Συμμετοχή στο αφιέρωμα της δημοσιογράφου Μαρίας Μουρελάτου της εφημερίδας «Τα Νέα» για την εμπειρία του αγώνα εισόδου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Έδωσα Πανελλήνιες το 2001, με 11 μαθήματα. Αν και συγκέντρωσα πάνω από 19.000 μόρια, τελικά πέρασα στη δεύτερη επιλογή μου, που ήταν η Πληροφορική του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Υπό αυτήν την έννοια, οι αναμνήσεις των πανελληνίων είναι για εμένα ανάμικτες. Γυρίζοντας τον χρόνο πίσω μπορώ να πω πως κάτι που έδρασε ευεργετικά ήταν το γεγονός ότι η δική μας γενιά έδινε Πανελλήνιες και στη Β’ Λυκείου, οπότε είχαμε εξοικειωθεί σε έναν βαθμό με τις απαιτήσεις της όλης διαδικασίας.

Εκτιμώ πως δεν υπάρχει άνθρωπος που επί της ουσίας να έχει θετικές αναμνήσεις από τις Πανελλήνιες εξετάσεις, ανεξάρτητα από το αν η έκβαση ήταν θετική για εκείνον ή αρνητική. Προσωπικά, θυμάμαι τα βλέμματα συμμαθητών και καθηγητών έξω από την αίθουσα, θυμάμαι χαρούμενους αλλά και λυπημένους νέους ανθρώπους, νομίζω, όμως, ότι οι περισσότεροι πλέον κρατάμε περισσότερο τις καλοκαιρινές διακοπές που ακολούθησαν, την ξεγνοιασιά τους και την προσμονή της φοιτητικής ζωής που ακολουθούσε.

Στο τέλος της ημέρας, νομίζω ότι αυτό που πρέπει να κρατήσει κανείς είναι η ίδια η διαδικασία της προετοιμασίας για αυτές τις εξετάσεις. Η προετοιμασία για τις Πανελλήνιες έχει μια «Καβαφική» διάσταση, υπό την έννοια ότι σε προετοιμάζει για δύσκολους προορισμούς, αλλά παρ’ όλα αυτά η διαχείριση του άγχους είναι κάτι που θυμάσαι για όλη σου τη ζωή, όπως ακριβώς και την αγωνία της αναμονής πριν από την παραλαβή των θεμάτων.

Οι Πανελλήνιες συνιστούν την πρώτη μεγάλη πρόκληση της ζωής μας, η οποία όμως είναι απλά μία από τις πολλές προκλήσεις που εντέλει ακολουθούν. Τις βιώνεις σαν ένας αθλητής που προετοιμάζεται για έναν αγώνα μεταλλίου. Όλα αυτά είναι χρήσιμα ανεξάρτητα από τη σχολή επιτυχίας, αλλά ταυτόχρονα και παραπλανητικά, γιατί στην πράξη περνάμε από πάρα πολλές «πανελλήνιες εξετάσεις». Και ίσως αυτό να είναι το μήνυμα που δεν παίρνεις στις πανελλήνιες εξετάσεις, αλλά που η μεταγενέστερη ζωή σου εντελεί φωτίζει σε σχέση με εκείνες.