Στο πρώτο κύμα της πανδημίας η τεχνολογία αποτέλεσε έναν απρόσμενο σύμμαχο των πολιτών: απρόσμενο διότι το ελληνικό κράτος δεν είχε συνηθίσει τους πολίτες του σε συντονισμένες ψηφιακές πρωτοβουλίες και σύμμαχο γιατί οι νέες ψηφιακές δυνατότητες εξυπηρετούσαν τη βασική επιδίωξη της διεκπεραίωσης των υποθέσεών μας με το Δημόσιο χωρίς την ανάγκη αυτοπρόσωπης παρουσίας.

Δημιουργήθηκε η ενιαία ψηφιακή πύλη του δημοσίου gov.gr και εισάγοντας σε αυτό νέες ψηφιακές υπηρεσίες όπως η ψηφιακή υπογραφή, η άυλη συνταγογράφηση, τα δημοτολογικά και ληξιαρχικά πιστοποιητικά και η εξυπηρέτηση από τα ΚΕΠ με τηλεδιασκέψεις. Ταυτόχρονα, συγκεντρώθηκαν εκεί όλες οι υπηρεσίες που το δημόσιο ήδη παρείχε ψηφιακά αλλά αποσπασματικά, αφού αξιολογήθηκαν και οργανώθηκαν. Από τις 501 υπηρεσίες της πρώτης ημέρας, σήμερα, λίγους μήνες μετά, βρισκόμαστε ήδη στις 670.

Η ανταπόκριση από μεριάς των πολιτών ήταν σημαντική. Η ψηφιακή έκδοση δύο εκατομμυρίων εγγράφων από τις νέες υπηρεσίες σε λιγότερους από επτά μήνες αποτέλεσε την μεγαλύτερη επιβεβαίωση ότι η Ελλάδα και οι πολίτες της είναι έτοιμοι να περάσουν στην ψηφιακή εποχή. Παράλληλα, με το 13033 δόθηκε στους πολίτες η δυνατότητα για κατ’ εξαίρεση μετακίνηση την περίοδο των περιοριστικών μέτρων με την αποστολή ενός SMS, με έναν τρόπο ο οποίος χαρακτηρίστηκε καινοτόμος, τόσο από διεθνείς οργανισμούς όπως ο ΟΟΣΑ, όσο και από την αρμόδια αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργκρέτε Βεστάγκερ.

Τα παραπάνω συνέβαλαν στην επιτυχημένη διαχείριση του πρώτου κύματος του κορωνοϊού από την Ελλάδα, οδηγώντας στο ξεκάθαρο συμπέρασμα, σε συνδυασμό με τις μεγάλες προσπάθειες των συστημάτων υγείας και πολιτικής προστασίας, ότι το κράτος λειτούργησε αποτελεσματικά σε συνθήκες μεγάλες πίεσης, διαχειριζόμενο μια κρίση ιστορικού βεληνεκούς. Αλλά ας επιστρέψουμε στο σήμερα. Οι αριθμοί των τελευταίων ημερών είναι ξεκάθαροι: η χώρα βρίσκεται αντιμέτωπη με το δεύτερο κύμα της πανδημίας, το οποίο μαστίζει όλη την Ευρώπη, δοκιμάζοντας τις αντοχές των συστημάτων υγείας και της οικονομίας όλων των χωρών. Στη χώρα μας, το 13033 εδώ και λίγες ώρες επέστρεψε στην καθημερινότητά μας και η χώρα εφαρμόζει εκ νέου οριζόντια εθνικά μέτρα για την ανάσχεση του ιού.

Κατά το προσεχές διάστημα, η ψηφιοποίηση περισσότερων υπηρεσιών θα είναι αυτονόητα ο βασικός πυλώνας της δράσης μας. Το gov.gr θα ξεκινήσει να προσφέρεται ως εφαρμογή στα κινητά τηλέφωνα των πολιτών, ενώ, ταυτόχρονα, κάθε εβδομάδα θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται νέες ψηφιακές υπηρεσίες με έμφαση στην απομακρυσμένη εξυπηρέτηση των πολιτών. Επίσης, οι τηλεδιασκέψεις με το δημόσιο, που ήδη εφαρμόζονται με επιτυχία στα ΚΕΠ και στην ΑΑΔΕ, θα επεκτάθούν και σε άλλες υπηρεσίες, με στόχο εν τέλει να καλύψουν το σύνολο της αναγκαίας εξυπηρέτησης.

Ταυτόχρονα, η προώθηση μεγάλων ψηφιακών έργων θα συνεχιστεί χωρίς διακοπή – ιδίως από τη στιγμή που το πακέτο στήριξης του Ταμείου Ανάπτυξης περνά σε σημαντικό βαθμό (20%) από την ψηφιακή ατζέντα. Το ίδιο αφορά και τη διαδικασία εισόδου της χώρας στην εποχή του 5G, η οποία θα συνεχιστεί κανονικά, με προοπτική τα δίκτυα 5G να ξεκινήσουν να λειτουργούν στη χώρα μας το πρώτο τρίμηνο του 2021.

Όπως και στο πρώτο κύμα της πανδημίας, θα φροντίσουμε να ενδυναμώσουμε ψηφιακά τους πολίτες και τις υποδομές της χώρας με όλα τα μέσα που διαθέτουμε. Φιλοδοξούμε το σύνολο αυτής της στρατηγικής να γίνει κομμάτι της καθημερινότητας των πολιτών και της διοίκησης. Και πιστεύουμε ότι θα το πετύχουμε.