Κύριε υπουργέ έχετε ανακοινώσει ότι μέσα στον Ιούλιο θα είναι διαθέσιμες στα κινητά μας τηλέφωνα οι ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης. Ποια στοιχεία θα περιέχουν, πού θα μπορούν να χρησιμοποιούνται και ποια εφαρμογή θα πρέπει να εγκαταστήσουν οι πολίτες στα smartphone τους;
Πράγματι, μέσα στον Ιούλιο θα ανακοινώσουμε τη δυνατότητα να αποθηκεύουμε στα κινητά μας τηλέφωνα τις αστυνομικές ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης. Τα ψηφιακά έγγραφα θα περιέχουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία, ώστε κάθε πολίτης να είναι σε θέση να διεκπεραιώνει οποιαδήποτε συναλλαγή εντός της χώρας, όπως ακριβώς έκανε ως τώρα με τα έγχαρτα πιστοποιητικά.
Ήδη πριν από λίγους μήνες είχαμε κάνει το πρώτο βήμα με το πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας για τους ελέγχους σχετικά με τα πιστοποιητικά COVID. Αυτή η πρωτοβουλία θα λειτουργήσει τώρα ως «πιλότος» για τις ταυτότητες και τα διπλώματα. Αυτή είναι, αν θέλετε, και ευρύτερα η φιλοσοφία μας: οι υπηρεσίες μας να μην είναι «μιας χρήσης», αλλά να αποτελούν τη βάση για τα επόμενα βήματά μας, είτε πρόκειται για νέες υπηρεσίες, είτε για επέκταση των δυνατοτήτων που παρέχουν οι υφιστάμενες.
Έχετε στα «σκαριά» αυτή την περίοδο κάποια νέα υπηρεσία, για την απλοποίηση των διαδικασιών προς όφελος των πολιτών;
Μέχρι τα τέλη Ιουλίου θα ανακοινώσουμε μια σειρά από ψηφιακές δράσεις. Αυτή που θα έχει τη μεγαλύτερη επίδραση στην αναβάθμιση της εξυπηρέτησης του πολίτη θα είναι ο «Μίτος», το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών. Ως Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κυρία Κατσέλη, ξεκινήσαμε την προσπάθεια καταγραφής των διαδικασιών του Ελληνικού Δημοσίου, και κυρίως εκείνων στις οποίες ο πολίτης αλληλεπιδρά με αυτό. Θα έχει τύχει και σε σας, όπως έχει τύχει σε πάρα πολλούς πολίτες, διαφορετικά τμήματα των ίδιων υπηρεσιών του Δημοσίου να ζητούν από τους πολίτες διαφορετικά έγγραφα ή διαφορετικές διαδικασίες για την ίδια πράξη. Η καταγραφή των διαδικασιών του Δημοσίου δεν είναι καθόλου απλή υπόθεση, και ελάχιστα κράτη έχουν ίσως προβεί σε μια ολοκληρωμένη καταγραφή τους. Πήραμε την πρωτοβουλία να το ξεκινήσουμε, και πλέον είμαστε έτοιμοι να το παρουσιάσουμε παρουσία του Πρωθυπουργού σε λίγες ημέρες. Πρόκειται για μια τεράστια τομή στη λειτουργία αλληλεπίδρασης του πολίτη με το κράτος, διότι ο τελευταίος θα γνωρίζει εκ των προτέρων τι ακριβώς απαιτείται προκειμένου να εξυπηρετηθεί.
Έτσι, σε πρώτη φάση, θα συμπεριλάβουμε περισσότερες από 1.500 διαδικασίες σε μια πλατφόρμα, μέσω της οποία θα μπορούν να ενημερωθούν οι πολίτες, οι επαγγελματίες, τα στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης για τον τρόπο, χρόνο και κόστος υλοποίησης των διαδικασιών του δημοσίου τομέα. Σταδιακά, στο «Μίτος» θα καταγραφούν όλες οι διαδικασίες του Δημοσίου. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης θα ξέρει από πριν πού πρέπει να απευθυνθεί, τι δικαιολογητικά χρειάζεται να προσκομίσει και ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσει. Θα περιλαμβάνονται, ακόμη, οι διαδικασίες που αφορούν τους Ευρωπαίους πολίτες. Η αναζήτηση θα είναι πολύ εύκολη και η πλατφόρμα πολύ απλή στη χρήση της, όπως όλες όσες σχεδιάζουμε. Επιπλέον, θα αποτελέσει ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας αλλά και για την ενδυνάμωση των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης.
Το τελευταίο διάστημα έχετε θέσει σε λειτουργία τις πλατφόρμες για την υποβολή αιτήσεων για ενισχύσεις, όπως το Power Pass, το Fuel Pass και μέσα στην εβδομάδα το North Evia – Samos Pass. Πώς εξελίσσεται η διαδικασία για την επιδότηση ρεύματος και πότε θα ανοίξει η πλατφόρμα για τα καύσιμα;
Όντως, όλα τα εργαλεία που αναφέρατε τέθηκαν πρόσφατα σε λειτουργία, καταγράφοντας σημαντική ανταπόκριση από πλευράς των πολιτών: ενδεικτικά θα σας αναφέρω ότι για το Fuel Pass υποβλήθηκαν σχεδόν 2,7 εκατομμύρια αιτήσεις και είμαστε σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία για να ανακοινώσουμε το δεύτερο στάδιο ενίσχυσης. Όσον αφορά στο Power Pass, έως αυτήν τη στιγμή που μιλάμε έχουν καταθέσει αίτηση 2,6 εκατομμύρια νοικοκυριά. Το North Evia – SamosPass, πλατφόρμα μέσω της οποίας δίδεται ενίσχυση στους πολίτες για να επισκεφτούν τα πληγέντα νησιά, έδωσε τη δυνατότητα μέσα σε μία ώρα και 37 λεπτά σε 12.000 πολίτες να εξαντλήσουν τα διαθέσιμα κουπόνια. Το κράτος αλλάζει, ο δημόσιος τομέας καινοτομεί και βοηθά τους πολίτες να εξοικειωθούν με τις ψηφιακές υπηρεσίες, να αποκτήσουν νέες ψηφιακές δεξιότητες, ενώ παράλληλα και ο ιδιωτικός τομέας ενθαρρύνεται από το παράδειγμα του κράτους και προχωρά και εξελίσσεται ψηφιακά.
Κύριε υπουργέ αναρωτιέμαι αν θα καταφέρουμε ποτέ να ψηφίζουμε με ένα κλικ από το κινητό μας τηλέφωνο. Να περιμένουμε ψηφιακές εκπλήξεις στην επικείμενη εκλογική διαδικασία;
Η ηλεκτρονική ψηφοφορία είναι μια πρακτική που εφαρμόζουμε ήδη εκεί που έχει περισσότερη προστιθέμενη αξία. Ήδη την έχουμε θεσμοθετήσει σε μια σειρά από διαδικασίες σωματείων και συνδικαλιστικών οργανώσεων, ενώ αναβαθμίζουμε διαρκώς το σύστημα ΖΕΥΣ ώστε να παρέχει αξιόπιστες υπηρεσίες ηλεκτρονικής κάλπης σε όσο το δυνατόν περισσότερους φορείς.
Από εκεί και πέρα, έχουμε πει πολλές φορές ότι η τεχνολογία για εμάς είναι το μέσο, όχι αυτοσκοπός. Προτεραιότητά μας είναι να ενδυναμώσουμε ψηφιακά τους πολίτες στην καθημερινότητά τους. Όταν οι συνθήκες είναι ώριμες, να είστε βέβαιη ότι θα το ζητήσουν οι ίδιοι οι πολίτες – όπως για χρόνια τώρα ζητούσαν να μην ταλαιπωρούνται στις ουρές για μια υπεύθυνη δήλωση.
Το πολιτικό σκηνικό έχει έντονο προεκλογικό χρώμα. Εκτιμάτε ότι είναι περισσότεροι οι λόγοι για πρόωρες εκλογές ή για εξάντληση της τετραετίας;
Η πρόσφατη δήλωση του Πρωθυπουργού είναι νομίζω σαφής: πάντα μπορεί να συντρέχουν κάποιοι λόγοι για πρόωρες εκλογές και να υπάρχουν πολύ περισσότεροι λόγοι γιατί να μην πάει κανείς σε πρόωρες εκλογές. Έχουμε ακόμα μπροστά μας το 25% της θητείας μας και, όπως έχει αναφέρει και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, πρόθεσή μας είναι να κριθούμε από τους πολίτες στο τέλος της τετραετίας.
Πώς βλέπετε τον δικό σας ρόλο στις εκλογές, όποτε και αν αυτές γίνουν;
Προτιμώ να επικεντρώνομαι στο παρόν, στα καθήκοντα που μου έχει αναθέσει ο Πρωθυπουργός και στην εντολή που μας έχουν αναθέσει οι πολίτες να πάμε την Ελλάδα μπροστά. Όπως σας είπα και πριν, κυρία Κατσέλη, έχουμε μπροστά μας το 1/4 του κοινοβουλευτικού βίου της Κυβέρνησης. Είναι προς το συμφέρον της χώρας να ασχολούμαστε με το κυβερνητικό έργο και όχι με εκλογικά σενάρια.
Πριν από περίπου έναν μήνα επισκεφτήκατε τις ΗΠΑ και παρουσιάσατε στους Αμερικανούς ομολόγους σας όσα έχετε πετύχει στον τομέα της Ψηφιακής Διακυβέρνησης τα τρία αυτά χρόνια που βρίσκεστε στην κυβέρνηση. Ποιος ήταν ο σκοπός του ταξιδιού σας; Μπορεί η Ελλάδα να μεταδώσει το digital «knowhow» σε μια ήπειρο που αποτελεί κοιτίδα των τεχνολογικών startups?
Ο σκοπός του ταξιδιού ήταν ακριβώς να παρουσιάσω σε στελέχη της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης των ΗΠΑ όσα έχουμε πετύχει στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Οι Ηνωμένες Πολιτείες, με τα τόσα αξιοζήλευτα ψηφιακά επιτεύγματα στον ιδιωτικό τομέα έχουν σημαντικές εκκρεμότητες στην ψηφιοποίηση του Δημοσίου τους. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην ομοσπονδιακή δομή που δεν ενθαρρύνει οριζόντιες πολιτικές, ωστόσο έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για πολλές από τις πρακτικές που εφαρμόζουμε και τους παρουσιάσαμε.
Το πιο εντυπωσιακό, όμως, που μπορώ να σας μεταφέρω είναι ο ενθουσιασμός με τον οποίο σχολίαζαν την παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη δύο εβδομάδες μετά την ομιλία του στο Κογκρέσο. Και αυτή νομίζω πως είναι η καλύτερη απόδειξη της προόδου που καταγράφει αυτή την τριετία η Ελλάδα, το γεγονός ότι εξελίσσεται σε διεθνές παράδειγμα για τις πολιτικές της αλλά και για τον ηγέτη της. Η βελτίωση και η ενίσχυση της καθημερινότητας των πολιτών αντανακλάται στη διεθνή παρουσία της χώρας.