Εάν οι φοιτητές συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους θα γίνουν και τα μαθήματα ψηφιακά εκτός από τις εξετάσεις για να μην χαθεί το επόμενο εξάμηνο;
Πρόθεση μας είναι να μην χαθεί ούτε η εξεταστική, ούτε οι παραδόσεις του β’ εξαμήνου στα τμήματα στα οποία συναντάμε πρόβλημα. Ο αριθμός τους βαίνει μειούμενος, οι εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν δια ζώσης σε πάνω από τα 2/3 των σχολών. Χαίρομαι που οι πρυτανικές αρχές κατανόησαν την αναγκαιότητα να διενεργηθεί η εξεταστική, ύστερα από την εγκύκλιο που τους έστειλα την προηγούμενη εβδομάδα στην οποία υπογραμμίζεται ότι τα ιδρύματα οφείλουν – όταν προκύπτουν έκτακτες συνθήκες – να διενεργούν τις εξετάσεις εξ αποστάσεως με τη χρήση ψηφιακών μέσων. Παρακολουθώ επίσης με ικανοποίηση τις ψηφιακές ασφαλιστικές δικλείδες διεξαγωγής αυτών των εξετάσεων, που ανακοινώνουν μεγάλα ακαδημαϊκά ιδρύματα, όπως το Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Εργαζόμαστε νυχθημερόν, σε συνεργασία με τις πρυτανικές αρχές, ώστε όλα να κυλήσουν ομαλά και είμαστε στη διάθεση της πανεπιστημιακής κοινότητας για όποια περαιτέρω βοήθεια χρειαστούν. Σας θυμίζω πάντως πως μιλάμε για έκτακτες συνθήκες, τις οποίες προκαλούν όσοι αποφασίζουν να βάλουν «λουκέτο» στα πανεπιστήμια. Εμείς προσπαθούμε να υπερκεράσουμε ένα πρόβλημα το οποίο δημιουργούν μειοψηφίες. Έχουμε υποχρέωση όμως να το κάνουμε απέναντι στην πλειοψηφία των φοιτητών και των οικογενειών τους. Είναι επίσης δεδομένο ότι η Πολιτεία θα παρέμβει όπου και όταν χρειαστεί με κάθε πρόσφορο μέσο.
Πότε υπολογίζεται να ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια και πότε θα λειτουργήσουν;
Κε. Σιαδήμα ο νόμος αφορά κυρίως το δημόσιο πανεπιστήμιο, το οποίο απελευθερώνεται από δεσμά και αγκυλώσεις ετών. Τα ΑΕΙ θα έχουν πλέον χρηματοδότηση μεγαλύτερη του 1 δις ευρώ για τα επόμενα έτη από πολλές και διαφορετικές πηγές, από τον κρατικό προυπολογισμο, το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανακαμψης. Οι πρυτανικές αρχές θα μπορούν να εισηγούνται με πιο ευέλικτες διαδικασίες την δημιουργία νέων τμημάτων, οι αμοιβές των ακαδημαϊκών μπορούν να αυξηθούν από έργα τα οποία θα αναλαμβάνουν, τα ερευνητικά προγράμματα να χρηματοδοτούνται χωρίς καθυστερήσεις και γραφειοκρατία. Επίσης, ανοίγουν οι πόρτες των δημοσίων πανεπιστημίων για συνέργειες με μεγάλα ακαδημαϊκά ιδρύματα του εξωτερικού, ώστε να ενισχυθεί η εξωστρέφεια τους και η παρουσία τους στον διεθνή ακαδημαικό χάρτη. Οι καθηγητές μπορούν πλέον να επικεντρωθούν στο διδακτικό και ερευνητικό τους έργο. Πρόκειται για ένα πλέγμα παρεμβάσεων που έχει ως τελικό στόχο να ωφεληθούν οι φοιτητές των δημοσίων πανεπιστημίων.
Καταλαβαίνω ότι η ίδρυση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων, προσελκύει το ενδιαφέρον καθώς είναι μία μεταρρύθμιση που σπάει «ταμπού» δεκαετιών. Ωστόσο, εμείς εστιάζουμε στο σύνολο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το νομοσχέδιο θα δοθεί για δημόσια διαβούλευση την προσεχή εβδομάδα, οπότε και όλοι θα έχουν τη δυνατότητα σε ένα γόνιμο διάλογο. Στόχος μας είναι να ψηφιστεί στο τέλος Φεβρουαρίου και να εφαρμοστεί από την ακαδημαϊκή χρονιά 2025-2026.
Η αντιπολίτευση υποστηρίζει πως η λειτουργία των ιδιωτικών πανεπιστημίων θα οδηγήσει σε υποβάθμιση των κρατικών, ειδικά αυτών στην περιφέρεια. Πώς θα το αντιμετωπίσετε; Θα συνδεθεί η χρηματοδότηση των δημόσιων πανεπιστημίων με τη εύρυθμη λειτουργία τους;
Θα διαπιστώσετε ότι το νομοσχέδιο εκτός από την αυξημένη χρηματοδότηση των δημοσίων πανεπιστημίων συνολικά, περιέχει διατάξεις που αναβαθμίζουν το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Οι λόγοι είναι πρωτίστως εκπαιδευτικοί αλλά και εθνικοί, όπως οφείλει να σκέφτεται η κυβέρνηση. Επίσης θα διαπιστώσετε ότι υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα και για Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, το οποίο αποκτά άλλη υπόσταση. Και είμαστε εδώ για να ενισχύσουμε ένα προς ένα όλα τα περιφερειακά ΑΕΙ, με πρωτοβουλίες που θα εξελίσσονται στο χρόνο. Καλώ λοιπόν και την αντιπολίτευση να συμβάλλει στο διάλογο με προτάσεις. Ακόμα, στηρίζουμε τα περιφερειακά πανεπιστήμια με σειρά έργων και εργαλείων, από την ανέγερση νέων φοιτητικών εστιών μέχρι τη χρηματοδότηση σίτισης και στέγασης για τους φοιτητές.
Ανησυχείτε για το γεγονός ότι η κυβέρνηση έχει ανοίξει αρκετά μέτωπα στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων;
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει υπάρξει συνεπής στο σχέδιο μεταρρυθμίσεων που έχει εξαγγείλει από την πρώτη μέρα διακυβέρνησής της. Αυτός άλλωστε είναι και ένας λόγος για τον οποίο μας εμπιστεύτηκε ο ελληνικός λαός για δεύτερη φορά. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι τόσο στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, όσο και στα υπόλοιπα Υπουργεία εργαζόμαστε εντατικά με γνώμονα το καλό του πολίτη. Το αποδεικνύουμε καθημερινά με μέτρα προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας και θα εξακολουθήσουμε να το κάνουμε στον βαθμό που το επιτρέπουν οι δημοσιονομικές συνθήκες της χώρας. Η Ελλάδα δεν έχει επιλογή να επιβραδύνει. Αντίθετα, πρέπει να επιταχύνουμε για να βρεθεί η χώρα μας στη θέση που της αξίζει σε όλα τα επίπεδα. Θα αναφερθώ στο Υπουργείο Παιδείας το οποίο υπηρετώ και το οποίο είναι υπεύθυνο να προετοιμάσει τις επόμενες γενιές ώστε αυτές να ανταποκριθούν στις διεθνείς εξελίξεις. Γιατί να μην βρεθούμε μπροστά από τις εξελίξεις; Μπορούμε. Διαθέτουμε λαμπρά μυαλά και έχουμε πολλούς λόγους να είμαστε υπερήφανοι. Τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα πρέπει να αναδειχθούν και να αξιοποιηθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να έχουν προστιθέμενη αξία. Η εσωστρέφεια και η προσκόλληση σε συνταγές του παρελθόντος που αποδεδειγμένα δεν έχουν λειτουργήσει, δεν έχουν θέση στη στρατηγική μας. Δεν αποτελούν επιλογή. Για παράδειγμα, η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων αποτελούν μονόδρομο. Όχι μόνο για να κρατήσουμε τα παιδιά μας εδώ, αλλά και για να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον στο οποίο οι Έλληνες που διαπρέπουν στο εξωτερικό να έχουν μία θέση εδώ. Και θα ήθελα να υπογραμμίσω ένα τελευταίο σημείο. Οι μεταρρυθμίσεις στις οποίες προχωράμε, γίνονται μετά από λεπτομερή σχεδιασμό και με συγκεκριμένο πλαίσιο, και αυτό για να διασφαλίσουμε την ορθή εφαρμογή και υλοποίηση.
Στα σχολεία τι αλλαγές ετοιμάζετε;
Οι αλλαγές που ετοιμάζουμε στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έχουν γνώμονα τον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών μέσων, της διδακτέας ύλης και των διδακτικών μεθόδων προκειμένου τα παιδιά μας να αποκτούν εκείνα τα εφόδια που θα τα βοηθήσουν να ανταπεξέλθουν στις μελλοντικές προκλήσεις. Θέλουμε να καλλιεργήσουμε την κριτική σκέψη των μαθητών μας και να τους βοηθήσουμε να αναπτύξουν την αλγοριθμική. Τα αποτελέσματα του διεθνούς προγράμματος PISA είναι μια υπενθύμιση για εμάς σχετικά με αλλαγές που είναι απαραίτητες να γίνουν. Όπως γνωρίζετε, πολύ σύντομα όλες οι σχολικές αίθουσες της χώρας θα διαθέτουν διαδραστικούς πίνακες, οι οποίοι προσφέρουν πολλές δυνατότητες ώστε το μάθημα να γίνει πιο ενδιαφέρον και πολύ πιο αποτελεσματικό ως προς την απόκτηση ερεθισμάτων και γνώσης. Είναι απαραίτητο λοιπόν, τα προγράμματα σπουδών να προσαρμοστούν με τέτοιο τρόπο ώστε να αξιοποιούνται οι δυνατότητες αυτού του τεχνολογικού μέσου. Και αυτό θα κάνουμε. Ακόμα, από την επόμενη χρονιά θα προχωρήσουμε με την εφαρμογή του «πολλαπλού βιβλίου» που θα προσφέρει την επιλογή περισσοτέρων από ενός σχολικού εγχειριδίου. Θα προχωρήσουμε όμως και σε άλλες αλλαγές όπως η μελέτη ολόκληρων λογοτεχνικών έργων κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Η φιλαναγνωσία έχει πολλαπλά οφέλη και πρέπει να συμπεριληφθεί στα σχολικά προγράμματα σπουδών. Θα προσθέσω ακόμα την έναρξη της «ψηφιακής ενισχυτικής διδασκαλίας», με σκοπό, το σύνολο της μαθητικής κοινότητας, να έχει στη διάθεσή του σε ψηφιακή μορφή το σύνολο της διδακτέας ύλης. Και τέλος αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, από την επόμενη χρονιά, στους μαθητές Α’ Λυκείου θα διατεθούν εργαλεία ανίχνευσης δεξιοτήτων, ώστε να γνωρίσουν τις κλίσεις τους πριν τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου. Φυσικά, θα έρθουν και άλλες αλλαγές που θα ανακοινώσουμε με τον καιρό.