Γιατί έπρεπε να μας βρει ο κορωνοϊός για να προχωρήσει με γοργά βήματα η ψηφιοποίηση του κράτους; Εν τέλει, μπορεί, όπως λένε, η κρίση να γίνει ευκαιρία;
Είναι αλήθεια ότι οι κρίσεις λειτουργούν ως «ιστορικοί επιταχυντές» στην πολιτική και μπορούν να αποκτήσουν κάποιες διαστάσεις ευκαιρίας, εφόσον όμως υπάρχουν δύο απαραίτητες προϋποθέσεις: πολιτική βούληση και σχεδιασμός. Στην περίπτωσή της Ελλάδας η ψηφιακή εκκρεμότητα έγινε αναγκαιότητα, είναι, όμως, πιο ακριβές να πούμε ότι η πανδημία επιτάχυνε την εφαρμογή της πολιτικής μας. Και αυτό διότι τα περισσότερα από όσα υλοποιήσαμε το τελευταίο διάστημα αποτελούν πρωτοβουλίες που είχαμε ήδη σχεδιάσει και ξεκινήσει να υλοποιούμε.
Το gov.gr είναι το καλύτερο παράδειγμα αυτής της επιτάχυνσης: αποτέλεσε ρητή δέσμευση της Κυβέρνησης και ο αρχικός του σχεδιασμός προέβλεπε να τεθεί σε λειτουργία προς τα μέσα του έτους. Τα χαρακτηριστικά του ήταν τέτοια που χρειάστηκε να «έρθει μπροστά» κατά δύο μήνες, διότι θα εξυπηρετούσε τις ανάγκες των πολιτών όσο αυτοί θα έπρεπε να μείνουν στο σπίτι.
Μετά το gov.gr, την άυλη συνταγογράφηση, το 13033 και την τηλεργασία στο Δημόσιο, ποια είναι τα επόμενα άμεσα βήματά σας; Και πώς θα εξασφαλίσετε ότι και μετά την επιστροφή στην κανονικότητα υπάλληλοι και πολίτες θα είναι εκπαιδευμένοι, ώστε να χρησιμοποιούν τις ψηφιακές υπηρεσίες;
Αυτή τη στιγμή «τρέχουμε» παράλληλα πολλά έργα – ένα από αυτά είναι η τηλεσυμβουλευτική σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα εξ αποστάσεως διάγνωσης όπου το επιτρέπουν τα ιατρικά πρωτόκολλα. Ταυτόχρονα, ακολουθώντας την ίδια πρακτική με τη δήλωση γέννησης, σύντομα θα απλοποιηθούν οι διαδικασίες δήλωσης και άλλων γεγονότων ζωής.
Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι τα ψηφιακά έργα που παραδίδονται αυτές τις μέρες είναι εδώ για να μείνουν – προφανώς, εξαιρουμένων όσων σχετίζονται άμεσα με την πανδημία, όπως το 13033. Γι’ αυτό το λόγο είναι σχεδιασμένα με τρόπο απλό, ώστε να είναι λειτουργικά ακόμα και για συμπολίτες μας χωρίς ιδιαίτερες ψηφιακές δεξιότητες. Παράλληλα, οι πλατφόρμες αυτές θα βελτιώνονται διαρκώς – τόσο ποσοτικά, με νέες ψηφιακές υπηρεσίες που θα προστίθενται, όσο και ποιοτικά, μέσω ανασχεδιασμού και της απλοποίησης των υπηρεσιών που ήδη παρέχονται ψηφιακά.
Τα νέα δεδομένα που έφερε ο κορωνοϊός θα επισπεύσουν την έκδοση των νέων ταυτοτήτων ή ισχύει το αρχικό χρονοδιάγραμμα για την αρχή του 2022; Θα συμβεί το ίδιο και με το 5G;
Με τα δεδομένα που έχουμε αυτή τη στιγμή, το χρονοδιάγραμμα του 5G ισχύει κανονικά – το ίδιο και για τις ταυτότητες, ο διαγωνισμός για τις οποίες ανήκει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Διαδικασίες όπως οι δημόσιοι διαγωνισμοί και οι δημοπρατήσεις φάσματος έχουν κάποιους χρόνους οι οποίοι είναι ανελαστικοί ως προς την σύντμησή τους. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η χώρα να μην χάσει άλλο χρόνο αναφορικά προς τις εκκρεμότητές της με το παρελθόν.
Τι απαντάτε στους πολίτες που ανησυχούν με την ψηφιοποίηση του κράτους και των υπηρεσιών του για ενδεχόμενη παραβίαση των προσωπικών τους δεδομένων;
Οι νέες εφαρμογές δεν έρχονται για να ανατρέψουν την καθημερινότητα των πολιτών, αλλά για να την βελτιώσουν. Ο σχεδιασμός μας έχει λάβει υπόψη του όλες τις επιταγές τόσο του εσωτερικού, όσο και του ενωσιακού Δικαίου – ακόμα και στις περιπτώσεις μέτρων που λήφθηκαν λόγω έκτακτης ανάγκης, όπως τα SMS στο 13033, κάναμε απόλυτα σαφές εξαρχής ότι τα δεδομένα των πολιτών διαγράφονται αμέσως.
Όπως είναι λογικό, οι υποδομές και τα δίκτυα δοκιμάζονται στην εποχή του «Μένουμε Σπίτι». Πρέπει ν’ ανησυχούμε για την αντοχή τους; Σε τι ενέργειες έχετε προχωρήσει σχετικά;
Είμαστε σε διαρκή επικοινωνία και συνεργασία με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους ώστε να αντιμετωπίζουμε προβλήματα που ανακύπτουν λόγω του ότι αυτές τις εβδομάδες το σύνολο σχεδόν της ανθρώπινης επικοινωνίας περνά μέσα από το διαδίκτυο. Επιπλέον, βρισκόμαστε σε «ανοιχτή γραμμή» και με τις υπόλοιπες κυβερνήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να χαράξουμε μια ενιαία και αποτελεσματική πολιτική σε αυτή σχετικά με την πρόκληση που έχουμε μπροστά μας. Την ίδια στιγμή, είμαστε ικανοποιημένοι από το γεγονός ότι οι πολίτες αντιμετωπίζουν την κατάσταση με υπευθυνότητα, ακολουθώντας τις οδηγίες που εκδίδει η Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Προχωρήσατε σε μια ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία για την Ψηφιακή Αλληλεγγύη, δηλαδή για δωρεάν υπηρεσίες ή υπηρεσίες με χαμηλότερο κόστος για τους πολίτες. Πώς αξιολογείτε την συνεισφορά των τηλεπικοινωνιακών παρόχων;
Το Digital Solidarity – ψηφιακή αλληλεγγύη είναι μια πρωτοβουλία που απευθύνεται σε πολύ ευρύτερο κύκλο από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους – το αποδεικνύουν οι περισσότεροι από 170 φορείς και επιχειρήσεις που μέχρι στιγμής έχουν ανταποκριθεί στο κάλεσμά μας για εφαρμογές που θα κάνουν καλύτερη και ευκολότερη την εργασία, την εκπαίδευση και την ψυχαγωγία των πολιτών όσο διαρκούν τα μέτρα για τον περιορισμό της πανδημίας.
Και θα ήθελα να σταθώ σε αυτούς που έσπευσαν να συνδράμουν σε αυτή τη δύσκολη καμπή – και σε όσους θα ακολουθήσουν τις επόμενες ημέρες, καθώς ο αριθμός τους αυξάνει διαρκώς: αποδεικνύουν καθημερινά ότι η Ελλάδα μπορεί να μην είναι η μεγαλύτερη σε μέγεθος αγορά, έχει όμως φορείς και υπηρεσίες που αποτελούν δυναμικό κομμάτι της κοινωνίας των πολιτών, είναι δηλαδή μια αγορά ενεργή, με σημαντικές προοπτικές και δυνατότητες ανάπτυξης.
Σε ό,τι αφορά τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, η συνδρομή αυτών και των μηχανικών τους είναι μεγάλη. Πέρα από το Digital Solidarity, η πιο σημαντική συνεισφορά αφορά στη διασφάλιση της σταθερότητας των δικτύων και στην αρωγή σε πρωτοβουλίες όπως το 13033.
Φοβάστε ότι οι οικονομικές συνέπειες του κορωνοϊού μπορούν να φρενάρουν την πορεία ανάκαμψης που ακολουθούσε η χώρα; Έχει δίκιο ο ΣΥΡΙΖΑ που φοβάται νέο μνημόνιο;
Οι συνέπειες της πανδημίας στην οικονομία είναι ένας από τους σοβαρότερους προβληματισμούς αυτή τη στιγμή παγκοσμίως – ο σοβαρότερος μετά την αντιμετώπιση της ίδιας της πανδημίας. Και σίγουρα τα δεδομένα που διαμορφώνονται μας αναγκάζουν να αναθεωρήσουμε τους στόχους που είχαμε θέσει.
Από την άλλη, η υπεύθυνη και αποτελεσματική στάση της ελληνικής Κυβέρνησης, που αποτυπώθηκε τόσο με την έγκαιρη λήψη περιοριστικών μέτρων, όσο και με την ακαριαία δημιουργία ενός πλέγματος προστασίας για όσους πλήττονται άμεσα οικονομικά από τα μέτρα αυτά, μας δίνει ένα διπλό πλεονέκτημα. Πρώτον, βελτιώνει τις προοπτικές επαναφοράς στην ανάπτυξη. Και δεύτερον, μας δίνει τη δυνατότητα όχι μόνο να αξιώσουμε ευνοϊκότερες συμφωνίες, αλλά να συνδιαμορφώσουμε ισότιμα με τους εταίρους μας το κοινό πρόγραμμα εξόδου από την διεθνή ύφεση του κορωνοϊού.
Τι είναι αυτό που οδήγησε την Ελλάδα στα θετικά – έως αυτή τη στιγμή – αποτελέσματα στη μάχη κατά του κορωνοϊού; Πώς κατάφερε ν’ ανατρέψει τα αρνητικά στερεότυπα και ν’ αναδειχθεί το μοντέλο διαχείρισης και πρόληψης σε πρότυπο αντί για παράδειγμα προς αποφυγή;
Ο Καμύ έγραφε ότι «υπάρχει μόνο ένας τρόπος να αντιμετωπίσει κανείς την πανούκλα: η εντιμότητα». Η Κυβέρνηση έκανε ακριβώς αυτό: από την πρώτη στιγμή άκουσε τους ειδικούς και μίλησε με τρόπο απλό και ειλικρινή στους πολίτες. Επιλέξαμε να πάρουμε κάθε αναγκαίο μέτρο για να περιορίσουμε κατά το δυνατόν την έκταση των συνεπειών αυτών, θέτοντας ως απόλυτη και αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα τη ζωή και την υγεία των πολιτών. Αποδείξαμε ότι όχι μόνο το κράτος μπορεί να λειτουργεί ως ένα, αλλά να είναι και αποτελεσματικό. Φυσικά, καταλύτης όλης αυτής της προσπάθειας είναι το αίσθημα ατομικής ευθύνης της συντριπτικής πλειονότητας των πολιτών, οι οποίοι ακολουθούν τις συστάσεις των επιστημόνων και τηρούν τα μέτρα με αξιοθαύμαστη συνέπεια.