Κύριε Υπουργέ, ποια είναι τα σημαντικότερα βήματα που έγιναν μέσα στο 2022 στο πεδίο του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας;
Το 2022 ήταν μια χρονιά που η Ελλάδα έκανε σημαντικά βήματα προόδου στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Και αυτό είναι κάτι που αποτυπώνεται στους αριθμούς των ψηφιακών συναλλαγών των πολιτών με το Ελληνικό Δημόσιο. Από τα μόλις 8,8 εκατομμύρια ψηφιακών συναλλαγών του 2018, πέρυσι φτάσαμε στα 567 εκατομμύρια, και φέτος θα πλησιάσουμε το ένα δισεκατομμύριο. Αυτό σημαίνει κατά μέσο όρο ότι κάθε ενήλικος πολίτης γλίτωσε 100 επισκέψεις ή ουρές σε κάποια υπηρεσία, κι αυτό είναι το αποτύπωμα του ψηφιακού μετασχηματισμού στην καθημερινότητα όλων μας.
Από εκεί και πέρα, το 2022 είχε σημαντικά ψηφιακά ορόσημα: με το Gov.gr Wallet η χώρα «πολιτογραφείται στο μέλλον», καθώς ταυτότητα και δίπλωμα οδήγησης είναι διαθέσιμα πλέον στο κινητό μας τηλέφωνο. Επιπλέον, αξιοποιώντας και ψηφιακά μέσα. τέθηκε σε εφαρμογή ένα εμβληματικό έργο για την πρόληψη στον τομέα της υγείας, το πρόγραμμα «Φώφη Γεννηματά». Επιλύσαμε, επίσης, εκκρεμότητες της χώρας με το παρελθόν που επιβάρυναν τους πολίτες, όπως οι εκκρεμείς συντάξεις. Και τέλος, προσελκύσαμε μεγάλες επενδύσεις που θα μας επιτρέψουν να ολοκληρώσουμε το ψηφιακό άλμα, όπως τα data center των κολοσσών του χώρου.
Πράγματι, οι πολίτες κρατούν πια στα χέρια τους μέσω gov.gr μια σειρά εφαρμογών. Τι νέο αναμένουμε το 2023 σε σχέση με τα γεγονότα ζωής, την Υγεία, την καθημερινότητα;
Στις αρχές του 2023 θα ανακοινωθεί μια σημαντική διευκόλυνση για όσους επιθυμούν να ιδρύσουν ατομική επιχείρηση. Συγκεκριμένα, μια διαδικασία που μέχρι σήμερα απαιτεί αναμονή ωρών σε πολλαπλές διαφορετικές ουρές, θα ολοκληρώνεται μέσα σε λίγα λεπτά από τον υπολογιστή ή το κινητό μας, μέσω του gov.gr. Επιπλέον, τις πρώτες εβδομάδες του χρόνου θα ανακοινώσουμε μια σημαντική διεύρυνση του MyHealth app, καθώς σε αυτό θα προστεθούν τα αποτελέσματα διαγνωστικών εξετάσεων. Η προσθήκη αυτή θα είναι ένα ακόμα βήμα ώστε να εξελίξουμε την εφαρμογή στον ηλεκτρονικό φάκελο υγείας.
Παράλληλα, θα συνεχίσουμε να παραδίδουμε υπηρεσίες που θα βελτιώνουν κάθε πτυχή της καθημερινότητας των πολιτών, όπως κάνουμε σταθερά εδώ και τρία χρόνια. Ανάμεσα, λοιπόν, στα έγγραφα που μέσα στο 2023 θα εκδίδονται ψηφιακά θα είναι και τα αντίγραφα των πτυχίων, τα οποία σύντομα θα προστεθούν στο gov.gr, όπως ήδη ισχύει για τα απολυτήρια Γυμνασίων και Λυκείων.
Ποια βήματα έχουν γίνει για την απλοποίηση των διαδικασιών του Δημοσίου, ώστε να μην μιλάμε για ψηφιοποίηση της γραφειοκρατίας; Μπορούμε να δώσουμε το παράδειγμα μιας διαδικασίας που έχει «συρρικνωθεί» σημαντικά;
Το παράδειγμα της δήλωσης γέννησης νομίζω ότι αποτελεί την καλύτερη απάντηση στην ερώτησή σας. Μέχρι το 2019 ο γονέας έπρεπε να επισκεφτεί πέντε διαφορετικές ουρές, ακόμα και σε διαφορετικούς νομούς, για να δηλώσει το ίδιο πράγμα. Εδώ και τρία χρόνια η διαδικασία ολοκληρώνεται για τον γονέα με μία δήλωση, μέσα στο μαιευτήριο. Αυτό είναι το παράδειγμα της αρχής «μόνον άπαξ» ή «once only» στα αγγλικά που εφαρμόζουμε για την απλούστευση των διαδικασιών.
Θα σας πω όμως ότι και οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Το 2018 οι διαλειτουργικότητες, δηλαδή οι φορές που τα μητρώα του Δημοσίου «μίλησαν» μεταξύ τους για να ανταλλάξουν δεδομένα για να εξυπηρετήσουν τους πολίτες ήταν μόλις στα 4,4 εκατομμύρια. Φέτος, τα μητρώα του Δημοσίου έχουν «μιλήσει» μεταξύ τους σχεδόν μισό δισεκατομμύριο φορές – εκατό φορές περισσότερες. Η ίδια η πραγματικότητα δείχνει ότι δεν ψηφιοποιούμε τη γραφειοκρατία, αλλά αντίθετα μπορούμε να αξιοποιήσουμε απλές ψηφιακές τεχνολογίες για να κάνουμε τη χώρα πιο φιλική για τον πολίτη.
Είναι αλήθεια ότι στο 5G η Ελλάδα έχει καταγράψει θεαματική πρόοδο. Ποια είναι τα πλάνα σας για να καλυφθεί το χαμένο έδαφος στη σταθερή τηλεφωνία και να αυξηθεί η ζήτηση; Ποιες νέες τεχνολογίες μπορούν να συμβάλλουν;
Πράγματι, στις εκθέσεις του Οργανισμού OOKLA, στην κινητή τηλεφωνία παγκοσμίως η Ελλάδα βρίσκεται στην 28η θέση, ωστόσο στη σταθερή στην 94η θέση. Στόχος μας είναι να καλύψουμε το επενδυτικό κενό που καταγράφηκε την περασμένη δεκαετία στην επέκταση των δικτύων οπτικών ινών. Και πιστεύω ότι το αργότερο μέχρι το 2027, μέσα από τη συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, θα φτάσουμε τον στόχο των 4,8 εκατομμυρίων γραμμών «Fiber to the home», που καλύπτουν το σύνολο της επικράτειας.
Όσον αφορά στην αξιοποίηση νέων τεχνολογιών στις τηλεπικοινωνίες, νομίζω ότι είμαστε σε πολύ καλό δρόμο. Η Starlink ήδη δραστηριοποιείται στη χώρα – ιδίως στη Βόρεια Ελλάδα καταγράφουμε πολύ υψηλές ταχύτητες δορυφορικού ίντερνετ – και σύντομα θα δούμε και άλλες εταιρείες να δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα.
Τα τελευταία χρόνια έχουμε καταιγισμό ανακοινώσεων για επενδύσεις από τεχνολογικούς κολοσσούς (Microsoft, Google, Digital Realty). Θα γίνει τελικά η χώρα μας κόμβος δεδομένων;
Στον τομέα των επενδύσεων βλέπουμε όντως μια ιδιαίτερα σημαντική κινητικότητα. Σίγουρα το 2019 κανείς δεν περίμενε ότι σε λίγα χρόνια η Ελλάδα θα φιλοξενεί στο έδαφός της data centers και των τριών μεγάλων πολυεθνικών που ασχολούνται με το public Cloud. Κι όμως, μέσα από συντονισμένη δουλειά και υλοποιώντας το όραμα του Κυριάκου Μητσοτάκη, οι επενδύσεις αυτές έχουν δρομολογηθεί και σύντομα θα είναι πραγματικότητα. Η Ελλάδα εξελίσσεται σε κόμβο δεδομένων, αλλά και ευρύτερα σε τεχνολογικό επίκεντρο στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή. Και η μεγάλη αυτή κινητικότητα αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης τόσο στην ελληνική οικονομία, όσο και στις προοπτικές της χώρας στον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Και για το τέλος μια πιο «προσωπική» ερώτηση. Ποια ήταν η στιγμή που σας συγκίνησε περισσότερο μέσα τη χρονιά που πέρασε, σε σχέση με το έργο σας στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης; Αυτή που είπατε ότι αξίζει να συνεχίσουμε την προσπάθεια.
Θα μου επιτρέψετε να σας αναφέρω δύο στιγμές. Η πρώτη ήταν η παρουσίαση των ψηφιακών Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας, όταν ακούσαμε από τα μέλη της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία πώς θα επιδράσει καταλυτικά στη βελτίωση της καθημερινότητάς τους η παρέμβασή μας σε μια γραφειοκρατική διαδικασία που για χρόνια όλοι λέγαμε ότι έπρεπε να αλλάξει. Και η δεύτερη ήταν η βράβευση της ΗΔΙΚΑ από τον Παγκόσμιο Σύνδεσμο Υπηρεσιών Καινοτομίας και Τεχνολογίας WITSA για την εφαρμογή MyHealth.
Στην πρώτη περίπτωση αποδεικνύεται αυτό που έχει πει πολλές φορές και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ότι δηλαδή ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια κοινωνική πολιτική για όλους, με προστιθέμενη αξία για τους πιο αδύναμους συμπολίτες μας. Στη δεύτερη περίπτωση επιβεβαιώσαμε για ακόμα μια φορά ότι η Ελλάδα μπορεί να καινοτομήσει ψηφιακά και να διακριθεί διεθνώς. Από ψηφιακοί ουραγοί σταδιακά γινόμαστε πρωτοπόροι και αυτό αποτυπώνεται πρωτίστως στην καθημερινότητα όλων μας.