Ήδη το ΕΚΟΜΕ, με τα 5 χρόνια ύπαρξης του έχει αλλάξει το τοπίο στην μικρή και μεγάλη οθόνη. Τι να περιμένουμε στα επόμενα 5;

Από την έναρξη λειτουργίας του ΕΚΟΜΕ συνολικά 335 επενδυτικά σχέδια έχουν επιχορηγηθεί ή έχουν υπαχθεί στις προβλέψεις του νόμου για ενίσχυση, εκ των οποίων τα 191 αφορούν σε εγχώριες παραγωγές και τα 144 σε διεθνείς. Οι αριθμοί αυτοί είναι εξαιρετικοί, αν λάβουμε υπόψη μας ότι πρόκειται για ένα πεδίο έντονου ανταγωνισμού, στο οποίο η Ελλάδα μπήκε με αρκετή καθυστέρηση. Την τελευταία τριετία καταγράφουμε διαρκή πρόοδο και η τάση για το 2023 παραμένει σταθερά ανοδική. Πιστεύω, λοιπόν, ότι τα επόμενα πέντε χρόνια η Ελλάδα θα προβληθεί μέσα από ακόμα περισσότερες ταινίες και σειρές, οι οποίες θα κερδίζουν σημαντικές διακρίσεις σε καλλιτεχνικά φεστιβάλ και θα προβάλλονται μέσα από τις εμπορικότερες πλατφόρμες.

Η πρόσφατη αποκατάσταση ρευστότητας διέψευσε και τα σενάρια «κατάργησης» της επιδότησης των παραγωγών από το ΕΚΟΜΕ. Οπότε να περιμένουμε μια ακόμα πλούσια τηλεοπτική σεζόν;

Από την πρώτη ημέρα της θητείας μας κάναμε ξεκάθαρο ότι θεωρούμε το ΕΚΟΜΕ έναν χρήσιμο οργανισμό και το cash rebate ένα αναπτυξιακό εργαλείο και προβήκαμε σε παρεμβάσεις για να αποδώσουν ακόμα περισσότερα, με πιο λειτουργικό τρόπο. Για τον λόγο αυτό αυξήσαμε το ποσοστό του rebate στο 40% από το 35% που το παραλάβαμε, επαναπροσδιορίσαμε τα ελάχιστα όρια των επιλέξιμων δαπανών και μειώσαμε σημαντικά τη γραφειοκρατία.

Δεν υπήρξε ποτέ σενάριο κατάργησης της επιδότησης των παραγωγών από το ΕΚΟΜΕ, αλλά αντίθετα μια μεγάλη αύξηση ενδιαφέροντος τόσο από ξένες, όσο και από ελληνικές παραγωγές. Παραλάβαμε έναν οργανισμό με budget 75 εκατομμύρια και το έχουμε ήδη αυξήσει στα 260, εξασφαλίζοντας τη βιωσιμότητά του. Γι’ αυτό και το 2021 και το 2022 αναδείχθηκαν σε χρονιές – ρεκόρ για γυρίσματα, ενώ και η φετινή χρονιά έχει ξεκινήσει εξίσου δυναμικά. Και αυτό σημαίνει ότι την επόμενη τηλεοπτική σεζόν οι σειρές μυθοπλασίας θα είναι ακόμα περισσότερες και, πιστεύω, ακόμα πιο ενδιαφέρουσες για τους θεατές.

Μπαίνει όμως «φρένο» στις αυξήσεις των μπάτζετ των παραγωγών που «παρέσυραν» και τις κρατικές επιχορηγήσεις; Και τι θα γίνεται πλέον με τις ξένες παραγωγές;

Θα έλεγα ότι τίθεται ένα ορθολογικό και δίκαιο όριο: αυτό που πρόσφατα νομοθετήσαμε είναι ότι πρώτον, η τροποποίηση του προϋπολογισμού ενός επενδυτικού σχεδίου δεν μπορεί να υπερβαίνει το 20% του αρχικού πλάνου και δεύτερον, τα τιμολόγια από την αλλοδαπή μπορούν να είναι μέχρι και το 20% του συνολικού budget και να αφορούν στον σκηνοθέτη και σε δυο πρωταγωνιστές. Με τον τρόπο αυτό πιστεύουμε ότι θα ενισχύσουμε την εγχώρια βιομηχανία χωρίς να αποθαρρύνουμε τις μεγάλες οπτικοακουστικές παραγωγές από το εξωτερικό. Ο στόχος μας είναι σαφής: να αναδειχτεί η Ελλάδα σε έναν από τους κορυφαίους προορισμούς για γυρίσματα όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και διεθνώς. Και βλέπουμε ότι πλέον οι μεγάλες εταιρείες υψηλού κόστους παραγωγής επιλέγουν συστηματικά τη χώρα μας.

Άλλαξε πολύ η τηλεόραση τα τελευταία χρόνια. Έχουμε περισσότερες και καλύτερες παραγωγές. Σίγουρα για τους τηλεθεατές. Πόσο όμως σημαντική είναι τελικά και αυτή η χρηματοδότηση του ΕΚΟΜΕ για την οικονομία της χώρας;

Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα, κυρία Αλεξίου, μπορούμε να την δούμε στη γειτονιά μας: στην Κροατία μέσω της προβολής της μόνο από το Game of Thrones υπολογίζεται ότι εισέρευσαν 200 εκατομμύρια ευρώ. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι η λειτουργία του ΕΚΟΜΕ αποτελεί μια επένδυση για τη χώρα, μια προβολή της τόσο στο εσωτερικό, όσο κυρίως στο εξωτερικό. Η Ελλάδα είναι ένα φυσικό κινηματογραφικό στούντιο – και, άρα, προσεγγίζουμε τη βιομηχανία των οπτικοακουστικών μέσων ως πόλο προσέλκυσης κεφαλαίων πρωτίστως από τον τουρισμό, αλλά και από άλλους κλάδους όπως τα ακίνητα.

Ποια είναι τα κριτήρια για να επιδοτηθεί μια παραγωγή; Η ποιότητα (σενάριο, σκηνοθεσία, ερμηνείες) μπορεί να συμπεριληφθεί; Έχει λόγο το ΕΚΟΜΕ;

Ακολουθώντας όλες τις καλές διεθνείς πρακτικές, το ΕΚΟΜΕ έχει συγκεκριμένα κριτήρια βάσει των οποίων επιδοτεί επιλέξιμες δαπάνες. Και μπορώ να σας πω ότι αυτή την τετραετία αφενός διευρύναμε ορθολογικά τις επιλέξιμες δαπάνες που επιδοτούνται, απλουστεύοντας ταυτόχρονα τόσο τη διαδικασία υποβολής των αιτήσεων, όσο και αυτή της αξιολόγησής τους. Ως προς το θέμα της ποιότητας που αναφέρετε, ασφαλώς υπάρχουν ορισμένες ελάχιστες προδιαγραφές – παραδείγματος χάριν δεν επιδοτούνται τηλεπαιχνίδια ή διαφημιστικά μηνύματα) – ωστόσο καταλαβαίνετε ότι θα ήταν εντελώς υποκειμενικό και αντίθετο στην ελευθερία της τέχνης να αξιολογούμε με τα δικά μας κριτήρια αισθητικής κάθε παραγωγή.

Ήταν ένα μεγάλο στοίχημα για σας το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης;

Ήταν εξαρχής μια τεράστια πρόκληση, που εξελίχθηκε σε ακόμα μεγαλύτερη. Ξέρετε, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ξεκίνησε ως μια οριζόντια δομή για τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών και τη μείωση της γραφειοκρατίας. Σταδιακά όμως, καθώς η τεχνολογία κερδίζει ολοένα περισσότερο έδαφος σε κάθε πεδίο, τα ψηφιακά εργαλεία αναδεικνύονται σε σημαντικά κομμάτια των απαντήσεων σε σύγχρονες προκλήσεις.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η αντιμετώπιση της πανδημίας. Αρχικά, μέσα από την ενεργοποίηση του gov.gr και την ψηφιοποίηση υπηρεσιών, τα ηλεκτρονικά μέσα συνέβαλαν στην προστασία των πολιτών από τον κορωνοϊό. Και, στη συνέχεια, μέσα από το emvolio.gov.gr καταφέραμε να θωρακιστούμε απέναντι στην πανδημία.

Έτσι, λοιπόν, η αρχική πρόκληση της εκκρεμότητας εξελίχθηκε στην πρόκληση της αναγκαιότητας. Και μιλώντας εκ μέρους όλης της ομάδας στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ελπίζουμε να φανήκαμε αντάξιοι των περιστάσεων και της εμπιστοσύνης με την οποία μας περιέβαλε εξαρχής ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, αναθέτοντάς μας να υλοποιήσουμε το όραμά του για ένα κράτος ψηφιακό, σύγχρονο, φιλικό και αποτελεσματικό για τους πολίτες.

Τι άλλαξε για τους πολίτες;

Εδώ ισχύει αυτό που λέμε «οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους». To 2018 στην Ελλάδα είχαμε 8,8 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές με το Δημόσιο. Πέρυσι ξεπεράσαμε τα 772 εκατομμύρια και, αν συμπεριλάβουμε και τις φορολογικές συναλλαγές, κινηθήκαμε πάνω από τα 1,2 δισεκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι εκεί που εξοικονομούσαμε λιγότερο από μία ουρά τον χρόνο για κάθε πολίτη, το 2022 κάθε πολίτης γλίτωσε περίπου 130 ουρές.

Και αυτές οι ουρές με τη σειρά τους είναι κερδισμένες εργατοώρες, είναι λιγότερο κόστος και περισσότερος ελεύθερος χρόνος για τους πολίτες, αλλά ταυτόχρονα μεταφράζονται και σε σημαντική εξοικονόμηση ανθρώπινων και υλικών πόρων για τη Διοίκηση, που μπορεί να τους κατευθύνει σε πολύ πιο παραγωγικές δράσεις. Ας πάρουμε το πιο συνηθισμένο παράδειγμα: για να κάνουμε μια υπεύθυνη δήλωση σε ένα ΚΕΠ έπρεπε να λείψουμε μια ώρα από τη δουλειά μας, να πληρώσουμε για τη μετάβαση από και προς το ΚΕΠ, να περιμένουμε στην ουρά. Τώρα το κάνουμε σε λίγα λεπτά από τον υπολογιστή ή το κινητό μας. Και αυτό το κέρδος πολλαπλασιάζεται επί περίπου 130 φορές τον χρόνο μεσοσταθμικά για κάθε πολίτη.

Πόσο δύσκολο είναι να προσαρμοστούν σε αυτά τα νέα δεδομένα άνθρωποι που δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία;

Είναι μια μεγάλη πρόκληση για όλες τις χώρες αυτό. Εμείς είμαστε αποφασισμένοι να ολοκληρώσουμε το ψηφιακό άλμα χωρίς να αφήσουμε κανέναν πίσω και προς τον σκοπό αυτό κινούμαστε σε τρία επίπεδα: αύξηση ψηφιακών δεξιοτήτων, εναλλακτικά κανάλια εξυπηρέτησης, ακόμα πιο απλές ψηφιακές υπηρεσίες. Και ήδη όλα αυτά υλοποιούνται: το gov.gr είναι σχεδιασμένο με ιδιαίτερα φιλικό τρόπο και φροντίζουμε να το βελτιώνουμε διαρκώς, «τρέχουμε» σε Λέσχες Φιλίας πρόγραμμα ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων και διευρύνουμε τη λειτουργία των ΚΕΠ, ώστε να μπορούν να γίνουν η «εναλλακτική» για το gov.gr.

Τι… τύπος τηλεθεατή είστε; Σίγουρα όχι φανατικός. Αλλά όταν παρακολουθείτε, επιλέγετε την τηλεόραση; Το tablet;

Σωστά μαντέψατε, κυρίως το τάμπλετ! Λόγω των υποχρεώσεών μου έχω περιορίσει πολύ τους χρόνους τηλεθέασης. Επιλέγω κυρίως σειρές – η πιο πρόσφατη που είδα ήταν ο τελευταίος κύκλος του «Έτερος Εγώ». Για να είμαι ειλικρινής, έχοντας επισκεφτεί και τα γυρίσματα είχα και ορισμένα… spoiler, αλλά και πάλι το αποτέλεσμα ήταν καθηλωτικό, όπως και στους προηγούμενους κύκλους.

Τι κάνει ένας υπουργός όταν δεν ασχολείται με τα θέματα του Υπουργείου; Πως σας αρέσει να αξιοποιείτε τον ελεύθερο σας χρόνο; Υπάρχει ελεύθερος χρόνος;

Οι δυο αγαπημένες μου ασχολίες είναι οι ταινίες και το διάβασμα, καθώς επίσης και το περπάτημα, ιδίως στο Τατόι που είναι κοντά στο σπίτι μου. Ωστόσο, τον ελάχιστο ελεύθερο χρόνο που μου απομένει επιλέγω να τον περνώ με τα παιδιά μου.

Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και πατέρας τριών παιδιών. Τί συμφωνία έχετε κάνει μαζί τους για τα κινητά και τα κομπιούτερ;

Ο γιος μου είναι 7 ετών και οι κόρες μου 5,5. Είναι παιδιά που γεννήθηκαν μέσα στην τεχνολογία και, οπωσδήποτε, είναι τελείως διαφορετική η σχέση τους με αυτήν από εκείνη που μπορεί να είχαμε εμείς ως παιδιά, άρα και οι γονείς πρέπει να το βλέπουμε με τη σκοπιά του σήμερα. Σε κάθε περίπτωση, προσπαθούμε να υπάρχει μέτρο στο χρόνο βρίσκονται μπροστά από μια οθόνη. Προσωπικά θα ήθελα να αγαπήσουν το βιβλίο, τον αθλητισμό και τα ταξίδια πέραν της τεχνολογίας.