Στην εποχή του κορωνοϊού το ελληνικό κράτος ψηφιοποιείται;
Η ψηφιοποίηση του Δημοσίου ήταν μια εκκρεμότητα που μετατράπηκε σε αναγκαιότητα για τη χώρα. Η πολιτική μας ήταν ήδη σχεδιασμένη και δεν άλλαξε – αυτό που μεταβλήθηκε λόγω της πανδημίας ήταν ο χρόνος της υλοποίησής της: έπρεπε να επισπεύσουμε διαδικασίες για να φτάσουν πιο γρήγορα και με τρόπο απλό στους πολίτες οι ψηφιακές υπηρεσίες του κράτους, ώστε να τους επιτρέψουμε να κάνουν περισσότερες δουλειές από το σπίτι όσο ισχύουν οι αναγκαίοι περιορισμοί της κυκλοφορίας.
Φέραμε τη λειτουργία του gov.gr δύο μήνες μπροστά από τον αρχικό προγραμματισμό διότι θέλαμε να μπορούν οι πολίτες να έχουν σε μια πλατφόρμα συγκεντρωμένες όλες τις υφιστάμενες ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου. Σε αυτές, προσθέσαμε ακόμα τρεις που αφορούν μεγάλο όγκο συναλλαγών (εξουσιοδότηση, υπεύθυνη δήλωση) και που σχετίζονται άμεσα με ευπαθείς ομάδες (άυλη και εξ αποστάσεως συνταγογράφηση).
Αυτό που χρειάστηκε να προστεθεί στο σχεδιασμό μας ήταν ορισμένα επιπλέον εργαλεία σχετικά με την ενημέρωση των πολιτών και την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας: έτσι, δημιουργήσαμε εφαρμογές όπως το forma και το digitalsolidarity, οι οποίες εντάχθηκαν στο gov.gr.
Παράλληλα, επιβεβαιώσαμε ότι έργα που έχουμε ήδη παραδώσει δουλεύουν σύμφωνα με τις προδιαγραφές τους, όπως η περίπτωση του 112, τη στιγμή που άλλες χώρες – ψηφιακά πιο προηγμένες από τη δική μας – ακόμα δεν έχουν θέσει αντίστοιχες πλατφόρμες σε παραγωγική λειτουργία.
Το gov.gr τι είναι; Ποιους τομείς αφορά και μπορούν να το χρησιμοποιήσουν όλοι;
Αποστολή του gov.gr είναι να αποτελέσει το μόνο ψηφιακό «σημείο επαφής» του πολίτη με το κράτος. Η φιλοσοφία του gov.gr είναι η εξής: το κράτος είναι ένα και ως ένα πρέπει να λειτουργεί. Δεν είναι σωστό ούτε να ψάχνει ο πολίτης από πλατφόρμα σε πλατφόρμα αν παρέχεται ψηφιακά η υπηρεσία που χρειάζεται, ούτε, σε περίπτωση που την εντοπίσει, να καλείται να προσαρμοστεί στον διαφορετικό σχεδιασμό της κάθε πλατφόρμας.
Συγκεντρώνοντας όλες τις υπηρεσίες σε μια πλατφόρμα και παρέχοντας πολλαπλές δυνατότητες αναζήτησης κάναμε το πρώτο βήμα. Το επόμενο βήμα είναι ότι οι υφιστάμενες ψηφιακές υπηρεσίες θα ανασχεδιαστούν, ώστε να ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές του gov.gr. Αυτονόητα, κάθε υπηρεσία που θα ψηφιοποιείται από εδώ και στο εξής θα παρέχεται μέσω του gov.gr και θα είναι συμβατή με τη φιλοσοφία και το σχεδιασμό του.
Το gov.gr απευθύνεται σε όλους τους Έλληνες, διότι έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να το χρησιμοποιούν ακόμα και άτομα με ελάχιστες ψηφιακές δεξιότητες.
Οι συνταγές θα γράφονται πλέον μέσω αίτησης στην πλατφόρμα gov.gr;
Με την άυλη συνταγογράφηση που καθιερώσαμε πριν από λίγες μέρες σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας οι συνταγές θα γράφονται από τους γιατρούς όπως ακριβώς γράφονταν μέχρι τώρα, απλά δε θα χρειάζεται να εκτυπώνονται. Τι είναι αυτό που αλλάξαμε εμείς: δημιουργήσαμε μια διαδικασία μέσω της οποίας όποιος πολίτης το επιθυμεί καταχωρεί έναν αριθμό κινητού ή/και ένα e-mail, ώστε να λαμβάνει εκεί με μήνυμα τον κωδικό της συνταγής του από το γιατρό του – στο πλαίσιο πάντα των σχετικών ιατρικών πρωτοκόλλων. Αμέσως μετά, οι φαρμακοποιοί θα εκτελούν τη συνταγή με αυτό τον κωδικό ή – άμα για οποιονδήποτε λόγο οι πολίτες δεν τον έχουν πρόχειρο – με τον ΑΜΚΑ του ασθενούς. Κερδίζουμε έτσι ταχύτητα, αμεσότητα και, πρωτίστως, ασφάλεια ότι η συνταγή δεν θα χαθεί ή κλαπεί.
Δηλαδή όλα τα απαραίτητα έγγραφα του δημοσίου που χρειάζεται ένας πολίτης θα μπορεί να τα παίρνει με ένα κλικ;
Όταν ολοκληρωθεί όλη αυτή η προσπάθεια, ευελπιστούμε να έχουμε φτάσει ακόμα πιο πέρα: στην τελική εκδοχή του gov.gr θέλουμε να μην χρειάζεται να εκδίδονται πια τα περισσότερα πιστοποιητικά, καθώς οι υπηρεσίες και τα μητρώα του Δημοσίου θα μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους για να ανταλλάσσουν πληροφορία και όχι έγγραφο – αυτονόητα, τηρώντας όλες τις επιταγές για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Η διαδικασία αυτή είναι αυτό που ορίζουμε με τον στρυφνό όρο «διαλειτουργικότητα». Φυσικά, για να φτάσουμε σε αυτό το επίπεδο, πρέπει πρώτα να απλοποιήσουμε και να ψηφιοποιήσουμε τις περισσότερες υπηρεσίες του Δημοσίου. Θα μας πάρει χρόνο, αλλά – με τη συμβολή όσων δίνουν αυτές τις μέρες τον καλύτερο εαυτό τους – είμαι βέβαιος ότι θα τα καταφέρουμε.
Η τηλεσυμβουλευτική που ετοιμάζεται είναι ένα ακόμα όπλο απέναντι στην μάχη με τον κορωνοϊό;
Πράγματι, η τηλεσυμβουλευτική θα βοηθήσει ιδιαίτερα σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση. Θα ήθελα, όμως, με την ευκαιρία της ερώτησής σας να σημειώσω κάτι γενικότερο: οι ψηφιακές μας πρωτοβουλίες είναι ένα χρήσιμο όπλο κατά της πανδημίας, όμως ταυτόχρονα αποτελούν εργαλεία που θα βελτιώσουν τη ζωή όλων μας την επόμενη μέρα. Όπως σας είπα και πριν, ο κορωνοϊός δεν άλλαξε το σχεδιασμό μας, απλά τον επιτάχυνε. Φυσικά αυτή τη στιγμή προέχει να εξαλείψουμε κάθε περιττή έξοδο από το σπίτι, όμως ευρύτερος στόχος μας είναι να πάψει κάθε περιττή ταλαιπωρία των πολιτών σε δημόσιες υπηρεσίες.
Το 13033, ο αριθμός που στέλνουνε μήνυμα για τις επιτρεπόμενες μετακινήσεις μας ήταν προσχεδιασμένο ή έγινε την τελευταία στιγμή, όταν δηλαδή παράχθηκε και η απαγόρευση την άσκοπων μετακινήσεων;
Το 13033 σχεδιάστηκε αυστηρά και μόνο για την αντιμετώπιση της πανδημίας και – όπως όλα τα περιοριστικά μέτρα – θα πάψει να ισχύει μόλις οι επιστήμονες κρίνουν ότι έχει περάσει ο κίνδυνος. Πραγματοποιήθηκε μέσα σε λίγες μόλις ώρες υπό το συντονισμό του Γενικού Γραμματέα Τηλεπικοινωνιών Αντώνη Τζωρτζακάκη και με τη σημαντική αρωγή των τηλεπικοινωνιακών παρόχων και των μηχανικών τους.
Έχετε σχέδιο αντιμετώπισης σε περίπτωση που υπερφορτώσει το Διαδίκτυο; Ποιοι θα έχουν επιπτώσεις;
Βρισκόμαστε μπροστά σε κάτι πρωτοφανές: αυτές τις μέρες σχεδόν όλη η ανθρώπινη επικοινωνία «περνά» μέσα από το διαδίκτυο. Είμαστε σε διαρκή επικοινωνία και συνεργασία με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους ώστε να επιλύσουμε τα όποια ζητήματα ενδεχομένως προκύψουν. Ταυτόχρονα, συνεργαζόμαστε με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να χαράζουμε μια κοινή στρατηγική βασισμένη σε βέλτιστες πρακτικές και άμεσες παρεμβάσεις.