Κύριε υπουργέ οι υπηρεσίες οι ψηφιακές συναλλαγές το 2022 ξεπέρασαν το 1 δισ. απαλλάσσοντας κάθε πολίτη από την αναμονή σε 100 ουρές ετησίως. Πώς μεταφράζεται αυτό σε ώρες; Πόσες και ποιες υπηρεσίες μπορούν οι πολίτες να έχουν απλώς και μόνο από τον υπολογιστή τους, χωρίς να χρειάζεται να επισκεφθούν κάποιο δημόσιο οργανισμό;

Πράγματι, από τα 8,8 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές του 2018, το 2022 φτάσαμε τα 772 εκατομμύρια συναλλαγές στις οποίες αν συμπεριληφθούν και οι οικονομικές συναλλαγές φτάνουμε στο 1,2 δις. Οι περισσότερες υπηρεσίες που παρέχει το gov.gr είναι αμιγώς ψηφιακές, δηλαδή δεν χρειάζεται καμία φυσική παρουσία για την διεκπεραίωση της υπόθεσής μας. Λόγω της φύσης κάποιων διαδικασιών, υπάρχουν ελάχιστες εξαιρέσεις που το τελευταίο στάδιο απαιτεί φυσική παρουσία, όπως η άδεια τέλεσης πολιτικού γάμου. Όμως και σε αυτές τις περιπτώσεις οι πολλαπλές ουρές ενοποιούνται σε μία, χωρίς να χρειάζεται η προσκόμιση δικαιολογητικών.

Τώρα, ως προς τον χρόνο που κερδίζουμε, αυτό εξαρτάται από τη διαδικασία, από τα στάδια που απαιτούσε η φυσική παρουσία, από τον χρόνο που χρειαζόταν για να φτάσουμε και να περιμένουμε στην υπηρεσία. Αυτό, όμως, που είναι δεδομένο είναι πως χάρη στις ψηφιακές συναλλαγές το 2022 είχαμε 1,2 δισεκατομμύρια ουρές που δεν χρειάστηκε να γίνουν. Πρόκειται για εργατοώρες που δεν χάσαμε. Λέμε ότι με τον ψηφιακό μετασχηματισμό «κερδίζουμε ζωή», κι αυτό δεν είναι απλά ένα σύνθημα, είναι πραγματικότητα.

Την Παρασκευή ανακοινώσατε την ψηφιακή ίδρυση ατομικής επιχείρησης. Ποιες άλλες υπηρεσίες, κομβικής σημασίας, για την καθημερινότητα των πολιτών, θα παρέχονται ψηφιακά το επόμενο διάστημα;

Πράγματι, στη διάρκεια μιας εκδήλωσης για την Εθνική Πολιτική Διοικητικών Διαδικασιών προχθές, ανακοινώσαμε την ίδρυση ατομικής επιχείρησης ψηφιακά, μέσω του gov.gr. Πρόκειται για μια διαδικασία πέντε σταδίων που απαιτούσε πολύωρες αναμονές σε πέντε διαφορετικές ουρές και πλέον υλοποιείται με ελάχιστα κλικ, μέσα σε πολύ λίγα λεπτά, από το κινητό ή τον υπολογιστή μας. Η ίδρυση ατομικής επιχείρησης είναι ένα ακόμα παράδειγμα απλούστευσης μεγάλης κλίμακας, στο πρότυπο που έχουμε καθιερώσει με τη δήλωση γέννησης. Μέσα από την εφαρμογή της αρχής «μόνον άπαξ», ο πολίτης οφείλει να δηλώνει μία μόνο φορά κάθε γεγονός και από εκεί και πέρα τα συστήματα του Δημοσίου να επικοινωνούν μεταξύ τους ώστε να ενημερωθούν αυτόματα όλα τα μητρώα για τη μεταβολή.

Άλλης φύσης υπηρεσία και ιδιαίτερα σημαντική, θα είναι η έκδοση αποτελεσμάτων διαγνωστικών εξετάσεων και βεβαιώσεων νοσηλείας από το gov.gr και την εφαρμογή MyHealth. Πρόκειται για μια μεγάλη επέκταση της εφαρμογής, που σταδιακά εξελίσσουμε στον ηλεκτρονικό φάκελο υγείας. Όπως, λοιπόν, ένας πολίτης βλέπει σήμερα τις ιατρικές συνταγές και τα παραπεμπτικά του, έτσι θα βλέπει σύντομα πολλά περισσότερα στοιχεία.

Μιας και αναφερθήκατε στην ψηφιοποίηση των υπηρεσιών υγείας, ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας σε αυτό τον τομέα; Το πρόγραμμα προληπτικών εξετάσεων θα εμπλουτιστεί με περισσότερες εξετάσεις;

Η συνεργασία μας με το Υπουργείο Υγείας αφορά σε μια σειρά από project που αθροιζόμενα θα δημιουργήσουν το «ψηφιακό ΕΣΥ». Και αυτό περιλαμβάνει τόσο επεκτάσεις των ψηφιακών εργαλείων, όσο και μια συνολική μετάβαση του συστήματος υγείας από το χαρτί στην πληροφορία. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν ενταχθεί και μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης έργα για την ψηφιοποίηση των αρχείων και της λειτουργίας των νοσοκομείων.

Αναφορικά με τις προληπτικές εξετάσεις, όντως σύντομα θα ανακοινώσουμε τρεις νέες προσθήκες, που θα αφορούν στην πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου, του τραχήλου της μήτρας και των καρδιαγγειακών παθήσεων. Ήδη μέσω του προγράμματος «Φώφη Γεννηματά» περίπου 4.500 γυναίκες διαγνώστηκαν έγκαιρα με ευρήματα αναφορικά με τον καρκίνο του μαστού. Η πρόληψη σώζει ζωές και τα ψηφιακά εργαλεία μπορούν να κάνουν την πρόληψη ευκολότερη και αμεσότερη.

Μετά την ταυτότητα, το δίπλωμα οδήγησης, την κάρτα αναπηρίας και την κάρτα της ΔΥΠΑ, ποια άλλα έγγραφα θα προστεθούν στο Gov.gr Wallet; Από πότε θα είναι διαθέσιμο και το διαβατήριο;

Η κάρτα ΔΥΠΑ, η μετεξέλιξη, δηλαδή, της κάρτας ανεργίας έγινε το τέταρτο έγγραφο που προσθέτουμε στο Gov.gr Wallet. Ταυτόχρονα, είναι το δεύτερο μετά την κάρτα αναπηρίας που αποδεικνύει στην πράξη ότι προσεγγίζουμε την ψηφιακή πολιτική ως μια κοινωνική πολιτική, που έχει προστιθέμενη αξία για εκείνους που την έχουν περισσότερο ανάγκη.

Εργαζόμαστε ταυτόχρονα για την προσθήκη πολλών εγγράφων στο Gov.gr Wallet – από έγγραφα για ιδιοκτήτες αυτοκινήτων μέχρι πτυχία πανεπιστημίου. Αναφορικά με τα διαβατήρια που ρωτήσατε, τα ταξιδιωτικά έγγραφα απαιτούν διεθνείς προδιαγραφές και είναι προϊόν διεθνούς συνεννόησης, Ωστόσο, την τελευταία τριετία η χώρα έχει βρεθεί σε θέση ψηφιακού πρωτοπόρου, όπως στην περίπτωση του Ευρωπαϊκού Πιστοποιητικού COVID, που αποτέλεσε πρόταση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Συνεπώς, το Gov.gr Wallet μπορεί να αποτελέσει τη βάση για να καθιερώσουμε μια ακόμα καλή διεθνή πρακτική.

Μετά το Power Pass και το Fuel Pass, η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει και το Market Pass. Πότε θα ανοίξει η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων και πότε θα πιστωθούν τα πρώτα χρήματα στις άυλες ψηφιακές κάρτες;

Οι αιτήσεις για το Market Pass θα ανοίξουν στις αρχές Φεβρουαρίου και οι πληρωμές θα πραγματοποιηθούν άμεσα. Τόσο η διαδικασία απόκτησης, όσο και οι πληρωμές του Market Pass θα είναι πανομοιότυπες με τις υπόλοιπες άυλες ψηφιακές κάρτες που έχουμε υλοποιήσει ως τώρα. Επιδίωξή μας είναι η ενίσχυση των πολιτών να γίνεται γρήγορα, εύκολα και απλά.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια κινητικότητα στην εγχώρια αγορά από τεχνολογικούς κολοσσούς που θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα. Μπορεί η χώρα μας να γίνει μια νέα Silicon Valley;

Η Ελλάδα μπορεί να γίνει – και έχει ξεκινήσει να γίνεται – ένας ελκυστικός επενδυτικός προορισμός και τεχνολογικό σημείο αναφοράς στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Και αυτό γίνεται με τους δικούς μας όρους και το δικό μας σχέδιο. Δημιουργούμε, έτσι, το δικό μας παράδειγμα για την προσέλκυση επενδύσεων και την ανάπτυξη οικοσυστημάτων καινοτομίας.

Οι ανακοινώσεις στον χώρο των data centers είναι ένα καλό παράδειγμα αυτής μας της στρατηγικής. Ξεκινήσαμε με στόχο να βγούμε από τη «λίστα 301» του αμερικανικού Υπουργείου Εμπορίου, μια λίστα με χώρες που χρησιμοποιούν πειρατικό λογισμικό. Και ακριβώς την περίοδο που το καταφέραμε, εντοπίσαμε ένα σημαντικό παράθυρο ευκαιρίας στον χώρο του cloud, το οποίο και εκμεταλλευτήκαμε θεσπίζοντας την cloud first policy και αξιοποιώντας την προσωπική αξιοπιστία του Πρωθυπουργού. Έτσι η Ελλάδα σύντομα θα είναι μια από τις ελάχιστες χώρες που φιλοξενεί και τους τρεις «Hyperscalers», τις τρεις μεγάλες πολυεθνικές που ασχολούνται με το public Cloud.

Η κυβέρνηση δέχεται επικρίσεις από την αντιπολίτευση για τα επιδόματα που χορηγεί στους πολίτες, κάνοντας λόγο για ψηφοθηρία, ειδικά ενόψει των εθνικών εκλογών. Τι απαντάτε;

Είναι μεγάλος ο πειρασμός να υπενθυμίσει κανείς στη σημερινή αντιπολίτευση τις δικές της πρακτικές που καμιά σχέση δεν έχουν με την υφιστάμενη κυβερνητική πολιτική. Και είναι ακόμα πιο μεγάλος ο πειρασμός να επισημάνει κανείς την αντίφαση του να καταγγέλλεις μέτρα τα οποία υπερψηφίζεις στη Βουλή.

Ωστόσο, επειδή η συζήτηση πρέπει να γίνεται για το τώρα και για το μέλλον, ας βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους. Μέσα από τις συγκεκριμένες πρωτοβουλίες στήριξης η Κυβέρνηση παρεμβαίνει σε δύο κατευθύνσεις: αφενός αποκαθιστά αδικίες, αστοχίες ή αδυναμίες της τελευταίας δεκαετίας και αφετέρου στηρίζει στοχευμένα τους συμπολίτες μας που βρίσκονται σε πρόσκαιρη αδυναμία λόγω των εξωγενών κρίσεων.

Αυτό, όμως, που έχει ιδιαίτερη αξία να σημειωθεί είναι ότι οι παρεμβάσεις αυτές αποτελούν ένα μέρισμα της προόδου που καταγράφει η χώρα τα τελευταία χρόνια. Η Ελλάδα τρέχει με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, προσελκύει επενδύσεις, καινοτομεί. Όλα αυτά έχουν θετικό αντίκτυπο στα δημόσια οικονομικά. Και με σύνεση η Κυβέρνηση επενδύει μέρος αυτών των χρημάτων στην στήριξη της κοινωνίας και της οικονομίας, με τρόπο που εξασφαλίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Ποιον σταυρό διεκδικεί ένας τεχνοκράτης στην Α’ Αθηνών; 

Ενδιαφέρουσα ερώτηση, κυρία Κατσέλη, μου δίνει την ευκαιρία να επαναλάβω κάτι που επαναλαμβάνω όποτε έρχομαι αντιμέτωπος με τη διάκριση «τεχνοκράτης ή πολιτικός». Είναι μια διάκριση στην οποία δεν πιστεύω, κι αυτό γιατί όλοι οι πολιτικοί ασκούν πολιτικό ρόλο ανεξαρτήτως της ακριβούς επαγγελματικής τους προέλευσης. Μάλιστα, οι προκλήσεις των τελευταίων ετών -μόνο τη πανδημία να σκεφτεί κάποιος, αρκεί- αναδεικνύουν την απόλυτη ανάγκη λήψης αποφάσεων με βάση επιστημονικά δεδομένα, άρα απαιτείται εξοικείωση του πολιτικού με τριβή σε πολλά πεδία εξειδίκευσης. Ομοίως, δεν πιστεύω στον διαχωρισμό των σταυρών σε πρώτο, δεύτερο, τρίτο ή τέταρτο. Κάθε σταυρός αντανακλά την εμπιστοσύνη του πολίτη προς τον υποψήφιο και προς το κόμμα που εκείνος εκπροσωπεί. Διεκδικώ, λοιπόν, ένα σταυρό στο πλαίσιο της ψήφου που θα μας δώσει τη δυνατότητα να κάνουμε όλοι μαζί πράξη την καλύτερη εκδοχή της Ελλάδας.