Μόνο ένα νούμερο φθάνει για να αποδώσει την πραγματικότητα της δύσκολης και απαιτητικής διαδικασίας ψηφιακού μετασχηματισμού. Περισσότερα από 100 έργα βρίσκονται σε εξέλιξη: από την ψηφιοποίηση των Υποθηκοφυλακείων μέχρι το GovERP και από την ψηφιακή μέριμνα μέχρι τους 5G corridors. Η διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού μπορεί να επιταχυνθεί λόγω της ύπαρξης και λειτουργίας του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Αλλά, ας πάμε στις ερωτήσεις και κυρίως στις απαντήσεις του υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη.
Σε ένα επίσημο έγγραφο ανάλυσης των υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διαβάζω: «Η δημοπρασία αδειοδότησης για τα δίκτυα 5G ολοκληρώθηκε επιτυχώς τον Δεκέμβριο του 2020.Με μεταρρυθμίσεις και στοχευμένες επενδύσεις, η Ελλάδα πρέπει να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για την επίτευξη των στόχων Gigabit για το 2025 και να γεφυρώσει το ψηφιακό χάσμα με επενδύσεις όπως η διασύνδεση των κύριων νησιών μέσω οπτικών ινών, οι διασυνοριακοί διάδρομοι 5G και η διασύνδεση νησιών με υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών, σε συνδυασμό με λύσεις διαστημικής τεχνολογίας». Θα το κερδίσουμε το στοίχημα, θα μειωθεί το ψηφιακό χάσμα και θα επιτευχθούν οι στόχοι Gigabit το 2025;
Τα δίκτυα πέμπτης γενιάς θα λειτουργήσουν ως καταλύτες μεγάλων αλλαγών – και δεν αναφέρομαι μόνο στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, αλλά ευρύτερα στην οικονομία και τις προοπτικές κάθε χώρας. Σύμφωνα με μελέτη της Ernst & Young για λογαριασμό του Υπουργείου μας, σε βάθος δεκαετίας το 5G μπορεί να δημιουργήσει 69.000 νέες θέσεις εργασίας και ακαθάριστη προστιθέμενη αξία 12,4 δις ευρώ. Ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με τη συνδεσιμότητα, η μετάβαση στο 5G θα μας βοηθήσει να καλύψουμε εκκρεμότητες από το παρελθόν και ταυτόχρονα να ανταποκριθούμε στις νέες προκλήσεις.
Πριν ξεκινήσουμε τη δημοπρασία μελετήσαμε προσεκτικά την πορεία των δικτύων στην Ελλάδα – τι κάναμε καλά και τι πρέπει να διορθώσουμε. Σχεδιάσαμε, έτσι, μια δημοπρασία που φιλοδοξούσε να συνδυάσει υψηλό τίμημα για το Δημόσιο και προοπτική ταχείας ανάπτυξης των δικτύων. Πετύχαμε και τους δύο στόχους, εξασφαλίζοντας τα έσοδα που είχαμε προϋπολογίσει και ρητές δεσμεύσεις ότι η κάλυψη θα επεκταθεί πολύ γρήγορα σε όλη την επικράτεια.
Δεν ήταν ούτε εύκολο, ούτε αυτονόητο να το πετύχουμε. Απαιτήθηκαν δεκάδες νομοθετικές και διοικητικές παρεμβάσεις, όμως ολοκληρώσαμε όλες τις διαδικασίες εντός χρονοδιαγράμματος και ανάμεσα στις τρεις πρώτες σε όλη την ΕΕ, σύμφωνα με το παρατηρητήριο για το 5G. Η εκκίνηση δικαιώνει τον σχεδιασμό μας και μας δείχνει ότι βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο, ώστε να κερδίσουμε το στοίχημα που περιγράψατε.
Στην επίτευξη αυτών των στόχων – που αφορούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό- τι ρόλο θα παίξει το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας; Μάλιστα, οι φορείς που εποπτεύονται από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είχαν την μερίδα του λέοντος στα 12 πρώτα έργα του Ταμείου. Ο 3ος γύρος του προγράμματος Ψηφιακή Μέριμνα έχει ήδη αρχίσει. Η συνέχεια; Οι προτεραιότητες; Το οικονομικό και κοινωνικό αποτύπωμα;
Το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί μια ιστορική ευκαιρία, καθώς μας δίνει τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουμε άμεσα το σύνολο της ψηφιακής μας στρατηγικής. Είναι πολύ σημαντικό για τη χώρα το γεγονός ότι το σχέδιό μας, το «Ελλάδα 2.0» ανήκει στα πρώτα που εγκρίθηκαν από τα ενωσιακά όργανα και είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που τα έργα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό αποτελούν σημαντικό κομμάτι του.
Η φιλοσοφία μας γύρω από την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης συνοψίζεται σε ένα τρίπτυχο: επίλυση εκκρεμοτήτων, αναβάθμιση υποδομών, μετάβαση στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση. Έχουμε εντάξει το σύνολο του σχεδιασμού μας – περισσότερα από 440 έργα – στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού και αυτή τη στιγμή έχουμε περισσότερα από 100 έργα σε εξέλιξη: από την ψηφιοποίηση των Υποθηκοφυλακείων μέχρι το GovERP και από την ψηφιακή μέριμνα μέχρι τους 5G corridors, στόχος μας είναι να φέρουμε το ψηφιακό αύριο, σήμερα.
Διαβάζω: «Για πρώτη φορά με πλήρως ψηφιοποιημένες διαδικασίες οι προσλήψεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών». «Καλύτερες και ταχύτερες διαδικασίες επίσημης μετάφρασης μέσω του metafraseis.services.gov.gr». «Παρουσιάστηκε στον Πρωθυπουργό η εφαρμογή MyHealth – Οι πολίτες αποκτούν πρόσβαση στα δεδομένα τους στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση». «Ξεκινά η λειτουργία της υπηρεσίας myEFKAlive». Οι ψηφιακές υπηρεσίες είναι πλέον μια πραγματικότητα της καθημερινής ζωής των πολιτών. Τι να περιμένουμε και σε ποιους τομείς;
Όσα αναφέρετε συνιστούν μια πραγματικότητα που άργησε να έρθει με συντονισμένο και συνεκτικό τρόπο. Παρατηρώντας κανείς την εκθετική αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, θα διαπιστώσει ότι οι πολίτες ήταν έτοιμοι για αυτή την αλλαγή, ζητούσαν το κράτος να αποκτήσει ένα ενιαίο ψηφιακό πρόσωπο. Και αυτό είναι ένα αίτημα που εκτείνεται σε όλους τους τομείς.
Κατά κανόνα, οι περισσότερες από τις νέες υπηρεσίες αποτελούσαν κομμάτι των κυβερνητικών μας εξαγγελιών που ο κορωνοϊός απλά επιτάχυνε τη λειτουργία τους. Ταυτόχρονα, χρειάστηκε να αναζητήσουμε «ψηφιακές απαντήσεις» σε πολλά από τα προβλήματα της πανδημίας. Είχαμε μπροστά μας την πιο δύσκολη εξίσωση εφοδιαστικής αλυσίδας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και αναφέρομαι στα εμβόλια. Καταφέραμε να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε ένα από τα πιο λειτουργικά ηλεκτρονικά συστήματα – ηλεκτρονικό από την αρχή ως το τέλος, από το κλείσιμο του ραντεβού μέχρι την έκδοση και τον έλεγχο του πιστοποιητικού.
Την προηγούμενη διετία ξεκινήσαμε ψηφιακά και θα συνεχίσουμε ψηφιακά, σε όλους τους τομείς, με βάση τον πολιτοκεντρικό σχεδιασμό των υπηρεσιών. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να θέτουμε σε λειτουργία υπηρεσίες που θα αναβαθμίζουν την καθημερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων και ταυτόχρονα θα ενδυναμώνουν την αποτελεσματικότητα του κράτους.
Τι απέδωσε η νομοθετική και όχι μόνο παρέμβαση για το Κτηματολόγιο;
Όπως αναφέραμε και στην Βουλή, το Κτηματολόγιο ξεκίνησε ως «το μεγαλύτερο μεγάλο έργο», αλλά εδώ και χρόνια συνιστά «τη μεγαλύτερη μεγάλη εκκρεμότητα». Με τον πρόσφατο νόμο η λειτουργία του Κτηματολογίου σε μια περιοχή θα επιταχυνθεί κατά δύο χρόνια μεσοσταθμικά, ενώ παράλληλα οι διαδικασίες γίνονται πολύ πιο φιλικές για όποιον επιθυμεί να δηλώσει, να διορθώσει ή να διεκδικήσει ένα δικαίωμα. Και τέλος, νομοθετήσαμε τον Ηλεκτρονικό Φάκελο Ακινήτου, ο οποίος θα μειώσει δραστικά τον χρόνο που απαιτείται για την αναζήτηση όλων των απαραίτητων εγγράφων για μια αγοραπωλησία ακινήτου.
Επιτρέψτε μου εδώ να επισημάνω το εξής: το Κτηματολόγιο αποτυπώνει τη φιλοσοφία μας γύρω από τον σχεδιασμό ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Δεν περιμένουμε «το τέλειο έργο», αλλά αντίθετα βελτιώνουμε διαρκώς κάθε έργο ενώ αυτό βρίσκεται σε κίνηση, διαθέτοντάς το όταν έχουμε εξασφαλίσει όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές λειτουργικότητας. Αυτή η φιλοσοφία δεν εφαρμόστηκε παλαιότερα ούτε στο Κτηματολόγιο, ούτε στο Κράτος ευρύτερα, με αποτέλεσμα τις σημαντικές εκκρεμότητες που καλούμαστε να υπερβούμε σε όλους τους τομείς.
«Ρομποτάκια στο Κρυονέρι». Η διαλογή στα ΕΛΤΑ γίνεται πια με αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης σε ένα μεγάλο βαθμό δίχως να παρεμβάλλονται ανθρώπινα χέρια. Τι σημαίνει αυτή η παρέμβαση για τα ΕΛΤΑ και το μέλλον μιας επιχείρησης που ήταν για χρόνια βουτηγμένη στην απαξίωση.
Η αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι η εικόνα από ένα μέλλον των ΕΛΤΑ που είναι ήδη παρόν. Η συγκεκριμένη εγκατάσταση στο Κρυονέρι πρόκειται να επιταχύνει κατά περίπου τρεις φορές την διαλογή των επιστολών και είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που η Ελλάδα αποτελεί μια από τις πρώτες χώρες που εφαρμόζουν πιλοτικά παρόμοιο πρόγραμμα.
Τα ΕΛΤΑ είναι ένας από τους ιστορικότερους φορείς της χώρας, συνυφασμένος σχεδόν με την σύγχρονη ιστορία μας. Τα προηγούμενα χρόνια έμειναν πίσω στις εξελίξεις, χάνοντας έδαφος. Παρ’ όλα αυτά, βλέπουμε ότι η πρότασή μας αποδίδει: το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου καλύφθηκε πλήρως ήδη από την πρώτη του φάση και ο Όμιλος σταδιακά επανέρχεται στην κερδοφορία.
Για πολλά χρόνια τα ΚΕΠ ήταν η βιτρίνα της ηλεκτρονικής παρουσίας του κράτους. Που βρισκόμαστε σήμερα και τι προβλέπεται να γίνει στο κρίσιμο σημείο συνάντησης με τους πολίτες;
Τα ΚΕΠ ξεκίνησαν με αποστολή να αποτελέσουν το μόνο γκισέ όπου θα έπρεπε να απευθύνεται ο πολίτης ώστε να εξυπηρετηθεί. Αυτή είναι και η δική μας προσέγγιση αναφορικά με τον ρόλο τους: να αποτελέσουν το μοναδικό σημείο φυσικής επαφής του πολίτη με το κράτος. Αυτόν τον ιστορικό προορισμό των ΚΕΠ ως παράλληλη λειτουργία του gov.gr θέλουμε να εκπληρώσουμε.
Για να το πετύχουμε, προβαίνουμε καθημερινά σε αλλαγές μικρότερης ή μεγαλύτερης κλίμακας: προσθήκη αρμοδιοτήτων, απλοποίηση διαδικασιών, νέες ψηφιακές δυνατότητες. Σύντομα τα ΚΕΠ θα έχουν διαφορετικό πρόσωπο: πιο φιλικό, πιο άμεσο, πιο ασφαλές, ενιαίο για όλους όσοι απευθύνονται σε αυτό.