Στην πληροφορική υπάρχει ένας όρος που λέγεται «agile» και περιγράφει μια συγκεκριμένη φιλοσοφία και πρακτική ως προς την ανάπτυξη αλγορίθμων και έργων πληροφορικής. Σύμφωνα με αυτόν τον όρο, αντί να αναζητούμε «το τέλειο έργο» είναι προτιμότερο να σχεδιάζουμε και να υλοποιούμε έργα τα οποία μπορούν να υλοποιηθούν ταχύτερα, όντας λειτουργικά και ευέλικτα. Ουσιαστικά, μιλάμε για έργα δίνουν τη δυνατότητα να «χτίσουμε» πάνω τους, να επεκτείνουμε τις λειτουργίες τους και να τα αξιοποιήσουμε δημιουργικά.
Ο όρος «agile», όμως, εφαρμόζεται και στην πολιτική. Εντάχθηκε στον σχεδιασμό μας πολύ πριν από τις εκλογές του Ιουλίου του 2019. Είχαμε διαπιστώσει ότι ένας από τους λόγους που η Ελλάδα είχε χάσει έδαφος στον ψηφιακό μετασχηματισμό ήταν ότι μέναμε προσκολλημένοι σε φαραωνικά έργα, η υλοποίηση των οποίων πολλές φορές εκτεινόταν πέρα από τον κοινοβουλευτικό βίο μιας κυβέρνησης. Αποτέλεσμα ήταν οποιαδήποτε αλλαγή στην πολιτική ηγεσία να μηδενίζει τον χρόνο, ξεκινώντας πάλι από την αρχή.
Ο αριθμός των ψηφιακών συναλλαγών για το 2018 ήταν απολύτως ενδεικτικός: 8,8 εκατομμύρια – αυτό σημαίνει ότι κάθε πολίτης γλύτωσε μόλις μία ουρά μέσα σε έναν ολόκληρο χρόνο. Όλος ο σχεδιασμός μας δομήθηκε με τον πολίτη στο επίκεντρο. Θέλαμε να δώσουμε στους πολίτες όσο το δυνατόν γρηγορότερα τη δυνατότητα να ξεκινήσουν να βλέπουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό ως σύμμαχό τους. Σε αυτό το πλαίσιο, ο κορωνοϊός μετέτρεψε την εκκρεμότητα σε αναγκαιότητα, επιταχύνοντας ακόμα περισσότερο τον σχεδιασμό μας.
Το καλύτερο παράδειγμα αυτής της φιλοσοφίας είναι το gov.gr: αν θέλαμε να φτιάξουμε «το τέλειο gov», ακόμα δεν θα λειτουργούσε. Εμείς επιλέξαμε τον δρόμο της ευελιξίας: ξεκινήσαμε τον Μάρτιο του 2020 συγκεντρώνοντας σε ένα σημείο 501 ψηφιακές υπηρεσίες που παρείχε διάσπαρτες το Δημόσιο.
Παράλληλα, προσθέσαμε σε αυτές τις δύο πιο συχνές αλληλεπιδράσεις του πολίτη με το κράτος, την υπεύθυνη δήλωση και την εξουσιοδότηση. Το 2021 οι ψηφιακές συναλλαγές έφτασαν τα 567 εκατομμύρια, εξοικονομώντας κατά μέσο όρο για κάθε ενήλικο συμπολίτη μας πάνω από 60 ουρές σε έναν χρόνο.
Καθώς η συμπλήρωση τριών ετών από την ανάληψη των καθηκόντων μας συμπίπτει σχεδόν με την ολοκλήρωση του πρώτου εξαμήνου του 2022, τα μέχρι στιγμής στοιχεία μαρτυρούν ακόμα μεγαλύτερη αύξηση για φέτος. Η πρόοδος αυτή οφείλεται στην επιλογή μας να χτίσουμε το gov.gr μέρα – μέρα, υπηρεσία – υπηρεσία. Έτσι από τις 501 σήμερα έχουμε ξεπεράσει τις 1.400 υπηρεσίες. Αν κάνει κανείς τη διαίρεση, θα δει ότι αντιστοιχεί περισσότερο από μία την ημέρα.
Η φιλοσοφία «agile» μας επιτρέπει να «δημιουργούμε» νέες υπηρεσίες μέσα από αυτές που ενεργοποιούμε. Για παράδειγμα, η ανάγκη να αποθηκεύουμε τα ψηφιακά πιστοποιητικά COVID στο κινητό μας οδήγησε στη δημιουργία του Covid Free GR Wallet. Λίγες ημέρες μετά, προσθέσαμε το πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας, ώστε ο πολίτης να μην χρειάζεται να κουβαλά την ταυτότητά του για ελέγχους σχετικά με τον κορωνοϊό. Και με τη σειρά της αυτή η επέκταση λειτούργησε για εμάς ως «πιλότος» για το ψηφιακό αντίγραφο ταυτότητας που θα παρουσιάσουμε σε λίγες ημέρες με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Την ίδια φιλοσοφία ακολουθούμε σε κάθε πρόκληση που έχουμε: από την απλούστευση των διαδικασιών μέχρι την αναβάθμιση των ψηφιακών υποδομών και από τη διασύνδεση μητρώων μέχρι την αντιμετώπιση της πανδημίας. Και, αν θέλετε, την ίδια φιλοσοφία ακολουθεί όλη η Κυβέρνηση μπροστά στις πολλαπλές κρίσεις που καλείται να διαχειριστεί. Μέσα στην τριετία που συμπληρώνουμε, το ελληνικό κράτος έγινε πιο «agile» για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις ανάγκες των πολιτών. Και σε μεγάλο βαθμό μπορούμε να πούμε ότι το πετύχαμε. Η επόμενη πρόκληση, λοιπόν, είναι όλοι μαζί, κράτος, πολίτες και επιχειρήσεις, να αξιοποιήσουμε δημιουργικά όσα μάθαμε σε αυτή την τριετία, κάνοντας τη χώρα ακόμα πιο ευέλικτη, ώστε σε τελική ανάλυση να την κάνουμε πιο παραγωγική, πιο καινοτόμα, πιο φιλική για όλους.