Κύριε υπουργέ, το στοίχημα του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι μπροστά. Η μέχρι τώρα προσπάθεια που εντάθηκε με την πανδημία βλέπετε να αποδίδει;
Θα σας έλεγα ότι είμαστε σε πρώτο επίπεδο ικανοποιημένοι που η πληθώρα των νέων ψηφιακών υπηρεσιών που έχουν αναπτυχθεί και σχεδιαστεί από το Υπουργείο αγκαλιάζονται από τον κόσμο και είναι οι ίδιες εξαιρετικά δημοφιλείς με την έννοια ότι είναι χρηστικές. Για παράδειγμα οι εξουσιοδοτήσεις, οι υπεύθυνες δηλώσεις ή συνολικότερα το gov.gr που πέρασε αυτή την εβδομάδα τις χίλιες υπηρεσίες, είναι κάτι που θεωρούμε ότι είναι προίκα για τα επόμενα χρόνια – που θα βοηθήσει πάρα πολύ τους Έλληνες να αλληλοεπιδρούν καλύτερα με το Δημόσιο με έναν τρόπο πολύ πιο φιλικό και που δείχνει πολύ μεγαλύτερο σεβασμό του κράτους προς τον πολίτη. Οπότε υπό μία έννοια αυτό μας ικανοποιεί.
Από την άλλη θα σας έλεγα ότι, στον πυρήνα του να δημιουργείς διαρκώς νέα πράγματα είναι διαρκώς να αισθάνεσαι ότι κάτι λείπει και χρειάζεται να δώσεις το κάτι παραπάνω. Οπότε υπό αυτή την έννοια αντιλαμβανόμαστε ότι η Ελλάδα πρέπει να κάνει δύο πράγματα παράλληλα. Από τη μία να πρέπει να καλύψει ένα χάσμα σε κάποιους τομείς σε σχέση με τα ψηφιακά. Για παράδειγμα από την ψηφιοποίηση των συντάξεων μέχρι άλλες αλληλοεπιδράσεις του πολίτη με το κράτος. Αλλά και γιατί όχι σε κάποιους άλλους τομείς να μπορέσει να παράξει και ψηφιακή καινοτομία και αυτό αποδεικνύεται το τελευταίο διάστημα είτε με τη στρατηγική μας με το 5G και τα δίκτυα πέμπτης γενιάς, είτε ακόμα και με το 13033, είτε ακόμα και με την πρωτοβουλία του πρωθυπουργού για το πιστοποιητικό του εμβολιασμού να δείξουμε ότι σε μία σειρά από απλές και «έξυπνες» λύσεις η Ελλάδα μπορεί, γιατί όχι, να εξάγει και ψηφιακή καινοτομία.
Ποιες είναι καταρχάς οι πιο δημοφιλείς υπηρεσίες του gov.gr και ποιες είναι οι επόμενες που θα εντάξετε στη πλατφόρμα;
Καταρχάς ξεκινήσαμε στο gov.gr από 501 υπηρεσίες την πρώτη ημέρα και αυτή τη στιγμή περνάμε τις 1.000. Άρα, έχουμε καταφέρει μέσα σε λίγους μήνες να επιταχύνουμε πολύ σημαντικά στο ποιες υπηρεσίες έχουν ψηφιοποιηθεί από το κράτος.
Αυτονόητα, εάν έπρεπε να σταχυολογήσω κάποιες από τις υπηρεσίες, θα επέλεγα την εξουσιοδότηση και την υπεύθυνη δήλωση γιατί αυτές είναι, έτσι και αλλιώς, οι πιο συχνά απαιτούμενες αλληλεπιδράσεις του πολίτη με το Δημόσιο. Οπότε, φέρνοντάς τες στην ψηφιακή σφαίρα γίνονται εκ των πραγμάτων οι πιο δημοφιλείς. Την άυλη συνταγογράφηση, η οποία από μόνη της έχει μεγάλη χρηστικότητα και αξία, αφού δηλαδή το να λαμβάνεις ψηφιακά τη συνταγή από το γιατρό, αλλά και τώρα ειδικά με το εμβόλιο γίνονται κομμάτι της στρατηγικής του εμβολιασμού. Και άλλες υπηρεσίες όπως για παράδειγμα τα ψηφιακά διπλώματα οδήγησης οι οποίες αποδεικνύουν ότι είναι μία εξαιρετικά χρηστική διαδικασία, μέσα σε μία μέρα παίρνεις δίπλωμα οδήγησης. Ή ακόμη και την έννοια του live το KEPlive, ΟΑΕDlive, ΑΑDΕlive όπου μπορείς να κάνεις μία τηλεδιάσκεψη με τον αρμόδιο υπάλληλο του κράτους για να μπορέσεις να διεκπεραιώσεις τη δουλειά σου μαζί του.
Οι επόμενες υπηρεσίες, λοιπόν, ποιες είναι;
Είναι πολλαπλές. Στέκονται σε όλους τους τομείς της κρατικής λειτουργίας.
Κάποιες θα έχετε ξεχωρίσει…
Εάν έπρεπε να ξεχωρίσω κάποιες θα έλεγα ότι είναι το KYC (Know Your Customer) που τι θα κάνει; Η τράπεζα με τη συγκατάθεση του πολίτη (εφόσον το επιθυμεί) θα αντλεί αυτόματα κάποια στοιχεία που μέχρι σήμερα ο πολίτης έπρεπε να τα πηγαίνει σε αυτήν με φυσική επίσκεψη. Αυτό γλιτώνει επισκέψεις. Άλλες υπηρεσίες επίσης αφορούν τα ραντεβού για τις εξετάσεις οδήγησης ή την ανανέωση του διπλώματος οδήγησης που θα έχουμε το επόμενο διάστημα. Και ευελπιστούμε πλέον, ότι μέσα στους επόμενους μήνες θα έχουμε ολοκληρώσει την ίδρυση ατομικής επιχείρησης από το σπίτι σου ή από τη δουλειά σου.
Ένα άλλο θέμα αφορά στην ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών, των υποδομών, των νέων δικτύων με επίκεντρο το 5G. Με απλά λόγια, ποια είναι τα μέχρι τώρα οφέλη που έχουν φτάσει στους πολίτες;
Αυτό που έχει συμβεί μέχρι τώρα είναι μία πράξη μεγάλης επιτάχυνσης του να περάσουμε στην εποχή των δικτύων πέμπτης γενιάς.
Ολοκληρώσαμε μία διαδικασία μέσα σε 12 μήνες, που άλλα κράτη που νοούνται ως πιο προηγμένα ψηφιακά, ακόμη δεν έχουν καταφέρει να ολοκληρώσουν και το κάναμε μάλιστα με έναν τρόπο εξαιρετικά καινοτόμο. Δεν σας κρύβω ότι πιστεύω ότι η ανάπτυξη της στρατηγικής μας για το 5G είναι ότι πιο εξαγώγιμο έχουμε κάνει και εξηγούμαι:
Πρώτον δημιουργήσαμε μία δημοπρασία πολύ καινοτόμα. 25% των χρημάτων της δημοπρασίας του φάσματος του 5G θα πάει στο να δημιουργηθεί ένα fund, το «Φαιστός» το οποίο θα επενδύει σε επιχειρήσεις που έχουν σχέση με το 5G. Αυτό είναι το ένα κομμάτι. Το δεύτερο κομμάτι είναι το ότι κάποιες συχνότητες δεν τις δημοπρατήσαμε και θα τις διαθέτουμε στις επιχειρήσεις, σε ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια για να αναπτύσσουν προϊόντα.
Τρίτον σε ό,τι αφορά τις ταχύτητες και τις υπηρεσίες που θα λάβει ο κόσμος, υπάρχει η μέριμνα στον διαγωνισμό μέσα σε τρία χρόνια να έχει καλυφθεί το 60% της χώρας- και μέσα σε έξι χρόνια να έχει καλυφθεί το 94% της χώρας, ως υποχρέωση των παρόχων. Αυτές είναι πάρα πολύ μεγάλες ταχύτητες σε σχέση με αυτές που έχουμε συνηθίσει ως χώρα. Ο στόχος ποιος είναι; Αυτό το δίκτυο θα είναι το νευρωνικό δίκτυο της επόμενης εποχής, σε κάθε τομέα της οικονομίας.
Σαν Υπουργείο κάναμε μία μελέτη που αξιολογήσαμε ποια προστιθέμενη αξία μπορεί να έχει μόνο το 5G για την ελληνική οικονομία. Και φαίνεται ότι μέχρι το 2030 εάν ακολουθήσουμε τη στρατηγική μας κατά γράμμα, μπορούμε να έχουμε προσθέσει ως 69.000 νέες θέσεις εργασίας και έως 12,4 δις ακαθάριστη προστιθέμενη αξία στο ελληνικό ΑΕΠ. Μόνο από αυτή τη μία νέα τεχνολογία! Γιατί; Γιατί επιδρά σε κάθε τομέα της οικονομίας. Για παράδειγμα αυτές οι πολύ μεγάλες ταχύτητες θα παίξουν καταλυτικό ρόλο στο πώς θα αλλάξει η στρατηγική για την υγεία τα επόμενα χρόνια- και με τις νέες δυνατότητες τηλεϊατρικής και, γιατί όχι, και ρομποτικής χειρουργικής από απόσταση.
Το ίδιο θα συμβεί και στις μεταφορές και στα αυτοκίνητα. Ήδη σε πολλά κομμάτι του κόσμου μιλάμε για την λεγόμενη «αυτόνομη οδήγηση», δηλαδή αυτοκίνητα χωρίς οδηγό. Πράγματα τα οποία σήμερα φαντάζουν επιστημονικής φαντασίας, σε λίγα χρόνια θα είναι πραγματικότητα μέσα από αυτές τις νέες δυνατότητες. Και για όποιον είναι δύσπιστος όταν τα ακούει, η παρότρυνση που θα έκανα θα ήταν να σκεφτεί τη ζωή του το 1990 και να τη συγκρίνει με τη ζωή του το 2000- δηλαδή πριν και μετά την εισαγωγή του ίντερνετ σε σημαντική κλίμακα στις ζωές μας.
Θα συμβεί κάτι αντίστοιχο μόνο που θα είναι πολύ πιο εκθετικό ως φαινόμενο και πολύ πιο γρήγορο.
Η περιβόητη υπηρεσία «112» είναι λειτουργική; Σας ρωτάω γιατί έχουμε και δύσκολες καιρικές συνθήκες…
Απολύτως. Είναι λειτουργική, είναι μία υπηρεσία που έχει χαιρετιστεί ως εξαιρετικά καινοτόμα από τον κόσμο και δεν σας κρύβω ότι κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown βλέπαμε δημοσιεύματα επειδή συχνά χρησιμοποιούμε το Ηνωμένο Βασίλειο ως παράδειγμα στη ψηφιακή μας στρατηγική από εκεί εμπνευστήκαμε το gov.gr από την αντίστοιχη υπηρεσία του gov.uk, προσπαθώντας βέβαια εμείς να τη βελτιώσουμε κιόλας και γιατί όχι πολλοί πιστεύουν ότι αυτό σε ένα βαθμό το έχουμε πράξει σε σχέση με τη δική μας στρατηγική.
Βλέπαμε δημοσιεύματα από μεγάλες βρετανικές εφημερίδες να αναφέρουν ότι η κυβέρνηση εκεί δεν είχε καταφέρει να αναπτύξει έναν μηχανισμό ενημέρωσης έκτακτης ανάγκης όπως εμείς έχουμε το «112». Άρα έχουμε ένα σύστημα το οποίο λειτουργεί, το οποίο είναι εξαιρετικά χρήσιμο και το οποίο θα το δούμε και αυτό μέσα στο χρόνο να βελτιώνεται σε σχέση με το πώς το χρησιμοποιούμε.
Ας πάμε στα ζητήματα του εμβολιασμού. Όλοι αντιλαμβανόμαστε τη σημασία του για την αναχαίτιση της πανδημίας. Ποια είναι ο στόχος, ο σχεδιασμός, η δουλειά του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τις πλατφόρμες, τα sms κ.ά.;
Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έρχεται να συμβάλει στη μεγάλη προσπάθεια του Υπουργείου Υγείας και ευρύτερα της κυβέρνησης για να σχεδιαστεί με έναν πολύ σφιχτό και λειτουργικό τρόπο η διαδικασία του εμβολιασμού στη χώρας μας. Είναι ένα εθνικό στοίχημα το οποίο πρέπει να κερδηθεί και θα κερδηθεί. Εμείς είμαστε αρωγός σε αυτή τη προσπάθεια αναπτύσσοντας πολλαπλές πλατφόρμες σε σχέση με το πώς εκτυλίσσεται η διαδικασία και το πώς οργανώνεται. Από την πλατφόρμα της εφοδιαστικής αλυσίδας και του πώς μπορεί να υποβοηθηθεί ο σχεδιασμός ώστε να φτάσουν τα σωστά φιαλίδια του εμβολίου στα σωστά κέντρα, μέχρι τον σχεδιασμό, που πλέον είναι στην επικαιρότητα τις τελευταίες ημέρες, των ραντεβού. Δηλαδή του πώς οι συμπολίτες μας εκείνοι οι οποίοι προτεραιοποιούνται από την αρμόδια Επιτροπή Εμβολιασμών να μπορούν να κλείσουν τα ραντεβού τους με έναν εύκολο τρόπο.
Εκεί αναπτύξαμε πολλαπλά κανάλια με πρώτο την άυλη συνταγογράφηση που έρχεται και προτείνει ραντεβού με βάση πάντα τα στοιχεία, τα οποία δηλώνει ο ίδιος ο πολίτης στη πλατφόρμα της σε σχέση με το κοντινότερο διαθέσιμο εμβολιαστικό κέντρο. Φυσικά το ραντεβού μπορεί ο πολίτης να το αλλάξει σε ένα από τα υπόλοιπα κανάλια.
Αναπτύξαμε μία ειδική πλατφόρμα το emvolio.gov.gr που επίσης μπορεί κανείς να κλείσει τα δύο ραντεβού. Και βέβαια για εκείνους που δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες αναπτύξαμε και χρησιμοποιούμε τα κανάλια των φαρμακείων και των ΚΕΠ, όπου βέβαια εκεί επίσης υπάρχουν συγκεκριμένες πλατφόρμες που οι φαρμακοποιοί και οι υπάλληλοι των ΚΕΠ χρησιμοποιούν για να μπορούν εκείνοι να κλείσουν το ραντεβού για τον πολίτη.
Όλα αυτά έρχονται και επικουρούνται από πρόσθετες πλατφόρμες που έχουν σχέση με τα tablets που χρησιμοποιούν εκείνοι που εμβολιάζουν ώστε να μπορούν να ορίζουν ότι όντως ο συγκεκριμένος πολίτης εμβολιάστηκε.
Εκτιμώ γενικότερα ότι όλη αυτή η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας έρχεται να συμβάλει, να ενδυναμώσει, να διευκολύνει τους πολίτες και να προσθέσει σε μία διαδικασία η οποία είναι εξαιρετικά απαιτητική.
Έχετε, ωστόσο, εντοπίσει προβλήματα. Ποια είναι; Και στην πλατφόρμα, ποιες κατηγορίες θα μπουν μετά την κατηγορία των άνω των 85 ετών;
Η προτεραιοποίηση γίνεται από την αρμόδια επιτροπή αλλά με βάση τον ευρύτερο σχεδιασμό εκτιμώ ότι οι επόμενοι θα είναι οι άνω των 80 ετών.
Σε ό,τι αφορά τα προβλήματα, είχαμε πει από την πρώτη ημέρα- τη Δευτέρα το απόγευμα- ότι είναι δεδομένο ότι θα δούμε περιορισμένες αρρυθμίες στην αρχή. Αυτό συμβαίνει πάντα όταν αναπτύσσεται ένα νέο σύστημα το οποίο προφανώς βελτιώνεται και τελειοποιείται στη πορεία.
Τι είναι αυτές οι αρρυθμίες;
Υπήρξαν πολύ περιορισμένες αρρυθμίες σε σχέση με τους ταχυδρομικούς κώδικες κάποιων νησιών, όπου προτάθηκαν κάποια ραντεβού, τα οποία δεν ήταν στο ίδιο σημείο- αλλά αυτό ήταν εξαιρετικά περιορισμένο.
Έχει ήδη θεραπευτεί το πρόβλημα. Να προσθέσω δε ότι το ραντεβού αυτό ήταν πολύ απλά προτεινόμενο που ο καθένας από εμάς μπορεί να αλλάξει σε ένα ΚΕΠ, σε ένα φαρμακείο ή και μπαίνοντας στην ίδια τη πλατφόρμα. Δεν είναι κάτι το οποίο θα το χαρακτήριζε κανείς κρίσιμο για την εξέλιξη της διαδικασίας. Από εκεί και πέρα κάποιος μπορεί να κλείσει ραντεβού στο νησί του, εφόσον υπάρχει εμβολιαστικό κέντρο. Σε κάποια νησιά, παρά το γεγονός ότι έχουμε δώσει πρόσβαση στη πλατφόρμα σε όλους τους πολίτες μας άνω των 85, δεν έχουν ανοίξει εμβολιαστικά κέντρα. Μπορεί ωστόσο κανείς να παρατηρήσει ότι η πρόσβαση δίνεται σε άλλο σημείο από ότι θα ήταν το αναγκαία επιθυμητό.
Σε κάθε περίπτωση στα επόμενα στάδια θα υπάρξει μέριμνα για κάθε πολίτη της χώρας. Η στρατηγική μας είναι ότι όποιος θέλει να εμβολιαστεί, θα εμβολιαστεί. Και το Υπουργείο Υγείας θα ανακοινώσει το σχέδιο για όλα τα σημεία της επικράτειας κατά το προσεχές χρονικό διάστημα.
Το πιστοποιητικό εμβολιασμού, θεωρείτε ότι είναι μία «πατέντα», η οποία τελικά θα υιοθετηθεί από το σύνολο των χωρών της Ευρώπης;
Θα ξεκινούσα ένα βήμα πριν. Θα έλεγα ότι καταρχήν υπάρχει η ανάγκη για κάθε τι που κάνουμε στη ζωή μας να υπάρχει και η απόδειξη ότι το κάναμε. Εμείς λοιπόν οφείλουμε να εξυπηρετήσουμε τους πολίτες, που θέλουν να έχουν ένα αποδεικτικό, πιστοποιητικό ότι όντως εμβολιάστηκαν. Αυτό είναι το πρώτο σημείο.
Αποδεικτικό για τις μετακινήσεις, ας πούμε;
Αυτό είναι ένα πρώτο σημείο. Ένα δεύτερο σημείο είναι ότι υπάρχει η πιθανότητα κοιτάζοντας, πριν πάμε στα καθ΄ ημάς, το τι μπορούν να απαιτήσουν άλλες χώρες. Υπάρχει μία πιθανότητα, κάποιες χώρες του κόσμου να απαιτήσουν, να υπάρχει αυτό το αποδεικτικό, για να μπορέσει κανείς να ταξιδέψει σε αυτές, βγαίνοντας και έξω από την επικράτεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άρα εκ των πραγμάτων εμείς οφείλουμε να εφοδιάσουμε τους πολίτες μας με τη δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε ένα τέτοιου τύπου πιστοποιητικό.
Τρίτον επειδή οι νόμοι περί ιδιωτικότητας έχουν ευρωπαϊκή εμβέλεια και απορρέουν από τον GDPR, η στρατηγική που θα ακολουθηθεί, ως προς αυτό από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι εκ των πραγμάτων μία ευρωπαϊκή στρατηγική κατά πάσα πιθανότητα. Άρα θα υπάρχουν εξελίξεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Εμείς θεωρούμε πλέον- σε συνάρτηση και με την πρώτη σας ερώτηση για το εάν είμαστε ικανοποιημένοι με το πώς έχουμε αναπτύξει μία σειρά από προτάσεις- ότι η Ελλάδα μπορεί με έξυπνες ιδέες και γρήγορη εφαρμογή συγκεκριμένων λύσεων, γιατί όχι, να εξάγει τεχνογνωσία. Πιστεύουμε λοιπόν ότι ένα τέτοιου τύπου πιστοποιητικό θα χρειαστεί. Το πού θα χρειαστεί είναι μία ανοιχτή συζήτηση, η οποία κατά βάση θα λάβει χώρα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Στον πρόσφατο ανασχηματισμό το Κτηματολόγιο άλλαξε στέγη και ήρθε στο υπουργείο σας. Γιατί;
Εξαρχής η στρατηγική με την οποία κινήθηκε η ανάπτυξη αυτού του νέου Υπουργείου, υπό την εποπτεία του πρωθυπουργού, ήταν πέρα από την ψηφιακή στρατηγική να έρθουν σε αυτό το Υπουργείο και οι συγκεκριμένοι οργανισμοί οι οποίοι είναι οι υλοποιητές αυτής της στρατηγικής σε κεντρικό επίπεδο.
Αυτό ήδη για παράδειγμα το κάναμε σε ό,τι αφορά το παλιό ΕΔΕΤ νυν ΕΔΥΤΕ (Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας) που ήταν ένας αντίστοιχος οργανισμός του Υπουργείου Παιδείας παλαιότερα. Ερχόμενος σε αυτό το Υπουργείο εκτός από την υλοποίηση της ψηφιακής στρατηγικής που έχει σχέση με τη Παιδεία σε μεγάλο βαθμό πλέον γίνεται και ένας οργανισμός που έχει έναν ευρύτερο παρεμβατικό χαρακτήρα γιατί βοήθησε στην ανάπτυξη του gov.gr. Αντίστοιχο ρόλο παίζει και η ΗΔΙΚΑ.
Υπό αυτή την έννοια το Κτηματολόγιο είναι ένας οργανισμός σύνθετος ο οποίος έχει πάρα πολύ έντονο τον ψηφιακό χαρακτήρα στον πυρήνα του.
Και υπό αυτή την έννοια θεωρούμε ότι με τη μεταφορά του Κτηματολογίου σε αυτό το Υπουργείο, το Κτηματολόγιο ενηλικιώνεται, ενδυναμώνεται και θα μπορέσει να παίξει ακόμα μεγαλύτερο ρόλο με διαλειτουργικότητες και με διασυνδέσεις δεδομένων για να μπορέσουμε και να επιταχύνουμε τη πορεία υλοποίησης του σχεδιασμού των projects του Κτηματολογίου- αλλά και τις διασυνδέσεις που θα έχουν τα δεδομένα του Κτηματολογίου με άλλα κρίσιμα project της χώρας για να μπορέσουμε ευρύτερα να κατοχυρώσουμε τη μείωση της γραφειοκρατίας και τον κεντρικό στόχο του Υπουργείου που είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη από το κράτος.
Σε ό,τι αφορά τη πολιτική για το Κτηματολόγιο ευρύτερα αυτό είναι δεδομένο ότι ασκείται από το ΥΠΕΚΑ όμως σε ό,τι αφορά τη ψηφιακή υλοποίηση και τα μέσα υλοποίησης αυτής της στρατηγικής αυτά αφορούν τον οργανισμό του Κτηματολογίου ο οποίος πλέον έχει έρθει εδώ.
Από την Ψηφιακή Βίβλο ποια έργα είναι σε προτεραιότητα;
Η Ψηφιακή Βίβλος από μόνη της είναι μία καινοτομία γιατί τα περισσότερα κράτη υλοποιούν και αναπτύσσουν κείμενα στρατηγικής. Εμείς εδώ, θεωρήσαμε πώς δεν αρκούσε ένα κείμενο στρατηγικής, χρειαζόταν και ένα πάρα πολύ σφιχτό πλάνο υλοποίησης.
Υπό αυτή την έννοια σε συνεργασία με όλα τα άλλα Υπουργεία της κυβέρνησης και όλους τους οργανισμούς αποτυπώσαμε το σύνολο των έργων τα οποία σκοπεύουμε να υλοποιήσουμε τα επόμενα χρόνια, δηλαδή μέχρι το 2025 με δεδομένο ότι πλέον έχουμε αυξημένες δυνατότητες χρηματοδότησης.
Η Βίβλος περιλαμβάνει πάνω από 400 έργα πληροφορικής. Το Ταμείο Ανάκαμψης που έρχεται να προστεθεί, τόσο στο παλιό, όσο και στο νέο ΕΣΠΑ, όσο και στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων- καθώς και στη δυνατότητα κάποια έργα να υλοποιηθούν με ΣΔΙΤ- απελευθερώνουν τη δυνατότητα να υλοποιήσουμε το σύνολο της επιθυμητής μας στρατηγικής και καθιστά τη Βίβλο ένα εξαιρετικά φιλόδοξο σχέδιο το οποίο: όταν θα έχει πια υλοποιηθεί, θα έχει βοηθήσει τη χώρα, όχι μόνο να κάνει το λεγόμενο «ψηφιακό άλμα», αλλά και να έχει τη δυνατότητα να ηγηθεί σε συγκεκριμένους τομείς της ψηφιακής πολιτικής.
Παραδείγματα έργων που περιλαμβάνονται στη Βίβλο έχουν να κάνουν τόσο με μεγάλα εκκρεμή έργα του ελληνικού δημοσίου, τα οποία θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στο να μπορέσουμε να αναπτύξουμε ένα Δημόσιο που λειτουργεί καλύτερα. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το ERP (Σύστημα Ενδοεπιχειρησιακού Σχεδιασμού του Ελληνικού Δημοσίου), ένα άλλο παράδειγμα είναι οι ψηφιοποιήσεις γιατί ακόμη και σήμερα έχουμε πάρα πολλά αρχεία του Δημοσίου σε χαρτί είτε στον ΕΦΚΑ, είτε στα νοσοκομεία, είτε στο κτηματολόγιο, στα υποθηκοφυλακεία. Τα οποία πρέπει από χαρτί να μετατραπούν σε πληροφορία, για να μπορέσουμε πολύ πιο γρήγορα να εξυπηρετούμε τους πολίτες στις αλληλεπιδράσεις τους με το Δημόσιο και το ίδιο το κράτος εσωτερικά.
Και βέβαια περιλαμβάνονται και πολύ μεγάλα επικοινωνιακά έργα υποδομής όπως για παράδειγμα το 5G Corridor το οποίο θα μετατρέψει την Αθηνών – Θεσσαλονίκης σε έναν διάδρομο 5G όπως θα κάνουν και αρκετές άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είναι το αντικείμενο, η ατζέντα, ή το πρόσωπο που κάνει δημοφιλές άθλημα τον ψηφιακό μετασχηματισμό;
Νομίζω ότι κυρίως είναι η τεράστια αναγκαιότητα που ήταν σαφές ότι υπήρχε σε σχέση με το πώς ο πολίτης αλληλοεπιδρά με το κράτος και το πώς αυτό πρέπει να βελτιωθεί.
Νομίζω ότι η γραφειοκρατία είναι κοινά αντιληπτό ότι πρέπει να μειωθεί και ακριβώς για αυτόν τον λόγο επειδή ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι η συνταγή της λύσης το αντικείμενο είναι κάτι πολύ δημοφιλές ιδιαίτερα όταν είσαι σε θέση να διαμορφώσεις μία καλή ομάδα που μπορεί να δώσει τις απαραίτητες λύσεις στα προβλήματα.
Αυτές οι ψηφιακές αλλαγές έχουν και πρέπει να έχουν ορίζοντα τετραετίας;
Πρέπει να μπορούμε ταυτόχρονα να κάνουμε πολλά πράγματα και προσπαθούμε να το κάνουμε αυτό. Από τη μία πρέπει να δίνουμε όσο πιο πολλές βραχυπρόθεσμες λύσεις μπορούμε -και θα διαπιστώσετε ότι πολλά από τα ψηφιακά έργα που έχουμε κάνει δημιουργήθηκαν μέσα σε πάρα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα- αλλά δεν πρέπει ποτέ να θυσιάζεις τον μακροπρόθεσμο χαρακτήρα υπέρ του βραχυπρόθεσμου.
Πρέπει και να μπορείς να κάνεις μεγάλα έργα πνοής τα οποία έχουν ορίζοντα 4-5 ετών και να μπορείς να κάνεις μικρότερα έργα τα οποία άμεσα δίνουν λύσεις και να το κάνεις ταυτόχρονα και αυτό είναι που προσπαθούμε να κάνουμε. Για αυτόν τον λόγο παράλληλα έχουμε και το gov.gr το οποίο αναπτύχθηκε μέσα σε λίγους μήνες αλλά και τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού η οποία ορίζει το τι θα γίνει τα επόμενα χρόνια.
Όταν φύγετε από αυτό το Υπουργείο, ποιο σχέδιο που έχετε μπροστά σας πιστεύετε ότι πρέπει οπωσδήποτε να έχετε ολοκληρώσει;
Νομίζω ότι εάν ανατρέξει κανείς στις προγραμματικές δηλώσεις που είχαμε κάνει ως κυβέρνηση το 2019, εκεί θα δει μία σειρά από πράγματα τα οποία ορίστηκαν ως τα project της τετραετίας. Μέσα σε αυτό θα βρει, λέξεις και κωδικούς, που ήδη ο κόσμος αναγνωρίζει όπως το gov.gr και το 5G.
Αλλά επειδή στη πληροφορική το θέμα δεν είναι μόνο να ξεκινάς κάποια πράγματα είναι και να τα τελειώνεις, θα έλεγα ότι έχουμε ήδη ξεκινήσει να χτίζουμε όλα τα οικοδομήματα και έχουμε περάσει στο επόμενο βήμα το οποίο είναι να τα αναπτύξουμε σε καθολική κλίμακα. Εκεί βρισκόμαστε και σε αυτό θα αφιερώσουμε το σύνολο των δυνάμεών μας.
Μιλάτε σε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο, φαντάζομαι όμως, ότι είναι και το προσωπικό σας στοίχημα…
Είναι σαφέστατα προσωπικό στοίχημα, αλλά με μια επίγνωση ότι την ιστορία τη γράφουν οι παρέες και όχι τα άτομα.