Ανακοινώσατε πρόσφατα τον αριθμό των ψηφιακών συναλλαγών για το 2021, ο οποίος είναι σχεδόν 567.000.000, πολλαπλάσιος σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Τι σημαίνει αυτό;

Πρόκειται για το απόλυτο παράδειγμα εκθετικής αύξησης, κ. Σιαδήμα. Ο αριθμός αυτός ανερχόταν σε 8.800.000 το 2018, και σε 34.000.000 το 2019. Το 2020, εμφανίστηκε η απόλυτη ανάγκη χρήσης ψηφιακών υπηρεσιών προκειμένου οι πολίτες να είναι ασφαλείς και το κράτος να λειτουργεί με συνέπεια. Με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση νέων ψηφιακών υπηρεσιών και εφαρμογών, πέρσι ο αριθμός αυτός εκτινάχθηκε στα 94.000.000. Στο πρώτο εξάμηνο του 2021, φτάσαμε στις 150.000.000 ψηφιακές συναλλαγές και τον Δεκέμβριο έφτασαν σχεδόν στις 567.000.000. Αυτό δείχνει ότι δημιουργείται ένας νέος κύκλος εμπιστοσύνης των πολιτών με το κράτος. Τα συστήματα δουλεύουν, οι πολίτες εξυπηρετούνται και αγκαλιάζουν κάθε νέα ψηφιακή υπηρεσία. Χαρακτηριστικά να σας αναφέρω ότι μέσα σε μία εβδομάδα εκδόθηκαν περισσότερα από 1.000.000 πιστοποιητικά ταυτοπροσωπίας με την εφαρμογή Covid Free GR Wallet. Αυτό αντανακλά το μέγεθος της διευκόλυνσης που παρέχουν οι ψηφιακές τεχνολογίες. Κάθε συναλλαγή, κάθε φορά που τα συστήματα του Δημοσίου «μιλούν» μεταξύ τους, σημαίνει μια επίσκεψη σε γκισέ που δεν πραγματοποιήθηκε, σημαίνει χρόνο που ο πολίτης κέρδισε. Με τις ψηφιακές υπηρεσίες κερδίζουμε χρόνο, κερδίζουμε ζωή.

Τελικά η πανδημία ήταν η αφορμή για την αρχή της ψηφιοποίησης του κράτους;  

Μα και προ πανδημίας το κράτος διέθετε εκατοντάδες ψηφιακές υπηρεσίες, οι οποίες όμως ήταν διάσπαρτες και δεν είχαν ενιαία μορφή. Για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και για εμάς, ήταν από την στιγμή βασική αρχή το ότι το κράτος είναι ένα κι ότι πρέπει να έχει ενιαίο πρόσωπο απέναντι στον πολίτη. Η ψηφιοποίηση του κράτους ήταν εκκρεμότητα δεκαετιών για τη χώρα, και απόλυτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Ήδη από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης είχαμε περιγράψει τις ενέργειες που θα οδηγούσαν σε αυτόν το στόχο. Η πανδημία λειτούργησε ως επιταχυντής, ωθώντας μας να προσαρμόσουμε το σχεδιασμό του ψηφιακού μετασχηματισμού στις νέες συνθήκες.

Το 2022 τι νέες ψηφιακές διευκολύνσεις φέρνει; 

Όλες μας οι ψηφιακές υπηρεσίες έχουν πολιτοκεντρική λογική, δηλαδή σχεδιάζονται από τη σκοπιά του πολίτη, από την πλευρά της δικής του εξυπηρέτησης και εμπειρίας. Στους πρώτους μήνες του 2022, ετοιμαζόμαστε να ξεκινήσουμε τη χορήγηση 656.000 ψηφιακών υπογραφών σε επαγγελματίες και ιδιώτες, κάτι που θα απλοποιήσει και θα διευκολύνει σημαντικά τη ζωή όλων αυτών των πολιτών. Ακόμη, θα προχωρήσει ο ψηφιακός φάκελος μεταβίβασης ακινήτων, δηλαδή όλη η διαδικασία αγοραπωλησίας να πραγματοποιείται στο συμβολαιογραφείο, χωρίς ο πολίτης να γίνεται κλητήρας από υπηρεσία σε υπηρεσία. Από τις πιο σημαντικές τομές στη λειτουργία του Ελληνικού Δημοσίου, πάντως, είναι το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών. Πρόκειται για ένα project στρατηγικής σημασίας, καθώς σε αυτό θα καταγραφούν και θα δημιουργηθούν πρότυπα για όλες τις διαδικασίες του κράτους, ώστε ο πολίτης να γνωρίζει ακριβώς ποια δικαιολογητικά και ποιες ακριβώς πράξεις απαιτούνται για κάθε αλληλεπίδρασή του με αυτό.

Έχετε αναφερθεί και στον ηλεκτρονικό φάκελο υγείας του κάθε πολίτη. Προχωράει αυτή η δράση; 

Βεβαίως. Και είναι ένα παράδειγμα της αρχής που εφαρμόζουμε για τη διαρκή επέκταση των ηλεκτρονικών συστημάτων. Υπήρχε από χρόνια το σύστημα της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, και με βάση αυτό υλοποιήσαμε το σύστημα της άυλης συνταγογράφησης. Οι πολίτες έχουν στη διάθεσή τους την εφαρμογή myHealth, δηλαδή ένα application στο κινητό στο οποίο βλέπουν τα παραπεμπτικά και τις συνταγές που τους έχουν χορηγηθεί. Αυτό αποτελεί το πρόπλασμα για τον ηλεκτρονικό φάκελο υγείας, όπου θα υπάρχει όλο το ιατρικό ιστορικό του πολίτη. Υλοποιείται από την ΗΔΙΚΑ, Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλειας, φορέα εποπτευόμενο από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, και το αποτύπωμα της δουλειάς της είναι ορατό από όλους τους πολίτες. Ο ρόλος της ΗΔΙΚΑ στην αντιμετώπιση της πανδημίας είναι τεράστιος. Από τον Απρίλιο του 2021 έως τις 4/1/2022 έχει διακινήσει σχεδόν 92.000.000 self test από 102 φαρμακαποθήκες, σε 10.611 φαρμακεία και 161 supermarket που διατίθενται δωρεάν στους πολίτες. Ακόμη, το ποσοστό των συνταγών και των παραπεμπτικών που εκδίδονται άυλα ανεβαίνει διαρκώς και κινείται πλέον πάνω από 38%, ενώ πολλές μέρες ξεπερνά το 40%. Μάλιστα, από τη Δευτέρα 10 Ιανουαρίου ολοκληρώνεται η ένταξη των ασφαλιστικών ταμείων στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση, άρα όλοι οι πολίτες πια θα έχουν πρόσβαση στις ψηφιακές υπηρεσίες.

Η εφαρμογή ταυτοπροσωπίας που ισχύει σε σχέση με το πιστοποιητικό εμβολιασμού μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες υπηρεσίες όπου απαιτείται επίδειξη ταυτότητας; 

Από την αρχή, η στρατηγική μας για τα στοιχεία ταυτοποίησης είναι να περνάνε βήμα – βήμα στην ψηφιακή εποχή. Έγινε η αρχή με το πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά και μόνο για ελέγχους των πιστοποιητικών σύμφωνα με τα μέτρα για τον περιορισμό της διασποράς της COVID-19. Δεν υποκαθιστά σε καμία άλλη περίπτωση την Αστυνομική Ταυτότητα, ούτε αποτελεί ταξιδιωτικό έγγραφο. Σχεδιάζουμε την επέκταση της υπηρεσίας με την εισαγωγή της ταυτότητας στο wallet, αλλά και του διπλώματος οδήγησης, και σε λίγους μήνες θα δούμε την υλοποίηση.

Οι εμβολιαστικοί ρυθμοί οφείλονται και στην εμβολιαστική διαδικασία που υλοποίησε το υπουργείο σας. Είστε ευχαριστημένος από την εμβολιαστική κάλυψη; Η αντιπολίτευση ασκεί κριτική στην κυβέρνηση για τη διαχείριση της πανδημίας. Τι λέτε;

Από την αρχή επιλέξαμε την διεξαγωγή της διαδικασίας του εμβολιασμού αμιγώς ψηφιακά, με τη δυνατότητα των πολιτών να κλείνουν ραντεβού και να εξυπηρετούνται για τα πιστοποιητικά και από σημεία με φυσική παρουσία, δηλαδή τα φαρμακεία και τα ΚΕΠ. Η στρατηγική μας αποδείχτηκε απολύτως επιτυχημένη, και η εμβολιαστική κάλυψη διαρκώς αυξάνεται. Πρόκειται για μια δυναμική κατάσταση, που απαιτεί συνεχή προσαρμογή της διαχείρισης και συνεργασία σε ευρωπαϊκό και διεθνές πεδίο. Την τελευταία εβδομάδα, τα κρούσματα αυξάνονται διεθνώς λόγω της μετάλλαξης Όμικρον. Από την αρχή της πανδημίας, η κυβέρνηση αποφασίζει κατόπιν εισηγήσεων της Επιτροπής των Ειδικών. Ας σταθούμε στη μείωση των θανάτων και στον αριθμό των ατόμων υπό παρακολούθηση στις ΜΕΘ, που παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες. Ακόμη, ας τονίσουμε ότι η Ελλάδα έχει βρεθεί στην πρωτοπορία διεθνώς για τα μέσα αντιμετώπισης της πανδημίας, με πρωτοβουλίες όπως το Ευρωπαϊκό Πιστοποιητικό COVID-19 κι ότι η χρήση μέσων όπως το 13033 έχει χαρακτηριστεί καλή πρακτική από τον ΟΟΣΑ. Η Ελλάδα βραβεύτηκε στο Παγκόσμιο Συνέδριο Πληροφορικής WITSA 2021 στην κατηγορία  “Digital Opportunity/ Inclusion Award” για τον δημόσιο τομέα. Αυτό αποτυπώνει την προσπάθεια που κάναμε όλοι μαζί για τη λειτουργία του κράτους και της οικονομίας μέσα στα δύο χρόνια της πανδημίας, κράτος, πολίτες, επιχειρήσεις, μηχανικοί και στελέχη του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, και ανήκει σε όλους.