Κύριε Υπουργέ, πριν από λίγες ημέρες επισκεφτήκατε την Ιαπωνία συνοδεύοντας τον Πρωθυπουργό. Ποια είναι η αποτίμηση αυτού του ταξιδιού; Και μπορεί η Ελλάδα να ανταγωνιστεί τις τεχνολογικά προηγμένες χώρες;
Η αποστολή του Πρωθυπουργού στην Ιαπωνία έδωσε νέα ώθηση στις σχέσεις των δύο χωρών, συμβάλλοντας στην προσέλκυση επενδύσεων και την αναβάθμιση της διεθνούς θέσης της Ελλάδας. Παρουσιάσαμε τις θετικές επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας και συζητήσαμε τις προοπτικές διμερούς συνεργασίας σε στρατηγικούς κλάδους όπως αυτοί της ενέργειας, της τεχνολογίας και της ναυτιλίας.
Η Ιαπωνία είναι η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη, με αξιοπρόσεκτα τεχνολογικά επιτεύγματα, από τα οποία έχουμε να διδαχτούμε πολλά. Ωστόσο, πλέον στο εξωτερικό δεν περιοριζόμαστε στο να ρωτάμε «πώς το κάνατε αυτό», αλλά καλούμαστε να απαντήσουμε πώς κάναμε εμείς πολλά πράγματα. Και σε αυτή την επίσκεψη είχαμε πολλά να πούμε γύρω από το gov.gr, για τη μετάβαση της χώρας στην εποχή του 5G, για το emvolio.gov.gr και την αποθήκευση εγγράφων στο Wallet.
Έχουμε επίγνωση ότι υπάρχει ακόμα κενό να καλύψουμε σε σχέση με ψηφιακά πρωτοπόρες χώρες, όμως είναι δεδομένο ότι από το 2019 το κενό αυτό έχει μειωθεί σημαντικά, χάρη στην ψηφιακή πρόοδο που έχουμε καταγράψει. Και πλέον διαθέτουμε την εμπειρία, το σχέδιο και τους πόρους ώστε στο τέλος της επόμενης τετραετίας να έχουμε ολοκληρώσει το ψηφιακό άλμα.
Αυτή η ψηφιακή πρόοδος είναι μετρήσιμη; Και, αν ναι, μεταφράζονται αυτοί οι αριθμοί σε βελτίωση της καθημερινότητας για τους πολίτες;
Η ψηφιακή πρόοδος είναι απόλυτα μετρήσιμη και αποτυπώνεται στις ψηφιακές συναλλαγές των πολιτών με το Δημόσιο. Πρόκειται για έναν δείκτη που αθροίζει πόσες φορές οι πολίτες εξυπηρετήθηκαν ψηφιακά και πόσες φορές τα μητρώα του Δημοσίου «μίλησαν» μεταξύ τους για να ανταλλάξουν αυτόματα μια πληροφορία. Και αυτός ο δείκτης λέει ότι από τα 8,8 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές το 2018 πέρυσι ξεπεράσαμε τα 772 εκατομμύρια και, μαζί με τις «οικονομικές συναλλαγές», ξεπεράσαμε το 1 δισεκατομμύριο.
Όσο για το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, κάθε ψηφιακή συναλλαγή είναι και μια αναμονή σε ουρά που δεν χρειάζεται να γίνει. Αυτό σημαίνει ότι ενώ το 2018 κάθε πολίτης γλίτωσε κατά μέσο όρο μία αναμονή σε ουρά, πέρυσι βρεθήκαμε μεσοσταθμικά στις 100 λιγότερες ουρές. Και αυτό είναι κερδισμένες εργατοώρες για πολίτες και επιχειρήσεις, αλλά και κερδισμένοι πόροι για το Δημόσιο. Τελικά, είναι αυτό που έχουμε πει πολλές φορές, ότι με τον ψηφιακό μετασχηματισμό «κερδίζουμε ζωή».
Ήταν αποτέλεσμα σχεδίου, δομής, ανθρώπων, πόρων, συγκυρίας ή νομοτέλειας αυτή η πρόοδος;
Ήταν νομίζω αποτέλεσμα όλων μαζί. Μέχρι το 2019 η Ελλάδα είχε δαπανήσει πολύ σημαντικά κονδύλια για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά χωρίς ενιαία στρατηγική και χωρίς μια οριζόντια δομή. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ήδη πριν γίνει πρωθυπουργός είχε διαγνώσει αυτό το κενό και είχε πάρει από το 2018 μια πολύ τολμηρή απόφαση: να καταργήσει το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης – τη δομή της οποίας προΐστατο στην Κυβέρνηση Σαμαρά – για να δημιουργήσει το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Στη νέα δομή συγκεντρώσαμε τους βασικότερους φορείς του Δημοσίου γύρω από την ψηφιοποίηση του κράτους, ώστε να μπορούμε να κινηθούμε οριζόντια, με ταχύτητα και με ενιαίες αρχές και διαδικασίες.
Έπειτα, όταν προέκυψε η πανδημία, η εκκρεμότητα της χώρας μετατράπηκε σε αναγκαιότητα. Ωστόσο, ο σχεδιασμός υπήρχε ήδη με κάθε λεπτομέρεια, γι’ αυτό και ο κορωνοϊός δεν τον ανέτρεψε, αλλά λειτούργησε ως επιταχυντής. Και βέβαια, οι πόροι που προέκυψαν λόγω της δημιουργίας του Ταμείου Ανάκαμψης μας επιτρέπουν να υλοποιήσουμε άμεσε όχι μόνο τα αναγκαία, αλλά και τα επιθυμητά ψηφιακά έργα, τα οποία, όμως, ήταν ήδη αποτυπωμένα στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού. Ήταν, λοιπόν, η πρόοδός μας σε μεγάλο βαθμό ζήτημα δομής και σχεδιασμού.
Παρ’ όλα αυτά, θα σας έλεγα ότι το πιο σημαντικό στοιχείο ήταν οι άνθρωποι που κλήθηκαν να δουλέψουν στο project του ψηφιακού μετασχηματισμού. Άνθρωποι από τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, που είχαν τις δεξιότητες αλλά και την επιθυμία να δουν τη χώρα τους να καταφέρνει όσα είχαν κατακτήσει τόσες άλλες χώρες τις προηγούμενες δεκαετίες. Και αυτό φάνηκε ξεκάθαρα στην οργάνωση του εμβολιασμού: χάρη στις ικανότητες, αλλά και στην προσήλωση, την επιμονή και το μεράκι αυτών των ανθρώπων η Ελλάδα δημιούργησε ένα από τα καλύτερα συστήματα οργάνωσης εμβολιασμού διεθνώς.
Και αυτό είναι η μεγαλύτερη παρακαταθήκη αυτής της τετραετίας: ότι απελευθερώσαμε τις δυνάμεις της χώρας, είδαμε τι μπορούμε να πετύχουμε και πλέον διαθέτουμε όλα τα απαραίτητα στοιχεία για να βρεθούμε σταθερά στην ψηφιακή πρωτοπορία.
Ωστόσο, η αντιπολίτευση ισχυρίζεται ότι ψηφιοποιείτε τη γραφειοκρατία. Τι απαντάτε;
Κάθε κριτική είναι ευπρόσδεκτη, ωστόσο νομίζω ότι ο συγκεκριμένος ισχυρισμός δεν αντέχει στη βάσανο τόσο των αριθμών, όσο και της καθημερινής εμπειρίας των πολιτών. Πόσες ήταν οι διαλειτουργικότητες, δηλαδή οι διασυνδέσεις μεταξύ μητρώων του Δημοσίου, το 2018; Λίγο πάνω από τέσσερα εκατομμύρια. Πόσες ήταν πέρυσι; 380 εκατομμύρια. Αν το δούμε ως αναλογία επί των συνολικών ψηφιακών συναλλαγών, πλέον οι πολίτες εξυπηρετούνται συχνότερα αυτόματα, δίνοντας απλά τη συναίνεσή τους.
Αλλά και αν συγκρίνουμε πώς πραγματοποιούνται πλέον συγκεκριμένες διαδικασίες, θα δούμε ότι το έργο μας στο πεδίο της απλούστευσης είναι εξίσου σημαντικό. Θα αναφέρω ενδεικτικά τις δύο πιο εμβληματικές παρεμβάσεις μας: τη δήλωση γέννησης, που πλέον πραγματοποιείται αποκλειστικά στο μαιευτήριο, με μία μόνη δήλωση και αυτόματη ενημέρωση ληξιαρχείου, ασφαλιστικού φορέα και οργανισμών χορήγησης επιδομάτων· και την ψηφιακή ίδρυση ατομικής επιχείρησης, μια διαδικασία που απαιτούσε φυσική παρουσία σε πέντε υπηρεσίες και τώρα ολοκληρώνεται αμιγώς ψηφιακά, σε πέντε λεπτά.
Ανακοινώσατε την επέκταση της πρωτοβουλίας «3η e-λικία» για την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων σε άτομα άνω των 60 ετών. Τελικά, υπάρχει χώρος στον κόσμο της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης για άτομα χωρίς ψηφιακές δεξιότητες;
Είναι αδιαπραγμάτευτη πρόθεσή μας η Ελλάδα να κινηθεί με ταχύτητα προς την 4η Βιομηχανική Επανάσταση χωρίς να αφήσει κανέναν πίσω. Για τον λόγο αυτό, παράλληλα με την ψηφιοποίηση του Δημοσίου και τη σταδιακή εισαγωγή των αναδυόμενων τεχνολογιών στις διοικητικές διαδικασίες, φροντίζουμε ώστε να έχουν όλοι οι πολίτες πρόσβαση στο νέο πρόσωπο του κράτους.
Μια από τις πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει είναι και αυτή που αναφέρατε, το πρόγραμμα «3η e-λικία». Ωστόσο, ο ίδιος ο σχεδιασμός του gov.gr συνιστά την πιο κομβική δράση για την ψηφιακή προσβασιμότητα ατόμων με ελάχιστες ψηφιακές δεξιότητες. Μέσα σε ένα φιλικό περιβάλλον, ακόμα και άτομα με χαμηλή τεχνολογική εξοικείωση μπορούν να εξυπηρετούνται. Και την καλύτερη απόδειξη γι’ αυτό αποτελεί το γεγονός ότι 8.100.000 μοναδικοί χρήστες – ουσιαστικά, όλος ο ενήλικος πληθυσμός της χώρας – έχουν χρησιμοποιήσει τουλάχιστον μια φορά το gov.gr.
Και, τέλος, αναβαθμίζοντας τα ΚΕΠ επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε ένα μοναδικό φυσικό σημείο επαφής με το Δημόσιο. Στον σχεδιασμό μας τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών αποτελούν την εναλλακτική, αλλά και το αναγκαίο συμπλήρωμα στο gov.gr, όπου οι πολίτες που δεν διαθέτουν ψηφιακές δεξιότητες θα μπορούν να διεκπεραιώνουν όλες τους τις υποθέσεις.
Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης μας έχει «κακομάθει» να περιμένουμε διαρκώς νέες υπηρεσίες. Τι έχετε προγραμματίσει να ανακοινώσετε το επόμενο διάστημα;
Μέχρι και την τελευταία ημέρα της θητείας μας στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα συνεχίσουμε να υλοποιούμε πλατφόρμες και εφαρμογές που βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών. Έτσι, για το διάστημα μέχρι την προκήρυξη των εκλογών έχουμε δρομολογήσει μια σειρά από δράσεις. Στην αρχή της επόμενης εβδομάδας θα παρουσιάσουμε μαζί με το Υπουργείο Υγείας μια σημαντική επέκταση της εφαρμογής MyHealth, με την προσθήκη αποτελεσμάτων διαγνωστικών εξετάσεων και βεβαιώσεων νοσηλείας.
Επιπλέον, πρόκειται να θέσουμε σε λειτουργία την αρχική εκδοχή του ηλεκτρονικού φακέλου μεταβίβασης ακινήτου, που θα διευκολύνει δραστικά τόσο την αγορά ακινήτων, όσο και τους επαγγελματικούς κλάδους που εμπλέκονται σε μια αγοραπωλησία. Και τέλος, θα ανακοινώσουμε την ενεργοποίηση του Market Pass, που θα ανακουφίσει τα νοικοκυριά που πλήττονται από τις ανατιμήσεις στην αγορά λόγω της πληθωριστικής κρίσης που έχει προκαλέσει η παράνομη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Καθώς οι εκλογές πλησιάζουν, βλέπουμε την ένταση της αντιπαράθεσης να κλιμακώνεται. Σε αυτό το κλίμα μπορεί να ευδοκιμήσει το θετικό αφήγημα της Κυβέρνησης;
Στο Υπουργικό Συμβούλιο της Πέμπτης ο Πρωθυπουργός ήταν σαφής: δική μας πυξίδα παραμένει η καλύτερη ζωή για κάθε πολίτη. Και οι πολίτες έχουν αποδείξει ότι αναγνωρίζουν και επιβραβεύουν όσους παράγουν απτό αποτέλεσμα. Πέρα, όμως, από το αν μια τέτοια στρατηγική είναι εκλογικά αποδοτική, πρέπει κάποια στιγμή να συμφωνήσουμε όλοι ότι είναι πρωτίστως εθνικά ωφέλιμη. Εμείς, λοιπόν, έχουμε επιλέξει να συνεχίσουμε όπως πορευτήκαμε τα πρώτα τριάμισι χρόνια της θητείας μας: με τους πολίτες, τα προβλήματα και τα όνειρά τους στο επίκεντρο.
Κλείνοντας, θα είστε για πρώτη φορά υποψήφιος βουλευτής. Τι σημαίνει για εσάς, τι διεκδικείτε με την υποψηφιότητά σας και γιατί επιλέξατε την Α΄ Αθηνών;
Θα είμαι υποψήφιος στην Α΄ Αθηνών, την περιφέρεια στην οποία μεγάλωσα, σπούδασα και δραστηριοποιήθηκα επαγγελματικά τα περισσότερα χρόνια της εργασιακής μου πορείας. Η Αθήνα είναι μια από τις ιστορικότερες πρωτεύουσες του κόσμου, με μεγάλες προκλήσεις, αλλά και ακόμα περισσότερες δυνατότητες. Αυτό που διεκδικώ είναι την ψήφο των πολιτών στο πλαίσιο της συνολικής ανανέωσης της εμπιστοσύνης προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη και την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Όσο για το τι σημαίνει για εμένα αυτή η υποψηφιότητα, θα επέλεγα τη λέξη «ευθύνη»: είναι ευθύνη να εκπροσωπείς τους συμπολίτες σου και ακόμα μεγαλύτερη ευθύνη να παίρνεις αποφάσεις για το μέλλον της χώρας και των κατοίκων της. Όλοι στη Νέα Δημοκρατία διεκδικούμε την ευθύνη να φέρουμε την Ελλάδα εκεί που αξίζει στις δυνατότητες και στο ανθρώπινο δυναμικό της πατρίδας μας.