιατί δεν το σκεφτήκατε;
ΥΠ: Το κοστολογήσαμε. Τιμαριθμοποίηση κάνει 400 εκατ. ευρώ για την επόμενη χρονιά. Η μείωση των συντελεστών όπως την κάνουμε εμείς, κάνει 1,6 δισ. αυτό που κάναμε ήταν τετραπλάσιο. Τα λόγια παίζουν έναν ρόλο, τον πολύ σημαντικότερο ρόλο παίζουν οι πράξεις. Ο κόσμος θα το δει στους λογαριασμούς του από 1η 1ου του 2026. Θα φανεί ποια είναι η αξία αυτών των μέτρων και θα φανεί και ποια είναι η στόχευση. Και είναι πολύ σημαντικό για λόγους δικαιοσύνης να υπάρχει στόχευση.
ΝΧ: Σας ευχαριστώ θερμά, κύριε Υπουργέ.
ΥΠ: Σας ευχαριστώ κι εγώ.