Σας ευχαριστώ πάρα πολύ κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι, αγαπητοί μαθητές, αγαπητοί έφηβοι βουλευτές,
Είναι μεγάλη μας χαρά να σας υποδεχόμαστε σήμερα στην αίθουσα του ελληνικού κοινοβουλίου και ιδιαίτερη τιμή, προσωπικά, να βρίσκομαι μπροστά σας εδώ. Σε μία αίθουσα που έχετε, κατά βάση, μάθει να τη βλέπετε στα τηλεοπτικά παράθυρα σε μία λογική αψιμαχιών μεταξύ μας, αλλά νομίζω ότι σε αυτό όλοι συμφωνούμε ότι είναι κατά βάση μία αίθουσα στην οποία γράφεται ιστορία και είναι πολύ σπουδαίο το να μπορεί κανείς να εξοικειωθεί με την ιστορία αυτή.
Θα έλεγα επειδή ο κύριος Πρόεδρος θύμισε την ιστορία του θεσμού της Βουλής των Εφήβων και ανέφερε ότι είναι περίπου 45 χρόνια, ως κάποιος που είναι 41 ετών τολμώ να πω ότι το θυμάμαι και δεν είχα ποτέ την τιμή να συμμετάσχω ο ίδιος ως έφηβος βουλευτής. Είναι όμως πάρα πολύ σπουδαίο να μπορεί να εξοικειώνεται κανείς με τους θεσμούς της χώρας μας και με το πώς αυτοί λειτουργούν. Και έτσι σήμερα ήθελα πολύ γρήγορα να μοιραστώ μαζί σας κάποιες σκέψεις. Σε συνάρτηση και με το θέμα «το συν- που διαμορφώνει το δημοκρατικό κόσμο. Συμμετέχει, συνδιαλεγόμαστε, συμπράττουμε». Το περσινό θέμα αφορούσε τη βία, την ενδοσχολική βία, το bullying και μας ενέπνευσε και μας επηρέασε πάρα πολύ για να μπορέσουμε να κάνουμε μία καμπάνια εθνικής κλίμακας για αυτό -θα έχετε δει ήδη το σποτάκι το οποίο δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση, θα ξέρετε την πλατφόρμα το stop-bullying και το πώς μπορείτε να σπάσετε την αλυσίδα της σιωπής στα σχολεία.
Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να μπορέσουμε να ακούσουμε πολλά από εσάς, να μάθουμε από τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν στην σχολική κοινότητα και κυρίως να σας δώσουμε μία αφορμή να εμπνευστείτε και να πάρετε ιδέες από την παρουσία σας εδώ. Όμως, με αφορμή το σημερινό θέμα, ο Πρόεδρος της Βουλής σάς έδωσε ένα βιβλίο Ιστορίας και έτσι οι πρώτες σκέψεις με αφορμή αυτό το βιβλίο είναι αντίστοιχες με αυτές που ο ίδιος μοιράστηκε. Την ιστορία – εάν δεν κάνω λάθος κύριε Πρόεδρε- λέει το ρητό του Σανταγιάνα ότι «όποιος δεν θυμάται το παρελθόν είναι καταδικασμένος να το ξαναζήσει». Είναι πάρα πολύ σημαντικό να ξέρεις την ιστορία. Αλλά στο ίδιο πνεύμα στο οποίο κινήθηκε και ο Πρόεδρος, εγώ θα πω λίγο πιο κάθετα ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό να μην εγκλωβίζεσαι σε αυτήν. Πρέπει να την μάθετε και πρέπει να γράψετε την δική σας. Η κάθε γενιά πρέπει να μπορέσει να γράψει τη δική της ιστορία. Πρέπει να μην μπορέσει να εγκλωβιστεί στο λεξιλόγιο, στις προσλαμβάνουσες και στις λογικές της προηγούμενης. Και η δική σας γενιά νομίζω ότι έχει και την εξής ιδιαιτερότητα: είστε η πρώτη γενιά που ίσως, οριακά, θυμάται ακόμη και την ελληνική οικονομική κρίση. Η δική μου γενιά είναι παιδιά της δεκαετίας του ’80 και του ’90, δεν θυμόμαστε την αποκατάσταση της Δημοκρατίας και την δεκαετία του ’70.
Νομίζω ότι έχετε μπροστά σας έναν πολύ καθαρό δρόμο για να αντιμετωπίσετε προκλήσεις όπως αυτές τις οποίες εμείς δεν είχαμε ονειρευτεί ποτέ: Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση, Τεχνητή Νοημοσύνη, Κλιματική Αλλαγή. Πράγματα τα οποία θα καθορίσουν τις επόμενες δεκαετίες. Και έχουμε δύο δυνάμεις οι οποίες είναι πολύ καθοριστικές γενικά σε σχέση με το πώς θα αλλάξουν τα πράγματα στο μέλλον. Η πρώτη είναι η τεχνολογική αλλαγή. Οι τεχνολογικές αλλαγές των προηγούμενων δεκαετιών έπαιρναν δεκαετίες. Από τις άμαξες στα αυτοκίνητα χρειάστηκαν δεκαετίες για να γίνει μετάβαση. Να πω για τη δική μου γενιά: από το video club στο Netflix χρειάστηκε πολύς χρόνος για να γίνει η μετάβαση. Τα επόμενα χρόνια όμως μέσω της Τεχνητής Νοημοσύνης τα πράγματα θα αλλάζουν σε τριετίες, πενταετίες, θα κινείστε γρηγορότερα. Και ταυτόχρονα υπάρχουν μεγάλες δημογραφικές αλλαγές. Το προσδόκιμο ζωής διαρκώς αυξάνεται. Κάποτε στη χώρα μας μετά τον πόλεμο ένα παιδί που γεννιόταν θα ζούσε μέχρι τα 60, στη γενιά των παιδιών μου πλέον το προσδόκιμο ζωής για αυτά μπορεί να περάσει και τα 100. Άρα ένας κόσμος που θα τρέχει γρηγορότερα και θα διαρκεί περισσότερο. Εσείς είστε η γενιά που θα πρέπει στη χώρα μας να καθορίσει το πώς θα κινηθούμε σε αυτή την αλλαγή.
Εγώ αυτό το οποίο θα πω είναι ότι χρειαζόμαστε δύο πράγματα και θα χρειαστείτε δύο εργαλεία. Το πρώτο είναι η λέξη «πίστη». Θα χρειαστείτε να πιστέψετε στους εαυτούς σας και στις δυνατότητές σας. Να μη φοβηθείτε ότι κάποια πράγματα ή κάποιες προκλήσεις είναι υπερβολικά ψηλά και υπερβολικά δύσκολο να ανταποκριθείτε σε αυτές. Δεν έχετε κανένα λόγο να μην πιστεύετε στους εαυτούς σας. Και νομίζω ότι αυτή η χώρα εάν δει κανείς την ιστορία της και εμπνευστεί από αυτή και από πολλά κεφάλαια, τα πιο φωτεινά τα οποία είχαμε τα τελευταία 200 χρόνια δείχνουμε ότι η χώρα αυτή είναι ικανή για θριάμβους. Είναι ικανή και για καταστροφές αλλά είναι ικανή και για θριάμβους σίγουρα.
Το δεύτερο πέρα από την «πίστη» είναι και η «γνώση». Να μπορέσει κανείς να αφουγκραστεί τα μαθήματα τις ιστορίας να καταλάβει τα δεδομένα των προκλήσεων που έρχονται και να μην εγκλωβιστεί στο πώς θα τα λύσει. Να αναζητήσει κανείς λύσεις «έξω από το κουτί», με αυτοπεποίθηση και με διάθεση για συνεννόηση, για αλλαγές, για ταχύτητα. Θα πω ότι, γυρνώντας όλο τον κόσμο καταλαβαίνει κανείς και η συμβουλή που πολλοί με ρωτάνε ως Υπουργός Παιδείας για τον επαγγελματικό προσανατολισμό «τι να σπουδάσει κανείς» και «τι να μελετήσει κανείς», θεωρώ ότι το μεγαλύτερο λάθος είναι να πει κανείς ένα αντικείμενο. Να κάνει κάποιος αυτό που αγαπά πρέπει. Να πειραματίζεται. Να εξερευνά το τι θέλει. Να ταξιδεύει. Να διαβάζει. Να μιλά με άλλους ανθρώπους. Να κάνει φιλίες. Να διαμορφώνει σχέσεις. Και κάνοντάς τα αυτά θα ανακαλύψει ότι έχουμε έναν κόσμο που ανοίγεται μπροστά μας και σε αυτόν τον κόσμο με σηκωμένα μανίκια, με αισιόδοξο βλέμμα έχετε κάθε δυνατότητα να γράψετε ακόμη πιο σημαντικά κεφάλαια της ιστορίας από αυτά που βρίσκονται στα βιβλία και που όλοι μας διαβάζουμε και το οποίο σας έδωσε και ο Πρόεδρος της Βουλής.
Εμπνευστείτε, μελετήστε, γράψτε τη δική σας ιστορία και να συμμετέχετε σε όλες τις προκλήσεις και σε όλα τα πράγματα τα οποία θα έχετε μπροστά σας, όπως ακριβώς θα είναι και το θέμα αυτής της Βουλής των Εφήβων.
Πολλά συγχαρητήρια για την παρουσία σας εδώ. Σας ευχαριστώ και πάλι πάρα πολύ για την ιδιαίτερη τιμή να απευθυνθώ στο Σώμα.