Το τελευταίο διάστημα κυριαρχούν στη δημοσιότητα κρούσματα βίας μεταξύ ανηλίκων. Πιστεύετε ότι τα μέτρα που έχετε ανακοινώσει θα αναχαιτίσουν το φαινόμενο;

Η πρόληψη και η αντιμετώπιση της βίας μεταξύ ανηλίκων είναι εθνική προτεραιότητα. Πρέπει να εξηγήσουμε στα παιδιά, πρέπει να τα προστατεύσουμε.

Τον περασμένο Απρίλιο τους ζητήσαμε να σπάσουν τη σιωπή. Έκτοτε, η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr έχει συγκεντρώσει περισσότερες από 400 καταγγελίες μαθητών και γονιών που εξετάζονται μία προς μία και δίνεται λύση είτε μέσα στο σχολείο, είτε στη δευτεροβάθμια επιτροπή που έχει συσταθεί γι’ αυτόν τον σκοπό.

Αποτελέσματα φέρνει και ο νέος Κανονισμός Λειτουργίας των σχολείων. Η απαγόρευση των κινητών, τα οποία χρησιμοποιούνταν και σαν εργαλεία για την καταγραφή περιστατικών bullying, αποδείχθηκε ένα μέτρο ιδιαίτερα επιτυχημένο. Τα στοιχεία δείχνουν ότι έχουν επιβληθεί 1.446 μονοήμερες αποβολές. Αυτό σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν τη θέληση να ξαναδώσουν στο σχολείο τον πραγματικό του ρόλο που, εκτός από τη μάθηση, είναι και η κοινωνικοποίηση των παιδιών. Τώρα, διαθέτουν και τα εργαλεία για να το κάνουν.

Τα παιδαγωγικά μέτρα, ωστόσο, αποτελούν το ένα σκέλος της τεράστιας προσπάθειας. Το άλλο είναι η πρόληψη. Μέσα από τις «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» οι μαθήτριες και οι μαθητές μαθαίνουν να σέβονται ο ένας τον άλλον. Σημαντικό ρόλο παίζει επίσης και η ψυχολογική υποστήριξή τους. Το 2019 οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί στα σχολεία ήταν ελάχιστοι. Σήμερα είναι περίπου 4.800. Κανένα παιδί δεν πρέπει να είναι μόνο του. Είμαστε εκεί για να βοηθήσουμε, με όποιον τρόπο μπορούμε.  

Έχει περάσει σχεδόν ένας μήνας από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Πώς αποτιμάτε αυτές τις πρώτες ημέρες;

Το πρώτο κουδούνι μας βρήκε με 6.000 περισσότερους εκπαιδευτικούς σε σχέση με το προηγούμενο σχολικό έτος. Αυτό είναι αποτέλεσμα των 10.000 μόνιμων διορισμών που πραγματοποιήσαμε στη δημόσια εκπαίδευση – και αυτός είναι ένας ρυθμός που επιθυμούμε να διατηρήσουμε και τα επόμενα χρόνια.

Θέλουμε αυτή να είναι «η χρονιά του σχολείου» με τις σημαντικές αλλαγές που έχουμε εξαγγείλει. Το Ψηφιακό Φροντιστήριο είναι μια πολύ μεγάλη καινοτομία. Ύστερα από πολλά χρόνια, λειτούργησε το γυμνάσιο στη Γαύδο με φυσική παρουσία εκπαιδευτικών, μέσα από την πρωτοβουλία για τις «Αυτόνομες Τάξεις».

Την ίδια στιγμή, τα παιδιά στο γυμνάσιο έχουν σε ψηφιακή μορφή τα νέα βιβλία Πληροφορικής, ολοκληρώνουμε την εγκατάσταση περισσότερων από 36.000 διαδραστικών πινάκων σε όλες τις αίθουσες από Ε΄ Δημοτικού και πάνω, αλλά και την παράδοση 177.000 κιτ ρομποτικής στα σχολεία όλης της χώρας. Υπάρχουν πολλά ακόμα που θα δούμε να υλοποιούνται μέσα στη σχολική χρονιά: η ένταξη ολόκληρων λογοτεχνικών έργων στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας, το ερωτηματολόγιο επαγγελματικού προσανατολισμού με συνεδρίες συμβουλευτικής και το πιστοποιητικό Πληροφορικής είναι μόνο μερικά από αυτά.

Αναφερθήκατε στο Ψηφιακό Φροντιστήριο. Πώς αξιολογείτε τη μέχρι στιγμής πορεία του;

Η ανταπόκριση στα ζωντανά μαθήματα είναι πολύ μεγάλη. Από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του βλέπουμε σταθερά 4.000 μαθητές της Γ’ Λυκείου να παρακολουθούν τα μαθήματα. Το Ψηφιακό Φροντιστήριο σχεδιάστηκε για να αποτελέσει ένα εργαλείο ισότητας για όλα τα παιδιά.

Προχωρήσατε σε συγχωνεύσεις τμημάτων. Ο λόγος ήταν οικονομικός ;

Αν ήταν οικονομικός, δεν θα είχαμε προχωρήσει σε 10.000 μόνιμους διορισμούς στα σχολεία. Αρχικά όμως, να ορίσουμε το πραγματικό μέγεθος των συγχωνεύσεων: μιλάμε για λιγότερα από 1.000 τμήματα από τα συνολικά 71.000 τμήματα όλης της χώρας. Εάν αναζητήσετε την αναλογία μαθητών προς εκπαιδευτικούς, θα διαπιστώσετε το παράδοξο να έχουμε κενά, τη στιγμή έχουμε έναν πολύ υψηλό αριθμό εκπαιδευτικών: Κατά μέσο όρο περίπου 8,1 παιδιά ανά καθηγητή ή δάσκαλο, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι λίγο πάνω από 12. Με τις συγχωνεύσεις επιχειρούμε να εξορθολογήσουμε τον εκπαιδευτικό χάρτη. Αφορούν κυρίως τμήματα στο ίδιο σχολείο και μόνο σε κάποιες περιπτώσεις προβλέπεται μεταφορά μαθητών σε άλλες, γειτονικές, σχολικές μονάδες. Όπου διαπιστώσαμε, για παράδειγμα, ότι ένα παιδί ήταν δύσκολο να μετακινηθεί, ακούσαμε τις τοπικές κοινωνίες και το θεραπεύσαμε.

Ανακοινώσατε την κτιριακή αναβάθμιση όσων σχολείων είναι παλαιά και με πολλά προβλήματα. Πότε θα φανεί το αποτέλεσμα ;

Στόχος του προγράμματος «Μαριέτα Γιαννάκου», αρχικού προϋπολογισμού 250 εκ. ευρώ, είναι οι εργασίες να ξεκινήσουν μέσα στη σχολική χρονιά. Θεωρούμε μείζον ζήτημα τη συντήρηση των σχολικών κτιρίων, τα οποία θα βαφτούν, ενώ οι τουαλέτες και τα γήπεδα θα ανακαινιστούν. Η προσπάθεια είναι τα διαθέσιμα χρήματα να αυξηθούν με την βοήθεια και του ιδιωτικού τομέα, δηλαδή σημαντικών πακέτων χορηγιών και δωρεών. Στο πλαίσιο αυτό, προτεραιοποιούμε την ανακαίνιση της Γκράβας, που είναι το μεγαλύτερο σχολικό συγκρότημα της χώρας και αποτελείται από 24 δομές εκπαίδευσης, στην καρδιά της Αθήνας. Τον Σεπτέμβριο του 2025 φιλοδοξούμε το κουδούνι να χτυπήσει σε μία διαφορετική Γκράβα. Θα είναι ένα στολίδι, ένα σύγχρονο κτίριο, φιλόξενο, με γήπεδα και υποδομές στα πρότυπα των καλύτερων εκπαιδευτηρίων. Οι μαθητές σε όλη τη χώρα πρέπει να έχουν τα σχολεία που τους αξίζουν.

Την Πέμπτη συνοδεύσατε τον Πρωθυπουργό στον Έβρο. Μπορεί η εκπαίδευση να αποτελέσει κομμάτι του σχεδίου για την αποκέντρωση και την αναβάθμιση της περιφέρειας;

Το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι μοχλός ανάπτυξης για όλες τις περιφέρειες. Η προσέγγισή μας αυτή αποτυπώθηκε ανάγλυφα στον νόμο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την ενίσχυση του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης. Τα αποτελέσματα είναι ήδη ορατά, καθώς ξεκίνησε τη λειτουργία του το νέο Τμήμα Ψυχολογίας στο Διδυμότειχο. Το μοντέλο του ΔΠΘ είναι «πιλότος» για την ενίσχυση όλων των περιφερειακών Πανεπιστημίων.

Τα δημόσια ΑΕΙ είναι η προτεραιότητα μας. Για την ενίσχυσή τους ανακοινώσαμε αυτήν την εβδομάδα στη Σύνοδο των Πρυτάνεων 1.000 νέους διορισμούς μελών ΔΕΠ, ΕΤΕΠ, ΕΤΕΠ και διοικητικού προσωπικού για την ακαδημαϊκή χρονιά 2025-2026. Είναι ένας αριθμός ρεκόρ, που αποδεικνύει εμπράκτως τη θέλησή μας να αναβαθμίσουμε την ποιότητα των σπουδών.

Η Νέα Δημοκρατία γιορτάζει τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της. Υπάρχει τελικώς δίλημμα «Κέντρο ή Δεξιά» σε ό,τι αφορά την κατεύθυνση του κόμματος;

Η πολυσυλλεκτικότητα, ήταν – και παραμένει – πλούτος, καύσιμο και συγκριτικό πλεονέκτημα της Νέας Δημοκρατίας. Και αυτό γιατί είμαστε η μοναδική παράταξη που κινητοποιεί όλους όσοι πιστεύουμε ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να περιμένει και ότι δεν μας αξίζει να συμβιβαστούμε με τη στασιμότητα. Αυτό εκφράζει η Νέα Δημοκρατία από την ίδρυσή της και τον Κωνσταντίνο Καραμανλή έως και σήμερα. Στον Πρόεδρό της και Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, οι πολίτες πιστώνουν μια σειρά από μεγάλες μεταρρυθμίσεις που πάνε τη χώρα μπροστά. Κι αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε, με ακόμη μεγαλύτερη ένταση.

Η κυβέρνηση πάντως αντιμετωπίζει μια εσωτερική αναταραχή. Αναφέρομαι σε ερωτήσεις που κατατίθενται στη Βουλή από βουλευτές της Ν.Δ.

Μην ψάχνετε για εσωκομματικά προβλήματα, εκεί που δεν υπάρχουν. Είναι απολύτως θεμιτό οι βουλευτές να εκφράζουν τους πολίτες και τις αγωνίες τους. Οι υπουργοί τούς ακούμε και όλοι μαζί επιλέγουμε ως λύση ό,τι είναι πιο χρήσιμο για τη χώρα. Με βάση τα αποτελέσματα της πολιτικής μας θα κριθούμε στις επόμενες εθνικές εκλογές. Και να είστε βέβαιοι ότι οι πολίτες θα μας δώσουν την εντολή να συνεχίσουμε.