Μετά και το αποτέλεσμα του πρώτου γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών πώς κρίνετε το πολιτικό τοπίο που διαμορφώνεται και συνολικά την πορεία της Κυβέρνησης;
Θα σας έλεγα ότι το αποτέλεσμα του πρώτου γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών αποτυπώνει την πεποίθηση των πολιτών ότι η χώρα πρέπει να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση και χωρίς μάχες οπισθοφυλακής. Αυτό ήταν η κοινή συνισταμένη των υποψηφίων που στηρίχτηκαν ή προέρχονται από τη Νέα Δημοκρατία και αυτό επιβράβευσαν οι πολίτες σε όλη την Ελλάδα, είτε αναδεικνύοντάς τους Δημάρχους και Περιφερειάρχες από την πρώτη Κυριακή, είτε δίνοντάς τους ισχυρά ποσοστά για να διεκδικήσουν την εκλογή τους στον δεύτερο γύρο.
Το μήνυμα, λοιπόν, που εκπέμπουν τα αποτελέσματα της 8ης Οκτωβρίου – και είμαι αισιόδοξος ότι θα επικυρωθεί και αυτή την Κυριακή – είναι ότι οι πολίτες εμπιστεύονται τις επιλογές του Κυριάκου Μητσοτάκη. Κυρίως, όμως, επιβεβαιώνεται ότι οι Ελληνίδες και οι Έλληνες παραμένουν ευθυγραμμισμένοι με τις προτεραιότητες και τους στόχους που έχουν θέσει ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει κομβικό ρόλο στο σχέδιό μας για να αλλάξει η χώρα σελίδα – θα έλεγα ότι μπορεί να λειτουργήσει ως επιταχυντής στην εφαρμογή των μεγάλων αλλαγών που καλούμαστε να υλοποιήσουμε σε όλα τα πεδία. Και είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε στενά με όλες τις δημοτικές και περιφερειακές αρχές, με στόχο να πάμε τη χώρα και τις τοπικές κοινωνίες σταθερά και τολμηρά, μπροστά.
Εφόσον μέχρι να γίνει η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, προωθείται η ρύθμιση για την αξιοποίηση των συμπράξεων για την ίδρυση ξένων Πανεπιστημίων μπορεί να μη χρειαστεί η αναθεώρηση του άρθρου 16, άρθρου που ήταν ζητούμενο πολιτικής συναίνεσης; Πείτε μας περισσότερα για το πώς θα λειτουργήσουν τα μη κρατικά Πανεπιστήμια.
Η αναθεώρηση του άρθρου 16 ήταν και παραμένει πάγια θέση της Νέας Δημοκρατίας, γιατί μόνο έτσι θα επιλυθεί πλήρως μια εκκρεμότητα δεκαετιών που έχει καταστήσει τη χώρα διεθνή εξαίρεση. Από εκεί και πέρα, η εντολή των πολιτών είναι ξεκάθαρη: όχι άλλος χαμένος χρόνος. Σε αυτό το πλαίσιο, και μέχρι να ανοίξει η συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση, εμείς οφείλουμε να αξιοποιήσουμε όλα τα θεσμικά εργαλεία που μας παρέχουν το ίδιο το Σύνταγμα και το ενωσιακό δίκαιο.
Η νομοθετική πρωτοβουλία που επεξεργαζόμαστε και θα κατατεθεί σύντομα προβλέπει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων στη χώρα μας. Είναι, δε, αυτονόητο ότι στην όλη διαδικασία θα τίθενται κριτήρια υψηλής ποιότητας, τα οποία ήδη επεξεργαζόμαστε και συνδιαμορφώνουμε με την ΕΘΑΕΕ.
Παράλληλα με τα μη κρατικά Πανεπιστήμια προωθείται αναβάθμιση του δημοσίου Πανεπιστημίου. Με ποιον τρόπο;
Στο Υπουργείο Παιδείας πιστεύουμε βαθιά ότι η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αναδειχτεί σε περιφερειακό εκπαιδευτικό κέντρο και είμαστε αποφασισμένοι να στηρίξουμε με πράξεις τέτοιες πρωτοβουλίες. Έτσι, ήδη έχουμε δρομολογήσει να κατευθύνουμε πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ σε ερευνητικά προγράμματα και στην αξιοποίηση της έρευνας στην κοινωνία και την οικονομία. Παράλληλα, σχετικές πρωτοβουλίες έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και περνούν σε τροχιά υλοποίησης, ενώ θέλουμε να μειώσουμε τη γραφειοκρατία σε όλες τις διαδικασίες, ώστε να διευκολύνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τη λειτουργία των ιδρυμάτων.
Ήδη γίνονται σημαντικά βήματα για την εξωστρέφεια του ελληνικού Πανεπιστημίου. Πριν από λίγες ημέρες συμμετείχα στην εναρκτήρια εκδήλωση του αγγλόφωνου μεταπτυχιακού του ΕΚΠΑ για την φιλοσοφία στην αρχαία Ελλάδα, με τη συμμετοχή τεσσάρων ελληνικών πανεπιστημίων. Το πρόγραμμα αυτό θα προσελκύσει τόσο δικούς μας φοιτητές, όσο και πτυχιούχους από όλο τον κόσμο, που θα συμβάλουν στην παραγωγή γνώσης.
Ταυτόχρονα, βλέπουμε ήδη μεγάλο ενδιαφέρον από το εξωτερικό και θέλουμε η εξωστρέφεια, η υψηλής ποιότητας γνώση και οι συνέργειες να γίνουν ο κανόνας για τα δημόσια Πανεπιστήμια. Αυτός είναι ο δρόμος που θα τα αναδείξει στην κορυφή και θα εξασφαλίσει καλύτερες προοπτικές για τους πτυχιούχους και τους καθηγητές μας. Έτσι, φιλοδοξούμε σύντομα τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια να χορηγούν τόσο δικούς τους τίτλους σπουδών, όσο και πτυχία και μεταπτυχιακά από κοινού με κορυφαία ξένα πανεπιστήμια, αυτό θα είναι το επόμενο βήμα διεθνοποίησης των πανεπιστημίων μας.
Προχωράει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;
Η εφαρμογή της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, αποτελεί πλέον μια κατάκτηση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, η οποία θα συμβάλει στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Μετά από σαράντα χρόνια, για πρώτη φορά έχουμε δεδομένα ποιοτικά και ποσοτικά, τα οποία έρχονται από τη βάση της μαθησιακής πράξης από τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς.
Η συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων συμμετείχαν στην συλλογική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, ζήτησαν και παράταση ώστε κάποια σχολεία που καθυστέρησαν να καταθέσουν. Η ατομική αξιολόγηση υλοποιείται με την καθολική συμμετοχή των εκπαιδευτικών από τους οποίους ξεκίνησε. Με τον τρόπο αυτό, εμπεδώνεται στη σχολική κοινότητα η κουλτούρα της αξιολόγησης.
Σύμφωνα με τα πρώτα ποιοτικά στοιχεία που επεξεργαζόμαστε, φαίνεται ένας πλούτος δράσεων και καινοτομιών των σχολείων. Ταυτόχρονα αναδεικνύονται οι ανάγκες που υφίστανται σε όλα τα επίπεδα, από το κτιριακό και τις υποδομές μέχρι τη διοίκηση, το εκπαιδευτικό υλικό, αλλά και την καθημερινότητα εκπαιδευτικών και μαθητών. Με βάση, επομένως, αυτά τα δεδομένα, θα μπορούμε να λάβουμε τις σωστές αποφάσεις και να προχωρήσουμε σε βελτιώσεις, που θα αγγίξουν κάθε πτυχή της σχολικής λειτουργίας.
Ποιες αλλαγές θα δούμε στα σχολεία;
Ήδη από την τελετή παράδοσης και παραλαβής του Υπουργείου, αλλά και τις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης, κωδικοποιήσαμε τη φιλοσοφία μας με τη φράση «τα παιδιά μας να λειτουργούν λιγότερο σαν σκληροί δίσκοι και περισσότερο σαν επεξεργαστές». Και αυτό μεταφράζεται σε αλλαγές που εστιάζουν στην ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, όπως η συνεργασία, η έμφαση στην κριτική σκέψη, η επικοινωνία μεταξύ των μαθητών και η δημιουργικότητα.
Σε αυτό το πλαίσιο, πρόκειται να εισάγουμε τόσο νέα στοιχεία στο ωρολόγιο πρόγραμμα, όσο και νέα εργαλεία στην ίδια τη διδασκαλία. Για παράδειγμα, το μάθημα της Πληροφορικής θα αποκτήσει νέα βιβλία, αλλά – και κυρίως – ψηφιακό υλικό. Στη Λογοτεχνία περνάμε από τη φιλοσοφία των αποσπασμάτων στα πλήρη έργα, σε συνεργασία με λογοτέχνες. Και, αντίστοιχα, εμπλουτίζουμε το μάθημα της Ιστορίας με ταινίες, ντοκιμαντέρ, συνεντεύξεις, αφιερώματα, χάρτες, συγκριτικά στοιχεία, και εν γένει εκπαιδευτικό υλικό, με στόχο να μην παγιδεύονται οι μαθητές μόνο σε γεγονότα και χρονολογίες.
Οι διαδραστικοί πίνακες ήδη έχουν ξεκινήσει να εγκαθίστανται και σύντομα θα βρίσκονται σε κάθε τάξη, δίνοντας στους εκπαιδευτικούς περισσότερες δυνατότητες κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Επιπλέον, το 2025 θα είναι η πρώτη χρονιά εφαρμογής του πολλαπλού βιβλίου, που αποτέλεσε μία ακόμα προεκλογική μας εξαγγελία. Καθιερώνονται, επίσης, τόσο ατομικές, όσο και ομαδικές δράσεις που θα εστιάζουν σε τομείς όπως ο εθελοντισμός, η αειφορία, η συναισθηματική και η κοινωνική νοημοσύνη. Και, τέλος, επενδύουμε στην πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση στην Ειδική Αγωγή, ώστε να έχουμε τα βέλτιστα αποτελέσματα.
Θεωρείστε ο γκουρού της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Πώς θα αφήσετε το αποτύπωμά σας και στο υπουργείο Παιδείας για να γίνονται όλα ψηφιακά και ποιες διαδικασίες μπορούν να γίνονται μόνο ηλεκτρονικά;
Να σας είμαι ειλικρινής, δεν προσεγγίζουμε ως αυτοσκοπό την ψηφιοποίηση των διαδικασιών στην Παιδεία – αλλά θα έλεγα και σε όλους τους τομείς ευρύτερα. Πιστεύουμε ότι η ψηφιοποίηση πρέπει να αποτελεί εργαλείο διευκόλυνσης και βελτίωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της καθημερινότητας. Και οι περιπτώσεις που μπορούμε να παρέμβουμε προς αυτή την κατεύθυνση είναι πολλές και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Στόχος μας είναι να μειώσουμε δραστικά τη γραφειοκρατία: από την ψηφιακή διακίνηση εγγράφων και αλληλεπίδραση μεταξύ σχολείων και γονέων μέχρι την ενοποίηση των αιτήσεων προς το Υπουργείο, θέλουμε βήμα – βήμα να κάνουμε ευκολότερη τη ζωή για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Και θα το πετύχουμε άμεσα, με την αναβάθμιση κάθε πλατφόρμας που υπάγεται στο Υπουργείο μας, αλλά κυρίως μέσα από τη μεταξύ τους διασύνδεση, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο απλές και λειτουργικές. Το σχολείο θα επικοινωνεί με δική του πρωτοβουλία με μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, δεν θα αρκείται στο να απαντά.
Σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς και στελέχη, προχωράμε στοχευμένα σε απλουστεύσεις των διαδικασιών αυτών και τη βελτίωση όλων των ψηφιακών εργαλείων της αξιολόγησης, με στόχο την ελαχιστοποίηση της γραφειοκρατίας, προς όφελος των διδακτικών καθηκόντων των εκπαιδευτικών.