Τη Δευτέρα ξεκινούν τα μαθήματα στη Θεσσαλία μετά από δεκαπενθήμερη αναβολή λόγω των καταστροφικών πλημμυρών. Τι ετοιμασίες έχετε κάνει; Θα ανοίξουν όλα τα σχολεία;
Πράγματι, κύριε Σιαδήμα, τη Δευτέρα ξεκινά το σχολικό έτος για τη Θεσσαλία. Αυτές τις δύο εβδομάδες η σκέψη και η μέριμνά μας δεν έφυγαν στιγμή από τη Θεσσαλία, που δοκιμάστηκε από τον Daniel, ένα φαινόμενο πρωτοφανούς έντασης όχι μόνο για τα ελληνικά δεδομένα, αλλά και για τα ευρωπαϊκά. Σε συνεργασία με την Περιφέρεια, τους Δήμους και όλους τους συναρμόδιους φορείς κάνουμε από την πρώτη στιγμή ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατόν για να λειτουργήσουν ξανά τα σχολεία με απόλυτη ασφάλεια για όλους: δασκάλους, καθηγητές, προσωπικό και γονείς.
Σε αυτό το πλαίσιο, πέρα από τις αυτονόητες παρατάσεις για μαθητές και εκπαιδευτικούς, τα κλιμάκια των «Κτιριακών Υποδομών» μετέβησαν σε κάθε γωνιά της Θεσσαλίας για να καταγράψουν αναλυτικά την κατάσταση των σχολικών μας υποδομών και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Ταυτόχρονα, είμαστε σε στενή επικοινωνία και συνεργασία με την Περιφέρεια Θεσσαλίας, τους Δήμους, την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης και τους Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προκειμένου να παρακολουθούμε στενά τη διαδικασία αποκατάστασης των ζημιών.
Την ώρα που μιλάμε, σήμερα Παρασκευή, και από την μέχρι τώρα καταγραφή εντοπίζονται προβλήματα σε 28 σχολικές μονάδες σε σύνολο 1.034 της Περιφέρειας Θεσσαλίας (ποσοστό 2,7%). Έχει ήδη υπάρξει μέριμνα για τη μεταστέγασή τους σε άλλες σχολικές μονάδες σε κοντινή απόσταση και φυσικά για τη μεταφορά των μαθητών από και προς αυτές. Αφορά 1.226 μαθήτριες και μαθητές σε σύνολο 90.181 της Περιφέρειας Θεσσαλίας (ποσοστό 1,36%).
Έχει υπάρξει μέριμνα για την παροχή εμφιαλωμένου νερού στις περιοχές που υπάρχει προβληματισμός σχετικά με την ποιότητα του νερού. Ακόμα, μαζί με την άμεση παράδοση σχολικών εγχειριδίων σε αντικατάσταση αυτών που καταστράφηκαν, εφοδιάζουμε τους μαθητές της περιοχής με τα απαραίτητα σχολικά, μάσκες για πάσα χρήση και αντισηπτικά, ενώ έχουμε ήδη μεριμνήσει για την άμεση αναπλήρωση άλλου εκπαιδευτικού υλικού και σχολικού εξοπλισμού. Ταυτόχρονα, υλοποιούμε ήδη ένα ευρύ πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης για γονείς, μαθητές και δασκάλους.
Και εδώ θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στη συγκινητική συνεισφορά της Κοινωνίας των Πολιτών, που ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του Υπουργείου, του «Όλοι μαζί μπορούμε» και του «μαζί για το Παιδί». Τα σχολικά είδη βρίσκονται στον δρόμο για Θεσσαλία και μέρος αυτών έχει ήδη παραδοθεί στους Δήμους και τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης για να φτάσουν στα χέρια των μαθητών.
Σημειώνεται ότι γίναμε αποδέκτες προσφορών, δωρεών, ακόμα και προγραμμάτων αποκατάστασης και από άλλους μη κερδοσκοπικούς φορείς και επιχειρήσεις, οι οποίοι επέδειξαν μεγάλη ευαισθησία για τη σχολική κοινότητα. Ακόμα, η πλειοψηφία των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας υλοποίησαν και αυτά δράσεις για τη Θεσσαλία. Σε όλους αυτούς οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ.
Σε κατεστραμμένα σχολεία εξετάζετε να βάλετε οικίσκους για να γίνονται τα μαθήματα; Η τηλεκπαίδευση είναι πάνω στο τραπέζι; Ειδικά σε περιπτώσεις που η αποκατάσταση των ζημιών απαιτεί περισσότερο χρόνο.
Η πλειοψηφία των σχολείων της Περιφέρειας Θεσσαλίας, από αύριο Δευτέρα 25/9, θα υποδεχθούν κανονικά τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς – ποσοστό υψηλότερο του 97% του συνόλου των σχολικών μονάδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Για τα κτήρια που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα και πρέπει για ένα διάστημα να ανασταλεί η λειτουργία τους, έχει υπάρξει σχετική μέριμνα που προανέφερα.
Στον σχεδιασμό μας υπάρχει η εναλλακτική δημιουργίας οικίσκων για όσες περιπτώσεις διαγνωστούν μη αναστρέψιμες ζημιές σε σχολεία. Γενικά, αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι κάθε πρωτοβουλία που θα βελτιώσει την καθημερινότητα των σχολικών μονάδων εξετάζεται. Αυτή τη στιγμή εργαζόμαστε ώστε όλη η Θεσσαλία να επιστρέψει το ταχύτερο δυνατό σε πλήρη εκπαιδευτική κανονικότητα – και αυτό απαιτεί λεπτομερή καταγραφή όλων των αναγκών και κατάρτιση των σχετικών χρονοδιαγραμμάτων.
Έχουμε επικεντρώσει όλες μας τις δυνάμεις στην επιστροφή των μαθητών στο σχολικό περιβάλλον. Ωστόσο, ενεργοποιήσαμε επιλεκτικά και το «Ψηφιακό Σχολείο» για κάποια χωριά στον Δήμο Ζαγοράς – Μουρεσίου στη Μαγνησία, καθώς υπάρχει πρόβλημα στην πρόσβαση μαθητών. Συγκεκριμένα, αφορά σε μαθητές των χωριών Πουρί, Ανήλιο, Άγιος Δημήτριος και Κισσός του Δήμου, για τους οποίους υπήρξε και μέριμνα για παροχή tablets, ώστε να μην χαθούν επιπλέον διδακτικές ώρες μέχρι την αποκατάσταση του προβλήματος.
Σκέφτεστε να παραβρεθείτε στον αγιασμό σχολείου στην περιοχή της Θεσσαλίας;
Μαζί με στελέχη του Υπουργείου θα βρισκόμαστε αυτές τις ημέρες στη Θεσσαλία, ώστε να συμβάλουμε από το πεδίο στην υλοποίηση όλου του σχεδιασμού μας. Σε αυτό το πλαίσιο, έχω δρομολογήσει να βρεθώ δίπλα στους μαθητές, τους δασκάλους και τους γονείς ενός σχολείου της Θεσσαλίας στον αγιασμό της Δευτέρας.
Πέρα από τα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσετε στη Θεσσαλία ο σχεδιασμός για τα ψηφιακά σχολεία προχωράει;
Η ψηφιοποίηση των διαδικασιών σχετικά με την εκπαίδευση είναι κεντρική μας δέσμευση και είμαστε αποφασισμένοι να την υλοποιήσουμε βήμα – βήμα, με καθημερινές αλλαγές που θα βελτιώνουν τη λειτουργία των σχολικών μονάδων και των πανεπιστημίων. Αν δούμε πολλές από τις βασικές λειτουργίες ενός σχολείου και ενός πανεπιστημίου, θα διαπιστώσουμε ότι πραγματοποιούνται με τον ίδιο τρόπο που γίνονταν πριν από την είσοδο της πληροφορικής στη ζωή μας: από τις απουσίες και τη δικαιολόγησή τους μέχρι την καταγραφή του αριθμού των φοιτητών κάθε πανεπιστημίου, υπάρχει μια σειρά από πράγματα που μπορεί να γίνει αυτοματοποιημένα, με περισσότερη ταχύτητα και ακρίβεια. Στόχος μας είναι με τη χρήση της τεχνολογίας να κάνουμε όλες αυτές τις διαδικασίες πιο απλές και πιο αξιόπιστες.
Σε σχέση με την ίδρυση των μη κρατικών πανεπιστημίων ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα; Υπάρχει ενδιαφέρον από τα πανεπιστήμια του εξωτερικού; Και αν ναι σε ποιο πεδίο;
Οι σχετικές διεργασίες έχουν ήδη ξεκινήσει. Και, ξέρετε, σε ένα ζήτημα που η Ελλάδα αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια διεθνή εξαίρεση, δεν υπάρχει περιθώριο για άλλες καθυστερήσεις. Στο σημείο αυτό να σημειώσω πως η ολοκλήρωση του σχετικού θεσμικού πλαισίου θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς. Θα επιδιώξουμε ταυτόχρονα οι συμπράξεις των δημοσίων πανεπιστημίων μας με τα καλύτερα πανεπιστήμια του εξωτερικού να ξεκινήσουν να υλοποιούνται άμεσα. Με τον τρόπο αυτό, θα δείτε τα ΑΕΙ μας να χορηγούν τόσο τα δικά τους διπλώματα, όσο και εκείνα των ξένων ιδρυμάτων με τα οποία θα συνεργάζονται. Αυτό είναι το επόμενο βήμα της στρατηγικής μας για τη διεθνοποίηση του δημοσίου πανεπιστημίου και θα τη στηρίξουμε με κάθε τρόπο για να αποδώσει πολύ σύντομα τα αναμενόμενα.