ΔΟ: Πάμε λοιπόν να υποδεχτούμε τον Υπουργό Παιδείας κοντά μας, τον κύριο Κυριάκο Πιερρακάκη, Καλημέρα, καλωσήρθατε κύριε Υπουργέ.
ΔΟ: Θα έλεγα πριν μπούμε στα θέματά σας , που είναι αρκετά και πρέπει να τα συζητήσουμε και να το τρέξουμε γιατί είναι πολλά και θέλουμε απαντήσεις σε πολλά, να μας πείτε μία κουβέντα για την άμεση επικαιρότητα, γιατί είχαμε χθες ένα περιστατικό με τους εποχικούς πυροσβέστες και για το περιστατικό αυτό καθαυτό. Τη σύγκρουση που είχαμε στην κατάληψη με την αστυνομία αλλά και για το τι πρέπει να γίνει με αυτούς τους ανθρώπους.
ΥΠ: Εγώ θα πω καταρχήν ότι κάθε ειρηνική διαμαρτυρία είναι απολύτως αποδεκτή και θεμιτή. Και εδώ από ό,τι καταλαβαίνω είχε κλειστεί και ένα ραντεβού με τον κύριο Κικίλια, έχει κλειστεί για την προσεχή Τετάρτη, συνεπώς με δεδομένο -ειδικά το τελευταίο – οι εικόνες που είδαμε, είδατε τι συμβαίνει στην Ισπανία που δοκιμάζεται με όρους κλιματικής κρίσης και πολιτικής προστασίας. Το να μπαίνει κάποιος στο συντονιστικό κέντρο της Πολιτικής Προστασίας χωρίς να έχει άδεια είναι απαράδεκτο. Όχι για την Ελλάδα, για οποιαδήποτε χώρα. Συνεπώς είναι και μη αποδεκτό. Είναι πολύ λυπηρές οι εικόνες σίγουρα. Από εκεί και πέρα οι πενταετείς συμβάσεις αυτές που είχαν προκηρυχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση έληξαν και η κυβέρνηση έχει ήδη δρομολογήσει τα απαραίτητα για να επαναπροκυρηχθούν και να τρέξει το θέμα.
ΑΠ: Άρα ήταν αχρείαστο…
ΥΠ: Απολύτως.
ΔΟ: Πάμε κύριε Υπουργέ στα δικά σας τώρα. Έχουμε δύο-τρία θέματα που είναι πολύ άμεσα. Ένα είναι ο καθηγητής που στείλατε στο πειθαρχικό με τη ρητορική μίσους, ένα δεύτερο θέμα είναι τα παιδιά που πήγαν στο νοσοκομείο από τα ποτά «μπόμπες» ή ό,τι άλλο ήταν σε ένα νυχτερινό κέντρο που σφραγίστηκε και ένα τρίτο θέμα επίσης που διαβάζουμε σήμερα και στην πρώτη σελίδα της Καθημερινής για «αποβολές από σχολικές εκδρομές». Δηλαδή, μαθητές που πέφτουν σε βαρύ παράπτωμα θα αποβάλλονται και από τις σχολικές εκδρομές. Και μάλιστα λέγεται στο ίδιο δημοσίευμα ότι από τον τελευταίο έλεγχο και μετά ως προς το ξενοδοχείο κανείς δεν θα έχει ευθύνη για τα παιδιά.
ΥΠ: Όχι. Ειδικά για το τελευταίο απλώς για να το απαντήσω αμέσως υπάρχει μία διαρροή στο πλαίσιο μιας συζήτησης που διεξάγεται με τις Ομοσπονδίες. Εμείς αυτή τη στιγμή στις εκδρομές πάμε να βάλουμε πλαίσιο εκεί που πλαίσιο δεν υπάρχει. Εδώ έχουν δίκιο οι εκπαιδευτικοί που μας λένε ότι «πρέπει να βάλετε ένα πλαίσιο συνολικότερο για το πώς θα διεξάγονται οι εκδρομές των παιδιών μας». Είδατε, για να το συνδέσω με την ευρύτερη πολιτική, το πλαίσιο αυτό πρέπει να δώσει εργαλεία στους εκπαιδευτικούς. Εγώ θα σας πω ότι ο όρος αυστηροποίηση δεν είναι ο όρος που θα ακολουθούσα και για το συνολικό πλαίσιο που έχουμε βάλει στο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί συνολικά μας ζήτησαν να έχουν εργαλεία στα χέρια τους για να μπορέσουν να διαχειριστούν καταστάσεις, την παραβατικότητα. Λοιπόν, η εκδρομή είναι μία προέκταση της σχολικής δραστηριότητας οπότε αυτή τη στιγμή έχουμε καθίσει, συζητάμε για το ποιο πρέπει να είναι το πλαίσιο το οποίο θα υπάρξει και στις εκδρομές. Θα μπει πλαίσιο. Δεν έχει αποφασιστεί κάτι ακόμα.
ΑΠ: Το λογικό πάντως σε μια πρώτη ανάγνωση – δεν ξέρω τι θα αποφασίσετε – αλλά λέει ότι παιδιά τα οποία είναι υπόλογα, υπότροπα σε περιπτώσεις bullying δεν μπορούν να συμμετάσχουν στις εκδρομές εάν δεν έχει παρέλθει το χρονικό διάστημα.
ΥΠ: Το λογικό είναι αυτό και όπως επίσης εγώ θα έλεγα ότι το επίσης λογικό είναι το ότι όλα αυτά τα οποία ισχύουν στην σχολική μονάδα, ισχύουν και στην εκδρομή. Δηλαδή έχουμε προβλέψει στο πλαίσιο λειτουργίας των σχολείων – το καινούργιο – το οποίο επιτρέψτε μου να πω αγκαλιάζεται από την κοινωνία συνολικά, από εκπαιδευτικούς, από τις οικογένειες. Είναι πολύ σημαντικό ότι δώσαμε τα εργαλεία που οι καθηγητές και οι δάσκαλοι ζητούσαν για να διαχειριστούν το φαινόμενο. Συνεπώς το ίδιο πράγμα ως προέκταση θα υπάρξει στις εκδρομές. Αλλά να πω ότι ακόμη δεν έχει υπογραφεί κάτι. Συζητάμε, αυτή τη στιγμή.
ΔΟ: Άρα προαναγγέλλετε και εκεί πειθαρχικά μέτρα, ποινές δηλαδή.
ΥΠ: Προαναγγέλλουμε εργαλεία. Εργαλεία στα χέρια των εκπαιδευτικών. Εργαλεία που οι εκπαιδευτικοί ζητούν, για να μπορέσουν να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους.
ΑΠ: Να πούμε γρήγορα και μια κουβέντα για αυτό το κενό που έχει αποκαλυφθεί με τις περιβόητες “χοροεσπερίδες” και το αλισβερίσι έναντι αμοιβής, μέλη 15μελών που οργανώνουν και φτάσαμε στο μπαρ της Βουλιαγμένης που μέθυσαν τα παιδιά;
ΥΠ: Εγώ να πω εδώ ότι το λυπηρό είναι ότι δεν εμπλέκεται ο θεσμός του σχολείου σε αυτό, με την εξής έννοια, ότι εάν υπήρχε η οποιαδήποτε θεσμική εμπλοκή θα ήμασταν και σε θέση να κάνουμε όλες εκείνες τις ενέργειες ως συμπλήρωμα, ως επακόλουθο των πραγμάτων που είπα πριν. Εδώ πάνε οι επιτήδειοι αυτόματα σε συγκεκριμένα μέλη των 15μελών ή σε μαθητές οπότε εγώ αυτό που θέλω να ζητήσω από όλη τη σχολική κοινότητα, από γονείς, από εκπαιδευτικούς είναι: οτιδήποτε υποπέσει στην αντίληψή τους να το αποτυπώσουν, να μας το πουν για να μπορέσουμε και εμείς να παρέμβουμε σε αυτό.
ΔΟ: Άρα, άμεση εμπλοκή το σχολείο δεν έχει. Τώρα εκεί που έχετε εμπλοκή είναι σε αυτό που ρωτήσαμε και πριν στον καθηγητή που με το φυλλάδιο με τη ρητορική μίσους, τον οποίο παραπέμψατε στο πειθαρχικό και θα δούμε τι θα γίνει από εδώ και πέρα. Υπάρχουν και άλλες τέτοιες περιπτώσεις;
ΥΠ: Οποιεσδήποτε περιπτώσεις υπάρχουν εγώ θα σας πω ηπιότερες, συνήθως, από αυτή τη συγκεκριμένη ρητορική την οποία είδαμε να αποτυπώνεται, έχουμε συγκεκριμένες θεσμικές διαδικασίες οι οποίες καταλήγουν από τα πειθαρχικά συμβούλια σε συγκεκριμένες αποφάσεις και πράξεις.
ΔΟ: Πάει κανείς σπίτι του από αυτούς; Πάει;
ΥΠ: Φυσικά. Εγώ αυτό που θα πω είναι ότι αυτό δεν θα γίνει καθόλου ανεκτό από εμάς. Η ρητορική μίσους δεν έχει θέση στο σχολείο. Και χάρηκα πάρα πολύ που είδα και μια Ένωση Θεολόγων χθες να βγαίνει και να λέει το ίδιο. Είναι πολύ σημαντικό να μπορέσουμε να διασφαλίσουμε τα σχολεία μας και από το προηγούμενο θέμα που είπατε και από την παραβατικότητα και από την βία και από αυτού του τύπου τη ρητορική, που σε καμία περίπτωση θέση δεν έχει εκεί.
ΑΠ: Εδώ υπάρχει θέμα με τα θρησκευτικά; σε μια χώρα δηλαδή που έχει δηλώσει και θεσμικά και νομοθετικά την ανοχή της και τον σεβασμό της στη διαφορετικότητα -είτε αυτή είναι θρησκευτική είτε αυτή είναι σεξουαλική. Τα θρησκευτικά καλώς παραμένουν;
ΥΠ: Μα εδώ ίσα – ίσα σας είπα πριν ότι μία Ένωση Θεολόγων βγήκε και κατήγγειλε το περιστατικό. Μιλάει από μόνο του αυτό το πράγμα. Και δεν χρειάζεται το 2024 να προσπαθούμε να ανακαλύψουμε τον τροχό. Οι ακραίες φωνές και οι ακραίες συμπεριφορές δεν έχουν θέση στο σχολείο. Είναι πάρα πολύ απλό και είναι η κοινή λογική.
ΔΟ: Πάμε κύριε Υπουργέ στο μεγάλο θέμα που έχετε ανακοινώσει ήδη δηλαδή την ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών.
ΥΠ: Χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο που κάναμε την παρουσίαση…
ΔΟ: Ακριβώς. Θα είναι πανεπιστημιακή σχολή αυτή; Τι θα είναι;
ΥΠ: Βεβαίως. Αυτό είναι και το έτοιμα των καλλιτεχνών. Είναι ένα Νομοσχέδιο το οποίο συνδιαμορφώνουμε με το Υπουργείο Πολιτισμού και το Υπουργείο Εσωτερικών -γιατί θυμίζω ότι το πρόβλημα το οποίο προέκυψε με τους καλλιτέχνες ξεκίνησε από ένα προεδρικό διάταγμα το οποίο είχε να κάνει με μία κατάταξη που ερχόμαστε να αποκαταστήσουμε την αδικία που έλεγε ότι “οι καλλιτέχνες είναι απόφοιτοι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης”. Ενώ έχουν τελειώσει σχολές οι οποίες είναι εξαιρετικά απαιτητικές.
ΑΠ: Είχε γίνει ολόκληρη διαμάχη πέρυσι για αυτό.
ΔΟ: Απεργίες, κινητοποιήσεις
ΥΠ: Η άδικη παράμετρος είναι το ότι αυτό είναι ένα πρόβλημα που χρονίζει, δεν αφορά κάτι που έγινε πέρυσι, αυτό αφορά κάτι που διαρκεί εδώ και χρόνια. Ερχόμαστε με ένα πολύ πλήρες πλαίσιο, να δώσουμε λύση σε αυτό το πρόβλημα. Ένα κομμάτι είναι η ίδρυση Ανώτατης Σχολής, το μοντέλο θα είναι σαν την Καλών Τεχνών. Δηλαδή, παίρνουμε υφιστάμενες Σχολές, όπως του Εθνικού Θεάτρου, όπως το Ωδείο στη Θεσσαλονίκη. Αθροίζουμε πέντε Σχολές και τις ανωτατοποιούμε με διορισμούς νέων μελών ΔΕΠ – καθηγητών. Πέρα από αυτό δεν μένουμε μόνο στην ίδρυση της Σχολής – να το πω έτσι – πρέπει να κατατάξουμε τις υφιστάμενες Δραματικές Σχολές. Λοιπόν, αυτές έρχονται στο Υπουργείο Παιδείας από το Υπουργείο Πολιτισμού, όπως και τα Ωδεία.
ΔΟ: Οι ενδιαφερόμενοι συμφωνούν; Έχετε κάνει διάλογο για αυτό;
ΥΠ: Βεβαίως, έχουμε κάνει εκτενή διάλογο και εγώ θα πω η συζήτηση τώρα, επίσης, θα συνεχιστεί, θα μπούμε σε διαβούλευση. Το επόμενο διάστημα έπειτα από την παρουσίαση στο Υπουργικό Συμβούλιο, η κυρία Μενδώνη με την οποία είχε εξαιρετική συνεργασία όπως έχω και με τον κύριο Λιβάνιο και με την κυρία Χαραλαμπογιάννη που έχουν κάνει εξαιρετική δουλειά στο Υπουργείο Εσωτερικών, συνολικά θα μιλήσουμε με τους καλλιτέχνες το επόμενο διάστημα και με τους θεσμικούς φορείς και με τα άλλα κόμματα. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα Νομοσχέδιο που ενώνει. Συμφωνούμε ότι είναι ένα πρόβλημα που έπρεπε να λυθεί, άρα ερχόμαστε να λύσουμε μία σειρά από ζητήματα, να δημιουργήσουμε «ακαδημαϊκό διάδρομο» για τις Δραματικές Σχολές – να μπορούν με να συνεχίσουν τις σπουδές τους γιατί όχι σε ένα ΑΕΙ- πολλοί καλλιτέχνες το ζητούν. Θα μιλήσουμε όμως και μαζί τους για να δούμε και τι άλλο μπορούμε να προσθέσουμε και τι μπορούμε να διορθώσουμε εάν ενδεχομένως υπάρχει κάποιο ζήτημα.
ΔΟ: Άρα, λύνετε ένα χρόνιο αίτημα και ένα μεγάλο ζήτημα.
ΑΠ: Να μείνουμε στα Πανεπιστήμια; Γιατί έχετε ανακοινώσει στο τέλος της χρονιάς να εφαρμοστεί ο νόμος και να διαγραφούν οι περιβόητοι αιώνιοι φοιτητές.
ΥΠ: Στο τέλος της ακαδημαϊκής χρονιάς.
ΑΠ: Η άλλη πλευρά λέει ότι οι αιώνιοι φοιτητές δεν επιβαρύνουν τα Πανεπιστήμια.
ΔΟ: Πρώτα από όλα πόσοι είναι οι αιώνιοι φοιτητές;
ΔΟ: Ακούγονται για 300.000, ισχύει αυτό;
ΥΠ: Να σας πω κάτι; Και τώρα δεν το λέω αυτό ως Υπουργός Παιδείας, αυτό το λέω ως Κυριάκος Πιερρακάκης, δεν έχετε κουραστεί να συζητάμε τα ίδια εδώ και δεκαετίες; Το λέω με την εξής έννοια. Το λέω ότι το ρεπερτόριο κάπου αλλάζει. Δηλαδή, συζητάγαμε, όταν ήμουν φοιτητής για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια, για τους αιώνιους φοιτητές, τα ίδια και τα ίδια. Λοιπόν ήρθε η ώρα το θέμα να λυθεί. Είναι ένα θέμα το οποίο είναι λυμένο – πάλι, ξανά- σε όλο τον υπόλοιπο πλανήτη. Σε πάρα πολλές χώρες είναι δε λυμένο με άλλον τρόπο: επειδή υπάρχουν δίδακτρα δεν συνεχίζουν. Εδώ έχουμε την κατάκτηση των δωρεάν σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στο Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο και με δεδομένο αυτό θα πάμε να λύσουμε αυτό το πρόβλημα για πολλούς λόγους. Πρώτον, υπάρχει επιβάρυνση διοικητική, δεύτερον ο νόμος είναι πληρέστατος προβλέπει: εξαιρέσεις για θέματα υγείας, εξαιρέσεις για εκείνους που εργάζονται, μπορείς έως και να διπλασιάσεις τις σπουδές σου σε χρόνο. Είναι ένα πλήρες πλαίσιο το οποίο πρέπει να εφαρμοστεί για να μπορέσουμε να δώσουμε και το σωστό σήμα. Εάν δείτε τα ποσοστά, η εικόνα που αποτυπώνεται για τα δημόσια Πανεπιστήμια λόγω αυτής της συνθήκης ως προς το ποσοστό εκείνων που αποφοιτούν δεν τιμά.
ΔΟ: Πόσοι είναι κύριε Υπουργέ;
ΥΠ: Να σας πω το νούμερο θα το δούμε στο τέλος της χρονιάς, γιατί ακόμα και τώρα έχουμε τις μέριμνες του Νόμου οι οποίες είναι συγκεκριμένες. Από και πέρα όμως
ΔΟ: Άρα, από το τέλος της χρονιάς τέλος;
ΥΠ: Θα τηρηθεί, βεβαίως! Και να σας πω και κάτι; Είναι αυτονόητο! Ο Νόμος έχει ψηφιστεί εδώ και δύο χρόνια. Το αυτονόητο θα γίνει όπως έχει γίνει και σε πολλά άλλα πράγματα που έχουμε συζητήσει και έχετε δει ότι τα εφαρμόζουμε και θα γίνει και χωρίς πολλή συζήτηση από την δικιά μας πλευρά, γιατί είναι κάτι το οποίο είναι αυτονόητο σε κάθε άλλη χώρα του κόσμου. Δεν χρειάζεται να μπαίνουμε σε αυτή τη διαδικασία. Έχουμε να δώσουμε μάχες μέλλοντος, όχι μάχες παρελθόντος. Και στην Παιδεία έχουμε να κάνουμε μία συζήτηση μέλλοντος. Πως λύνουμε θέματα; Είδατε τί κάναμε με τα κινητά στα σχολεία; Αυτό είναι ένα θέμα που απασχολεί αυτή τη στιγμή κάθε χώρα. Βλέπετε ότι σε πάρα πολλές άλλες χώρες πηγαίνουν και κάνουν το ίδιο πράγμα, έγραφε μία αυστριακή εφημερίδα την Κυριακή ότι η Ελλάδα έδειξε το δρόμο στο συγκεκριμένο θέμα.
ΔΟ: Πάει καλά το συγκεκριμένο θέμα μέχρι τώρα κύριε Υπουργέ;
ΥΠ: Πάει πολύ καλά!
ΔΟ: Δηλαδή;
ΥΠ: Δηλαδή, έχει πάει πολύ καλά ως προς την αποδοχή από την ελληνική κοινωνία. Μια πρόσφατη δημοσκόπηση δείχνει ότι 86% των συμπολιτών μας συμφωνεί…
ΔΟ: Στην πράξη έλεγα…
ΥΠ: Εφαρμόζεται κιόλας στα σχολεία, βλέπουμε ότι υπάρχει κι ένα πλαίσιο συγκεκριμένο το οποίο τηρείται, είναι σημαντικό το ότι το έχουν αγκαλιάσει οι δάσκαλοι και οι καθηγητές, θέλω να ευχαριστήσω γι’ αυτό..
ΔΟ: Αποβολές έχουμε;
ΥΠ: Έχουμε αλλά εγώ δεν θα μείνω σ’ αυτό, αυτό είναι το εργαλείο, το θέμα είναι ο θεσμός. Ο θεσμός είναι ότι όλες οι έρευνες δείχνουν, και σας το λέει κάποιος που αγαπάει την τεχνολογία, όλες οι έρευνες δείχνουν ότι το κινητό τηλέφωνο στη σχολική αίθουσα και σε πολύ μικρή ηλικία κάνει πάρα πολύ κακό. Κι ακριβώς γι’ αυτό το λόγο πήραμε αυτή την απόφαση. Δεν έχει κατασταλτικό χαρακτήρα, για να το πω έτσι για να το συνδέσουμε μ’ αυτό.
ΑΠ: Από τη UNICEF μέχρι και κορυφαίους επιστήμονες σε όλον τον κόσμο λένε αυτό, την UNESCO. Μιας και πιάσαμε τα Πανεπιστήμια κι αποφασίσατε να βάλετε μία τάξη. Βλέπαμε με το Δημήτρη τις προάλλες, πριν από λίγο διάστημα, αυτή την καταπληκτική φοιτητική εστία που έφτιαξαν στην Κύπρο, και λέγαμε «ρε παιδί μου εδώ εμείς, δεν θ αποκτήσουμε ποτέ τέτοιες;» Οι Έλληνες φοιτητές των δημοσίων Πανεπιστημίων που δαπανούμε ένα σκασμό λεφτά οι οικογένειές τους ένα νέο προϋπολογισμό για να φοιτήσουν εκεί που πέρασαν, δεν θα απολαύσουν ποτέ αυτή την άνεση μίας ωραίας φοιτητικής Εστίας;
ΥΠ: Εγώ θα σας πω σε αυτό ότι από την πρώτη τετραετία αυτής της Κυβέρνησης Μητσοτάκη έχει δρομολογηθεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα το οποίο εγώ ξέρω ανέγερσης νέων εστιών. Είναι 700 εκατ. € ΣΔΙΤ με μία σειρά από εστίες οι οποίες μετά το 2028 θα είναι έτοιμες. Γίνονται τώρα, αυτό θα διπλασιάσει τις κλίνες. Αυτή τη στιγμή έχουμε 10.000 κλίνες, και στις εστίες μας και σε ξενοδοχεία που ενοικιάζουν τα Πανεπιστήμια σε δευτερογενείς τρόπους να καλύψουν αυτήν την ανάγκη. Από τις 10.000 θα πάμε στις 20.000 αυτό θα είχε γίνει μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα..
ΑΠ: Με σύγχρονους όρους λειτουργίας;
ΥΠ: Σαφέστατα με σύγχρονους όρους λειτουργίας
ΑΠ: Να μην βλέπουμε αυτές τις άθλιες εικόνες που βλέπουμε…
ΥΠ: Σας είπα τον όρο ΣΔΙΤ, γίνεται με σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα, τώρα αυτό εκ των πραγμάτων αντανακλά…
ΔΟ: Άρα δεν θα βλέπουμε μέσα εγκληματικές οργανώσεις γιατί βγαίνουν εγκληματικές οργανώσεις από εκεί μέσα…
ΥΠ: Εγώ θα πω το εξής: η εικόνα που έχουμε δεν είναι τέλεια, αυτή είναι η πραγματικότητα και δεν βλέπω κανένα νόημα, ειδικά για πολιτικούς να μην αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα, τέλεια δεν είναι! Θα σας πω ότι είναι πολύ καλύτερη, και σας το λέω και ως απόφοιτος ελληνικού Πανεπιστημίου, η εικόνα που βλέπω σήμερα σε σχέση με την εικόνα που έβλεπα τότε είναι πολύ καλύτερη και ως προς την ασφάλεια, και ως προς το ότι η Αστυνομία παρεμβαίνει όπου χρειάζεται. Βλέπετε σήμερα στο πρωτοσέλιδο της Καθημερινής, υπάρχει δήλωση του Πρύτανη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, κι εγώ θέλω να πω ότι στηρίζουμε απολύτως τις πρυτανικές Αρχές σ΄αυτή τους την προσπάθεια και του ΕΜΠ και του κυρίου Χατζηγεωργίου, είναι πολύ σημαντικό να μπορέσουμε όλους τους χώρους του ελληνικού δημοσίου πανεπιστημίου που είναι περιουσία του ελληνικού λαού που χρηματοδοτείται από τους φόρους του και είναι ο νούμερο ένα μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας της χώρας, μετά τον πόλεμο αυτός ήταν ο μηχανισμός με τον οποίο στην Ελλάδα είχαμε οικογενειακή και ατομική κινητικότητα για τη βελτίωση της οικονομικής και προσωπικής και κοινωνικής συνθήκης του καθενός μας, η δημόσια εκπαίδευση. Οφείλουμε λοιπόν να την στηρίξουμε! Η ποιότητα, η ασφάλεια των υποδομών, όλα αυτά προσπαθεί να τα κάνει σήμερα η συγκεκριμένη πρυτανική αρχή, εγώ θα πω και πολλές άλλες. Είναι πράγματα τα οποία τα στηρίζουμε, υπάρχει βελτίωση κάθε μέρα η βελόνα θα κινείται θετικά.
ΔΟ: Μα εμείς το ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο δεν το μειώνουμε ίσα-ίσα, διάβαζα μάλιστα χθες, πραγματικά πολύ ευχάριστο, ένα δημοσίευμα που είχε ο κύριος Σιάσος ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου που λέει ότι το Πανεπιστήμιο πήρε άριστα σε όλα τα κριτήρια αξιολόγησης όπως πιστοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Αθηνών από την Εθνική Αρχή της Ενότητας της Εκπαίδευσης. Είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό! Προφανώς!
ΥΠ: Να σας πω και κάτι άλλο που είναι πολύ σημαντικό που θα κάνουν τα δημόσια Πανεπιστήμια; Λέμε για τα μη Κρατικά Πανεπιστήμια που θα έρθουν ως Παραρτήματα, και θα έχουμε κι εκεί πρόοδο και είναι σημαντικό. Το πολύ πιο σημαντικό είναι ότι τα Ελληνικά Δημόσια Πανεπιστήμια με τη στήριξη του Ταμείου Ανάκαμψης, θα είναι σε θέση σε λίγους μήνες, σε πολύ λίγους μήνες, σε εβδομάδες ουσιαστικά να ανακοινώσουν συμπράξεις με Κορυφαία Πανεπιστήμια του Εξωτερικού για μάστερ.
ΑΠ: Θα γίνει αυτό;
ΥΠ: θα γίνει βεβαίως και θα είναι δεκάδες. Θα είναι δεκάδες μεταπτυχιακά προγράμματα τα οποία θα είναι κατά βάση αγγλόφωνα, τα οποία θα υλοποιούνται εδώ και θα έχεις κοινό μεταπτυχιακό ενός κορυφαίου ξένου Πανεπιστημίου εδώ με ένα κορυφαίο εδώ και θα το κάνεις στην Ελλάδα. Και αυτό θα γίνει και με στήριξη δική μας και με στήριξη των ευρωπαϊκών θεσμών και των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων.
ΔΟ: Άρα η πρώτη φάση των Μη Κρατικών θα είναι αυτή.
ΥΠ: Αυτά είναι Κρατικά να πω. Είναι η πρώτη φάση της διεθνοποίησης, γιατί η στρατηγική δεν είναι τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια. Τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια είναι κομμάτι της απάντησης. Και θα σας πω ότι είναι το δεύτερο κομμάτι της απάντησης. Η στρατηγική πρέπει να είναι η διεθνοποίηση. Τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα; Να κάνει αυτό που δεν έκανε δεκαετίες. Να γίνει περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης. Η Κύπρος σε μικρή κλίμακα το έχει κάνει. Η Φλωρεντία μόνο, όχι όλη η Ιταλία, έχει 41 Παραρτήματα Αμερικανικών και άλλων Πανεπιστημίων, κυρίως Αρχιτεκτονική. Λοιπόν, όλα αυτά πρέπει να τα κάνουμε εμείς. Θα τα κάνουμε κυρίως από τα Δημόσια Πανεπιστήμια, τα κορυφαία Πανεπιστήμια του εξωτερικού θα έρθουν μέσα από τα Δημόσια Πανεπιστήμια, αλλά θα λύσουμε και την άλλη εκκρεμότητα, τα Μη Κρατικά.
ΔΟ: Δικά τους πανεπιστήμια θα κάνουν εδώ τα ξένα Πανεπιστήμια; Θα έρθει ένα campus από ξένο Πανεπιστήμιο; Προετοιμάζετε κάτι τέτοιο;
ΥΠ: Βεβαίως, όχι μόνο ένα πάνω από ένα!
ΑΠ: Πότε θα είναι χρόνος υποβολής αιτήσεων, σε δύο μήνες από τώρα;
ΥΠ: 2 Ιανουαρίου.
ΑΠ: 2 Ιανουαρίου. Έχουμε εικόνα;
ΥΠ: Θεωρώ ότι θα το δούμε να γίνεται πράξη, περιμένουμε να δούμε τις απαντήσεις στις αιτήσεις, εγώ θα σας πω ότι από την πρώτη χρονιά θα έχουμε πολύ σημαντική πρόοδο. Δεν θα έχουμε όλη την πρόοδο την πρώτη χρονιά, εκ των πραγμάτων.
ΔΟ: Θα γίνει η κίνηση;
ΥΠ: Θα γίνει μια πάρα πολύ σημαντική κίνηση και είναι ένα πολύ σημαντικό πρώτο.
ΔΟ: Μεγάλο βήμα.
ΥΠ: Να σας πω και κάτι άλλο;
ΑΠ: Με δικά τους campus, όπως το βλέπουμε στο εξωτερικό; Όπως φεύγουν τα παιδιά από εδώ για να πάνε στο εξωτερικό σε ένα Πανεπιστήμιο θα το δούμε και εδώ;
ΥΠ: Σας απαντώ μονολεκτικά: Ναι. Θα το δούμε και εδώ. Αλλά να προσθέσω ένα κομμάτι είναι αυτό, ένα κομμάτι είναι το πώς και το πιο μεγάλο, μεγαλώνουμε τα Δημόσια Πανεπιστήμια.
ΑΠ: Αλλά, θα έχουν επιλογή οι οικογένειες;
ΥΠ: Θα έχουν επιλογή οι οικογένειες. Είναι πολύ σημαντικό και σε αυτό και στο θέμα που συζητάγαμε πριν με τους φοιτητές και με τον τρόπο που γίνονται τα αυτονόητα. Ήρθε ο καιρός να σπάσουμε τα ταμπού. Πρέπει να μπορέσει η χώρα να φύγει μπροστά. Και στην Παιδεία – ειδικά – έχουμε δημιουργήσει ένα πεδίο πολιτικού ανταγωνισμού εδώ και δεκαετίες το οποίο είναι χωρίς λόγο ατελέσφορο. Πρέπει να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε και να συναινέσουμε στα αυτονόητα ή έστω σε αυτά που είναι αυτονόητα μόλις περάσουμε τα σύνορα. Πρέπει να μπορούν να γίνουν και αυτονόητα εδώ.
ΑΠ: Τώρα, πάμε και στην αναβάθμιση των σχολικών συγκροτημάτων; Το πρόγραμμα Μαριέττα Γιαννάκου. Πώς πάει; Είναι 250 εκατομμύρια επιπλέον ή αυτό είναι το κονδύλι;
ΥΠ: Είναι επιπλέον γιατί το κράτος ήδη, πολύ σωστά κύριε Παυλόπουλε, διαθέτει χρήματα μέσα από την ΚΤΥΠ, μέσα από το Υπουργείο Εσωτερικών, στηρίζει τους Δήμους και δίνουν και οι ίδιοι οι Δήμοι χρήματα συνολικά για το πώς στηρίζουν τα σχολεία. Να πω ότι υπάρχουν Δήμαρχοι που θέλω να υπογραμμίσω τη δουλειά που κάνουν για τις σχολικές μονάδες. Πήγαμε με τον Πρωθυπουργό στη Γλυφάδα στον κύριο Παπανικολάου ακριβώς επειδή θέλαμε να υπογραμμίσουμε τη δουλειά που κάνει με τα σχολεία.
ΔΟ: Έχει γίνει υποδειγματική δουλειά. Είναι δουλειά των Δήμων αυτό…
ΥΠ: Ναι είναι δουλεία των Δήμων. Αλλά και εμείς θα κάνουμε το κομμάτι που μας αναλογεί στηρίζοντας οικονομικά.
ΑΠ: Εδώ φαίνεται ότι δεν είναι όλοι στην ίδια ταχύτητα.
ΥΠ: Έχουμε βρει και δωρητές να πω και ο πρώτος δωρητής θα είναι στο σχολικό συγκρότημα της Γκράβας, δεν θα είναι με κρατική χρηματοδότηση. Στη Γκράβα θα έχουμε μια πάρα πολύ σημαντική ιδιωτική δωρεά που θα την ανακοινώσουμε πολύ σύντομα. Για όλη την μονάδα. Είναι μεγάλη μονάδα. Και να πω ότι νομίζω ότι έχει και μεγάλη συμβολική αξία να ξεκινήσει κανείς από την Γκράβα.
ΔΟ: Έτσι είναι, έχετε δίκιο, εμείς έχουμε περάσει και από την Γκράβα…
ΑΠ: Ένα ιστορικό σχολικό συγκρότημα.
ΔΟ: Ευχαριστούμε κύριε Υπουργέ. Καλημέρα να είστε καλά.