Όταν, αρκετό διάστημα πριν από τις εκλογές του 2019, ξεκινήσαμε να σχεδιάζουμε την ψηφιακή στρατηγική της χώρας, τα δεδομένα που είχαμε ήταν ξεκάθαρα: με 8,8 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές για το έτος 2018, κάθε ενήλικος πολίτης γλίτωνε κατά μέσο όρο περίπου μία ουρά τον χρόνο. Εξίσου ξεκάθαρο, όμως, ήταν και το όραμα του Κυριάκου Μητσοτάκη για ένα καλύτερο κράτος, για ένα κράτος πιο λειτουργικό, φιλικό για τον πολίτη και αρωγό για την επιχείρηση.
Με οδηγό αυτό το όραμα, εκπονήσαμε μια ψηφιακή στρατηγική που είχε τον πολίτη στο επίκεντρο. Ουσιαστικά, ο προγραμματισμός μας προέβλεπε οι διαδικασίες του Δημοσίου να ψηφιοποιούνται αφού πρώτα ανασχεδιαστούν – αυτή τη φορά όχι από τη σκοπιά του κράτους, αλλά από την πλευρά του πολίτη που επιθυμεί να εξυπηρετηθεί γρήγορα και απλά.
Κεντρικό πυλώνα της στρατηγικής μας αποτέλεσε εξαρχής και εξακολουθεί να αποτελεί το gov.gr, το οποίο θέσαμε σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2020, ενσωματώνοντας 501 ψηφιακές υπηρεσίες που παρείχε διάσπαρτες το Δημόσιο σε διάφορα site. Σε αυτές προσθέσαμε από την πρώτη ημέρα και τις δύο συχνότερες αλληλεπιδράσεις του πολίτη με το κράτος, την υπεύθυνη δήλωση και την εξουσιοδότηση. Σήμερα το gov.gr έχει ξεπεράσει τις 1.400 υπηρεσίες, δίνοντας τη δυνατότητα στους πολίτες να διεκπεραιώνουν τις συνηθέστερες συναλλαγές τους με το Δημόσιο ψηφιακά, εύκολα, γρήγορα και με ασφάλεια.
Μέσω του gov.gr έχουν ήδη εκδοθεί περισσότερα από 200 εκατομμύρια ψηφιακά έγγραφα. Ταυτόχρονα, διασυνδέοντας τα συστήματα και τα μητρώα του Δημοσίου, οι ψηφιακές υπηρεσίες έγιναν πολύ απλούστερες για τους πολίτες, καθώς τα περισσότερα στοιχεία αντλούνται αυτόματα. Με τον τρόπο αυτό, από τα 8,8 εκατομμύρια του 2018 φτάσαμε στα 567 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές το 2021 – από τη μία κερδισμένη ουρά μέσα σε μια τριετία ξεπεράσαμε τις 60 ανά ενήλικο πολίτη κατά μέσο όρο. Βρισκόμαστε, λοιπόν, μπροστά σε ένα κλασικό εκθετικό φαινόμενο το οποίο, σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2022, διατηρεί τη δυναμική του.
Παράλληλα, επενδύουμε στην περαιτέρω απλούστευση των διαδικασιών, έχοντας πάντα ως κριτήριο τη διευκόλυνση των πολιτών. Σε αυτό το πλαίσιο, παρουσιάσαμε και θέσαμε σε λειτουργία το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών, στο οποίο δώσαμε την ονομασία «Μίτος». Μέσα από το «Μίτος», η Ελλάδα φιλοδοξεί να γίνει η πρώτη χώρα η οποία θα έχει λεπτομερώς καταγεγραμμένα και συγκεντρωμένα σε ένα σημείο το σύνολο των συναλλαγών μεταξύ πολίτη και κράτους – τόσο εκείνων που διεξάγονται με φυσική παρουσία, όσο και των ψηφιακών.
Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης θα είναι σε θέση να γνωρίζει επακριβώς πού πρέπει να απευθυνθεί, ποια δικαιολογητικά χρειάζεται και πόσος χρόνος θα απαιτηθεί για να εξυπηρετηθεί. Και επιπλέον το κράτος θα είναι σε θέση να μετρήσει – και, άρα, να μεταρρυθμίσει πολύ αποτελεσματικά – τις διαδικασίες του. Με τον τρόπο αυτό, θα είμαστε σε θέση να υλοποιήσουμε ακόμα πιο εκτεταμένες απλουστεύσεις στο πρότυπο της νέας διαδικασίας δήλωσης γέννησης, η οποία προβλέπει μία ουρά αντί για πέντε – και αυτή μέσα στο μαιευτήριο.
Επιπλέον, έχουμε δημοσιεύσει και υλοποιούμε ήδη τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού, η οποία περιλαμβάνει το σύνολο των ψηφιακών έργων που πρόκειται να υλοποιήσουμε προκειμένου να αναβαθμίσουμε τις ψηφιακές μας υποδομές. Σε αυτό τον στόχο είναι καθοριστική η συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο μας παρέχει τους χρηματοδοτικούς πόρους ώστε να υλοποιήσουμε όχι μόνο τα αναγκαία έργα, αλλά και όλα τα επιθυμητά.
Και τέλος, η Ελλάδα καταγράφει εξαιρετικές επιδόσεις στις τρέχουσες ψηφιακές προκλήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ελλάδα ήταν μια από τις τρεις πρώτες χώρες της ΕΕ που ολοκλήρωσαν τη διαγωνιστική διαδικασία για το φάσμα του 5G και βρισκόμαστε σταθερά πάνω από τον ενωσιακό μέσο όρο αναφορικά με το ποσοστό κάλυψης. Και βέβαια σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε το emvolio.gov.gr, ένα αμιγώς ψηφιακό σύστημα οργάνωσης εμβολιασμού από τον προγραμματισμό του ραντεβού μέχρι την έκδοση των πιστοποιητικών. Μάλιστα, το Ευρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό είχε έντονο ελληνικό χρώμα, καθώς αποτέλεσε πρόταση του Έλληνα Πρωθυπουργού που υιοθετήθηκε από τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όλα τα παραπάνω μαρτυρούν ότι η Ελλάδα κινείται με ταχύτητα πάνω σε δύο άξονες: από τη μία επιλύει ψηφιακές εκκρεμότητες με το παρελθόν και από την άλλη βρίσκει αποτελεσματικές απαντήσεις στις αναδυόμενες τεχνολογικές προκλήσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, διευκολύνουμε την καθημερινότητα των πολιτών, στηρίζουμε τη λειτουργία των επιχειρήσεων, συμβάλλουμε στην προσέλκυση επενδύσεων και ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη οικοσυστημάτων καινοτομίας.
Μέρα με τη μέρα, με κάθε νέα ψηφιακή υπηρεσία, με κάθε έργο που θέτουμε σε τροχιά υλοποίησης και με κάθε επιμέρους στρατηγική που εφαρμόζουμε, στέλνουμε το μήνυμα ότι η Ελλάδα αλλάζει – και αλλάζει με ταχύτητα, προς όφελος των πολιτών. Όπως εξάλλου σημειώνει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η ψηφιακή πολιτική είναι μια κατεξοχήν κοινωνική πολιτική. Και, εφαρμόζοντάς την, θέτουμε τη χώρα σε κίνηση και δημιουργούμε τις συνθήκες ώστε η Ελλάδα να πραγματοποιήσει το ψηφιακό άλμα.